Tuesday, June 14, 2011

Mengubah Pardigma Adat Beradat


Seminggu dua ini hati saya bergejolak kuat. Pagi tadi saya singgah di sebuah kedai. Kicap botol besar yang saya tahu sebelum ini harganya RM5.40 sekarang sudah berharga RM6.70. Gila. Meleleh air mata orang miskin hanya untuk membeli kicap kesukaan anak-anak di rumah. Orang kaya tidak makan kicap sebanyak orang miskin. Orang besar tidak makan kicap selambak seperti orang miskin. Orang atas tidak makan kicap seperti orang-orang papa kedana yang melata di bawah. Dollar Amerika sudah lama turun. Ini bermakna kacang soya dari Amerika sudah murah. Malangnya kicap yang dibuat dari kacang soya dilonjak mahal. Ironiskan? Ayam pula sudah mencecah hampir sangat RM9.00 sekilo. Hampir semua barang telah meningkat harganya melebihi paras kemampuan biasa. Banyak pula barang yang melambung harganya berganda-ganda. Maka kita semakin tidak mampu. Semakin terdesak hidup. Suatu mala petaka kehidupan. Suatu laluan ke hadapan yang sempit. Perit memeritkan. Setiap sen mesti dijimatkan. Lalu apa lagi yang mampu kita buat? Banyak yang perlu dilakukan. Yang mesti diterjemahkan dalam tindakan.

Saya ingin mengajak saudara berfikir sejenak. Sesaat mungkin.  Sudah sampai masanya kita mengubah paradigma kehidupan. Gaya hidup perlu diubah. Kebiasaan perlu diubah. Kebiasaan beradat hendaklah dinilai semula. Amalan-amalan yang dilihat bukan keutamaan mesti ditinggalkan. Kikis sehabisnya. Kita buka lembaran baru. Sikap baru. Pendekatan baru. Pemikiran baru. Semangat baru. Setiap tindakan kita harus melambangkan penjimatan ekonomi. Lihat produktivitinya dahulu. Lihat manfaatnya dahulu. Sentiasa ukur baju berdasarkan kemampuan ekonomi diri dan keluarga. Ada peranan yang perlu dimainkan oleh semua orang. Tidak boleh pilih-pilih. Banyak amalan ini menyangkut kepada kebiasaan. Kepada adat. Pegangannya ialah, “nanti apa kata orang.” Mulai sekarang, mulai hari ini, mulai saat ini kita mesti sama-sama berani mengubah diri. Malakukan perubahan diri yang perlu. Demi kebaikan diri dan keluarga. Demi ekonomi dan kesejahteraan. Demi agama yang kita cintai.

Kata Abraham H. Maslow makanan adalah paling asas dalam kehidupan individu. Bagi mereka yang berpendapatan rendah itulah agenda paling merumitkan. Mencukupkan makanan untuk anak dan isteri. Bila pendapatan agak lumayan, yang dimakan lebih tinggi kualitinya. Bila kuasa beli semakin  menjerut (kerana harga barang meningkat) maka yang dimakan semakin rendah kualitinya. Apakah impaknya? Apakah implikasinya? Apakah kesannya? Apakah padahnya? Apakah musibahnya? Apakah mudaratnya? Anak-anak kecil yang perlukan makanan berkualiti akan menerima kesan paling menakutkan. Anak-anak kecil perlukan segala kualiti yang perlu untuk membesar dari segi fizikal. Membina otot dan saraf yang mampan. Membina kekuatan fizikal untuk mengharungi  hidup yang semakin mencabar ini. Kualiti untuk membina kekuatan rohani dan mental.  Kekuatan mental inilah yang mengganggu pemikiran saya.

Dalam kajian ilmiah Prof DiRaja Ungku Aziz pada tahun-tahun 60an di Pantai Timur dahulu masalah ini telah diperakui menjadi punca kelemahan orang Melayu. Kelemahan yang mencipta kitaran ganas (vicious circle) yang menyukarkan orang Melayu keluar dari kemiskinan. Kedaifan. Kepayahan. Kemunduran. Bila dilihat kembali sejarah itu takut pula ianya akan berulang. Negara kita dikatakan semakin maju. Tetapi orang Melayu menjadi terpaku kaku. Terkedu menghadapi arus kehidupan yang semakin menghantui. Menakutkan. Mengerikan. Kitaran ganas itu dirasa akan kembali melingkari orang Melayu. Ketidakmampuan menyediakan makanan berkhasiat merencatkan kesuburan fiizikal dan kesuburan intelek. Anak-anak Melayu menjadi average and  below average. Kemampuan untuk ke menara gading terhalang. Akibatnya mereka menjawat kerja-kerja peringkat bawahan. Lebih terhimpit lagi pada masa hadapan.

Ketidakmampuan ini melantun kepada keupayaan menyediakan kediaman selesa. Luas dan mendamaikan. Persekitaran mejadi tidak kondusif untuk membesarkan anak-anak. Penyakit akan datang silih berganti. Begitulah rangkaian kedaifan yang datang dan pergi. Maka orang Melayu pernah mengalami sindrom itu. Pernah berada dalam fenomena itu. Berpuluh tahun kita keluarkan mereka dari lembah dalam dan gelap. Mereka dikeluarkan oleh Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Kedua untuk diberi kehidupan yang berlainan. Mengubah segala perspektif kehidupan yang jauh dari kebiasaan. Sekadar contoh nelayan yang diletakkan di FELDA. Paradigma yang diubah. Pemikiran yang tidak lagi dijumudkan. Dibuka dan dibentang luas supaya melihat kehidupan ini boleh diubah. Orang Melayu tidak mati kerana mengubah kebiasaan. Tidak hapus kerana melakukan sesuatu yang lain. Sepatutnya itu adalah suatu pengajaran besar yang diambil iktibar. Berubah untuk lebih baik.

Nah mari kita fikirkan lagi. Orang Melayu banyak mengadakan kenduri kendara. Ada pula musim-musim yang seolah-olah diprogramkan. Bila tiba musim tersebut maka harga barang-barang melambung. Permintaan melebihi penawaran. Itu alasan penjual. Alasan peniaga dan usahawan yang mengambil kesempatan. Opportunistic. Tidak ada social responsibility. Semuanya kerana hendak mengaut untung berlebihan. Semua tindakan mereka menyalahi hukum mencari keuntungan. Dalam ekonomi teorinya lain. Dalam pemasaran teorinya lain. Keuntungan boleh diperolehi dengan volume. Semakin banyak dijual semakin banyak keuntungannya. Menaikkan harga bermakna memeras pengguna. Bayangkan volume sudah berganda. Harga pula dinaikkan. Bukankah peniaga mendapat keuntungan yang melipat-lipat gandanya. Ini namanya rakyat dibeban-bebankan. Kita belajar ekonomi tetapi semua tindakan defeating all economic principles. Malang sungguh teori Hicks yang mengatakan bahawa ekonomi adalah untuk kesejahteraan – wellbeing. Teori Islam lebihlah lagi unggulnya. Keberkecukupan itu sangat-sangat perlu diusahakan supaya menjadi cukup. Ia membina jambatan menghubungkan diri kepada Allah. Damai di hati. Senang di mata. Enak di telinga. Bahagia kerana berkecukupan. Bila hati senang ibadat dapat digandakan. Lenyap kerisauan yang ada.

Boleh tak kita ubah kebiasaan kita berkenduri kendara? Maksud saya buat kenduri ala kadar. Kecil-kecilan. Saya kadang-kadang terpana dengan sesuatu dengan positif. Kita kena bantu diri sendiri. Bantu sama orang lain yang ada di sekeliling kita. Apa salahnya kita ubah kebiasaan. Dari segi agama tidak berdosa. Tidak haram. Tidak juga makruh. Kita buat sekadar kemampuan. Ada matlamat besar yang ingin saya gagaskan. Sabar dulu. Memanglah untuk mengubah kebiasaan itu berat. Payah. Nanti telinga menjadi pedas. Nanti mata menjadi pedih. Nanti dada  berombak kuat. Nanti senak perut. Kenapa? Mendengar caci maki orang. Kutukan orang. Baiklah. Boleh tak belajar bertahan. Menahan perasaan. Menahan sabar. Menahan geram. Menahan gegaran marah. Hanya pada peringkat pertama. Pada mulanya sahaja. Sewaktu pertama mereka menerima kejutan. Selepas beberapa ketika semuanya akan jadi biasa. That is when reality sinks in. Economic reality.

Orang putih tidak ada kenduri kendara. Majlis perkahwinan diserikan dengan menjemput mereka yang rapat dengan keluarga sahaja. Itupun selebriti. Mungkin juga jutawan.  Bukan tidak hendak mengumpulkan segala orang. Tetapi kita harus rasional. Waras. Siuman. Berjimat barangkali lebih baik. Kenapa mesti berbelanja sebanyak RM40,000 hanya untuk suatu majlis perkahwinan? Segala benda dibeli dan disediakan. Selepas majlis semuanya merupakan pembaziran. Tiada siapa yang benar-benar menghargai. Tuan rumah sahaja yanag kehabisan wang simpanannya. Itupun jika tidak berhutang. Pelamin RM10,000 hanya untuk beberapa ketika. Orang Cina tidak ada pelamin. Mereka bergambar di luar rumah. Berlatar belakangkan alam sekitar. Di belakang mereka laut. Mungkin tasik. Boleh juga sungai. Ramai juga yang di taman bunga. Abadi juga rumahtangga mereka. Bahagia juga beranak cucu. Wang tidak dibazirkan.

Ayuh kita rasionalkan diri. Kita cipta satu kewarasan berfikir. Jika kita dapat ubah kebiasaan ini barangkali ia dapat pula ‘mengajar’ peniaga-peniaga. Kita tidak pernah melakukannya. Kita tidak pernah mendidik peniaga. Tidak pernah kita menggunakan kuasa kita sebagai pengguna. Jika kenduri kendara kita ala kadar tentu banyak penjimatan. Jika yang dijemput hanya beberapa orang sahaja tentu elok. Untuk ekonomi. Untuk kesejahteraan. Walaupun begitu untuk yang mampu, silakanlah. Jamulah seberapa ramai orang yang tidak berada. Orang miskin. Orang berkedudukan  daif. Rasanya musim-musim  peniaga mengaut untung akan hilang. Normalise.

Satu lagi tentang hari raya. Sudah sampai masanya juga kita membuat penilaian semula. Jangan ikut rentak komersil. Rentak mereka yang ingin mengaut untung. Hari raya adalah manifestasi agama. Menyempurnakan ibadah. Sambutannya sudah terlalu komersil. Di negara Arab hari raya ‘Idul Fitri hanya dengan bersolat sahaja. Adalah sedikit juadah. Ala kadar. Yang pentingnya hari esoknya. Hingga hari yang ketujuh. Mereka menunaikan tuntutan Allah. Enam hari berpuasa Syawal. Untuk cover semua kesilapan semasa Ramadhan. Complement mana yang kurang. Hari ketujuh mereka mengadakan majlis lagi. Sempurna tuntutan untuk tahun itu. Tahun hadapan berulang lagi. ‘Idul Adha pula dirayakan lebih lama. Empat hari. Hari pertama dan tiga hari tasyrik. Tetapi bukan dengan berhibur. Bukan dengan pembaziran. Sebaliknya itulah masa untuk bertakbir. Bertahmid. Bertahlil. Membesarkan Allah. Yang dilihat ialah akhirat. Destinasi terakhir perjalanan insan. Menemui Allah.

Cuba lihat diri kita. Jauh sangat cara kita. Terlalu banyak hal yang tidak diperlukan untuk menyempurnakan tuntutan agama. Selebihnya adat beradat yang sepatutnya dibuang dan ditinggalkan. Laksanakan yang hak sahaja. Yang dituntut. Yang diberi pahala. Yang dijanjikan ganjaran. Agama itu syumul. Indah. Manis-manis belaka. Tiada yang dilihat cacat atau kurang. Allah telah sempurnakan segala-galanya. Hari raya bukan pakaian. Bukan perhiasan. Bukan perabot. Bukan kueh muih. Bukan juga rumah terbuka. Lagi sekali, ikut kemampuan.  Ala kadar. Allah tidak melihat semua itu. Yang Allah lihat ialah tingkat taqwa kita. Bila berhadapan dengan pilihan. Pilihlah jalan Allah. Jangan pilih jalan yang lain.       

Begitu juga bagi yang menunaikan haji. Adat kita membebankan mereka supaya membawa pulang berbagai hadiah. Kebanyakan jemaah haji menghabiskan wang beribu-ribu ringgit untuk membeli tasbih, sejadah, tudung, minyak wangi, kopiah, serban, kurma, kekacang dan berbagai lagi untuk semua orang yang datang menziarahinya. Yang saya lihat sebenarnya, kebanyakan barang-barang itu dibeli sebelum berangkat ke makkah dahulu. Dibeli di sini. Diangkut dari kedai. Disimpan di rumah. Bukan itu yang penting. Sambut jemaah sebelum mereka kembali ke rumah. Sebelum ditanggalkan pakaiannya yang dipakai dari Makkah. Ambil barakah tentang kehadirannya. Yang sesama gender bolehlah peluk sepuas-puasnya. Dikatakan orang  bahawa jemaah itu apabila dipeluk seperti memeluk kaabah. Terasa bersih sucinya. Wangi tubuh badannya. Masih dibawa balik getaran tawaf di Bait al-Allah. Derapan kaki jemaah yang melaut dari seluruh dunia. Orangnya yang diziarahi.  Bukan hadiah dan oleh-olehnya. Namun begitu bagi yang mampu belilah sebanyak-banyaknya. Infak untuk saudara mara dan sahabat handai.

Itu sekadar beberapa perkara. Maaflah idea saya agak lain sedikit. Bukan apa, kita ingin menyelamatkan umat Melayu dari papa kedana. Supaya mereka keluar dari kepayahan untuk hidup. Barangkali bebanan hidup dapat dihindarkan kerana kita tidak berhutang dengan adat. Tidak berhutang dengan kebiasaan. Tidak berhutang dengan amalan yang tidak berlandaskan syariah. Maaf.

Suatu Kehamilan

Berita kehamilan selalunya disambut dengan penuh keinsafan. Allah mengurniakan anugerahNya. Bagi suami berita itu mungkin hanya  berita yang menggembirakan. Saat ingin menimang cahayamata. Mencium baunya bayi kecil yang wangi. Yang menyegarkan perasaan cinta. Nanti hati akan terawang-awang tinggi. Nikmat berumahtangga. Kasih sayang yang tidak terhingga. Ditatap si kecil yang mungil. Direnung wajahnya yang mungkin mirip ibunya. Terdetik hati bahawa pada wajah itu ada iras-iras wajah sendiri. Maha Suci Allah yang menyatukan dua hati. Mawaddah yang suci dan syahdu. Anak itu tanda ikatan abadi. Yang ingin disemadi. Abadan abada.

Tanyalah perasaan isteri. Minta ceritanya. Apa yang dirasa. Apa yang memberikannya kudrat untuk menghadapi hari-hari muka seorang bakal ibu. Suami harus tahu bahawa sebagai suami banyak nikmat yang belum puas-puas dikecapnya. Minta dan minta lagi. Cari dan cari lagi.  Tidak ada henti-hentinya. Tetapi bila sah isteri itu menghamilkan anaknya, isteri bukan lagi dengan sifatnya dahulu. Bukan lagi dengan sikapnya seperti dahulu. Ia sudah menjadi seorang yang berlainan. Itulah fasa-fasa yang mencabar seorang lelaki. Kesetiaannya tercabar. Kesabarannya tercabar. Ketabahannya tercabar. Kedamaiannya tercabar. Isterinya yang paling dikasihi berubah secara psikologinya. Fizikalnya memang bukan lagi dia. Ada tambahan nyawa pada badannya. Tetapi nyawa itu boleh selamat kedua-duanya. Atau hanya selamat satu daripadanya. Ibu atau anak boleh sahaja bersilih ganti. Antara harapan dan doa. Suami harus menerima kenyataan dan pengertian itu. Ada masanya itu yang Allah berikan. Pilihan Allah itu mesti diterima dengan redha.

Wahai suami buatlah renungan yang dalam. Sedalam-dalamnya. Sedalam yang sehalus murninya. Jika dulu kau bermanja dengan isteri, kini suasana itu ingin diterbalikkan. Isteri menanggung sesuatu yang menjadi idaman bersama. Namun isteri yang menanggung beban beratnya. Payahnya berganda-ganda. Letih lesunya berganda-ganda. Tingkah lakunya berubah 360ยบ. Makannya mungkin yang bukan-bukan menjadi idamannya. Mulutnya selalu loya. Kering. Payau. Seleranya selalu patah. Minta belikan juadah yang tidak pernah dibeli. Malasnya juga menjadi-jadi. Bang, itu realiti. Mungkin tidak berubah kesemuanya. Sebahagiannya benar berlaku. Dan terus berlaku. Begitulah seorang isteri yang mengandungkan anak seorang suami. Si suami yang diuji ketabahannya melayani seorang isteri yang sedang bertarung dengan ketidaktentuan dan ketidakpastian. Apatah lag ini anak sulung. Banyak sangat yang tidak diketahui. Banyak sangat yang perlu diketahui. Banyak sungguh kejahilan tentang hal yang satu ini.

Inilah masanya suami menjaga isteri. Ingatlah selalu pesanan saya. Seorang lelaki yang bernama suami merangkap bapa mesti berkeupayaan ke dapur. Memasak semungkin boleh. Sesedap rasa di lidah. Selera moga tidak patah. Tahu ramuan dan rencah. Tahu mempelbagaikan hidangan. Menu. Ala carte. Jadilah suami yang bukan calang-calang. Bilik air selalu diuji dan dinilai. Bersih dan kemasnya perlu dijaga. Banyak lumut dan licin yang membahayakan isteri. Membahayakan janin yang dikandaungnya. Bakal anakmu. Itu belum dinding dan hiasnya. Perkakas dan perhiasannya. Lekapan dan lanskapnya. Logistik di bilik air perlu juga disediakan secukupnya. Isterimu sedang memohon baktimu. Kasih sayangmu. Perhatianmu. Hanya kau suami yang mampu memberi kesemuanya itu. Suami harapannya. Suami pilihannya. Suami yang dicintainya. Bilik tidur bang! Jangan lupa. Kemas dan rapikan. Itu syurga impian. Jangan diabaikan keindahannya. Isterimu sudah kau isterehatkan. Kaulah suami yang ambil tugasnya.

Isterimu selalu kelesuan. Keletihan. Ia mungkin tabah. Tiada keluhnya. Tiada dengusnya. Tiada bantahnya. Pekalah dengan kepayahan dirinya. Cukup masa rehatkan dia. Urutlah kakinya dengan penuh kasih sayang. Alirkan rasa cintamu melalui sentuhan-sentuhan ajaib di jejarimu. Usap dengan lembut selembutnya. Jangan fikirkan kesibukanmu. Ini saat isterimu. Kau yang perlu korbankan kebiasaanmu. Ia memerlukanmu. Saat-saat dia bergantung harap. Meraih simpati yang selalunya tidak terucap. Ia selalu memohon pengertian dalam senyap. Sumbanglah sedikit pengorbananmu. Isterimu sentiasa menunggu sentuhan tanganmu. Membuang bisa dan lenguh yang bersarang di kaki. Di betis. Di paha. Di pinggang. Damaikan jiwanya. Lenakan matanya. Tenangkan rohaninya. Bukan untuk sahaja dia yang selayaknya. Untuk janin yang di dalam rahimnya.

Ketika kehamilannya inilah suami perlu banyak sabarnya. Banyaklah mendiamkan diri. Bukan tidak mahu berkata-kata. Mendiamkan diri bila dileteri. Bila diomel sesuka hati. Bila mengomelnya payah hendak berhenti. Banyakkan beristighfar. Mohon keampunan kepada Allah. Mohon diberikan kekuatan kepada isteri. Kedamaian kepadanya. Kesejahteraan dalam hatinya. Semoga tenang hatinya. Bang, anak dalam kandungannya itu dipengaruhi oleh psikologi ibunya. Di dalam rahim ibunya dia mendengar. Dia menyerap semua yang dirasakannya. Ibu dan bapanya memberi impak besar kepadanya. Impak yang nanti dimanifestasikan dalam tingkah lakunya. Mewarisi apa sahaja yang ada pada ibu dan ayahnya.

Tolonglah jangan merokok. Selain dari tidak baik untuk diri sendiri, anak dalam kandungan itu akan menjadai silent smoker. Dibunuh perlahan tanpa relanya. Bukan nyawanya yang dibunuh tetapi ada bahagian-bahagian dari kewujudannya yang mati. Mungkin sedikit mati fizikalnya. Mungkin apa sahaja. Islam berat melabelkannya haram. Bukan makruh lagi. Kasihan isteri menjadi second-hand smoker. Kedua-duanya menerima padah kerana kedegilan suami. Bakal bapa. Asap rokok dan baunya meracuni segala kebaikan yang ada pada janin yang ada. Sudah pasti sebahagian keburukan rokok suami sudah dipindahkan kepada anak melalui kasih sayangnya kepada isteri yang bakal menjadi ibu. Ketika kehamilan inilah bapa perlu mengerti keperluan agama. Keperluan persekitaran. Keperluan saintifik. Kepentingan kekeluargaan. Termasuklah juga sapek kesihatan dan sosiobudaya. Memang kita penuh dengan adat. Tetapi pilihlah yang selari dengan agama dan keperluannya. Adat yang tidak boleh diselaraskan dengan agama hendaklah ditinggalkan. Belajar dan tanyalah kepada ustaz dan ustazah yang arif. Jangan main ikut-ikutan kerana tradisi. Kerana biasa. Agama ada syariatnya. Bukan ikut-ikutan. Ada hukum hakamnya. Bukan ikut kebiasaannya. Bertaqlid sahaja tidak boleh. Banyakkanlah belajar.

Makanlah asalkan halalan toyyibah. Elakkan yang mendatangkan mudarat walaupun rasanya sedap. Manis itu sedap tetapi mestilah ditolak kerana bawaan penyakitnya. Garam jangan terlalu banyak. Benar juga kata tukang masak, “bubuh garam secukup rasa.” Terlebih sukatan padah bahaya kepada diri. Banyakkan buah-buahan. Begitu juga sayur-sayuran. Pendek kata piramid makanan untuk ibu mengandung perlu diketahui suami. Jangan biarkan isteri mencari dan menyediakannya sendiri. Kaulah, kaulah suami yang perlu menyediakannya. Jadikan isterimu permaisuri. Sediakan segala keperluanmu. Suatu timbal balas kerana dia sedang membebani keperluanmu. Menanggung hasrat seorang suami. Jangan sampai dia mengidam. Tanya apa mahunya. Tanya apa hendaknya. Tanya apa keperluannya. Banyak bang, banyak yang perlu dilayan. Tolong jangan tunjuk rasa tidak senang. Jangan sekilas memasam muka. Apatah lagi mendengus. Menghentak kaki. Jangan mengurut dada. Senyumlah. Ikhlaskan segalanya. Buktikan keindahan bercinta dahulu bukan hanya bulu roma di kulit sahaja. Perlihatkanlah kedalamannya.

Bagi isteri yang mengandung tentu sahaja tidak bergantung kesemuanya kepada belaian orang yang bernama suami. Ada peranan yang mesti dilaksana. Yang menanggung diri sendiri. Maka ada persiapan yang perlu dipersiap diri. Nantilah saya nukilkan. InsyaAllah.