Thursday, July 11, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Ashab al-Kahfi Sebagai Petunjuk Kuasa Allah

Sejarah iman dari al-Quran. Kisah Ashab al-Kahfi yang Allah rakamkan dalam Surah al-Kahfi.


Laluan ke Ashab al-Kahfi


Kawasan berhampiran


Masjid baru berhampiran gua


Dari arah masjid


Batu tanda



Di luar gua


Di perkarangan gua


Pintu gua


Berhampiran pintu gua


Bekas masjid kedua yang dibina oleh Sallahuddin al-Ayyubi


Di sebelah atas gua


Panorama gua


Di kawasan sebelah atas


Bekas tapak masjid


Dari atas gua


Tiang-tiang masjid


Kawasan lapang di luar gua


Pohon zaitun yang subur di luar gua



Arah ke pintu gua


Arah yang sama

Pintu kayu yang kukuh. Dibuka secara berjadual. palancong memang tidak putus-putus.


Ukiran di luar gua


Ukiran yang lain


Ukiran juga



Merenung jauh zaman yang berlalu


Dua orang peserta dari Malaysia



Lubang cahaya yang Allah tidak pancarkan ke atas sahabat gua selama 300 + 9 tahun 


Batu peringatan gua



Antara artifak yang masih ada



Juga yang dipamerkan


Pemandangan dalam gua


Di hadapan lubang yang memancarkan cahaya ke dalam gua


Empat kubur di kanan gua


Tiga kubur di kiri gua


Ukiran di bahagian dalam gua


Ukiran lain


Struktur di pintu masuk ke gua



Pohon kurma di persekitaran gua


Bunga kertas yang subur di sini. Jenisnya sahaja tidak banyak.


Rakaman sejarah banyak dalam al-Quran. Kesemuanya bahan renungan dan iktibar tentang kehebatan iman manusia terdahulu. Mereka mendapat maghfirah Allah. Diselamatkan dari bencana kezaliman zaman mereka. Allah berfirman di dalam al-Quran:

Maksudnya: Dan mereka tinggal di dalam gua mereka selama tiga ratus tahun dan tambah sembilan (tahun Qamariah). Al-Kahfi 18:25.

Ini adalah kisah beberapa orang pemuda yang sangat kuat imannya. Mereka lari dari raja yang zalim yang memaksa mereka menganut agama raja mereka. Kisah ini didakwa berlaku di beberapa tempat seperti di Turki, Jordan dan beberapa tempat lain. Kajian menunjukkan bahawa kahfi (gua) yang terdapat di Amman, Jordan menepati seperti yang Allah rakamkan di dalam al-Quran. Kedudukan gua, lubang di atas gua dan luas gua bersesuaian dengan yang Allah firmankan. Kali pertama menyaksikan sendiri gua itu memberi petunjuk tentang Maha KuasaNya Allah menghidup, mematikan (tidur), menghidup, mematikan dan menghidupkan semula pada hari qiamat nanti. Pemuda-pemuada bersahabat itu ditidurkan selama 300 tahun Masehi bersamaan 309 tahun Qamari/Hijrah. Angka 300 tahun mungkin mengelirukan kita kerana kita sudah terlalu terikat dengan tahun Masehi. Tahun yang berdasarkan kitaran matahari. Ramai antara kita yang melupakan besarnya hikmah tahun Qamari. Secara matematiknya bolehlah kita rumuskan seperti berikut:

300 tahun (Masehi) X 365 hari              = 109,500 hari
309 tahun (Qamari) X 354 hari              = 109,386 hari 
Perbezaannya beberapa hari sahaja                  114 hari

Matematik adalah satu aspek yang lain. Tetapi yang lebih besar ialah aspek iman. Kita  wajib menyakini hari akhirat. Apabila kita dimatikan kita akan dihidupkan semula pada hari qiamat nanti. Mereka yang tidak beriman dengan hari qiamat tentu sukar ditunjukkan bukti. Sahabat al-hakfi adalah antara bukti kekuasaan Allah untuk menghidup dan mematikan. Tidak ada bilangan yang perlu dibincangkan mengenai beberapa orang sahabat kahfi itu. Ada yang mengatakan tiga dan seekor anjing yang dinamakan Qitmir. Ada lima dan seekor anjing dan ada tujuh bersama seekor anjing. Dalam konteks ini bilangan tidak penting. Yang perlu diambil ingatan ialah konsep iman yang Allah tentukan. Maha Kuasa Allah menghidup dan mematikan. Maha Kuasa Allah menghidupkan kit asemua pada hari qiamat nanti. Kepada Allah kesemuanya hanya dengan kun fayakun sahaja. Pemuda-pemuda itu tidur selama 309 tahun Qamariah. Selama beratus-ratus tahun itu mereka tidak terkena cahaya matahari yang masuk menerusi sebuah lubang di atas gua itu.

Mungkinkah selama beratus tahun mereka tidak terkena cahaya matahari. KuasaAllah yang menyebabkan mereka tidak terkena cahaya matahari. Apabila matahari terbit Allah balikkan mereka ke sebelah matahari terbit hingga mereka terlindung dari cahaya matahari pagi. Apabila matahari condong ke barat, Allah balikkan mereka ke arah matahari terbenam hingga mereka tidak terkena cahaya matahari. Begitulah yang terjadi selama 309 tahun. Selama itu juga mereka tidak mati. Darah mereka tetap mengalir. Nafas mereka tetap dihela. Sel-sel kulit mereka tetap berganti. Tanda yang mati dihidupkan setiap masa. Nyawa mereka berpanjangan selama 309 tahun Qamariah. Selama itu anjing mereka setia menjaga pintu gua. Kekal dalam keadaan berteleku anjing. Tulang temulang anjing itu kekal diabadikan di dalam gua itu hingga sekarang.
Pada saat yang Allah tentukan mereka terkena sinaran cahaya matahari. Lalu terjagalah mereka. Masing-masing tidak tahu berapa lama mereka tertidur. Pada perkiraan mereka hanya beberapa jam atau setengah hari sahaja. Kerana perut mereka berasa lapar maka ada yang disuruh membeli makanan menggunakan wang perak yang ada pada mereka. Tentulah pekedai berasa hairan kerana wang itu sudha tidak digunakan lagi. Sudah ditawakufkan penggunaannya dalam masa 309 tahun Qamariah itu. Banyaklah pertanyaan pekedai dan orang-orang yang berada di kawasan kedai itu. Dari mana pemuda itu mendapat wang perak lama tersebut. Jika kita dalam keadaan pemuda kahfi tersebut tentu kita juga terpinga-pinga dengan keadaan. Dipendekkan cerita rupanya kisah pelarian mereka dari raja yang zalim dahulu selalu dipanjang-panjangkan riwayatnya dari satu generasi ke satu generasi selepasnya. Terdapat keselarian cerita tersebut dengan bukti yang Allah wujudkan di hadapan generasi selepasnya.

Sejarah yang berkaitan adalah zaman Rom bertapak di bumi Syam. Kota Roman yang paling hampir ialah di Jabal Hussein, di tengah kota Amman. Kota yang sama tempat kerajaan Ma’awiyah pernah bertapak selepas kejatuhan Rom. Gua tempat pemuda-pemuda itu tidur kira-kira 30 minit perjalanan dari Jabal Hussein. Maknanya mereka lari dari kerajaan Rom yang zalim kepada penganut yagama yang lain dari agama mereka. Pemuda-pemuda beriman itu Allah sembunyikan selama 309 tahun Qamariah untuk menjadi iktibar bahawa mereka yang beriman sentiasa mendapat mengfirah dan perlindungan Allah. Allah berfirman bahawa di atas gua itu .akan didirikan sebuah masjid. Benar, kerajaan Islam ketika pemuda-pemuda itu terjag amem bina masjid yang dimaksudkan. Masjid itu kemudiannya rosak. Sallahuddin al-Ayyubi kemudiannya membina semula masjid yang baru pada kurun ke-13 Masehi. Masjid itu juga sudah rosak dan hanya tinggl bekas tiang-tiangnya sahaja. Kerajaan Jordan membina sebuah masjid besar berhampiran gua yang berkenaan. Lebih luas dan lebih selesa.

Tanda-tanda kebesaran Allah begitu banyak di bumi Syam. Yang saya lihat setakat di Jordan. Banyak lagi di Syria, Lebonan dan Palestin. Hakikat suatu masa dahulu memang Rom sangat gagah, besar empayarnya dan kuat. Kota-kota besar tinggalan mereka merentasi bumi Syam. Walaupun kota-kota itu telah musnah kerana gempa bumi pada kurun yang ke-7 dahulu, bekas dan puing-puingnya masih dilihat gagah. Mereka memiliki teknologi yang bertaraf tinggi dari segi kejuruteraan pembinaan. Batu- batu keras yang diperhalusi secara memanjang. Diangkut dari tempat lain. Didirikan tegak. Disejajarkan mengikut rekabentuk yang dikehendaki. Dibina ruang, arena, binaan-binaan lain dan tiang-tiang simbul kegagahan mereka. Terbangunkan sebuah negara kota yang besar dan mengusai persekitarannya. Kesemua kota berada di tempat yang tinggi. Di atas gunung atau rabung bukit yang secara semula jadinya menjadi tembok keselamatan yang menghalang ancaman dari luar. Dari negara kota itulah sejarah Rom dicatatkan kebesarannya. Kotanya sahaja sudah cukup mengkagumkan. Persejarahan mereka tentu sahaja mengkagumkan kerana mereka membina tamadun yang masih dikagumi hingga sekarang.

Tuesday, July 9, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Pertanian Sumber Kekuatan Kehidupan




Ladang gandum ini di Irbid, utara Amman, Jordan. Kawasannya landai dan tanahnya subur. Pertanian untuk berbagai tanaman kontan diusahakan di sini.


Kali pertama di ladang gandum. Yang dua orang tu bukan anak dan bukan cucu. Anak kepada mudir Markaz Eywan, Ustaz Khalid. Isteri saya melepaskan rindunya kepada cucu-cucu yang ditinggalkan. 


Bersama Ustaz Khalid.



Kali pertama mengetahui secara dekat yang namany agandum. Makan selalu tetapi pokoknya tidak diketahui. 


Ini dia tangkai gandum yang selalu disebut dalam gandum.


Mereka yang taat berzakat Allah gandakan tangkai gandum ini berkali ganda. Dari satu menjadi tujuh darab tujuh darab tujuh darab tujuh ......... Sempena Ramadhan ini banyakkan sedeqah. Banyakkan derma. Jika cukup haul, bayarkan zakatnya. 


Seperti tumbuhan dalam semak sahaja. Sebenarnya menunggu dituai. Musim panas sudah tiba.


Luas terbentang. Seperti jelapang padi di Kedah.


Jika dilihat bukit-bukit itu gandum seperti padi huma.



Manusia biasa tentu tidak terlepas dari suka makan. Makanan berbeza antara berbagai kawasan di dunia. Orang Asia menjadikan beras atau nasi sebagai makanan ruji. Di India ada rakyatnya yang makan nasi dan ada pula yang makannya dari tepung gandum atau tepung-tepung lain. Revolusi pertanian di barat menyebar ke seluruh dunia. Pertanian yang berskala besar perlu berteknologi tinggi. Kawasan baru diteroka. Benih baru dikaji. Berbagai program diwujudkan supaya rakyat maklum bahawa makanan perlu dikeluarkan sendiri supaya kebergantungan kepada negara luar dapat dikurang atau diputuskan.  Import bahan makanan sepatutnya berlaku dalam keadaan tertentu sahaja. Bukan suatu kemestian. Memang nasi makanan ruji rakyat Malaysia. Rasanya perlu direncanakan supaya kita tidak bergantung kepada beras. Ada antara kita yang makanannya dari tepung seperti roti atau kuih. Sekarang ini kita memiliki jelapang padi seperti di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perak dan Selangor. Di Melaka dan Negeri Sembilan keadaan semakin meruncing apabila sawah-sawah terbiar atau dibangunkan perumahan penduduk. Maka sumber padi berkurangan sedangkan jumlah penduduk bertambah dengan banyaknya. Apatah lagi apabila kita membuka sempadan untuk menjemput pekerja-pekerja asing datang ke Malaysia. Lebih dua juta pendatang asing bukan satu jumlah yang kecil. Mereka perlu juga makan. Maknanya kita mengimport makanan untuk mereka juga. Yang tanggung beban rakyat yang asal.

Pertanian adalah sumber kekuatan negara. Negara kaya tidak mengabaikan pertanian. Mereka mengepam dana supaya pertanian tetap unggul. Kelebihan tanah-tanih, cuaca, iklim dan suhu dimanfaatkan. Walaupun padi huma bukan makanan ruji, USA mampu mengeksportnya ke luar negara. Secara lazimnya orang USA tidak makan nasi. Namun begitu stok padi mereke mampu membantu negara-negara lain yang memerlukan beras apabila berlaku bencana kemarau atau banjir. Termasuk juga ketika perang. Dalam hal ini banyak negara yang tidak begitu memberi perhatian tentang pertanian. Rasanya kita di Malaysia mungkin termasuk dalam kategori ini. Beras kita diimport dari Thailand, India, Pakistan,  Kampuchea, Vietnam dan Cina. Tukaran wang asing yang membebankan. Kecualilah eksport kita ke negara-negara tersebut menyeimbangkan keadaan. Aliran wang keluar kerana mengimport bahan makanan agak tinggi. Salahnya kerana kita dilunakkan dengan kebiasaan yang membebankan. Tidak dirasakan sayangnya wang kita dialirkan keluar. Sudahlah pekerja asing mengangkut wang sebanyak-banyaknya ke luar negara, kita pula terus-terusan mengimport makanan. Barang-barang industri dimport untuk menjana produktivit. Bahan makanan hanya untuk dimakan. Habis. Hanya diharap menjadi daging dan darah yang menyihatkan. Memberi tenaga kepada negara.

Di Jordan, banyak tempat yang dibangunkan sebagai kawasan pertanian. Selain di Laut Mati dan Jarasy terdapat kawaasan pertanian di Irbid. Di situ terbentang luas ladang gandum. Kuntum dan tangkainya meliang-liuk. Walaupun tidak sama dengan padi, kewujudannya adalah seperti padi. Makanan ruji orang-orang di negara beriklim sederhana. Di Irbid terdapat ladang lada, ladang jagung, berbagai jenis kacang, tomato, bawang putih, bawang besar dan banyak lagi tanaman-tanaman lain. Lada hijau di Batu Pahat sewaktu saya tinggalkan pada awal bulan Januari 2013 berharga RM9 sekilogram. Di Irbid lada yang sama hanya RM1.50 sekilogram. Kos hidup di Jordan memang tinggi (mahal) tetapi sayur-sayuran sangat murah. Lada gajah yang sangat besar sekitar RM1.20 sahaja. Saya biasa membeli saiz yang lebih kecil di Malaysia. Sekurang-kurangnya RM3 sebiji. Antara banyak tanaman yang menjadi kemusykilan ialah gandum. Ianya sangat subur di Irbid.  Jordan mampu menanamnya secara besar-besaran. Namun keadaan sebaliknya yang berlaku. 

Tiada fokus untuk mengeluarkan gandum hatta untuk keperluan secukupnya kesemua rakyat Jordan. Keperluan gandum disumbangkan oleh USA. Gandum dan makanan dari gandum adalah makanan yang paling murah di Jordan. Perdagangannya dengan USA memungkinkan Jordan mengimport gandum dengan subsidi yang tinggi untuk rakyatnya. Kedai roti bukan sahaja menjual roti tetapi sebenarnya kilang roti tempatan. Di sesuatu tempat terdapat bukan hanya sebuah kedai roti. Mungkin beberapa buah kedai. Roti dibakar pagi dan petang. Dua kali sehari. Membeli yang masih panas sangat lazat rasanya. Tetapi roti yang seperti roti canai atau capati sentiasa dikeluarkan menggunakan teknologi. Rakyat Jordan membelinya beberapa kilogram sekali beli. Berbanding dengan kita, orang Jordan banyak makannya. Roti (seperti capati) sebesar dulang besarnya cukup untuk seorang sahaja. Nasi sedulang untuk dua orang. Kadang-kadang untuk seorang sahaja. Bila bercakap tentang makan bahasa yang kit afaham mungkin berlainan. Kit amakan daging ayam dipotong 12 atau lapan. Orang Arab memakannya seorang seperempat ayam. Atau sebelah. Orang Melayu di tempat saya jika makan nasi ambeng (nasi orang Jawa dimakan menggunakan dulang besar) seperempat ayam untuk empat orang. Bukan seorang.

Mengekalkan usaha pertanian tidak dijadikan sebagai jihad di negara-negara Islam. Kebanyakan mereka mengimport makanan ruji mereka dari negara bukan Islam. Suatu kebergantungan yang membahayakan. Andainya berlaku pergeseran besar-besaran antara Islam dan bukan Islam ramai orang Islam yang akan mati kebuluran. Apabila harganya melambung tentu ramai antara kita yang tidak mampu membelinya. Gaji kita tidak begitu besar kuasa belinya. Sekarang inipun harga barang-barang sudah banyak lambungnya. Kita merubah fokus kita tentang pertanian. Khususnya padi. Jelapang padi yang sedia ada perlu dipelihara. Sistem pengairan ditingkatkan. Sistem penanaman direvolusikan. Benih-benih baru yang lebih produktif dikaji dan dikeluarkan. Sawah padi harus diwartakan sebagai tanah negara. Hanya untuk menanam padi sahaja. Bukan tanaman lain. Bukan untuk perumahan. Kita harus berjiwa besar untuk menjadi negara yang secukup hidup.  Jika boleh bantu negara lain. Dari mengimport kita menjadi negara pengekaport pula. Wawasan ini bukan mustahil. Seluruh usaha kita membangun negara perlu diintegrasikan dengan sistem pertanian yang produktif. Untuk masa hadapan kita sendiri. Makanan untuk kesihatan adalah dasar. Ia juga untuk pertahanan diri dari sekatan import. Ia juga langkah keselamatan apabila ada ancaman luar.  Makanan bukan suatu mainan ekonomi. Bukan setakat perjanjian dagang atau kebudayaan ata ekonomi sahaja.

Kita harus fikirkan keelestarian kedaulatan kita. Sebuah negara yang berdaulat sepenuhnya tidak banyak bergantung kepada negara lain. Kita perlu contohi negara-negara maju dan yang sedang berkembang maju. USA dan Eropah barangkali terlalu unggul. Kita rujuk Thailand atau Kampuchea atau Vietnam yang banyak persamaannya dengan kita. Mengikut jejak mereka banyak lumayannya. Rasanya tiada musibah jika kita lebih fokus kepada penanaman padi. Selain daripadi bendang kita cuba juga padi huma. Kelapa sawit sudah mantap. Cuba pula kita teroka penanaman padi huma. Jika berjaya, insyaAllah kebergantungan kita kepada negara luar dapat dikurangkan. Kekuatan pertanian tanpa pergantungan luar adalah lebih afdhal dari terus bergantung tanpa ada batas waktu. Jadual yang realistik harus dibentuk supaya makanan kita, kita sendiri yang mengeluarkannya. Bukan orang lain.  

Sunday, July 7, 2013

Bingkisan Dari Kaherah Mesir: Hakikat Luas Yang Sempit


Di negara kita tanah bukan lagi komoditi yang telalu mahal. Bukan pula terlalu langka. Masih banyak. Mereka yang memiliki tanah masih ramai. Kerana itu banyak rumah yang dibuat di atas tanah sendiri yang cukup lebar, maka banyak rumah yang hanya setingkat sahaja. Walaupun banyak juga yang dua tingkat tetapi rumah persendirian yang tiga tingkat atau lebih sangat sedikit. Di Lembah Klang rumah murah dalam bentuk rumah pangsa. Di kawasan lain di seluruh negara rumah murah hanya setingkat sahaja. Tiada isu tanah. Masih banyak walaupun di bandar besar. Pihak perancang bandar sahaja yang perlu menentukan rekabentuk sesebuah bandar pada masa terdekat dan pada masa hadapan. Tanpa perancangan yang rapi tentu tanah semakin langka. Semakin mahal. Semakin sukar membina perumahan untuk penduduk. Walaupun tanah masih luas perancangan masa hadapan seharusnya memikirkan unjuran pertambahan penduduk, kepesatan pembangunan bandar-bandar dan perkembangan ekonomi. Zaman bermewah-mewah menggunakan tanah sewajarnya difikirkan semula. Sudah sampai masanya rumah ditinggikan ke atas dan bukan dibesarkan setingkat atau dua tingkat sahaja. Hatta mereka yang memiliki tanah sekalipun harus mula memikirkan untuk membina rumah yang bertingkat-tingkat.
Tanah yang dioptimumkan penggunaannya adalah lebih produktif. Kos membina rumah semakin murah. Tanah yang sedikit dapat menampung banyak rumah. Kepadatan penduduknnya difikirkan secara berintegrasi. Kadar kemampuan memiliki rumah yang lebih selesa dapat dirancang. Dalam pada itu pemimpin seharusnya memikirkan penyediaan rumah mampu beli. Bukan rumah mampu untung kepada pemaju. Jadikan perumahan agenda membina bangsa bukan membina keuntungan peribadi. Di Kaherah yang penduduknya seramai kira-kira 30 juta orang perumahannya difikirkan meninggi ke atas. Bukan melebar dan meluas. Bandaraya Kaherah yang ada sekarang sudah cukup luas untuk 30 juta orang. Perumahan yang dibina sekurang-kurangnya empat tingkat. Banyak yang lima atau enam tingkat. Konsep ini harus mula diperundangkan di Malaysia. Masa hadapan kita bukan terlalu jauh. Anak cucu kita tidak akan mewah seperti kita. Maksudnya tanah bukan komoditi yang melimpah banyaknya. Jika tidak, kawasan pinggir bandar akan diserap menjadi kawasan bandar. Itu bukan opsen yang terbaik.
 Kita harus fikirkan aspek sosiologi orang Melayu pada keseluruhannya. Berani saya katakan bahawa orang Melayu belum mampu membandarkan diri mereka pada keselurhannya. Kawasan pinggir bandar masih perlu dipertahankan. Bukan warisan bahkan juga survival bangsa dan generasi akan datang. Keghairahan ekonomi yang bersifat sementara tidak seharusnya mengabui mata. Tidak seharusnya memejamkan penglihatan. Kita harus melihat masa hadapan dengan telus, jelas dan jauh ke hadapan. Perancangan berintegrasi ekonomi-sosial-budaya-politik harus disegerakan. Berbagai jenis kertas boleh dikerangkakan dari sekarang untuk tatapan, cadngan balas dan pemahaman nasional. Bukan bersifat merawat seperti sekarang. Kerangka yang seperlunya mestilah bersifat mencegah atau ramalan jangkapanjang. Perumahan bukan masalah semasa tetapi masalah berpanjangan selagi penduduk bertambah. Selagi ekonomi berkembang. Selagi ramai orang yang menumpu hidup di bandar.
Di Mesir tumpuan penduduknya di sepanjang tebing Sungai Nil. Kaherah kira-kira 4 jam dari muara Sungai Nil. Di muaranya terletak bandaraya Iskandariah. Kaherah dikelilingi padang pasir Sahara yang sangat luas. Padang pasir terbesar di dunia. Terletak di utara Afrika. Merentas hingga ke Afrika Tengah. Kaherah di atas tanah rata. Bukit boleh dibilang. Gunung memang tidak ada. Penduduk di sini biasa dengan ribut debu. Debu di sini bukan debu tanah tetapi debu pasir. Halus tetapi memang pasir. Bagi yang rajin tiada masalah. Bagi yang kurang rajinnya rumah banyak kotornya dengan debu. Bagi yang langsung tidak peduli dengan kebersihan memang dahsyat keadaan rumah-rumah mereka. Ini bukan cerita di luar rumah. Ini cerita di dalam rumah. Di luar rumah keadaannya tidak perlu diceritakan. Semua dinding kelam, kusam, kelabu, gelap dan hitam. Debu sentiasa tebal. Orang-orang di sini hanya memikirkan situasi dalam rumah mereka. Itupun jika mereka perihatin dengan kebersihan. Jika tidak boleh bayangkan rumah-rumah yang selamanya tidak dibersihkan debunya.
Ramai orang Malaysia belajar di Mesir. Mereka hidup dalam suasana debu ini. Tidak dinafikan ramai yang pembersih. Perihatin dengan kebersihan. Namun ada juga yang langsung tidak kisah. Mereka menerima debu seadanya. Menerima kotor sekotornya. Mereka hidup begelumang dengan debu dan kotor itu. Tentulah tidak manis jika mereka semua bakal orang besar di Malaysia. Ketidakperihatinan tentang kotor dibawa pulang ke Malaysia. Menjadi budaya hidup yang dianggap lumrah. Maka persepsi orang keliling menjadi sangat negatif. Lulusan luar negara yang aspek kotornya menakutkan orang lain. Ketidakselarian antara kelayakan akademik dengan amalan keperluan hidup. Jika keadaan ini dapat diseimbangkan tentu ada persepsi segar mengenai lulusan tinggi. Mengenai pegawai-pegawai yang diberi harapan tinggi. Kerja membersihkan kekotoran tidak boleh dibuat sekali sahaja. Ia seharusnya diperingkat-peringkatkan. Diulang-ulang. Diprogram dan dijadualkan. Andainya ini dapat dilakukan kebersihan bukan masalah tetapi menjadi budaya yang sememangnya tuntutan agama.
Orang USA juga memiliki persepsi yang sama. Bahagian luar rumah mereka tidak banyak diambil peduli. Ada yang dicat. Ada yang dibiarkan begitu sahaja. Ada yang sengaja diselaputi dengan tumbuhan merayap memenuhi segala dinding dan tembok. Di sesetengah tempat mereka menjaga laman rumah mereka. Rumput dipotong. Pokok bunga ditanam. Lanskap yang dirancang rapi. Kelihatan menarik dan cantik. Pada kebanyakannya yang lebih penting kepada mereka ialah bahagian dalam. Dapur dan ruang makan yang memadai. Bilik tidur yang selengkapnya. Bilik tamu yang comel kerana mereka jarang menerima tamu walaupun saudara mara sendiri. Wajib ada bilik seabgai ruang membaca, membuat rujukan, menulis dan berbincang sesama ahli keluarga. Maksudnya perpustakaan adalah wajib. Berilmu dan menambah ilmu menjadi agenda hidup kebanyakan mereka. Menjadi masyarakat yang bermaklumat. Hiasan dalaman rumah mereka menarik. Lampu yang besar dan terang jarang dipasang kecuali rumah mereka adalah bentuk mansion. Rumah besar yang di dalamnya mungkin terdapat 25 bilik tidur. Kolam renang mungkin tiga. Banyak lagi kelengkapan lain. Di rumah jenis ini terdapat lampu chandalier besar. Rumah biasa hanya dilengkapi lampu meja atau lampu berkaki. Ada konsep berjimat elektrik..
Lain tempat lain budayanya. Kita suka suasana terang benderang. Banyak pembaziran. Banyak ruang yang tidak perlu terang tetapi diterangi oleh lampu di siling atau di dinding. Lagipun budaya kita berkenduri kendara sangat kerap. Banyak majlis-majlisan seperti akikah, potong jambul, kenduri arwah, berkhatan, merisik, bertunang, bernikah kawin dan berbagai lagi majlis yang diadakan di rumah. Sekiranya kita mengubah budaya membina rumah yang tingginya ke atas maka kesemua amalan budaya perlu diubahsuai. Kenduri kendara tidak boleh kerap. Tidak boleh besar-besaran. Sekadar beberapa orang sahaja. Lagipun parkir di luar rumah sangat terhad. Menghindar dari mengganggu penghuni yang lain. Yang penting pada masa ini ialah kita perlu memikirkan supaya sistem perumahan kita tidak menjadi sesak serperti di New York, Jakarta atau  Kaherah. Masa hadapan perlu dirancang berdasarkan fakta-fakta yang ada. Merancang adalah lebih baik dari menangani kemelut masalah semasa.

Bingkisan Dari Kaherah Mesir: Manifestasi Kebersihan dan Imej Diri


Siapa yang tidak suka kebersihan. Kanak-kanak yang belum mumayyiz sahaja barangkali yang tidak tahu membezakan antara bersih dan kotor. Ibu bapa wajib mengajar dan mendidik kebersihan kepada anak-anak. Guru apatah lagi. Zalim jika tidak mengajar dan mendidik anak-anak didiknya menjaga kebersihan. Mengurus kebersihan. Mentadbir kebersihan. Merancang kebersihan. Menyenggara kebersihan. Menjaga alam sekitar. Arif tentang pencemaran. Uztaz dan ustzah lagilah perlu arif tentang kebersihan. Besar dan kuat kaitannya dengan agama. Toharah (kebersihan) merupakan bab awal dalam pendidikan agama. Asas ibadat. Kesucian beribadat. Beramal dalam kebersihan. Malah kebersihan antara syarat sah sesetengah ibadat seperti solat. Kebersihan banyak  maksudnya. Selain persekitaran, kebersihan juga merujuk kepada kebersihan tubuh badan secara fizikal, kerbersihan berpakaian dan kebersihan mental. Malangnya aspek kebersihan selalu menjadi isu panas dalam mendidik  ahli masyarakat. Kebersihan adalah isu global. Perbincangannya mengenainya tanpa mengira agama, budaya, iklim, masa, tempat atau apa sahaja. Ia adalah sarwajagat. Isu manusia dan kemanusiaan. Kepada kita isu agama lebih penting lagi sebab agama kita mengajar kita mengenai kaedah terbaik mejaga kebersihan.
Kebersihan bermula dari rumah. Rasanya tiada ibu bapa yang tidak melalui didikan awal untuk menjaga kebersihan dari kedua ibu bapa mereka. Ditambah pula dengan pengalaman di luar rumah, menonton TV, membaca akhbar dan majallah. Menjaga kebersihan bukan isu berat. Ianya ringan. Ada sampah kutip dan buang. Ada debu vakum. Jangan sapu. Debu itu terbang dan hinggap pada barang-barang lain terutamanya makanan dan minuman.  Mop lantai sekerap yang mungkin. Kesemuanya sebenarnya mudah. Buang sikap malas. Sikap mengambil mudah. Sikat tidak peduli. Lebih berat jika dikatakan sikap tidak bertanggungjawab. Jika kesemua itu dilakukan yang kelihatan ialah lantai yang bersih. Tanpa sepah dan debu. Suasana yang kemas dan rasa selamat dan menyihatkan terutama jika ada anak-anak kecil yang merangkak ke sana dan ke mari. Menjilat apa sahaja yang mungkin. Memegang semua barang yang boleh dicapai tangan kerana sifat mereka ingin melakukan apa sahaja. Jika keadaan rumah bersih dan suci pula ibu bapa sebenarnya menyelamatkan anak mereka dari penyakit. Mengurangkan bil perubatan. Mengurangkan rasa cemas.
Itu isu rumah secara umum. Rasanya kita pernah dengar perlunya mencari pasangan hidup yang sekufu. Ibu dan bapa hendaklah sekufu dalam hal kebersihan. Dalam hal menjaga alam sekitar. Dalam hal menjaga kedamaian rumah kediaman mereka.  Apabila ibu dan bapa pembersih orangnya maka anak-anak akan mengikut jejak sifat mereka. Apatah lagi jika mereka dididik dengan tegas tentang perlunya kebersihan.  Kebersihan sepatutnya tiada kompromi. Ibu bapa pada peringkat awalnya hendaklah memaksa anak-anak melakukan yang terbaik untuk menjaga kebersihan. Latih dan jadikan amalan kepada mereka. Hinggalah mereka merasakan itu adalah darah daing mereka. Mereka berasa bersalah jika tidak menjaga kebersihan. Beginilah, kebersihan sebenarnya gambaran diri seseorang. Gambaran imej diri. Gambaran pendidikan seseorang. Gambaran harga diri. Gambaran maruah. Gambaran aib diri. Gambaran nama baik. Mereka yang pembersih berada di hujung tahap kualiti yang tinggi. Sebaliknya mereka yang tidak pedulikan kebersihan berada di paras negatif yang menghinakan.
Mari kita sorot siapa sebenarnya yang bertanggungjawab penuh tentang kebersihan.
Bil
Tempat
Tanggungjawab
1
Rumah
Ibu dan Bapa
2
Pejabat
Ketua Eksekutif
3
Sekolah
Pengetua/G. Besar
4
Masjid
Pengerusi AJK
5
Kampung
Ketua Kampung
6
Taman
Pengerusi Taman
7
Hospital
Pengarah
8
Bandaraya
Datuk Bandar
9
Bandar
S/U Majlis
10
Mukim
Penghulu
11
Daerah
Pegawai Daerah
12
Negari
MB/ K Menteri
13
Negara
PM


Setiap yang namanya ketua pada mana-mana peringkat bertanggungjawab tentang kebersihan persekitarannya. Di bahu orang-orang yang dinamakan ketua letaknya segala usaha menjaga dan mengekalkan kebersihan. Kadang-kadang kita temui orang-orang yang terlalu bergantung kepada orang lain untuk menjaga kebersihan. Apabila hidup bersama atau berkelompok baru diketahui siapa yang pembersih dan suka kebersihan dan siapa pula yang pengotor. Yang tidak perihatin dengan kebersihan. Kadang-kadang ibu dan bapa banyak juga salahnya. Anak-anak tidak dididik dan tidak digesa dengan tegas untuk mengamalkan kebersihan. Malah ada anak-anak yang dengan selamba menyatakan yang ibunya tidak benarkan ia menyapu sampah. Tidak benarkan memasak. Tidak benarkan membuat apa-apa selain belajar. Maksudnya semua urusan kebersihan diserahkan kepada rakan serumah. Rakan seasrama. Rakan yang lain yang ada di sekeliling mereka. Bayangkan apabila mereka berumahtangga . Merana pasangan masing-masing kerana urusan kebersihan hanya seorang sahaja yang melakukannya. Sebelah pihak sahaja. Membuang sampah yang sangat mudah dan ringanpun tidak dapat dilakukan. Malah tidak terfikir untuk melakukanya. Buklankah hal seperti ini namanya daif berfikir. Lemah akal budinya.
Pernah seorang menteri bersungguh-sungguh berusaha meningkatkan kebersihan terutamanya bilik air. Dalam siri lawatannya, tempat pertama yang dilawati ialah bilik air. Ketika itu CEO paling khuatir jika bilik airnya berada dalam senarai di bawah. Tahu pula CEO ketika itu tentang maruah dirinya. Sekarang menteri itu sudah tiada.  Ramai CEO kembali tidak peduli dengan kebersihan. Orang yang bertanggungjawab jika tidak mengambil tanggungjawab maka aibnya ke mukanya sendiri. Nama baik bidang kuasanya tercemar. Sebab itu semakin tinggi jawatan seseorang semakin dekat isu kebersihan dengan jawatan mereka. Semakin tinggi kelayakan akademik seseorang semakin dekat isu kebersihan dengan kelayakan mereka. Semakin dekat seseorang dengan hal-hal agama semakin cemar maruahnya jika tidak menjaga kebersihan. Ayuhlah sama-sama kita ambil inisiatif untuk membuat pembetulan sebelum masalah kebersihan ini semakin meruncing. Ada usaha dari pihak kerajaan tetapi tidak istiqamah. Tidak berterusan. Tiada pula penguatkuasaan undang-undang yang wajib dipatuhi. Dikenakan denda yang berat  jika melanggari peraturan yang ada. Sebab itu masih ramai rakyat kita yang membuang sampah tanpa rasa bersalah.
Undang-undang anti buang sampah belum berjalan membina tabiaat sukakan kebersihan. Pendidikan di sekolah masih juga belum berjaya. Kempen kebersihan hanya majlis-majlisan. Apa lagi jika tidak kembali ke rumah. Mulakan dari rumah. Pastikan anak-anak yang keluar dari rumah sudah terdidik tentang pentingnya menjaga kebersihan. Sebanarnya saya rindukan kebersihan seperti di USA, Canada dan Jepun. Saya masih lemas tentang Malaysia, Jordan dan Mesir.  Negara lain, lain pula statusnya. Aduhai.