Wednesday, February 4, 2015

Bingkisan Dari Kaherah: Di Mana Faqirnya Kita?



Berada di Mesir sangat berbeza dengan berada di negara sendiri. Berbeza sangat dengan negara-negara lain yang pernah penulis ziarahi atau pernah bermukim. Jika kita ke Jordan fenomenanya adalah kerana ramai pelarian dari Syria atau Palestin. Apabila kita di negara Arab Saudi kita melihat senario yang berbeza. Di Mesir banyak yang berbeza. Mereka yang berada di sini perlu mengambil iktibar. Di sini banyak terhimpun pengertian mengenai agama. Mengenai hukum dan hakam. Mengenai erti kemanusiaan. Mengenai kemajuan yang dinisbahkan sebagai hadhari. Islam adalah agama tamaddun. Agama yang memacu kemajuan dunia dan akhirat. Malangnya episod demi episod kita tertinggal di belakang. Landasannya sudah dibina oleh Rasulallah. Telah diperkembangkan oleh sahabat, tabi’en dan tabi’ tabi’en. Zaman kita inilah segalanya merudum untuk orang Islam. Negara Islam belum ada yang mencapai taraf negara maju. Umat Islam di bawah par berbanding dengan warganegara di negara maju. Kita menjadi ummat yang substandard. Kualitinya sangat rendah.

Di Mesir umpamanya mereka yang dalam golongan faqir dan miskin tersangat ramai. Kita di Malaysia sukar hendak melabel mereka yang dalam golongan ini. Tidak di Mesir. Dan mungkin juga di negara Islam yang lain yang belum penulis ziarahi. Situasinya problematic dan chaotic. Terlalu ramai dan tidak terkawal. Paling ramai adalah wanita sama ada wanita tempatan atau wanita pelarian dari Syria dan Palestin. Di Jordan umpamanya majoriti pengemis adalah pelarian Syria. Di Mesir berlainan sekali. Kaherah menjadi tumpuan. Di mana-mana sahaja terdapat mereka yang mengemis. Sama ada mereka yang tua, daif atau wanita yang membawa anak-anak untuk mengemis.

Ada yang mengatakan bahawa mengemis menjadi suatu profesion. Mereka tidak tahu bagaimana hendak melakukan kerja lain selain dari mengemis. Maksudanya apabila ibu dan ayah mereka mengemis maka anak, cucu dan cicit mereka lazimnya meneruskan profesion itu. Khususnya bagi yang wanita. Begitu juga lelaki yang berada dalam zon usia emas. Anak-anak yang dibawa mengemis seolah-olah diajar tenik meminta-meminta. Apabila mereka sudah boleh meminta-minta sendiri maka mereka bebas menjalankan aktiviti mengemis mereka. Begitulah sehingga mereka menjadi gadis. Mungkin apabila mereka berkahwin mereka berihat sebentar dari mengemis. Setelah beranak dua atau tiga mereka menyambung semula aktiviti yang terhenti. Mungkin kerana keperluan kewangan keluarga mula bertambah. Mungkin juga mengemis menjadi ketagihan yang sukar dirungkai.

Negara-negara Islam bukan negara yang miskin dari segi sumbernya. Yang tidak ada ialah sistem berfikirnya, perancangan ekonominya, manfaat pendidikannya, peluang-peluang perniagaannya. Bahan galian seperti minyak melimpah ruah. Tanah negaranya subur. Hanya air sahaja yang boleh menyuburkannya. Pasir dan silica di padang pasirnya sangat banyak untuk dijadikan berbagai barang seperti kanta dan kristal. Dari pertanian sahaja boleh diperbanyakkan industri hiliran. Di Mesir sendiri industri pertanian jika diberi tumpuan pasti menjadikan ianya pengeksport makanan yang berjaya. Sayur-sayurannya banyak dan berbagai. Buah-buahan dari jenis padang pasir hingga tropika dan buah-buahan beriklim sederhana atau Mediterranean. Yang diperlukan ialah idea. Komitmen. Semangat. Sesungguhnya berbudi kepada tanah terlalu banyak manfaatnya. Negara maju tidak ada yang mengabaikan pertanian. Ianya sumber makanan yang tidak ada galang gantinya. Makanan adalah sumber utama untuk mengenyangkan perut. Mengenyangkan sebuah bangsa. Pada masa yang sama memajukan sebuah negara. 

Barangkali tradisinya memang begitu bahawa di negara-negara sebelah sini yang dinamakan Timur-Tengah ramai faqir dan miskinnya. Walau bagaimanapun perancangan untuk membawa kenikmatan ekonomi kepada mereka seperti nihil. Andainya pertanian diberi tumpuan dan keutamaan tentu ramai dari mereka yang tersebut dapat bekerja di ladang atau kerja-kerja yang berkaitan dengan industri makanan segar. Skalanya pada masa ini masih terlalu kecil. Belum berupaya menampung gunatenaga yang terlalu ramai. Kaherah sahaja kira-kira 20 juta orang penduduknya. Tentulah sukar memberi makan kepada mereka tanpa perancangan yang jitu dan benar-benar berkesan. Di jalan-jalan umpamanya ramai lelaki yang menanti untuk mendapat pekerjaan. Mereka duduk-duduk di tepi jalan bersama alat perkakas bertukang. Itu sahaja kemahiran yang mereka ada. Sekali sekala mendapat pekerjaan pembaikan yang kecil-kecil. Atau mungkin ada kontraktor yang memerlukan khidmat mereka dalam sesuatu projek pembinaan. Apabila projek itu tamat mereka menganggur semula. The inflow of consistent job is simply not there.

Ramai antara mereka tidak pula memiliki kemahiran atau kecenderungan yang berbagai. Mereka mengharap pada satu kemahiran sahaja. Lalu mereka biarkan isteri dan anak-ana mereka untuk terus mengemis. Cerita mengemis ini bukan kepalang ”mewah”nya. Dua cerita berikut mungkin bukan yang terpencil.

1                    Seorang ketua keluarga yang biasa mengemis hampir meninggal. Ia berpesan supaya selepas kematiannya, katil tempat pembaringannya dibuka. Alangkah terkejutnya anak-anak dan menantunya apabila menemui sejumlah wang siling yang sangat banyak. Beribu-ribu junaih (wang Mesir yang disebut juga paun).  Mereka gunakan wang tersebut untuk membeli sebuah laluan bas. Keluarga itu mendapat pendapatan yang mantap hasil dari laluan bas tersebut.
2                    Seorang pengemis yang selalu penulis lihat di sekitar tempat tinggal penulis mendapat kira-kira 150 junaih setiap hari. Kebetulan ia menukar wang di sebuah restoran Malaysia di sekitar kawasan ini. Penulis mendapat tahu maklumat ini dari petugas restoran tersebut. Maknanya setiap bulan ia boleh mendapat 4,500 junaih. Lebih mewah dari bekerja di sektor kerajaan. Malah profesor di universiti sukar mendapat gaji sebanyak itu.

Apa yang sinonim mengenai pengemis-pengemis ini ialah pendapatan mereka disimpan dan tidak digunakan. Mereka berbelanja secukup hidup. Yang penting makan dan minum. Pakaian dan tempat tinggal ala kadar sahaja. Malah rihat dan tidur mereka tidak memilih tempat. Musim sejuk atau musim panas sama sahaja. Mereka boleh tidur di atas jalanraya. Di tepi jalan yang kenderaan lalu lintas tanpa henti. Mereka mencari wang. Wang lebihan yang mereka perolehi dari mengemis disimpan begitu sahaja. Tidak ada ruang dan peluang untuk kegunaan produktif.

1                    Melabur dan dana yang dijamin kerajaan seperti ASM, ASB umpamanya.
2                    Menyimpan dalam bank-bank yang Islamik.
3                    Menyimpan dalam syarikat kerajaan seperti Lembaga Urusan Tabung Haji.
4                    Berniaga.


Apabila direnung kembali kelemahan itu juga berkaitan dengan kepimpinan Islam yang tepu untuk berfikir. Adat turun temurun cara berfikir yang diwarisi tanpa ingin diperbaiki. Tiada anjakan atau perubahan paradigma yang difikirkan. Tradisi yang diteruskan walaupun kita lemas memikir dan melihatnya. Lebih lemas lagi apabila kita berada bersama mereka. Mereka selesa dengan jalan pemikiran mereka. Duni aluar seolah-olah tertutup kepada mereka. Hadith yang mafhumnya bahawa tangan yang di atas adalah lebih baik dari tangan yang di bawah dilestarikan tanpa perubahan. Mereka terima qada’ dan qadar seadanya tanpa usaha lain untuk membina kekuatan untuk ummahnya.