Bergambar bersama tokoh Al-Quran Malaysia yang tidak asing lagi. Tan Seri Datuk Haji Hassan bin Haji Azhari.
Seminar yang berjaya menghimpunkan 600 orang peserta yang mencintai al-Quran.
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN QIRAAT:
PENGALAMAN DI UIAM
Md Yusof bin Jamar @ Jamil
mdyusofjamar@yahoo.com
ABSTRAK
Manfaat mempelajari qiraat tidak banyak diketahui oleh khalayak umum kerana qiraat tidak dipelajari secara meluas. Hanya institusi khusus seperti UIAM sahaja yang menawarkan kursus qiraat secara akademik. Kertas kerja ini cuba menghuraikan manfaat yang diperolehi dengan mempelajari qiraat. 22 orang responden telah dipilih untuk mendapatkan respon yang diperlukan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa qiraat banyak membantu dalam mendalami ilmu al-Quran. Bukan sahaja dari segi pembacaan bahkan ilmu-ilmu lain seperti tajwid, wakaf dan iftida’ serta khilaf-khilaf yang berlaku antara imam-imam qurra’. Adalah dicadangkam supaya qiraat diperluaskan kepada khalayak Islam di Malaysia supaya keindahan al-Quran benar-benar meresap ke dalam kehidupan ummah.
1.0 PENDAHULUAN
1.1 LATARBELAKANG
Pengajian al-Quran ibarat laut tidak bertepi. Terlalu luas dan sangat menakjubkan. Semakin dipelajari semakin banyak lagi yang perlu dipelajari. Antara bidang al-Quran yang baru hendak dimajukan di Malaysia ialah Qiraat. Sejarahnya sudah lama sejak dari Rasulullah lagi namun di Malaysia belum lagi menjadi bidang yang diutamakan. Walaupun ada kelas mengenainya dijalankan oleh guru-guru yang pakar tetapi ianya tidak diadakan secara formal. Bagi mereka yang ingin mempelajarinya selalu tertanya-tanya dan tercari-cari sekiranya ada kelas dijalankan di mana-mana yang berdekatan dengan tempat kediaman mereka. Malangnya pakar-pakar qiraat tidak ramai. Mereka tidak berada di banyak tempat. Paling ramai mereka berada di Lembah Kelang, khususnya di Kuala Lumpur. Antara sebabnya ialah kerana bayak institusi yang memperkembangkan pengajian qiraat sama ada secara individu, swasta atau organisasi besar. Ramai yang mencari akan adanya kelas-kelas qiraat. Alhamdulillah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) telah mengambil inisiatif untuk memulakannya secara akademik. Sejak tahun 2003 lulusan yang telah dihasilkan melebihi 50 orang.
Qiraat adalah sebahagian penting dari pengajian al-Quran. Bagi mufasirin, penguasaan tentang qiraat adalah syarat penting. Tanpa qiraat pentafsiran al-Quran tidak dianggap lengkap. Mengenai qiraat ini, ramai yang biasa dengan Qiraat Sab’a (Qiraat tujuh). Di UIAM Qiraat ‘Asara (Qiraat sepuluh) yang diberi tumpuan. Kebanyakan responden yang mengikuti kursus ini datang dari mereka yang tinggal di Lembah Kelang. Walau bagaimanapun ramai juga yang datang dari luar kawasan. Kesemua yang datang dari jauh ini adalah orang dewasa yang sudah berjawatan dan berpendapatan. Bukan itu sahaja ramai juga yang sudah bersara. Maka perbincangan ini tidak lagi meliputi isu mengenai pedagogi tetapi andragogi. Orang-orang dewasa mempunyai minat dan selera yang berbeza dengan anak-anak sekolah. Dorongan intrinsik mereka yang menjana usaha untuk menambahkan ilmu mengenai al-Quran khsusunya qiraat. Mereka memiliki inisiatif yang tinggi untuk mempelajari qiraat.
Kertaskerja ini mengkaji 22 orang responden yang masih mengikuti kursus qiraat di UIAM. Maklumat yang terhimpun memperjelas bukan sahaja keupayaan mereka mengikuti kelas qiraat bahkan memberikan gambaran positif tentang perkembangan pengajian qiraat di Malaysia khsusunya di UIAM.
1.2 PERMASALAHAN
Pengajian qiraat telah agak lama diperkatakan di Malaysia. Yang selalu menjadi kesukaran ialah mencari kelas-kelas yang menganjurkannya. Selain daripada itu kaedah mempelajarinya juga menjadi topik perbincangan kerana mempelajari qiraat memerlukan masa yang panjang. Untuk mempelajarinya memerlukan ketekunan dan intelek yang berbeza berbanding dengan mempelajari al-Quran mengikut riwayat Hafs ‘an ‘Aasim toriq Syatibiyyah kerana kita sudah terlalu biasa dengannya. Oleh itu kertaskerja ini akan membincangkan mengenai hal-hal yang berkaitan.
1.3 OBJEKTIF
i Untuk mengenalpasti qiraat yang dipelajari di Malaysia.
ii Untuk mengenalpasti responden-responden yang mengikuti pengajian qiraat.
iii Untuk mengenalpasti kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan dalam kelas qiraat di UIAM.
iv Untuk mengenalpasti manfaat mempelajari qiraat.
2.0 QIRAAT ‘ASARA
Pengajian qiraat di UIAM adalah berdasarkan Qiraat ‘Asara. (Mohd Rahim Jusoh, 2001 dan Abu Mardhiah, 2007). Nama-nama imam qurra’ yang sepuluh dan perawinya adalah seperti di bawah:
Bil Imam Qurra’ Perawinya
1 Nafi’ Qalun
Warsy
2 Ibn Kathir Al-Bazzi
Qunbul
3 Abu Amr Ad-Duriy
As-Susi
4 Ibn ‘Aamir Hisham
Ibn Zakuan
5 ‘Aasim Syu’bah
Hafs
6 Hamzah Khalaf
Khalad
7 Al-Kisaie Abu Al-Harith
Ad-Duriy
8 Abu Jaafar Ibn Wardan
Ibn Jammaz
9 Ya ‘qub Ruuh
Ruwais
10 Khallad Ishaq
Idris
Senarai di atas menunjukkan imam-imam qurra’ yang sepuluh. Daripada jadual itu imam Nafi’ adalah pada kedudukan pertama dan yang terakhir ialah imam Khallad. Imam ‘Aasim ialah pada kedudukan kelima. Namun demikian qiraat ‘Aasim adalah yang paling popular. Lebih 60% penduduk dunia membaca qiraat ‘Aasim. Al-Quran yang bertulisan Rasm Uthmani boleh digunakan untuk membaca kesemua qiraat.
3.0 TOPIK-TOPIK PENGAJIAN QIRAAT
Pengajian qiraat memerlukan kekuatan mental. Pemikiran yang tinggi juga diperlukan. Banyak yang perlu dipelajari, diingat dan dihafal. Usul qiraat menyenaraikan topik-topik yang berikut:
3.1 Lafaz berkaitan huruf sod
3.2 Idgham kabir
3.3 Ha kinayah
3.4 Mad dan qasar
3.5 Dua hamzah dalam satu kalimah (hamzahtain min kalimah)
3.6 Dua hamzah dalam dua kalimah (hamzahtain min kalimatain)
3.7 Hamzah mufrad
3.8 Naql hamzah pada huruf sebelumnya
3.9 Saktah sebelum hamzah
3.10 Idham soghir
3.11 Idgham mutaqorabain
3.12 Nun yang mati atau tanwin
3.13 Fatah dan imalah huruf-huruf ro’
3.14 Huruf-huruf lam
3.15 Raum dan isymam
3.16 Ya’idhofah
3.17 Tambahan huruf ya’ pada kalimah
3.18 Ifrad dan jama’ pada bacaan
Banyak lagi sebenarnya yang dipelajari tetapi tidak dapat disenaraikan secara terperinci lagi. Antaranya ialah hal-hal yang berkaitan dengan taghliz, taqlil dan lain-lain yang berkaitan.
4.0 KURSUS QIRAAT: PENGALAMAN DI UIAM
4.1 Responden
Kebanyakan responden yang mengikuti kursus Qiraat di UIAM terdiri dari orang dewasa. Lebih
khusus lagi mereka adalah orang-orang yang bekerja atau yang telah bersara. Walau bagaimanapun
terdapat juga sebilangan pelajar yang mengikutinya. Jadual di bawah menunjukkan bahawa
responden lelaki adalah seramai 13 orang iaitu 59.10%. responden wanita pula seramai 9 orang atau
40.90%.
Lelaki % Wanita %
Jantina 13 59.10 9 40.90
Jumlah 13 59.10 9 40.90
4.2 Usia responden
Umur Lela- Wani-
(tahun ) ki % ta % Jum %
20-30 4 18.20 3 13.60 7 31.80
31-40 3 13.60 2 9.10 5 22.70
41-50 1 4.50 0 0.00 1 4.50
Lebih 50 5 22.70 4 18.20 9 40.90
Jumlah 13 59.10 9 40.90 22 100.00
Jadual di atas memberikan gambaran tentang kelompok usia responden. 9 daripada responden
atau 40.90% adalah mereka yang berusia melebihi 50 tahun. Kelompok usia paling muda
adalah seramai 7 orang (31.80%).
4.3 Peringkat kelayakan akademik responden
Kelayakan Lela- Wani-
Kelayakan ki % ta % Jum %
Sarjana 3 13.60 0 0.00 3 13.60
Sarjana Muda 2 9.10 4 18.20 6 27.30
Diploma 3 13.60 1 4.50 4 18.20
STPM/STAM 1 4.50 1 4.50 2 9.10
Matrikulasi 0 0.00 2 9.10 2 9.10
SPM/MCE 3 13.60 0 0.00 3 13.60
Lain-lain 1 4.50 1 4.50 2 9.10
Jumlah 13 59.10 9 40.90 22 100.00
Jadual di atas menunjukkan ramai antara perserta memiliki pendidikan peringkat pengajian tinggi. 13 orang atau 59.10% memiliki diploma, sarjana muda dan sarjana. Kelayakan akademik paling rendah tidak dinyatakan responden.
4.4 Pekerjaan/bidang pekerjaan responden
Pekerjaan/ Lela- Wani-
Bidang ki % ta % Jum %
Pelajar 4 18.20 2 9.20 6 27.30
Pesara 3 13.60 3 13.60 6 27.30
Guru 2 9.10 0 0.00 2 9.10
Suri Rumah 0 0.00 2 9.10 2 9.10
Guru Agama 1 4.50 0 0.00 1 4.50
Eksekutif 0 0.00 1 4.50 1 4.50
Jururunding IT 1 4.50 0 0.00 1 4.50
Editor 0 0.00 1 4.50 1 4.50
CEO Syarikat 1 4.50 0 0.00 1 4.50
Pegawai Tentera 1 4.50 0 0.00 1 4.50
Jumlah 13 59.10 9 40.90 22 100.00
Jadual di atas menunjukkan bahawa 16 orang atau 72.70% responden adalah mereka yang sedang
bekerja dan yang sudah bersara. Jumlah pesara adalah seramai 6 orang atau 27.30%. Agak
menarik daripada 16 orang responden hanya seorang sahaja adalah guru agama. Yang lain
memegang berbagai jawatan seperti eksekutif, jururunding IT, editor, CEO dan pegawai tentera. Ini
menunjukkan bahawa pengajian qiraat juga menjadi tarikan kepada mereka yang bukan dari bidang
agama.
4.5 Negeri tempat tinggal responden
Wani-
Negeri Lelaki % ta % Jum %
Selangor 5 22.70 4 18.20 9 40.90
Pahang 2 9.10 2 9.10 4 18.20
Johor 1 4.50 1 4.50 2 9.10
Kedah 2 9.10 0 0.00 2 9.10
Perak 1 4.50 0 0.00 1 4.50
Perlis 0 0.00 1 4.50 1 4.50
Jumlah 13 59.10 9 40.90 22 100.00
Dalam jadual di atas terdapat 12 orang responden atau 54.50% yang datangnya dari Selangor dan Wilayah Persekutuan. Yang lain datang dari Pahang (18.20%), Johor (9.10%), Kedah (9.10%) dan Perlis (4.5%).
4.6 Jarak perjalanan perserta
Jarak
Perjalanan Lela- Wani-
(km) ki % ta % Jum %
Kurang 50 7 31.80 7 31.80 14 63.60
51-100 1 4.50 1 4.50 2 9.10
101-150 1 4.50 1 4.50 2 9.10
151-200 1 4.50 0 0.00 1 4.50
201-250 0 0.00 0 0.00 0 0.00
251-300 0 0.00 0 0.00 0 0.00
Lebih 300 2 9.10 1 4.50 3 13.60
Jumlah 13 59.10 9 40.90 22 100.00
Dalam jadual di atas16 orang responden (72.70%) datang dalam lingkungan 100 kilometer dari UIAM. Namun demikian 6 daripada responden datang dari jauh yang jaraknya hingga melebihi 300 kilometer.
4.7 Mod pengangkutan responden
Mod Lela- Wani-
Pengangkutan ki % ta % Jum %
Kereta sendiri 9 40.90 6 27.30 15 68.20
Bas ekspress 2 9.10 0 0.00 2 9.10
Berjalan kaki 2 9.10 2 9.10 4 18.20
Teksi 0 0.00 1 4.50 1 4.50
Jumlah 13 59.10 9 40.90 22 100.00
Walaupun ramai responden yang tinggal dalam lingkungan 100 kilometer memandu kereta sendiri tetapi sebenarnya ramai juga mereka yang datang dari luar UIAM adalah memandu sendiri. Selain daripada itu terdapat 2 orang responden (9.10%) datang dengan menaiki bas ekspress seperti ditunjukkan dalam Jadual di atas.
4.7 Objektif pembelajaran responden
Kekera-
Bil Respon pan %
1 Berminat mendalami 12 26.10
al-Quran
2 Mengetahui cara-cara 11 23.10
bacaan dari imam qiraat
selain qiraat Hafs
3 Mendalami ilmu agama dari 5 10.90
al-Quran
4 Menyempurnakan fardhu 3 6.50
Kifayah
5 Untuk mengetahui nilai 3 6.50
sebenar qiraat
6 Memartabatkan ilmu qiraat 2 4.30
7 Untuk memantapkan lagi 2 4.30
bacaan al-Quran
8 Untuk menyebarkan ilmu 2 4.30
al-Quran
9 Mencari ilmu yang diredhai 1 2.20
Allah
10 Untuk mengaplikaasi IT 1 2.20
dalam pembelajaran qiraat
11 Untuk mendapat keberkatan 1 2.20
Allah
12 Untuk menyedarkan 1 2.20
Masyarakat
13 Menguasai bidang yang 1 2.20
jarang dikuasai oleh orang
awam
14 Untuk mendalami ilmu tafsir 1 2.20
Jumlah 46 100.00
Terdapat sebanyak 46 respon seperti ditunjukkan dalam jadual di atas. Respon yang paling tinggi kekerapannya ialah responden ingin mendalami al-Quran (26.10%). Terdapat pula 23.90% responden yang mempelajari qiraat kerana minat mereka untuk mengetahui lain-lain qiraat selain Hafs. Selain daripada itu banyak fokus responden mengenai pembelajaran qiraat selain yang disebut di atas.
4.9 Teknik pengajaran dan pembelajaran yang digunakan pada persepsi pelajar
Kekera-
Bil Respon pan %
1 Perbincangan dan pembentangan 11 21.60
2 Bertalaqi secara individu 9 17.60
3 Guru mendengar bacaan responden 7 13.70
dan membetulkan kesilapan
4 Guru membaca secara jama’ dan 7 13.70
diikuti oleh responden mengikut
kaedah di Mesir
5 Membaca usul qiraat 7 13.70
6 Ujian bertulis dan hafazan 4 7.80
7 Guru membuat tunjuk cara 2 3.90
8 Talaqi secara beramai-ramai 2 3.90
9 Kerja kumpulan 1 2.00
10 Soal jawab 1 2.00
Jumlah 51 100.00
Jadual dii atas adalah respon daripada responden berdasarkan persepsi mereka. Mereka mendapati bahawa kaedah yang paling kerap digunakan ialah perbincangan dan pembentangan mengenai topik-topik qiraat (21 ;60%). Responden juga positif mengenai proses talaqi (17.60%), pembetulan dalam pembacaan (13.70%), membaca secara jama’ (13.70) dan membaca usul qiraat (13.70%).
4.10 Kebaikan teknik yang digunakan mengikut persepsi responden
Bil Respon Kekera-
pan %
1 Memudahkan kefahaman 7 21.20
2 Meningkatkan kefahaman 4 12.10
3 Kesilapan bacaan dibetulkan 4 12.10
semasa bertalaqi
4 Berkesan 3 9.10
5 Mengetahui sanad bacaan hingga 2 6.10
Rasulullah SAW
6 Memudahkan pelaksanaan amali 2 6.10
Bacaan
7 Pembentangan dalam kelas 1 3.00
memantapkan kefahaman mengenai
qiraat
8 Ujian syafawi (membaca) 1 3.00
menggalakkan hafazan
9 Ujian tulisan menggalakkan 1 3.00
Pembelajaran
10 Boleh diikuti 1 3.00
11 Meningkatkan interaksi antara guru 1 3.00
dan pelajar
dan pelajar
12 Mudah diadaptasi 1 3.00
13 Sama kaedahnya seperti di Mesir 1 3.00
14 Sesama ahli kumpulan membantu 1 3.00
membetulkan kesalahan
15 Mengetahui usul qiraat setiap imam 1 3.00
16 Mengetahui bacaan secara jama’ 1 3.00
17 Rujukan membantu 1 3.00
Jumlah 33 100.00
Teknik pengajaran dan pembelajaran yang digunakan di dalam kelas seperti di atas memberikan impak kepada pelajar. 21.20% responden berpendapat bahawa teknik-teknik yang digunakan memudahkan kefahaman mereka. 12.10% mengatakan tekniknya meningkatkan kefahaman. 12.20% juga mengatakan kesilapan semasa membaca dapat dibetulkan sertamerta.
4.11 Faedah mempelajari qiraat
Bil Respon Kekera-
Pan %
1 Mengetahui pelbagai wajah qiraat 9 24.30
2 Menambahkan kefahaman ilmu 6 16.20
tajwid
3 Meningkatkan mutu bacaan 5 13.50
4 Menambahkan keyakinan membaca 3 8.10
qiraat lain
5 Mengetahui cara bacaan qiraat yang 3 8.10
Betul
6 Membantu menguasai bacaan 2 5.40
riwayat Hafs ‘an ‘Aasim
7 Lebih yakin melaksanaan bacaan 2 5.40
mengikut Rasm Uthmani
8 Mengetahui usul qiraat setiap imam 2 5.40
9 Dapat mengenalpasti kesalahan 1 2.70
bacaan
10 Melaksanakan bacaan qiraat dalam 1 2.70
Solat
11 Mempelajari qiraat lain selain 1 2.70
daripada Hafs ‘an ‘Aasim
12 Boleh melaksanakan qiraat 1 2.70
mengikut kemampuan diri sendiri
13 Kefahaman tentang farasy bacaan 1 2.70
Jumlah 37 100.00
Jadual di atas menunjukkan bahawa 24.30% responden positif kerana mereka dapat mempelajari pelbagai qiraat. Selain daripada itu penglibatan mereka menambahbaik kemahiran mereka tentang al-Quran khususnya qiraat.
4.12 Masalah yang dihadapi berkaitan pengajian qiraat
Bil Respon Kekera-
pan %
1 Kurang rujukan mengenai qiraat 6 27.30
dalam bahasa Melayu
2 Kurang pengusaan bahasa Arab 5 22.70
menyukarkan membuay rujukan
3 Masa belajar tidak mencukupi 4 18.20
4 Perlukan masa yang lama untuk 2 9.10
membaca qiraat dengan betul
5 Masyarakat tidak peka tentang ilmu 1 4.50
qiraat
6 Perlukan masa yang lama untuk 1 4.50
memahami cara bacaan qiraat
7 Perlukan guru tuisyen talaqi 1 4.50
8 Banyak gangguan kerja dan rutin 1 4.50
harian
9 Kurang guru yang berkelayakan 1 4.50
mengajar qiraat
Jumlah 22 100.00
Jadual dii atas menghuraikan masalah paling besar dalam mempelajari qiraat ialah kurangnya buku rujukan dalam bahasa Melayu (27.30%). Masalah besar yang kedua ialah mengenai penguasaan bahasa Arab yang terlalu rendah (22.70%). Ada juga yang mengatakan bahwa masa untuk mempelajari qiraat tidak mencukupi (18.20%).
4.13 Cadangan untuk memperbaiki pengajaran dan pembelajaran qiraat
Bil Respon Kekera-
pan %
1 Tambahkan masa belajar 4 22.22
2 Banyakkan ulangkaji kendiri 2 11.11
3 Qiraat perlu dimulakan dari awal 1 5.55
dengan memasukkannya dalam
silibus sekolah
4 Catatan dari pengajaran dan 1 5.55
pembelajaran dibukukan untuk
rujukan
5 Adakan gerakkerja berkumpulan 1 5.55
6 Banyak mendengar MP3 mengenai 1 5.55
bacaan qiraat
7 Selalu bermusyafahah dengan guru 1 5.55
8 Kembangkan teknik mengingat uslul 1 5.55
dan farasy huruf
9 Bantu membantu antara guru dan 1 5.55
responden dalam pengajaran dan
pembelajaran
10 Banyakkan rujukan dalam bahasa 1 5.55
Melayu
11 Pelajari qiraat berperingkat-peringkat 1 5.55
12 Setiap qiraat diajar secara berasingan 1 5.55
supaya lebih mantap
13 Membaca jama’ bila sudah mantap 1 5.55
14 Perluaskan pendedahan mengenai 1 5.55
qiraat
Jumlah 18 100.00
Jadual di atas menunjukkan responden memberikan banyak cadangan mengikut situasi mereka masing-masing. Terdapat 22.22% responden mencadangkan agar pengajian qiraat ini dipanjangkan masanya.
5.0 ANDRAGOGI
Orang dewasa tidak perlukan gesaan dan desakan untuk belajar. Segala-galanya perlu diatur dengan sengaja. Banyak usaha dan rangsangan datangnya dari dalam diri. Secara lumrahnya orang dewasa yang belajar bukan kerana disuruharah. Apabila mereka menetapkan hati untuk belajar bermakna mereka mendapat dorongan dari dalam. Pengalaman memainkan peranan dalam proses orang dewasa untuk bersekolah semula. Pada akhir proses sesuatu pembelajaran, orang dewasa inginkan nilai tambah sama ada dari segi kemahiran ataupun teori.
6.0 SUATU HARAPAN
Bagi mereka yang mempelajari qiraat mereka mendapat kemanisan ilmu. Qiraat bukan sahaja membuka dimensi baru dalam mempelajari al-Quran malah memantapkan lagi kemahiran al-Quran yang sedia ada. Banyak harapan untuk masa hadapan bidang qiraat. Jika ada usaha untuk menyebarluaskannya tentu qiraat akan mendapat tempat di hati penggemar-penggemar al-Quran secara khusus dan kepada semua umat Islam pada umumnya. Adalah dicadangkan bahawa qiraat perlu dipelajari sejak dari kecil lagi. Memasukkannya dalam silibus sekolah (rendah dan menengah) akan membuka ruang baru dalam pengajian qiraat. Penggemblingan pakar-pakar qiraat diperlukan untuk memperbanyakkan rujukan mengenai qiraat dalam bahasa Melayu. Selain daripada itu media elektronik perlu memainkan peranannya dalam memperkembangkan pengajian qiraat kepada khalayak umum. Aspek mengenai bahasa Arab pula tidak boleh diabaikan. Pengajian qiraat memerlukan penguasaan bahasa Arab. Oleh itu pembelajaran mengenai bahasa Arab perlu digandakan supaya lebih ramai orang yang menguasainya.
RUJUKAN
Abu Mardhiyah (2010). Panduan Penulisan Al-Quran (Rasm Othmani) Riwayat Hafs ‘An 'Aasim. Gombak : Al-Jenderaki Enterprise. |
Abu Mardhiyah (2007). Tajwid Al-Quran Qiraat ‘Aasim – Riwayat Hafs Toriq Al-Syatibi. Gombak : Al-Jenderaki Enterprise. |
Mohd. Azhar Abdul Hamid et.al. (2004). Andragogi – Mengajar Orang Dewasa Belajar. Bentong : PTS Publications & Distributions Sdn. Bhd. |
Mohd Rahim Jusoh (2001). Pengenalan Ilmu Qiraat. Batu Caves : Mahsuri Timur Sdn. Bhd. |