Sunday, September 25, 2011

At A Theme Park – Iktibar Dari Taman Tema Marineland


Disneyland telah lama wujud di Amerika. Darinya berbagai industri hiliran dijana. Antaranya filem dan hiburan lain. Cawangannya ada di Paris dan Tokyo. Pengunjungnya dari seluruh dunia. Di dalamnya terdapat dunia fantasi yang melupakan manusia dari realiti sebenar. Melapangkan fikiran. Cuma bila berada di tempat-tempat seperti itu kita kena ada sekatan fikiran. Tidak semua yang kita lihat dan dengar adalah realiti. Kesemuanya adalah fantasi. Sesuatu yang jadikan sebagai suatu kemungkinan. Ada logik dari segi akal. Namun kesemuanya mungkin hanya sesuatu yang mustahil boleh berlaku berdasarkan logik akal sebenar dari segi agama. Pemikiran semasa. Namun demikian ada yang tidak boleh ditolak sama sekali kerana penyelidikan sains akhirnya membuktikan bahawa fantasi itu adalah memang sebenarnya benar. Sekadar contoh, kejayaan menjejakkan kaki di bulan telah diilhamkan lama dahulu oleh seorang pengarang.  Bintang Marikh hanya nama yang diketahui tetapi sekarang ada robot yang menghuninya. Membuat penyelidikan. Menghantar data setiap masa ke bumi.

Taman-taman tema di Amerika Utara sangat lumrah. Di situ dihimpunkan semua yang ingin dilihat mausia pengunjungnya. Ada badut di sana sini. Ada haiwan yang terkurung dan yang dilepaskan bebas untuk dipegang, disentuh, diusap bulunya. Ada ikan yang dilihat aksinya. Melompat, berenang dan menyelam. Melakukan aksi-aksi yang telah dilatih. Tidak ada yang menghairankan. Jika haiwan boleh dilatih tanpa berfikir kadang-kadang kita keliru kenapa manusia yang berakal tidak boleh belajar. Susah diajar. Akalnya tidak dikembangkan. Tidak dibangunkan. Tidak diberi ruang untuk membesar. Membestari. Menjadi bijaksana. Ikan lumba-lumba menjadi tarikan yang menyenangkan di Marineland, Niagara, Canada. Beberapa ekor yang diberi peranan menghibur pengunjung. Setiap tamat aksi ikan-ikan itu diberi tepukan. Diberi ganjaran makan ikan. Ikan-ikan itu pula membalas dengan menepukkan siripnya. Ada aksi tersenyum hormat. Kenapa ya? Ingin tahu?

Dalam ilmu psikologi ramai yang mengetahui siapa Pavlov, Skinner, Freud dan ramai lagi. Teori stimulus-response cukup dimengerti oleh guru khususnya. Belum lagi teori operant. Termasuk juga ilmu humanistic. Orang Barat menyelidik. Mencipta ilmu. Menterjemahkannya dalam bentuk seuatu yang dinikmati oleh orang banyak walaupun mereka tidak tahu teori apa sebenarnya yang menjadi asas. Sarkas-sarkas penuh dengan penonton. Pengendali-pengendali setiap rancangan seolah-olah boleh berkomunikasi dengan haiwan yang dikawalnya. Teori-teori di ataslah yang menjadi asasnya. Yang digunakan untuk mengubah tingkahlaku haiwan-haiwan tersebut. Teori itu dinamakan teori modifikasi tingkahlaku. Hebatkan? Itulah persepsi kita. Cuma kita banyak lupanya. Kita lupa memindahkan teori itu kepada manusia. Kepada anak-anak didik. Padahal ilmu itu adalah teori pendidikan. Yang perlu diterapkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Kepada sesiapa sahaja yang berperanan sebagai guru hendaklah melaksanakan teori ini pada tahap-tahap tertentu. Amalan yang dikehendaki berulangan menerapkan kaedah ini. Ajarlah solat sewaktu anak-anak berumur tujuh tahun. Sewaktu umurnya 10 tahun pukullah jika mereka culas untuk solat. Islam memberi tempoh tiga tahun untuk menerapkan kemahiran, sikap, kebiasaan yang boleh dijadaikan amaln. Tiga tahun seelum mereka boleh dihukum. Tetapi haiwan mugkin tidak perlukan masa selama tiga tahun untuk dimahirkan. Orang-orang yang fokusnya komersil tidak mampu menunggu lama untuk mendapatkan hasil pelaburan mereka. Semuanya perlu disegerakan. Dalam konteks sarkas mereka sangat berjaya menerapkan teori Pavlov dan Skinner. Dalam pendidikan teori ini selalu tidak dapat dilaksanakan oleh guru dengan bijaksana. Banyak kekangan yang tiada relevannya dengan ilmu pendidikan. Pentadbiran menjadi kekangan. Pengurusan kelas menjadi kekangan. Banyak lagi dan banyak lagi.

Jika ramai guru menjadikan teori ini sebagai panduan, rasanya tidak ramai pelajar yang gagal membaca dan menulis. Tidak ramai pelajar yang gagal dalam pendidikannya. Tidak ramai yang gagal dalam kehidupannya. Latih tubi adalah seuatu  yang perlu. Tanpa latihan sebagai asas banyak aspek lain dalam pendidikan yang akan terabai. Dalam pendidikan al-Quran umpamanya membaca dan menghafal adalah proses pertama. Diulang-ulang hingga ianya berada di hati dan di bibir. Kekal dalam minda. Minda akan activate secara automatik. Tidak perlu senggang masa. Hafalan itu diulang-ulang lagi hingga benar-benar kekal. Melekat hingga akhir usia. Jika lupa mungkin kerana faktor usia. Semakin tua semakin banyak lupanya. Sesudah dihafal barulah ditulis. Dibukukan dalam berbagai bentuk. Diterapkan dalam banyak keadaan untuk bacaan. Akhirnya ianya dijadikan rujukan. Mereka yang tidak hafal boleh membaca al-Quran yang sudah tertulis dalam mashaf. Maka terhubunglah wahyu itu dari didengar, dihafal, ditulis dan dibaca. Memanglah al-Quran itu untuk dibaca. Melaluinya difahami isinya yang tersurat dan tersirat.

Di Marineland itu tergabung berbagai aspek ilmu. Ikan lumba-lumba yang dilatih khas. Rusa yang dilepaskan bebas seperti di safari layaknya. Permainan menghiburkan seperti ayunan. Sudah tentu ada roller-coaster yang melaksanakan teori moment dan momentum. Kepada orang biasa roller-coaster itu defying logic. Kepada yang memahami fizik ia hanyalah penetrjemahan dan aplikasi ilmu. Begitulah perbezaannya antara orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu. Yang tiada ilmu hanya hairan. Yang berilmu melihatnya dengan nilaian lain. Ingin menyempurnakannya supaya penterjemahan ilmu itu tidak mendatangkan mudarat dari segi akidah. Dari segi keselamatan fizikal. Dari segi kemantapan mental dan psikologi. Di US peranan ibu bapa sangat penting dalam memperkembangkan minda anak-anak. Bukan main-main atau dianggap sebagai biasa. Segala-galanya tentang anak hendaklah diangap sebagai luarbiasa. It needs mamoth effort. Concerted effort. Synchronised system. Pedidikan anak-anak adalah agenda ibu bapa. Agenda keluarga. Agenda komuniti. Agenda negara. Agenda agama.

Melihat seuatu yang hebat perlukan penjelasan. Melihat yang di luar logik kanak-kanak perlukan penerangan yang very intricate.  Kanak-kanak tidak menerima logik ibu bapa. Mereka hanya menerima logik mereka sendiri. Tahap mereka. Dalam hal ini tidak ramai ibu bapa yang memiliki kemahiran. Kita hanya mengikut arus. Ikut amalan ibu bapa kita dahulu. Kerana itu ramai kita yang gagal membangunkan anak-anak mengikut trend masa. Yang kita terapkan ialah masa lalu. Bukan masa hadapan yang perlu. Tanpa wawasan kita akan selalu gagal menerobos masa hadapan yang selalunya jauh, samar dan berbalam sahaja. Anak-anak yang dibawa untuk memahami dan menerapkan dengan hal-hal semasa pasti boleh dibawa untuk meneroka masa hadapan. Premisnya selalu sama. Banyak hal yang tidak berubah dalam jangka panjang. Putaran dan kitarannya sama sepanjang masa. Mungkin ada sedikit variabelnya yang berubah. Variabel yang selalu diketahui dan difahami. Bukan yang asing dan menyusahkan. Bukankah paksi dalam pendidikan Islam ialah menyediakan Muslim dan Muslimah  untuk zaman mereka di suatu masa di hadapan.  Masa kini untuk masa hadapan. Dalm hal al-Quran tidak berubah, hal-hal kehidupan kita berubah. Dalam hal hadith tidak berubah, banyak hal lain yang berubah. Dalam hal hukum hakam Islam tidak berubah, banyak hal lain yang berubah. Dalam hal galaksi dan planet yang tidak berubah edaran dan putarannya, banyak hal-hal lain yang berubah.

Menjadi orang dewasa bukan sekadar menambahkan bilangan dan kiraan umur. Ada yang lebih besar sebagai agenda umat. Agenda agama. Agenda pendidikan. Agenda politik. Agenda ekonomi. Agenda soaial. Berbagai lagi yang pada penilaian semasa sudah ada gambaran titik besarnya pada masa hadapan. Dalam jamgkapanjang ada kemungkinannya menjadi besar dan signifikan. Memberi impak besar yang merubah lanskap semua hal yang disebut di atas. Melihat semua perkara sebagai semasa bermakna kita menjangkakan suatu masa hadapan yang berlainan. Yang berubah hingga perlu diramal dan dijangka perubahannya. Supaya kita tahu apa yang sepatutnya diketahui. Supaya kita tahu tindakan yang sewajarnya danyang sepatutnya diambil. Segala-galanya untuk menangani sesuatu yag mungkin di luar jangka. Sebagai orang yang berilmu kita sudah ada persediaan ke arah itu. Kita cari ilmu yang perlu. Melengkapkan diri untuk lebih tahu. Pencarian selalunya tidak pernah berhenti. Titik penamat noktahnya belum ditemui. Selagi garisnya belum dilintasi.