Wednesday, August 21, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Mengharap Matematik Yang Bijaksana



Evakuasi rakyat Malaysia di Mesir bermula semalam 20 Ogos 2013. Sepatutnya kumpulan pertama berlepas pulang malam semalam. Namun ketentuan hanya milik Allah. Dalam jangka masa yang terdekat terlalu sukar untuk mendapatkan tiket penerbangan yang dikira banyak pada sesuatu ketika. Ada beberapa kemungkinan yang tidak menentu:

1        Perlu banyak syarikat penerbangan. Setiap satunya mungkin hanya beberapa tiket sahaja.
2        Tidak ada ketentuan untuk terbang terus ke Malaysia.
3        Akan ada yang singgah di beberapa destinasi tertentu seperti Istanbul di Turki atau Amman di Jordan atau Jeddah di Arab Saudi. Atau mungkin destinasi lain yang sesuai.
4        Berapa lama baru sam[pai Malaysia? Soalan cepu emas. Semuanya bergantung kepada tiket poenerbangan. Syarikat penerbangan. Connecting flight yang ada.

Pihak berwajib sudah mengambil keputusan. Pindah balik tetap balik. Ada beberapa faktor yang agak memperlahankan keadaan.

1        Setiap hari hanya 100 orang sahaja diberi peluang untuk pulang. Itu adalah perkiraan awal. kemudiannya angka itu disemak semula menjadi melebihi 365 orang.
2        Kira-kira 20 dari setiap negeri atau kurang. Angka ini juga diganda-gandakan untuk mencukupi angka melebihi 365 orang pada keseluruhannya.
3        Diberi peluang yang bersedia dengan sukarela dahulu.
4        Didahulukan mereka yang visanya masih hidup. Ini juga diubahsuai. Semua boleh didahulukan mengikut susunan giliran masing-masing.


Rakyat Malaysia di Mesir agak ramai bilangannya.

1        Pelajar paling ramai.
2        Pelajar dewasa/warga emas seperti saya.
3        Pelancong.
4        Peniaga
5        Orang-orang persendirian.

Rasanya angka 3,300 orang agak konservatif. Jika sehari 100 orang maka 33 hari diperlukan untuk membawa kesemuanya pulang. Suatu jangkamasa yang agak menggusarkan. Andainya keadaan bertambah baik (diharap dan didoakan) alhamdulillah. Jika sebaliknya maka perlu ada Plan B atau C atau D yang perlu difikirkan. Ramalan tidak boleh dijadikan sandaran yang kukuh. Angkja terbaru ialah 365 orang setiap hari. dalam masa seminggu insyaAllah kesmuanya dapat dibawa kembali ke Malaysia. Tidak ada fakta yang boleh digarap pasti. Kita berhadapan dengan segala kemungkinan yang tidak ada kepastiannya. Dalam pada itu ada juga pelajar atau orang perseorangan yang bercadang tidak mahu pulang. Mereka merasakan keadaan tidaklah begitu mendesak. Mereka rasa boleh hidup dalam keadaan yang sudah biasa bagi mereka. Dalam keadaan seperti itu keputusan adalah peribadi. Tentulah pihak berwajib tidak boleh lepas tangan. Anak-anak watan wajib kembali ke watannya. Risiko mungkin tidak dapat dihindar.

Sejak dari pagi saya mula menghubungi EME (Education Malaysia Egypt). Terkejut ustaz apabila saya katakan di Markaz Nil ramai pelajar Malaysia. Termasuk yang berusia emas seperti saya. Siapa yang menaja, tanyanya. Semua secara persendirian. Saya hubungi Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Mereka mengambil inisiatif untuk menyalurkan maklumat ke Badan Kebajikan Pelajar Johor Malaysia (BKPJM). Selepas kembali dari kelas pada pukul 12.00 tengahari tadi saya hubungi YDP BKPJM untuk bertanya tentang proses dan prosedur evakuasi. Berbual sebentar.  Bertanya kedudukan. Tempat tinggal dan sebagainya. Petang tadi seseorang dari BKPJM bertanya soalan cepu emas. Pakcik nak balik bersama kami ke? Cepat saya menjawab, ya! Mungkin esok atau lusa katanya. Nanti dia akan hubungi lagi. Segala maklumat tentang saya dan isteri ada di tangannya. Batu besar yang tergantung di atas kepala saya seperti terjatuh dengan sendirinya. Ringan rasanya hati dan perasaan. Ada bunga-bunga keriangan yang dengan sendirinya menjelma. Besar harapan agar kesemuanya dipermudahkan Allah.

Ini masih tentatif. Kepastiannya hanya Allah Yang Maha Mengetahui. InsyaAllah jika esok malam dapat berlepas, hari Sabtu sampailah di Malaysia tercinta. Jika lusa malam maka hari Ahad baru sampai. Bergantung juga kepada masa penerbangan, syarikat penerbangan, connecting flight. Mudah-mudahan dapat tiket terus ke Malaysia. Banyak mudahnya. Banyak senangnya. Banyak ringkasnya. Letihnya juga tidak seberapa berbanding jika terlalu lama banyak meunggu. Bagi yang sudah biasa terbang amat mengerti karenah penerbangan. Jadualnya yang berubah dan berganjak di sana sini. Sekiranya hanya membawa badan seorang tidaklah banyak rumitnya. Bagi yang membawa anak-anak kerumitan itu berganda-ganda bertambahnya. Mereka keletihan. Kita yang tua lebihlah lagi letihnya. Mana hendak diurus bagasi. Makan dan minum mereka. Urusan imigresen dan kastam. Menolak troli. Menggiring dan mengawal anak-anak. Jika anak yang kecil masih perlu didukung bertambah parah jadinya. Isteri sudah kehilangan tangan untuk membantu.

Dalam penerbangan kelas ekonomi banyak yang perlu difikirkan. Duduk di tepi mengganggu orang apabila kita ada urusan ke bilik air umpamanya. Jika duduk di tengah orang di tepi pula keluar masuk. Perlu banyak sabarnya. Keadaan sebegitu tidak dapat dielak. Penerbangan yang berjam-jam lamanya tentulah banyak juga yang perlu ditangani. Tidurpun bukan boleh nyenyak sangat. Baru beberapa ketika sudah sampai waktu makan. Baru lelap sampai waktu sarapan. Sampai lagi waktu makan tengahari. Begitulah kerana kita terbang mengarah ke timur. Ke arah matahari terbit. Malam jadi pendek dan siangnya juga pendek. Kita menyongsong pergerakan matahari. Rasanya yang paling meletihkan ialah jika transit terlalu lama. Mungkin hingga tiga jam atau lebih lama. Berjalan letih. Duduk juga letih. Tidur tidak boleh kerana keadaan tidak kondusif. Selalunya menggelisahkan. Itulah gambaran perjalanan melalui udara. Orang di bawah teringin untuk terbang tinggi. Berada di awan biru. Orang yang dalam penerbangan tidak nampak awanpun kerana pesawat berada di atas awan. Dua versi perasaan yang berbeza. Yang belum terbang sangat teringin. Yang sudah biasa terbang banyak sabarnnya.


Dunia semakin kecil dari udara. Kita di bawah melihat dunia terhampar rata, tidak dapat dilihat jalan pintas yang paling dekat. Penerbangan di udara menggunakan kompas sepenuhnya. Dapat dikesan jalan pintas yang seperlunya. Bergantung kepada negara sahabat. Bergantung kepada perjanjian udara. Bergantung kepada faktor-faktor lain antara negara. Antara negara bukan lagi dikira jauh. Dikira berapa jam penerbangan. Jika 12 jam seperti antara Mesir ke Malaysia maka penerbangan itu dikira jauh. 12 jam penerbangan ke Malaysia jika singgah di mana-mana. Selalunya transit selama tiga jam. Paling pendek dua jam. Mudah-mudahan penerbangan meluncur deras. InsyaAllah.