Wednesday, January 29, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Memperlihat Yang Tersirat



Anugerah Allah yang besar kepada manusia ialah akal. Dengannya kita boleh berfikir untuk memilih yang terbaik. Menginsafi segala kekurangan. Memanfaatkan segala kebaikan dan kelebihan. Memahami keadaan yang berbeza. Apabila kita melihat sekeliling kita, kita dapati tidak semua orang yang memiliki akal yang tinggi. Bahkan Allah menjadikan kita dalam berbagai peringkat kapasiti akal yang berbeza. Ada yang lebih dan ada yang kurang. Mereka yang berfikiran tinggi sangat kurang. Para anbia Allah berikan kelebihan itu dengan izin Allah. Kita yang biasa-biasa ini perlu pula mengasah bakat untuk berfikir. Belajar untuk menyusun jalan fikir. Menyatakan fikiran dengan banyak belajar. Perbezaan kapasiti berfikir juga menyerlahkan tindakan yang kita ambil. Tindakan kita sama dengan jalan fikir kita. Mereka yang jalan fikirnya tinggi tindakannya sukar dibaca. Berbeza untuk difahami. Tafsirannya berbagai. Kalimah yang digunakan berbagai makna. Ayat yang diungkap berbagai maksud. Banyak yang tersirat dari yang tersurat. Hanya mereka yang berfikiran tinggi sahaja lama merenung setiap yang difikir. Mengambil tindakan yang sesudah difikirkan masak-masak. Tidak ada tindakan yang memudaratkan. Menyusahkan. Apatah lagi menyesatkan. Cuba fahami maksud ungkapan ini:

Di mana saya boleh basuh tangan?

Bagi kita yang biasa-biasa membaca ayat tersebut tentulah maksudnya seperti tersurat. Hendak basuh tangan secara lafzi. Seperti disebut. Seperti ditulis. Lalu kita tunjukkan bekas air. Singki. Parit. Kolam. Sungai. Mungkin tasik. Habis cerita. Ayat itu mudah difahami. Maksudnya diketahui dengan jelas. Semua orang memahaminya. Rasanya tiada yang tekecuali. Kecualilah dia sedang mempelajari Bahasa Melayu dan belum khatam lagi. Pemahamannya masih di tahap rendah. Kita yang lain tiada masalah. Orang Melayu memang memahami ayat tersebut. Hari-hari kita menggunakannya. Mereka yang kita tanya juga dapat memahami ayat tersebut. Pertanyaan itu dijawab dengan betul. Kita yang bertanya diarahkan ke tempat yang ada air. Mereka faham kita hendak membasuh tangan. Sangat mudah. As simple as that. Tidak ada apa-apa yang sukar. Benarkah begitu? Betul? Baca seterusnya.

Sekarang mari kita berganjak sedikit ke atas. Berfikir ke aras tinggi. Suatu perkara yang penulis alami ialah mereka yang berada pada aras pemikiran tinggi menggunakan bahasa yang banyak tersirat. Mereka cultured and learned. Sukar hendak diterjemahkan secara harfiah. Mungkin beradab dan berhemah. Tidak juga menepati maksudnya. Penulis belajar dari seseorang yang terkenal di Malaysia. Satu-satunya yang berjawatan sepertinya. Langsung dari Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agung. Tokoh itu ialah Prof DiRaja Ungku Aziz. Membasuh tangan bukan bermakna seperti yang diungkap semata-mata. Membasuh tangan bermakna berurusan di bilik air. Prosesnya panjang dan diakhiri dengan membasuh tangan. Jika orang dahulu menggunakan ungkapan ke sungai besar dan ke sungai kecil, membasuh tangan bermaksud seperti berikut:

1                 Ke bilik air.
2                 Melepaskan hajat besar atau kecil.
3                 Melegakan diri.
4                 Mengemaskan diri.
5                 Mengemaskan penampilan.
6                 Puaskan hati di bilik air seperti membetulkan pakaian, menyisir rambut, membasuh muka dan memeriksa gigi, janggut, misai dan mungkin kebersihan hidung.
7                 Mempastikan penampilan terbaik sebelum berjumpa dengan penyambut tetamu, sahabat, kenalan dan audien.
8                 Akhir sekali membasuh tangan.

Ungkapan membasuh tangan merupakan penamat suatu proses aktiviti yang panjang. Yang perlu dilakukan dengan teliti dan penuh sabar. Perlu banyak latihan supaya dapat melakukannya tanpa teragak-agak. Siapa Prof DiRaja Ungku Aziz? Rasanya mereka yang sebaya dengan penulis amat mengenalinya. Ramai orang Malaysia mengenalinya. Orang muda juga ramai mengenalinya. Dia tergolong antara tokoh yang berfikiran tinggi. Menjana pemikiran untuk maslahah ummah. Maknanya mereka yang semakin tinggi ketokohannya wajarlah mempamerkan pemikiran tinggi. Bertindak selaras dengan pemikiran tinggi itu. Mereka yang mendengar diperlukan berfikir panjang. Mereka yang membaca perlu menyingkap bait demi bait yang tersurat. Terlalu banyak yang tersirat di sebalik yang tersurat. Bukan double meaning tetapi perlu dilihat dari aspek yang berbeza sebelum difahami. Sebelum mengambil tindakan yang selari dengan ambilan fahaman itu.

Dalam perkara ini bahasa amat penting. Dalam profesion apa sekalipun bahasa adalah inti kepada pemahaman. Pencerakinan bahasa dan maknanya. Penyampaiannya kepada audien. Huraian dah hujjah yang memberikan ruang memperluas minda. Begitulah semua ulamak (dimaksudkan expert – pakar) menguasai bahasa peringkat tinggi. Ilmu perlu dipelajari dengan bahasa yang tinggi. Disampaikan dengan bahasa yang tinggi. Bahasa tinggi bukan pula bermakna jargon, bombastik  atau ungkapan yang tidak mudah difahami. Yang dimaksudkan ialah maknanya mendalam. Sedikit tajam. Bahasa yang tinggi lebih kepada:

1                 Menggunakan bahasa harian tetapi diolah dengan sedemikian rupa sehingga maknanya memberi impak besar. Contoh: Saya hendak tidur. Biasa sebab kita orang biasa. Jika diungkapkan, saya istirehat sekarang. Kita tidak tahu maksud sebenarnya. Berehat kerana penat atau hendak tidur. Tetapi jika waktu malam, masa sudah lewat serta matanya kelihatan pejam dan celik tentulah ia hendak tidur. Tidur adalah berehat. Fizikal dan minda. Sebelum digerakkan semula pada esoknya sebelum solat Subuh.
2                 Bahasa yang disusun sangat mudah tetapi indah.
3                 Semua orang memahaminya sepintas lalu walaupun perlukan tindakan yang berbeza mengikut kefahaman masing-masing.

Ingat Perjanjian Hudaibiyah? Ramai para sahabat yang marah kerana Rasulallah akur dengan permintaan kaum musriqin Makkah yang memberikan syarat-syarat tidak masuk akal. Itu yang tersurat dan yang difahami pada zahirnya. Sesungguhnya Rasulallah lebih mengetahui berbanding mereka semua. Akhirnya ternyata bahawa bantahan para sahabat itu tiada asasnya kerana at the and of the day Muslimin mengatasi kaum musriqin. Dalam semua hal. Dalam semua aspek. Hanya dalam masa lapan tahun kebenaran terserlah walaupun perjanjian itu untuk jangkamasa 10 tahun. Malah Makkah dibuka semula oleh Rasulallah dan sahabat-sahabatnya tanpa sebarang tentangan. Selepas itu berbondong-bondong kaum musriqin menganut Islam.


Begitulah dalam hidup ini kita kena banyak melihat ke dalam. Ke dasar yang tersirat untk memahami apa sebenarnya yang tersurat. Banyak tindakan orang lain yang dilihat banyak celanya. Apabila diteliti kita dapati tindakan itu memerlukan pemikiran tinggi. Tindakan proaktif. Tindakan berwawasan. Perhatikan orang bermain catur. Mereka yang hebat dan selalu menang selalu bercatur. Bukan sekadar mencatur bidak sendiri. Melihat juga caturan orang lain. Gerak catur. Malah selalunya gerakan yang dianggap innocent itulah yang sangat berbahaya. Boleh checkmate pihak lawan. Kerana itu kita perlu banyak berfikir peringkat tinggi. Perlu melihat yang tersirat. Perlu memahami tindakan orang lain dengan minda yang terbuka dan tenang. Belajarlah untuk memahami berdasarkan aspek yang berbeza. Melihat sesuatu dari luar kotak. Keluar dari kebiasaan. Berbahasa dengan indah. Memberi makna yang berungkap dan bermadah. Dibaca senang. Diingat mudah. Diulang melancarkan lidah.