Saturday, June 7, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Alangkah Mengikut Yang Diikut



Insan paling beruntung di Malaysia (mungkin di dunia) ialah mereka yang berada dalam industri hiburan. Paling menonjol ialah pelakon dan penyanyi.  Jika kita pergi ke laman sosial mereka seperti facebook, twitter dan sebagainya jumlah rakan mereka selalunya oversubscribed. Terlalu ramai. Rakan baru sukar mendapat ruang. Beribu-ribu. Ada yang beratus ribu. Tentu ada yang mencecah juta. K-e-b-a-n-y-a-k-a-n-n-y-a adalah remaja dan anak muda. Sangat sedikit orang dewasa. Jika ada tentunya ahli keluarga sahaja. Ianya merupakan suatu kegilaan. Teknologi menjadi sesuatu yang menakjubkan. Mungkin boleh kita kongsikan sebentar. Apa sebenarnya manfaat menggabungkan diri bersama artis pujaan. Terlalu banyak yang diperkatakan tentang artis baik yang positif di samping yang negatif. Ada baiknya jika kita bawa artis ke arus perdana supaya kehadiran mereka mewakili bangsa yang bermaruah dan bertamaddun dari segi agama dan dari segi sejarahnya yang dicipta. Barangkali boleh kita lihat dari segi:

1                    Agama.
2                    Ilmiah.
3                    Politik.
4                    Sosio-ekonomi-budaya.
5                    Pendidikan.
6                   Skrip dan arahan.
7                    Panel patuh-syarie.
               

Agama
Rasanya rindu juga watak pendakwah atau ustaz seperti allahyarham M. Rajuli. Dia boleh membaca al-Quran dengan baik. Betul makhrajnya. Betul sifat hurufnya. Betul tajwidnya. Latarbelakang pendidikan agamanya diserlahkan dalam lakonannya. Ada impaknya yang tersendiri. Kita harus berhenti memaparkan watak-watak antigonis terhadap agama. Kembangkan pendidikan dan psikologi agama dengan cerita yang plotnya positif dan mendidik. Jika dalam bentuk kritik sekalipun natijahnya biarlah positif. Mendidik dan membina agama dan penganutnya. Apabila ada watak-watak berlatarbelakangkan agama usahakan supaya watak-watak itu boleh menyebut kalimah Arab atau al-Quran dengan betul berlahjah Arab. Makhraj dan sifat hurufnya betul. Tajwidnya sempurna. Begitu juga tafhim dan tarqiqnya. Setiap lakonan adalah untuk ditonton. Yang menonton merasakan lakonan itu berkesan. Yang mendengar berasa puas. Pelakon itu sendiri seharusnya berlatarbelakangkan pendidikan agama. Diketahui kebaikan watak peribadinya. Ini bermakna pelakon itu melakonkan wataknya yang bersahaja. Bukan dibuat-buat. Ia mengukuhkan perwatakan. Bukan berlakon semata-mata. Lakonan itu adalah dirinya sendiri. Kita perlukan lakonan yang bersandarkan agama. Banyak yang perlu dirawat dalam masyarakat Islam. Di sana dan di sini kita melihat terlalu banyak yang menyesakkan nafas. Perlu ada usaha untuk membertulkan keadaan. Industri hiburan boleh membantu. Bukan memburukkan keadaan.

Ilmiah
Antara masalah besar anak-anak muda kita ialah kelayakan ilmiah yang banyak boleh diperbaiki dan dipertingkatkan. Ramai anak-anak sekolah yang terlalu jinak dengan alam hiburan. Ibu dan bapa tidak kisah. Masyarakat seperti merestui. Industri pula sangat menggalakkan. Malangnya ramai yang kecundang hanya dalam beberapa tahun. Ilmu sangat sedikit. Pengalaman terbatas. Akademik pula hanya cukup makan. Ke mana selepas tidak maju? Cerita malang artis yang bantut berulang-ulang. Barangkali pencari bakat perlu selektif. Berhati-hati supaya masa hadapan anak bangsa tidak teraniaya. Keuntungan biarlah berbaloi dalam konteks agama. Barakah dan ada lorongan ke akhirat. Bakat yang diasah diberi masa supaya memiliki kelayakan akademik yang wajar. Andai mereka gagal dalam industri mereka masih memiliki banyak ruang untuk mencari rezeki dalam bidang lain.

Di luar sana ramai juga graduan yang berbakat dalam lakonan. Atau yang boleh diperkembangkan bakatnya. Kita sudah ada Fahrin Ahmad, Zizan Nin, Jihan Miskin, Azhar Sulaiman dan beberapa orang lain yang memiliki kelayakan akademik. Lebih ramai penggiat seni yang berkelayakan IPT adalah lebih baik. Di IPT mereka lazimnya dididik untuk mengurus diri, memartabatkan jatidiri, berkepimpinan, mengurus masa, mengurus aktiviti, mengurus masalah, menyelesaikan masalah dan membuat keputusan yang rasional. Ada kematangan berfikir. Ada kematangan bertindak. Mereka dalam golongan ini mampu melakonkan watak-watak yang sinonim dengan kelayakan ilmiah mereka. Dalam hal ini akademi seni wajar dipertimbangkan supaya mereka yang ingin terlibat dalam industri hiburan mengetahui etika seni. Maklum perundangan yang berkaitan dengan seni. Mengerti tentang perlunya patuh syarie. Bolehlah nanti kita lihat artis yang menjaga aurat. Berpakaian yang menunjukkan keterampilan pakaian. Akhlaknya manis dilihat. Manis dicontohi. Sejuk mata memandang. Tatalaku seseorang artis adalah cerminan masyarakat. Apatah lagi kebanyakan mereka adalah penganut Islam. Watak Islam perlu wujud pada diri mereka. Penulis skrip, pengarah dan penerbit perlu memiliki kesedaran terhadap agamanya. Terhadap maruah bangsanya. Tentang adab dan sopannya pelakon yang membawa bersama mereka Islam dan Melayu.

Politik
Politik menjadi tunggak tempat berpaut dalam banyak hal. Pada politik terdapatnya dasar dan strategi membangunkan masyarakat. Ini bermakna kepimpinan politik harus juga menjenguk ke dalam permasalahan industri hiburan. Menghiasnya dengan wajah Melayu-Islam. Hal yang dianggap remeh-temeh ini boleh menenggelamkan rupa bangsa. Menenggelamkan wajah budaya. Menghilangkan jatidiri. Akhirnya boleh menghapuskan tamaddun bangsa yang dibina ribuan tahun. Kita tidak boleh lupa di sini telah pernah tertegak Empayar Sri Vijaya. Persekitaran Majapahit. Raja Suran dan Gangga Nagara. Langkasuka. Aceh. Perlak dan Pasai. Pengaruh Barat dan Islam yang menyatu telah membina bangsa yang unik. Binalah benteng agar hiburan tidak memusnahkan kesemuanya. Kepimpinan yang ada harus memikirkan kelangsungan suatu budaya besar sebuah bangsa yang dilambung ombak badai kemajuan yang menjadi tsunami budaya. Menghapuskan kesemua yang indah tetapi termusnah kerana kelalaian sebuah bangsa itu sendiri.

Sosio-Ekonomi-Budaya
Kita sedang mengembara maju. Jauh meninggalkan kepapaan. Kesengsaraan masa lampau. Memacak bendera merdeka yang Gemilang Jalurnya. Jalur Gemilang yang pancawarna itu perlu dibawa jauh ke hadapan merentasi zaman mewah yang bermewah-mewahan. Social fabric kita teranyam larut sehingga rupa asal kita telah tidak lagi kelihatan. Pakaian kita menungkah arus agama. Gaya hidup kita sudah ke Barat. Makanan kita berbaur antara halal dan haram. Kita mahu maju. Siapa yang menolaknya. Tetapi garis panduannya mestilah jelas. Ke mana pun kita perlu pergi ada warisan yang perlu dijaga. Dipelihara. Diperkembangkan selari dengan majunya ekonomi. Perut yang kenyang perlu disalut dengan lapisan budaya yang asalnya nyata. Ada induk dan semangnya. Dasar memajukan negara perlu seiring dengan dasar memajukan agama. Memajukan bangsa. Memajukan budaya. Kepincangan akan meruntuhkan bahagian yang lain. Tempang tidak seimbang. Dalam kita berlari membina menara kita selalu lupa membina dasar kukuh bersandarakan agama dan bangsa.

Pendidikan
Pendidikan bukan sekadar untuk distandardkan pandai. Pendidikan harus juga dilihat sebagai kemampuan membuat pilihan yang relatif  menasabah. Semua yang beraspirasi untuk menjadi artis perlu terlebih dahulu memiliki pendidikan akademik yang wajar. Mungkin sains dan teknologi. Mungkin dalam bidang agama. Mungkin dalam bidang seni halus seperti lakonan, penulisan skrip, pengurusan seni dan sebagainya. Dalam setiap aspek pendidikan itu akan disusun aspek etika, seni, perundangan, pengurusan, penyelesaian masalah dan membuat keputusan. Mereka yang terlatih akan lebih matang berfikir untuk membuat keputusan yang bermanfaat untuk dirinya. Untuk industri. Untuk agama dan bangsanya. Lebih tinggi kelayakan seseorang itu lebi besar ideanya. Lebih tinggi garapannya. Lebih besar nilai seni yang diraihnya. Bing Cosby umpamanya memiliki Ph.D. dalam bidang pendidikan. Sebab itu lakonan dan siri TVnya bersalut psikologi. Mendidik dan berfikir dengan kritis. Malah kanak-kanak yang terlibat dalam sirinya dibenarkan bersuara menyatakan isi hatinya seperti mereka yang dewasa. Kanak-kanak dilatih untuk menjadi lebih matang dari usianya.

Skrip dan Arahan
Kadang-kadang kita berhadapan dengan cerita yang baik. Mendidik dan memiliki nilai pendidikan. Cumanya pengarahannya selalu memasukkan unsur negatif. Remaja yang kenakalannya di tahap melampau. Perlakuan lucah dan di luar batas akhlak mulia. Senario yang tidak menggalakkan seperti di disko. Pakaian yang hilang nilai agama dan nilai bangsa. Pemarah, biadap, kasar dan kurang berfikir. Skrip dan pengarahan perlu mengambil apa-apa yang baik dan perlu untuk mengembangkan minda khalayak. Audien yang berbagai tidak kesemuanya boleh dipuaskan. Tetapi biarlah sebahagian besar dari mereka berasa tertarik dengan falsafah, tatabahasa yang berseni, garapan plot dan subplot yang relevan. Perlu difikirkan sekuen yang santai dan natural. Bersandarkan realiti yang menasabah. Jangan biarkan Lembaga Penapis Filem sentiasa memegang gunting tajam untuk memotong mana-mana adegan yang tidak relevan tetapi lucah, ganas tahap melampau, pakaian yang terlalu menjolok mata, ungkapan mencaci agama, bangsa atau peribadi. Pengarah sendiri perlu arif dengan sensitiviti politik, agama, budaya dan masyarakat.

Panel Patuh-Syarie

Banyak yang perlu dilakukan untuk menjadikan industri hiburan bersandarkan kemunasabahan dari aspek agama, bangsa dan budayanya. Yang paling besar perlu dijaga ialah nilai agama. Menjaga hukum-hakam dan mendidik menjadi Muslim yang taat. Bukan sahaja pelakonnya dikenali sebagai patuh agama malah penonton dibawa ke arah itu. Kerajaan perlu membentuk panel patuh-syarie supaya skrip dan lakonan sejajar dengan ajaran Sunnah Wal-Jamaah. Bagi garapan di Malaysia sandaran kita ialah Syafie. Pengarah perlu belajar kewajaran Mazhab Syafie supaya arahannya tidak lari dari keperluan agama. Tidak menyimpang dari landasan budaya bangsa. Jangan menganggap agama sebagai mengekang. Anggap ianya sebagai peluang membina jambatan ke akhirat. Mencari redha Allah. Mencari rezeki yang halal. Ramai ulamak di sekeliling kita. Manfaat mereka supaya penglibatan mereka lebih menyihatkan industri hiburan tanahair. Secara jujurnya penulis tersangat lemas berhadapan dengan apa yang ada. Ramai juga orang lain berpendapat begitu. Ulamak sudah lama bersuara. Kenapa tiada yang hendak mendengar. Mengubah yang perlu. Apa salahnya meninggalkan yang tidak baik dan ambil pula yang baik. Tambah kebaikannya. Bukankah nanti bertambah nilai baiknya. Carilah redha Allah dan bukan redha manusia semata-mata. Ingatlah kita semua akan mati sudahnya. Kesemuanya akan berakhir walau apapun pegangan kuat kita. Yang akan kita temui akhirnya tentunya Allah. Allah tempat kembali.