Saturday, May 24, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Anak-Anak Dan Masjid

Pada zaman Nabi kanak-kanak adalah teman di masjid. Mereka dibawa ke masjid. Mereka ditarbiahkan di masjid. Membesar di masjid. Ilmu mereka diperkembangkan di masjid. Masjid dipanggil jami'. Universiti pula dipanggil jamiah. Universiti bermula dengan masjid. Hingga sekarang masjid al-Ahzar masih menjadi tumpuan penyebaran ilmu khususnya pada waktu petang hingga ke malam. Kelihtan juga di masjid al-Haram dan masjid al-Nabawiy. Banyak tiang yang disandari guru. Murid-murid membuat halaqah di sekeliling guru. Begitulah masjid di negara Arab yang fungsi tradisinya berkekalan. Tempat untuk belajar. Tempat ilmu. Tempat manusia dipandaikan secara tauhid. Secara muamalah. Mereka mendatangi guru yang berada di masjid. Guru pula melahirkan guru-guru lain untuk digurui oleh orang lain. Proses yang mutawatirah. Kelangsungan agama dan keindahannya. Di rumah Allah manusia dididik untuk kekal dekat dengan Allah. Kanak-kanak menjadi pelaboran jangkapanjang yang semakin besar kuantiti dan kualitinya. Namun begitu di Malaysia, cerita mengenai kanak-kanak di masjid ini tidak sudah-sudah diperkatakan orang. Seperti tiada formula untuk menyelesaikannya. Berlarutan dari satu generasi ke satu generasi yang lain. Anak-anak dipisahkan dari orang dewasa. Jauh di belakang dengan dunia mereka sendiri. Seolah-olah tanggungjawab mendidik mereka dilepaskan begitu sahaja.

Anak-anak lelaki perlu berada di samping bapanya. Perlu bersama orang dewasa. Mereka dilatih melalui contoh tauladan dari orang dewasa yang berada di sekeliling mereka. Yang mengajar mereka dari tidak tahu kepada tahu. Dari mula hingga nampak nyata. Latihan sepanjang masa itulah yang melekat dihati dan jiwa mereka untuk terus mencintai agama. Mencintai masjid. Mencintai mereka yang berilmu. Apabila itu berlaku maka yang kita lihat ialah anak-anak muda yang hatinya di masjid. Bukan di stadium. Bukan di konsert. Bukan di bangunan yang tiada nilai agama. Langkah mereka di atas sirot al-mustaqim. Jalan mereka lurus. Lari mereka deras. Singgah mereka di makam-makam yang berdarjat mulia. Orang dewasa yang boleh membimbing mereka. Asasnya dimulakan oleh bapa. Orang dewasa di sekeliling mereka. Masjid sewajarnya menjadi wadah indah memperkaya cinta anak-anak kepada agama. Kepada Allah. Kepada RasulNya. Kerana itu cerita anak-anak dan masjid seharusnya ada noktah. Ada langkah bijaksana demi membina mereka ke arah beragama. Beramal soleh. Menjadi pewaris anbia. Menjadi pejuang-pejuang yang matinya hanya mencari syahid.

Mengembara ke negara lain dapat juga menimba sedikit pengalaman yang berlainan. Di Malaysia kita melihat seakan-akan ada fobia untuk kita membawa anak-anak ke masjid. Ada jelingan mata yang tidak enak memandang anak-anak. Apatah lagi jika anak-anak itu bersolat di samping bapanya. Adat kita, penulis ulang, adat kita meletakkan anak-anak di saf paling belakang. Di saf yang diktiraf ulamak sebagai tempat yang banyak jin dan syaitan. Di saf yang mereka tidak dapat dipantau. Maka mereka ke masjid secara ritual. Untuk bertemu rakan. Untuk berbual. Bertukar-tukar gambar dan mesej. Untuk bermain. Kanak-kanak yang sudah berumur melebihi 10 tahun masih tidak dapat solat dengan betul. Belum lagi boleh khusyuk. Belum boleh jadi imam. Masjid bukan tempat untuk melaksanakan adat. Ia tempat beribadat. Bukan hanya untuk solat Jumaat bahkan untuk semua jenis solat. Semua jenis aktiviti yang patuh syarie. Termasuk untuk bersukan. Mengulangkaji. Berdiskusi. Tuisyen. Buatlah apa sahaja asalkan untuk memperbaiki akhlak agama. Memperbaiki ummah. Meningkatkan martabat agama.

Pendirian kit amasih belum mantap. Di mana sebenarnya hendak kita letakkan anak kita sewaktu kita solat. Di samping atau di belakang orang dewasa. Soalnya kenapa di belakang. Hanya kerana mereka kanak-kanak. Cuba fikirkan analogi ini:

1 Mereka ingin beribadat seperti orang dewasa tetapi terhalang kerana adat yang meminggirkan mereka.

2 Siapa yang boleh membimbing mereka jika bukan mereka yang dewasa. Meletakkan mereka di belakang menjengkelkan hati mereka. Mereka mahu bersama-sama orang lain. Berada di saf orang dewasa. Mengapa mereka dibelakangkan.

3 Adakah mereka tidak layak berada di saf orang dewasa? Benarkah kedudukan orang dewasa lebih mulia dari mereka. Buktinya? Dalilnya?

Penulis terkilan apabila melihat pelajar sekolah menengah dihalang dari bersama saf orang dewasa. Bukankah mereka telah baligh. Mukallaf. Remaja dan bukan kanak-kanak. Sebahagian dari mereka lebih berilmu agama dari orang dewasa yang lain. Tahu yang hak dan yang batil. Orang dewasa selalu beranggapan bahawa kanak-kanak letaknya di belakang. Tidak boleh melebihi orang dewasa. Sampai masa kita buang tanggapan salah terhadap kanak-kanak. Apatah lagi jika mereka sudah bersekolah menengah. Mereka sudah dikira dewasa untuk diri mereka sendiri. Di negara Arab umpamanya, kanak-kanak berada di samping bapanya. Bagi yang sudah boleh berdikari mereka sendirian berada dalam saf tanpa bapa mereka. Mari kita fikirkan sama-sama langkah-langkah yang boleh merubah lanskap beribadah di kalangan rakyat Islam Malaysia yang melibatkan kanak-kanak dan remaja.

1 Pihak yang berwajib tentang agama perlu mendidik pihak penguasa masjid supaya mesra kanak-kanak dan remaja. Jangan diskriminasi kanak-kanak semata-mata kerana mereka kanak-kanak.

2 Sebagai peringkat permulaan didik bapa supaya berada di hujung saf. Anak yang dibawa diletakkan di hujung sekali. Tujuannya untuk mendidik jemaah yang lain dari rasa tidak tenteram.

3 Ubah amalan berkhatan seperti sekarang. Maksudnya khatankan anak lelaki semasa mereka bayi lagi. Mereka sudah suci pada zaman kanak-kanak lagi. Itu yang selalu menghantui perasaan orang dewasa. Dikatakan kanak-kana belum suci. Kita ubah situasi supaya tanggapan itu hapus dengan sendirinya. Sampai masanya semua kanak-kanak adalah suci. Di masjid tiada lagi halangan ke atas mereka.

Tanggapan dan perubahan merupakan dua hal yang perlu digarap bersama. Jadikan keduanya lengkap-melengkapi. Jika kita pisahkan maka ianya menyusahkan kita juga. Masjid sunyi dari anak muda. Dari remaja. Dari kanak-kanak. Kita sewajarnya rindukan mereka. Gamit mereka ke masjid dengan penuh ramah mesra. Ada motivasi dari mereka yang dewasa. Letakkan mereka di saf hadapan. Diberi penghormatan sebagai sebahagian dari umat yang penting. Yang bakal menggalas tanggungjawab agama dan beragama. Tentu meriah apabila masjid dipenuhi dengan kanak-kanak yang bertanggungjawab kepada agamanya. Mereka datang bukan untuk menyibuk. Bukan untuk berbuat bising. Mereka datang ke masjid seperti juga orang dewasa. Untuk beribadat. Untuk mengimarahkan masjid. Untuk belajar jadi pewaris masjid itu sendiri pada masa hadapan. InsyaAllah.

Bingkisan Daei Kaherah: Timba Lari Perigi Datang


Dalam kehidupan orang Melayu terdapat peribahasa: Perigi mencari timba. Kepada orang Melayu peribahasa ini memberi konotasi yang negatif. Dikatakan menyongsong arus. Dunia jadi terbalik. Maruah yang menghinakan. Tidak mungkin keluarga seorang gadis meminang bakal suaminya. Pendapat ini menjadi adat turun-temurun. Maka terlalu sedikit orang kita yang melepasi adat ini. Sesekali mungkin terjadi. Hanya sesekali. Apabila difikirkan lama-lama mungkin banyak silapnya pegangan kita selama ini. Sebagai Muslim kita tidak pula menjalankan sebahagian dari syariat seperti yang berlaku ke atas Nabi Muhammad dan Nabi Musa. Orang Melayu telah menjadi Muslim tetapi menyisih dari mengamalkan yang hak. Mungkin ada baiknya dalam konteks zaman yang berbeza. Tetapi sesuatu yang baik telah diabaikan. Ditolak ke tepi hingga seolah-olah menolak apa yang baik dari segi agama. Banyak yang perlu kita fikirkan semula untuk menilai perubahan zaman yang mungkin tidak relevan lagi.

Suatu ketika dahulu ramai keluarga Melayu yang mengamalkannya. Mereka menawarkan anak gadis mereka kepada mereka yang dianggap boleh melindungi anak mereka di dunia dan di akhirat. Pilihan utama mereka adalah alim ulamak yang ada di sekeliling mereka. Tidak hairan apabila ramai mereka yang berstatus demikin berumahtangga hingga empat orang isteri. Jika kita rajin menelusuri sejarah, sebenarnya banyak yang mampu kita lakukan seperti orang terdahulu. Di setengah negara, orang kaya juga mendapat tawaran sedemikian demi menjamin kehidupan anak bersama suami yang berkemampuan. Suatu ketika dahulu kesemua itu bukan asing dalam budaya Melayu. Selepas kita merasa semakin canggih kita tidak lagi mahu meneruskan budaya yang Islamik dan memenuhi syariat tersebut. Entahlah kita selalu terpengaruh dengan budaya Barat. Kita dimomokkan bahawa budaya mereka lebih baik. Kita lupa sunnatullah. Kita lupa sunnah dari Rasulallah. Melihat banyaknya mereka yang lebih ramai suka bercinta berbanding dengan yang memilih untuk berumahtangga. Ramai yang berpisah dari meneruskan tegaknya seri tiang rumahtangga hingga ke akhir hayat.

Rasulallah adalah insan dan makhluk paling agung di dunia dan seluruh alam ini. Khadijah meminangnya melalui Abu Talib. Sesungguhnya Rasulallah teramat menyintai dan menyayangi Khadijah. Dari hidup hingga ketiadaannya Rasulallah tetap mengingati Khadijah. Pinangan Kahadijah akhirnya memberikan kebahagiaan kepada Rasulallah. Abadi pengakhiran cintanya. Dunia dan akhirat. Demi sesungguhnya Khadijah amat mengerti pada diri Rasulallah itulah lelaki yang menjadi pelindung hidupnya. Dipercayai. Amanah dan setia. Membahagiakannya hingga ke akhir hayatnya. Tidak ada musibahnya wanita meminang lelaki. Semuanya kerana Allah. Untuk sesuatu yang suci dan syahdu. Apabila lelaki dipinang tidak bermakna dirinya menjadi hina. Tidak bermakna hilang harga dirinya. Tidak pula jatuh tertiarap menekup lumpur. Rasulallah berkabung sekian waktu apabila Khadijah meninggal dunia. Ianya bukan cinta Laila dan Majnun. Bukan Romeo dan Juliet. Ini adalah cinta antara pasangan yang jaminannya syurga. Allahuakbar.

Bacalah bagaimana Nabi Musa dipinang oleh Nabi Syuib untuk anak perempuannya. Ketika itu Nabi Musa dalam keadaan kerisauan kerana selepas lari dari meninggalkan Mesir. Baginda sedang diburu oleh Firaun dan tenteranya kerana Nabi Musa membunuh orang Firaun. Di Madyan hidupnya berubah. Baginda sedang berehat di bawah sebatang pokok yang besar. Terlihat olehnya dua orang gadis mengembala kambing. Mereka kesukaran untuk memberi minum kambing-kambing mereka. Nabi Musa memberikan pertolongan tanpa mengetahui siapa gadis-gadis itu. Mereka adalah anak-anak gadis Nabi Syuib. Cerita yang disampaikan oleh anak-anak gadisnya menjadikan Nabi Syuib maklum akan kehadiran Nabi Musa. Apabila keduanya bertemu, Nabi Syuib bukan sahaja menawarkan kerja kepada Nabi Musa bahkan menawarkan seorang dari anak gadisnya untuk dinikahkan dengan Nabi Musa. Seorang bapa perlu mengetahui ciri-ciri lelaki yang dimaklumi boleh menjamin kehidupan anak gadisnya pada masa hadapan apabila berumahtangga.

Ingat bagaimana Sayyidina Umar al-Khattab menawarkan Hafsah kepada Sayyidina Uthman. Sahabatnya sendiri. Uthman menolak. Umar mengadu kepada Rasulallah kerana keengganan Uthman. Kisah ini kelasik. Jawapan Rasulallah penuh tersirat. Sesungguhnya Hafsah akan mendapat suami yang lebih baik dari Uthman dan Uthman pula akan mendapat isteri yang lebih baik dari Hafsah. Rasulallah berkahwin dengan Hafsah dan Uthman berkahwin dengan Umi Kalthum. Begitu juga sejarah memaparkan bahawa ramai sahabat yang bersemenda antara mereka. Generasi waktu itu warak belaka. Menikahi mana-mana sahabat Nabi melegakan ibu dan bapa bahawa anak-anak mereka berada di bawah lindungan suami yang dijamin akhlaknya terhadap isteri.

Penulis teringat cerita Ahmad al-Bab arahan allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Filem tersebut melestarikan jauhnya wawasan P. Ramlee. Mesej agama yang jarang lagi dipertimbangkan pada tahun-tahun tersebut. Tradisi Islam yang sudah lama dibuang oleh orang Melayu. Syawal yang alang-alang pandainya ditawarkan menjadi suami Mastura. Syawal setuju. Jadilah mereka suami isteri yang akhirnya membina kebahagiaan. Mesej P. Ramlee sangat jauh, mendalam dan berwawasan. Mungkin setelah berpuluh tahun baru kita sedar banyaknya satira masyarakat yang dihidangkan olehnya. Pada waktu itu kesemuanya kita anggap hiburan semata-mata. Maslahah masyarakat yang dioleh ringan dalam lawak yang menghiburkan. Mesejnya dalam tanpa kita maklumi jika tidak difikirkan secara mendalam.

Cerita-cerita Melayu klasik menghidangkan kisah-kisah yang sama. Raja yang hanya memiliki seorang puteri sukar untuk menjodohkannya dengan putera atau lelaki pilihan yang boleh menjamin puterinya dan negaranya. Selalunya syembara diadakan sama ada pertandingan memanah atau sebagainya. Mana-mana jejaka yang berjaya menjadi suami sang puteri. Malah dinobatkan menjadi raja. Maknanya raja berwawasan jauh. Hanya seorang lelaki yang memiliki ciri-ciri tertentu sahaja layak menajdi suami kepada puterinya. Layak pula mengambilalih kerajaannya. Sebuah negara perlu diperintah oleh lelaki yang bukan sahaja gagah bahkan memiliki sikap pelindung dan boleh diharap. Dalam keadaaan sekarang syembara tentulah bukan lagi zamannya. Namun demikian, ciri-ciri lelaki yang baik masih ramai di sekeliling kita.

Di negara India dan bagi orang India dan Sri Langka, masih lagi diamalkan bahawa pihak perempuan yang meminang lelaki. Tetapi taruhannya harta benda. Mahar ditanggung oleh pihak perempuan. Bukan lelaki. Lebih tinggi kedudukan sang lelaki lebih besar maharnya. Adat itu sesuai bagai mereka tetapi mungkin bukan untuk kita. Di kampung penulis terdapat beberapa kes apabila pihak keluarga gadis mencadangkan supaya keluarga pihak jejaka bersetuju menjodohkan anak-anak mereka. Mereka tidak meminang secara langsung. Hanya mencadangkan sahaja. Apabila keluarga lelaki bersetuju maka pihak lelaki mengambil inisiatif menghantar rombongan peminangan. Bersatulah kedua keluarga aman bahagia. Tidak ada masalah apa-apa. Nostalgia zaman dan agama yang boleh difikirkan semula. Tugas kita mencari redha Allah.