Saturday, September 25, 2010

Masa Dulu-Dulu: Bahagian Ketiga Puluh Tiga- Bab 3

Disiplin adalah hal yang sangat crucial dalam sekolah asrama harian. Pelajar yang tinggal di asrama tidak terlalu banyak karenahnya. Kawalan dan pemantauan terhadap mereka selama 24 jam penuh. Ada ketua waden. Ada waden. Ada ketua asrama. Ada ketua dorm. Ada jawatankuasa asrama dan berbagai lagi orang yang mengawal antara satu sama lain. Fokus utama mereka ialah untuk belajar siang dan malam. Mencipta kecemerlangan diri, sekolah dan keluarga. Melanjutkan pelajaran ke IPT ternama. Lulus dengan cemerlang. Menjawat kerja-kerja yag berstatus tinggi. Yang berpendapatan tinggi. Yang positif di mata masyarakat.

Tetapi pelajar yang tinggal di luar asrama memeningkan kepala. Mereka berulang alik pulang ke rumah kerana tiada kelayakan asrama. Pelajar dari daerah yang sama. Dari bandar yang sama. Atau sengaja tidak mahu tinggal di asrama. Tidak mahu terikat. Tidak mahu kebebasan terkongkong. Tidak mahu belajar berperaturan. Tidak mahu merasakan disiplin diri yang perlu dipupuk sebagai pelajar. Sebagai bakal mahasiswa. Sebagai bakal perkerja berwibawa. Sebagai warganegara berindentiti. Berjati diri.

Saya tidak pening dengan salahlaku yang pelajar lakukan. Saya sebenarnya lebih pening dengan karenah ibu bapa yang tidak begitu mengetahui tanggungjawabnya terhadap anak-anak yang sedang bersekolah. Yang sedang berhadapan dengan SPM. Mereka tidak peka dengan keperluan akademik anak mereka di SMT. Mereka tidak mengetahui keperluan psikologi anak-anak mereka di sekolah. Tidak memahami dunia akademik yang berbeza disiplinnya dengan kehidupan seharian. Yang perlukan tumpuan dan tanggungjawab. Yang perlukan banyak berdikari untuk melatih minda supaya penuh dengan tanggungjawab terhadap diri sendiri. At most times students are alone. Learning to compromise with tight situation. Learning to wriggle themselves with stark reality that life is not full of roses. Struggle is part of growing up. Part of reality. Part of being human. Their future and their later lives. Their careers. It depends on their ability of being alive and able to harmonise themselves with the environment. The ever changing facade of life on the whole.

Malangnya ibu bapa hanya banyak mengharapkan sentuhan ajaib guru untuk memandaikan anak mereka. Expecting miracle all the way. Untuk menjadikan anak mereka yang terbaik, mereka jarang bertanya kaedahnya. Mereka tidak merisik caranya. Mereka tidak meninjau prosesnya. Mereka tidak ambil tahu tekniknya. Mereka tidak meminta nasihat yang perlu. Nasihat yang membina. Kauseling yang memberikan positif minda, akal dan rencana. Mereka daif dan naif tentang teori dan praktik mendidik anak. Tentang keibubapaan. Tentang menjadi jurulatih kepada anak-anak mereka. Tentang kaedah terbaik untuk memandaikan anak.

Kaedah untuk melontarkan anak-anak ke alam masa hadapan mereka hanya diserah kepada guru. Sebab itulah ibu bapa perlu mendampingi guru supaya mendapat prosedur untuk lebih berkemahiran tentang kaedah mendidik anak. Kaedah memandaikan anak. Kaedah mencemerlangkan anak. Ibu bapa yang profesionnya guru tidak ada masalah. Bagi ibu bapa lain mereka perlu rapat dengan guru. Rujuk guru. Dampingi guru. Ambil ilmu guru. Berguru dengan guru. Menjadilah ibu bapa yang berilmu sebagai guru. Jadikan guru sebagai rujukan online. Tidak perlu malu. Nanti sesat kerana enggan bertanya. Menggunakan teknik yang salah untuk membantu anak. Nombor telefon guru jadikan hotline.

11 bulan di SMT, saya yang menjadi HEM adalah benteng pertama. Semua kes singgah di bilik saya. Tidak lepas ke bilik Pengetua yang berada di hujung lebih jauh. Selepas bilik saya adalah bilik GPK Pertama atau akademik. Saya yang setiap hari berurusan dengan pelajar. Terlalu rencam tugasnya. Remeh temeh tetapi perlu diselesaikan. Bayangkan, hari ini pelajar mendaftar masuk ke tingkatan empat. Esoknya mereka menangis-nangis mohon keluar semula. Ibu bapa lagilah kalut. Tidak senang duduk bila anak buat hal. Sukar mendapat anak-anak yang beraja di hati, bersultan di mata. Ibu bapa juga yang kena urus. Anak hanya tahu merengek. Tahu menangis. Tahu hentak kaki. Cebisan-cebisan Si-Tanggang moden.

Mereka hanya tahu meminta. Mereka hanya mahukan apa yang dicita. Ibu bapa yang penuh doa dan harap selalu dibawa arus ragam anak. Anak yang lembut ubun-ubunnya itu mengarah-arah ibu bapa supaya menurut kehendak mereka. Apalah yang mereka tahu sebagai anak. Apalah sangat pengalaman yang ada untuk membuat keputusan yang hanya mengikut pendapat kawan. Rakan sebaya yang serupa seperti mereka. Yang belum teruji dengan sepak terajang hidup yang penuh dengan segala macam cubaan. Pandai-pandai mereka mencipta teori dan falsafah sendiri.

Di sinilah pentingnya ketegasan ibu bapa. Perbincangan dengan anak perlu. Ibu bapa memberikan ruang dan jalan untuk anak membuat pilihan. Tetapi pilihan itu yang bersesuaian dengan kelayakan dan kemampuan anak itu sendiri untuk mencorakkan masa hadapannya. Untuk menciptakan peluang terbaik bagi dirinya. Peluang mencipta yang terbaik untuk masa hadapannya. Pilihan-pilihan yang berbagai itu perlu diharmonikan dengan sifat-sifat diri yang sesuai. Padanan bagi yang introvert. Bagi yang exstrovert. Bagi yang ambivert. Itu belum lagi self-motivation yang ada pada diri anak-anak. Semangat berdikarinya. Tidak lupa juga kesesuaian IQ, SQ, SpQ, AQ dan berbagai Q yang lain, yang diperlukan untuk berjaya sebagai pelajar dan sebagai manusia.

Untuk mendisiplinkan pelajar sudah menjadi tugas rasmi HEM dan tidak keterlaluan saya katakan bahawa tugas saya juga mendisiplinkan ibu bapa. Saya sangat pasti bahawa pelajar yang terlibat dengan salahlaku di sekolah adalah anak-anak orang yang ada masalah yang berkaitan dengan disiplin. Saya yakin 100%. Pengalaman saya membuktikan begitu. Maaflah tiada statistik yang saya bina. Saya kaunseling pelajar-pelajar yang terlibat dengan datang lewat, ponteng, tidak membuat kerja rumah. Yang mengantuk. Yang tiada semangat. Yang tidak ada self-motivated. Ada juga yang membawa bahan terlarang ke sekolah. Bahan lucah yang entah dari mana. Mungkin dibeli dan mungkin juga yang dibeli ibu bapa yang cuai. Yang tersalah arah membawa diri. Keibubapaan yang songsang.

Ada juga ragging kepada pelajar baru. Amalan Inggeris yang berlagak seperti tuan. Yang datang baru dianggap seperti orang-orang tahanan. Orang yang perlu dijajah. Minda penjajah yang sukar dibuang-buang. Pelajar baru pula tidak menurut arahan. Banyak karenah untuk turut serta membiasakan diri dengan kehidupan hectic di sekolah baru. Alang-alang pandaninya dan jahilnya. Kehidupan pelajar sebenarnya penuh dengan pergerakan tanpa henti sepanjang hari. Yang hentinya hanya untuk tidur. Itupun sudah dilatih supaya dikurangkan. Tidur lewat tetapi bangkit esoknya awal. Berebut menggunakan bilik air. Berbaris-baris menunggu giliran. Yang bangun awal beruntung berada di hadapan. Yang lewat akan sentiasa berasa bimbang. Takut lewat dalam segala hal.

Ada pula kes mencuri wang koperasi. Pelajar dilatih supaya bertanggungjawab. Dilatih supaya mereka beramanah. Berintegriti. Begitulah, kekurangan diri dan nafsu mengatasi akal dan akhlak. Tangan menjadi ringan untuk mengambil yang bukan hak. Mereka lupa ada audit yang menentukan banyak perkara. Sebarang penyelewengan boleh dikesan puncanya. Boleh diketahui pergerakannya. Hatta masa dan tempatnya. Banyak cara digunakan untuk memantau kedudukan harian, mingguan dan bulanan. Sepandai-pandai orang akhirnya terjerat dengan perbuatan diri juga. Semua orang tahu akhirya.

Saya menyaksikan kes pelajar disebat di punggung. Kes pelajar dibuang sekolah kerana ragging tadi. Saya yang menjadi sangat terharu apabila ada kes-kes seperti itu. Saya membayangkan jika itu anak-anak saya. Patah sungguh hati ibu bapa. Remuknya berkecai terhampas terlerai. Luruh melerai. Kecewanya kerana mendidik tidak berjaya. Menanam padi tumbuhnya lalang. Usaha bertahun yang tidak membuahkan hasil positif seperti yang didoakan. Maka proses untuk memulihkan hati dan perasaan mengambil masa yang panjang. Sebatan-sebatan itu bukan sahaja membekas di punggung. Ia membekas di dada saya.

Ada masanya saya melihat bahawa peranan saya adalah besar. Menyelesaikan hal-hal berkaitan pelajar. Namun begitu ada masanya saya merasakan yang kehadiran saya di sekolah itu tidak diberi peluang membina impak. Mungkin perasaan saya sahaja. Dalam kes disiplin saya hanya menjadi penonton. Saya tidak terlibat secara langsung dengan perbincangan dan perlaksanaann hukuman yang dikenakan kepada pelajar yang didapati bersalah. Guru disiplin dan jawatankuasa disiplin lebih mendapat keutamaan. Secara peribadi saya lebih suka membuat soft approach berbanding dengan hard approach. Kaunseling pada saya lebih berkesan. Maksud saya hard counseling. Mengambil masa lebih panjang sedikit. Perlukan kesabaran, komitmen dan kasih sayang. Sedikit kasih sayang. Ulam dalam rencah mendisiplinkan pelajar. Lebih berkesan jika ada adunan antara disiplin dan kaunseling. Marah yang disulam dengan sayang. Hukum yang disulam dengan kesedaran.

Saya sangat percaya, pelajar belum matang untuk menentukan yang terbaik untuk diri mereka. Mereka belum dewasa untuk bertindak rationale, waras dan siuman. Mereka membuat pertimbangan yang divergent dengan yang dikehendaki sekolah. Kaunseling adalah untuk allign pemikiran pelajar supaya selari dengan dasar, etika dan membina estetika di kalangan mereka. Aspek ini selalu terabai. Jalan pintas ialah pastikan pelajar bersalah. Hukum mereka. Rekodkan dalam buku hitam. Hantar laporan. Tunggu mesyuarat, perbincangan dan bengkel mengenainya. Nanti difikirkan cara merawatnya.

Kita belajar dalam sosiologi dan psikoloji tentang individu. Namun begitu di sekolah tidak ada individu yang kita lihat mendapat layanan secara individu. Semuanya dilihat secara global. Dilayan secara global. Perbezaan indiviu hanya teori tanpa amali. Kita tidak memandang kehidupan realiti sebagai titik tolak untuk membina individu-indivdu penting untuk zaman mereka nanti. Perbezaan mungkin tidak dilihat sebagai kekuatan awal untuk membina kecemerlangan. Mungkian lain waktu nanti. Masa yang menentukan. Masa hadapan hanya persediaan. Bukan ramalanpun. Jangkaan akal manusia semata.