Monday, October 28, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Bahasa Mengindah Bicara


Bahasa adalah alat komunikasi. Dipertuturkan. Ditulis. Dibaca. Dibuat apa sahaja tetapi objektifnya untuk berkomunikasi. Namun begitu bahasa banyak konotasinya. Tidak boleh digunakan sebarangan. Ianya mesti sesuai dengan situasinya. Sesuai dengan tahap audiennya. Objektif penyampaiannya. Topik yang dibincangkan. Menasihat lain intonasinya. Marah juga berbeza. Merayu tentu sahaja berbeza. Memotivasi apatah lagi. Kerana itu bahasa bukan sesuatu yang statik. Bukan dipelajari secara tidak sengaja. Ada agenda yang perlu dipatuhi. Ada sesuatu yang perlu diinsafi. Malangnya kadang-kadang kita tidak menghormati bahasa itu sendiri. Situasi berbagai yang tidak dimengerti.

1                 Tersalah pilih perkataan.
2                 Tersalah imbuhan di hadapan atau di belakang.
3                 Istilah yang tersasar.
4                 Susunan ayat yang tidak jelas maknanya.
5                 Bahasa yang rojak.
6                 Intonasi yang tidak kena dengan maksud.
7                 Tercari-cari bahasa yang sesuai.
8                 Tidak lancar perturutan.
9                 Banyak gangguan kebiasaan yang menghilang minat tumpuan audien. Contohnya berhenti sebentar sambil mengeluarkan bunyi “err” atau “a..a”.
10            Kelajuan yang tidak terkawal. Sebutan yang terpintal-pintal.
11            Tiada sabungan mata. Menunduk atau mendongak atau mata meliar tidak tentu hala.
12            Lenggok dan bahasa tubuh yang tidak selari.
13            Tidak mahir mengawal bahasa.
14            Tiada kawalan perasaan.
15            Pengguna bahasa yang tidak beradab. Menggunakan perkataan yang kasar dan tidak sesuai.
16            Dan banyak lagi jika ingin dibincangkan. Tidak perlu dipolimikkan.


Situasi pertama
Ungkapan seorang Ahli Parlimen dalam siaran langsung di TV: “Nanti dulu. Saya belum habis cakap.” Kasar dan tiada adabnya. Walaupun pembangkang yang dimaksudkan tetapi adab boleh menyejukkan. Kenapa tidak: “Minta maaf. Izinkan saya menyempurnakan jawapan saya terlebih dahulu.” Tentu lebih santai dan beradab.

Situasi Kedua
Ini ungkapan seorang artis: “Saya selalu bawa bini saya untuk melancong.” Ganjil bunyinya. Tiada keindahan berbahasa. Perkataan bini terlalu berada di bawah. Rasa hina pula. Bahasa pasar yang langsung tidak sesuai. Apatah lagi apabila audiennya merantau ke seluruh dunia. Mungkin lebih senuai “Saya kerap juga membawa isteri saya melihat-lihat tempat orang.” Ada kerendahan diri. Santunnya banyak.

Situasi Ketiga
Seorang guru memarahi pelajarnya, “Awak ni tak reti bahasa ke? Itupun tak faham.” Aduhai. Guru dan pelajar antara langit dengan bumi. Yang namanya pejalar sedang belajar. Banyak yang tidak diketahuinya. Kepada pelajar semua perkara adalah himpunan yang membebankan. Apatah lagi jika yang mudah belum difahami. Guru perlu memberi simpati. Mengerti empati. Cuba berada dalam situasi pelajar.  Yang mudah kepada guru sebenarnya sangat menakutkan pelajar. Kecuali pelajar tajam mindanya. Yang cair otaknya. Yang memiliki kebijaksanaan.

Situasi Keempat
Seorang bapa menegur anaknya, “Buta ke mata. Itupun tak nampak.” Tersentak hati yang mendengar. Bukan anak itu sahaja. Orang lain yang berhampiran juga tersentak. Bapa yang sewajarnya mendidik tidak sewajarnya berbuat demikian. Ikut nafsunya sahaja. Alangkah indahnya jika sibapa berkata, “Anak abah. Cuba pandang betul-betul. Perhati segenap tempat. Pasti nampak.” Orang Arab umpamanya memanggil anak lelakinya Ya bunayya. Wahai anak lelaki kesayanganku. Ya binti. Wahai anak perempuanku. Nabi Musa berkata kepada Nabi Harun, “Ya Ibnuum.” Wahai anak lelaki ibuku. Yang bermaksud adik lelakiku.

Situasai Kelima
Dialog didengar di sebuah restoran di Kota Kinabalu. “Saya jika ke Kuala Lumpur lebih suka ada agenda sendiri. Lebih bebas.” Selalunya kita menggunakan kalau bukan jika. Agenda jarang digunakan. Tetapi dalam dialog di atas perkataan agenda sangat santai. Cool kata orang Amerika.

Semakin kita dewasa sewajarnya semakin cantik bahasa kita. Itu yang sepatutnya berlaku. Kita menghimpunkan pengalaman. Bahasa yang kita guna semakin matang. Indah dan mengesankan. Menepati maksud. Berada dalam kelasnya yang tersendiri. Tinggi dan mengasyikkan. Begitulah al-Quran yang kita baca. Tanpa mengetahui bahasa Arab tinggi banyak kalimah dan ungkapan yang sukar difahami. Pada peringkat kanak-kanak kita menggunakan bahasa yang dasar. Bahasa itu berkembang menjadikan kita penuturnya yang berwibawa. Lihat susunan berikut:

Mak, nak makan.  Sangat asas bahasanya.
Menjadi, “Mak, saya hendak makan.” Mula sopan.
Menjadi, “Mak, bolehkah saya makan?” Mohon izin dahulu.
Menjadi, “Mak, bolehkah saya ambil makanan ini?” Mohon membuat pilihan yang sesuai.
Menjadi, “Mak, sesuaikah makanan ini untuk saya?” Mula selektif.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini berkhasiat?” Menimbang makanan yang sesuai dengan kesihatannya.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini halal?” Mula menimbangkan hukum.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini bersih, suci dan halal?” Sudha mempertegas hukum dan perinciannya.
Menjadi, “Mak, adakah makanan ini halalan toyyibah?” Cuba memenuhi tuntutan agama.


Sewaktu di peringkat pra sekolah anak-anak kita sudah boleh dibentuk menjadi pengguna bahasa yang wajar. Indah didengar. Manis didengar. Kadang-kadang mengasyikkan. Ianya bukan fantasi. Bukan ilusi. Bukan dibuat-buat. Biasakan. Banyak latihan. Ibu bapa yang memainkan peranan. Bukan guru di sekolah. Tugas guru menambah apa yang sudah diisi oleh ibu bapa. Jika anak-anak ke sekolah dengan isi yang kosong maka anak-anak kita jauh tertinggal berbanding dengn anak-anak orang lain. Biasakan dengan:

Mak, di manakah baju saya?
Ibu, boleh saya mandi sekarang?
Emak hendak masak apa sekarang?
Bolehkah saya tolong emak mengemas rumah?
Emak, saya hendak makan lauk ini sahaja.


Pada peringkat awal ganjil didengar. Terlalu berbahasa. Menggunakan bahasa surat. Bahasa rasmi. Namun apabila sudah menjadi kebiasaan, bahasa seperti itu menjadikannya indah berseni. Yang menuturkannya tidak menggunakan bahasa pasar atau yang mendengarnya terpana dengan keindahan bahasa itu sendiri. Kesemua ramuan berbahasa itu sudah tersedia ada.  Cuma perlu diolah supaya keindahannya terserlah. Malanglah bangsa yang bahasanya tidak indah. Tidak memberi makna yang menepati maksud. Sesudah 56 tahun kita merdeka kita masih lagi bergelut dengan kempen menggunakan bahasa kebangsaan. Rasa terhiris dengan keadaan. Kesilapan besar membina bangsa. Seeprti tiada langsung kecintaan terhadap negaranya. Terlalu longgar antara lidah dan hati. Pada awal tahun-tahun 60an dahulu memang benar kempen itu perlu. Setelah matang, dewasa dan tua selama 56 tahun kita masih lagi mengadakan kempen bahasa. Rasanya bangsa kita sakit tenat. Bahasa yang tidak dapat dikuasai. Apabila Barnes dan Fenn-Wu mencadangkan satu jenis sekolah sahaja dan satu bahasa pengantar sahaja iaitu bahasa Melayu, kita menolaknya. Orang kita yang sengaja melepas pandang.  Sekarang kita menerima kesan memanjang yang sukar diselarikan. Sukar diperbetulkan. Lebih malang lagi apabila pemimpin kita senidiri menghantar anak-anak mereka ke luar negara atau bersekolah di sekolah-sekolah antarabangsa. Dinyatakan dan dihebahkan tanpa segan silu kepada bangsanya sendiri. Bagaimana bahasa boleh subur menguasai budaya. Menguasai ilmu. Menguasai pertuturan antarabangsa.



Banyak persoalan bahasa yang belum selesai. Sejarah merakamkan politik negara pernah bergolak kerana akta bahasa. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sudah sangat jarang didengar namanya. Suatu ketika dahulu DBP sangat gah untuk memartabatkan bahasa. Apabila buku teks sekolah diswastakan,  DBP hilang sengatnya. Namanya lenyap dari bibir. Jarang dibaca dalam tulisan. Buku terbitannya menjadi sukar dibilang. Hingga kini kita kembali melancarkan kempen menggunakan bahasa kebangsaan. Banyak tahi ayam yang hilang hangatnya. Banyak pekasam yang tidak diseluk hingga ke pangkal lengan. Banyak yang hanya sekerat jalan. Layu, pudar yang hilang ditelan arus pembangunan yang tanpa pegangan kukuh.