Bahasa adalah alat komunikasi. Dipertuturkan.
Ditulis. Dibaca. Dibuat apa sahaja tetapi objektifnya untuk berkomunikasi.
Namun begitu bahasa banyak konotasinya. Tidak boleh digunakan sebarangan. Ianya
mesti sesuai dengan situasinya. Sesuai dengan tahap audiennya. Objektif
penyampaiannya. Topik yang dibincangkan. Menasihat lain intonasinya. Marah juga
berbeza. Merayu tentu sahaja berbeza. Memotivasi apatah lagi. Kerana itu bahasa
bukan sesuatu yang statik. Bukan dipelajari secara tidak sengaja. Ada agenda
yang perlu dipatuhi. Ada sesuatu yang perlu diinsafi. Malangnya kadang-kadang
kita tidak menghormati bahasa itu sendiri. Situasi berbagai yang tidak
dimengerti.
1
Tersalah pilih perkataan.
2
Tersalah imbuhan di hadapan atau di
belakang.
3
Istilah yang tersasar.
4
Susunan ayat yang tidak jelas maknanya.
5
Bahasa yang rojak.
6
Intonasi yang tidak kena dengan maksud.
7
Tercari-cari bahasa yang sesuai.
8
Tidak lancar perturutan.
9
Banyak gangguan kebiasaan yang
menghilang minat tumpuan audien. Contohnya berhenti sebentar sambil
mengeluarkan bunyi “err” atau “a..a”.
10
Kelajuan yang tidak terkawal. Sebutan yang
terpintal-pintal.
11
Tiada sabungan mata. Menunduk atau
mendongak atau mata meliar tidak tentu hala.
12
Lenggok dan bahasa tubuh yang tidak
selari.
13
Tidak mahir mengawal bahasa.
14
Tiada kawalan perasaan.
15
Pengguna bahasa yang tidak beradab. Menggunakan
perkataan yang kasar dan tidak sesuai.
16
Dan banyak lagi jika ingin dibincangkan.
Tidak perlu dipolimikkan.
Situasi
pertama
Ungkapan seorang Ahli Parlimen dalam siaran langsung
di TV: “Nanti dulu. Saya belum habis cakap.” Kasar dan tiada adabnya. Walaupun
pembangkang yang dimaksudkan tetapi adab boleh menyejukkan. Kenapa tidak:
“Minta maaf. Izinkan saya menyempurnakan jawapan saya terlebih dahulu.” Tentu
lebih santai dan beradab.
Situasi
Kedua
Ini ungkapan seorang artis: “Saya selalu bawa bini
saya untuk melancong.” Ganjil bunyinya. Tiada keindahan berbahasa. Perkataan
bini terlalu berada di bawah. Rasa hina pula. Bahasa pasar yang langsung tidak
sesuai. Apatah lagi apabila audiennya merantau ke seluruh dunia. Mungkin lebih
senuai “Saya kerap juga membawa isteri saya melihat-lihat tempat orang.” Ada
kerendahan diri. Santunnya banyak.
Situasi
Ketiga
Seorang guru memarahi pelajarnya, “Awak ni tak reti
bahasa ke? Itupun tak faham.” Aduhai. Guru dan pelajar antara langit dengan
bumi. Yang namanya pejalar sedang belajar. Banyak yang tidak diketahuinya.
Kepada pelajar semua perkara adalah himpunan yang membebankan. Apatah lagi jika
yang mudah belum difahami. Guru perlu memberi simpati. Mengerti empati. Cuba
berada dalam situasi pelajar. Yang mudah
kepada guru sebenarnya sangat menakutkan pelajar. Kecuali pelajar tajam
mindanya. Yang cair otaknya. Yang memiliki kebijaksanaan.
Situasi
Keempat
Seorang bapa menegur anaknya, “Buta ke mata. Itupun
tak nampak.” Tersentak hati yang mendengar. Bukan anak itu sahaja. Orang lain
yang berhampiran juga tersentak. Bapa yang sewajarnya mendidik tidak sewajarnya
berbuat demikian. Ikut nafsunya sahaja. Alangkah indahnya jika sibapa berkata,
“Anak abah. Cuba pandang betul-betul. Perhati segenap tempat. Pasti nampak.”
Orang Arab umpamanya memanggil anak lelakinya Ya bunayya. Wahai anak lelaki
kesayanganku. Ya binti. Wahai anak perempuanku. Nabi Musa berkata kepada Nabi
Harun, “Ya Ibnuum.” Wahai anak lelaki ibuku. Yang bermaksud adik lelakiku.
Situasai
Kelima
Dialog didengar di sebuah restoran di Kota Kinabalu.
“Saya jika ke Kuala Lumpur lebih suka ada agenda sendiri. Lebih bebas.” Selalunya
kita menggunakan kalau bukan jika. Agenda jarang digunakan. Tetapi dalam dialog
di atas perkataan agenda sangat santai. Cool kata orang Amerika.
Semakin kita dewasa sewajarnya semakin cantik bahasa
kita. Itu yang sepatutnya berlaku. Kita menghimpunkan pengalaman. Bahasa yang
kita guna semakin matang. Indah dan mengesankan. Menepati maksud. Berada dalam
kelasnya yang tersendiri. Tinggi dan mengasyikkan. Begitulah al-Quran yang kita
baca. Tanpa mengetahui bahasa Arab tinggi banyak kalimah dan ungkapan yang
sukar difahami. Pada peringkat kanak-kanak kita menggunakan bahasa yang dasar.
Bahasa itu berkembang menjadikan kita penuturnya yang berwibawa. Lihat susunan
berikut:
Mak, nak makan.
Sangat asas bahasanya.
Menjadi, “Mak, saya hendak makan.” Mula sopan.
Menjadi, “Mak, bolehkah saya makan?” Mohon izin
dahulu.
Menjadi, “Mak, bolehkah saya ambil makanan ini?”
Mohon membuat pilihan yang sesuai.
Menjadi, “Mak, sesuaikah makanan ini untuk saya?”
Mula selektif.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini berkhasiat?” Menimbang
makanan yang sesuai dengan kesihatannya.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini halal?” Mula
menimbangkan hukum.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini bersih, suci dan
halal?” Sudha mempertegas hukum dan perinciannya.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini halalan toyyibah?”
Cuba memenuhi tuntutan agama.
Sewaktu di peringkat pra sekolah anak-anak kita
sudah boleh dibentuk menjadi pengguna bahasa yang wajar. Indah didengar. Manis
didengar. Kadang-kadang mengasyikkan. Ianya bukan fantasi. Bukan ilusi. Bukan
dibuat-buat. Biasakan. Banyak latihan. Ibu bapa yang memainkan peranan. Bukan
guru di sekolah. Tugas guru menambah apa yang sudah diisi oleh ibu bapa. Jika
anak-anak ke sekolah dengan isi yang kosong maka anak-anak kita jauh tertinggal
berbanding dengn anak-anak orang lain. Biasakan dengan:
Mak, di manakah baju saya?
Ibu, boleh saya mandi sekarang?
Emak hendak masak apa sekarang?
Bolehkah saya tolong emak mengemas rumah?
Emak, saya hendak makan lauk ini sahaja.
Pada peringkat awal ganjil didengar. Terlalu
berbahasa. Menggunakan bahasa surat. Bahasa rasmi. Namun apabila sudah menjadi
kebiasaan, bahasa seperti itu menjadikannya indah berseni. Yang menuturkannya
tidak menggunakan bahasa pasar atau yang mendengarnya terpana dengan keindahan
bahasa itu sendiri. Kesemua ramuan berbahasa itu sudah tersedia ada. Cuma perlu diolah supaya keindahannya
terserlah. Malanglah bangsa yang bahasanya tidak indah. Tidak memberi makna
yang menepati maksud. Sesudah 56 tahun kita merdeka kita masih lagi bergelut
dengan kempen menggunakan bahasa kebangsaan. Rasa terhiris dengan keadaan. Kesilapan
besar membina bangsa. Seeprti tiada langsung kecintaan terhadap negaranya. Terlalu
longgar antara lidah dan hati. Pada awal tahun-tahun 60an dahulu memang benar
kempen itu perlu. Setelah matang, dewasa dan tua selama 56 tahun kita masih
lagi mengadakan kempen bahasa. Rasanya bangsa kita sakit tenat. Bahasa yang
tidak dapat dikuasai. Apabila Barnes dan Fenn-Wu mencadangkan satu jenis sekolah sahaja
dan satu bahasa pengantar sahaja iaitu bahasa Melayu, kita menolaknya. Orang kita
yang sengaja melepas pandang. Sekarang
kita menerima kesan memanjang yang sukar diselarikan. Sukar diperbetulkan.
Lebih malang lagi apabila pemimpin kita senidiri menghantar anak-anak mereka ke
luar negara atau bersekolah di sekolah-sekolah antarabangsa. Dinyatakan dan
dihebahkan tanpa segan silu kepada bangsanya sendiri. Bagaimana bahasa boleh
subur menguasai budaya. Menguasai ilmu. Menguasai pertuturan antarabangsa.
Banyak persoalan bahasa yang belum selesai. Sejarah
merakamkan politik negara pernah bergolak kerana akta bahasa. Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP) sudah sangat jarang didengar namanya. Suatu ketika dahulu DBP
sangat gah untuk memartabatkan bahasa. Apabila buku teks sekolah
diswastakan, DBP hilang sengatnya.
Namanya lenyap dari bibir. Jarang dibaca dalam tulisan. Buku terbitannya
menjadi sukar dibilang. Hingga kini kita kembali melancarkan kempen menggunakan
bahasa kebangsaan. Banyak tahi ayam yang hilang hangatnya. Banyak pekasam yang
tidak diseluk hingga ke pangkal lengan. Banyak yang hanya sekerat jalan. Layu,
pudar yang hilang ditelan arus pembangunan yang tanpa pegangan kukuh.