Kita sudah sekian lama tidak menjaga tepi kain orang. Semua orang marah jika kita berbuat begitu. Kita kehilangan satu antara sifat baik dalam Islam. Menggalakkan yang baik dan mencegah kemungkaran. Zaman penulis kecil-kecil dahulu orang kampung peka dengan hal di sekeliling mereka. Mereka mengetahui yang baik dan yang tidak baik. Nasihat menasihati dan tegur menegur adalah perkara biasa. Maka keadaan di sekliling agak bebas dari maksiat. Mungkin berlaku tetapi tidak berleluasa. Atau sangat tersembunyi. Sentiasa dalam kawalan. Banyak mata yang melihat. Ketua kampung ada peranan besar mengawal keadaan. Imam juga selalu dirujuk untuk membetulkan keadaan. Jika ada seorang atau dua guru lagilah besar peranan mereka. Menjadi orang besar di kampung. Orang tua-tua pula bukan disifatkan seperti Quran buruk. Mereka adalah Quran yang dirujuk. Agama mendapat tempat yang tinggi. Menjadi keutamaan. Apa yang berlaku di kalangan jiran tetangga menjadi sebahagian dari tanggungjawab bersama. Tidak ramai yang berkata, “Jaga kubur masing-masing.” Atau, “Jaga kain masing-masing.” Sifat kebersamaan tetap tinggi. Malah itulah kehidupan mereka sebenarnya. Bersama. Bergotong royong. Yang senang sama senang yang susah dikongsi bersama.
Pendidikan sedikit sebanyak mengubah lanskap kebersamaan itu. Nilai Barat menyerap masuk. Timbul konsep privacy. Yang lain pula galak dengan hak asasi. Maka timbul larangan, “jangan jaga tepi kain orang.” Hingga akhirnya sekarang ini guru-guru seperti dilarang menjaga masa hadapan anak didik mereka. Jika terlebih ajar maka ibu dan bapa tergamak menyaman guru. Jiran tetangga menutup dunia mereka sehingga tidak maha diganggu oleh jiran tetangga yang lain. Sekarang ini keadaan semakin menjadi terlalu private. Menjadi terlalu keakuan sehingga banyak musibah yang berlaku mengakibatkan kematian. Mengakibatkan kerosakan keturunan. Kemajuan dan harta benda tidak menjamin kebahagiaan yang hakiki. Pendidikan yang tidak menjurus ke jalan sirat al-mustaqim juga tidak menjamin adanya agenda selamat dunia ada akhirat. Dunia kita menjadi sempit kerana dijebak oleh persekiaran yang kita cipta sendiri. Persekitaran yang hak yang telah dirubah menjadi persekitaran yang bukan hak.
Benarlah sabda Nabi bahawa pada akhir zaman umat Islam sangat ramai tetapi menjadi buih-buih yang mudah lenyap ditiup angin yang paling perlahan sekalipun. Mengalir tanpa ada arah sendiri. Dibuai arus perdana yang tiada haknya. Dalam Islam jiran adalah antara hak yang besar di kalangan jiran-jiran yang lain. Apa-apa yang berlaku kepada jiran perlu diambil tahu. Bukan untuk menyibuk tetapi untuk menjaga kesejahtaraan sesama jiran. Untuk sama-sama menjaga keharmonian kejiranan. Untuk sama-sama menjaga kebahagian masing-masing. Seorang jiran membantu jiran yang lain. Malah agama menyifatkan jiran seperti lebih tinggi dari saudara mara yang jauh dari tempat tinggal kita. Hak mereka terlalu banyak untuk dipenuhi. Sakit mereka adalah tanggungjawab kita untuk sama-sama menziarahi. Membantu mana yang perlu. Makan dan minum mereka perlu dilihat. Jika tidak makan, kita dan jiran yang lain perlu membantu. Begitulah dalam hal-hal lain yang menyangkut kepada kesejahteraan keluarga masing-masing. Perlu diambil tahu. Perlu dijaga tepi kain mereka. Alangkah malangnya apabila jiran mengatakan, “Kami dengar bising-bising tetapi tidak berani hendak masuk campur. Takut mengganggu.” Atau, “Kami ingat seperti orang lain. Mereka marahkan anak mereka.” Atau, “Kami tahu maksiat berlaku tetapi tidak terdaya untuk berbuat apa-apa.”
Kata-kata seperti itu adalah cerita sejarah. Diungkapkan apabila keadaan sudah tiada lagi gunanya. Anak jiran sudah menjadi jenazah. Isteri jiran sudah terbunuh. Pembantu rumah jiran sudah hancur badannya. Kita tidaklah boleh hanya menjadi penonton. Menjadi saksi tanpa suara. Memang kita tanpa kuasa tetapi banyak ikhtiar lain yang boleh kita lakukan. Dalam simpanan kita mesti disenaraikan nombor-nombor telefon berikut:
1 Ketua kampung atau taman.
2 Imam.
3 Polis.
4 Jabatan Kebajikan Masyarakat.
5 Talian Nur.
Ambil tahu hal jiran. Bukan hal peribadinya. Membantu mententeramkan hal-hal yang tidak wajar dari luar. Sekurang-kurangnya dari jauh. Awasi mereka dengan kewajaran yang perlu. Dengar-dengar apa-apa yang tidak enak dan boleh menjadi musibah. Hidu apa-apa yang tidak baik. Naluri kita mestilah superaktif. Jangan terlalu reaktif sehingga keadaan sudah tidak boleh diselamatkan lagi. Malang dan sangat malang. Sesuatu yang tidak baik bukan berlaku secara spontan sahaja. Pada kebanyakan masa ianya berulang-ulang. Ramai jiran yang mengetahui. Apabila jeritan melamapaui kebiasaan, segeralah bertindak. Jaga tepi kain kejiranan untuk mengelakkan musibah menimpa sesama jiran. Apabila memukul anak melebihi kebiasaan maka penderaan sudah berlaku. Apabila yang kecil tidak diredakan maka ianya boleh merebak menjadi sesuatu mala petaka. Atau musibah yang mengerikan. Atau fatiliti yang sebenarnya boleh dielak dengan izin Allah.
Ini bermakna menjaga tepi kain orang lain bukan mencari keburukan orang lain. Tujuannya untuk menghindar keburukan daripada berlaku sedangkan kita boleh mencegahnya. Atau memainkan peranan untuk mencegahnya. Atau boleh memainkan peranan untuk meminta orang lain membantu mencegahnya. Atau meminta pihak yang berkuasa untuk mengambil tindakan yang wajar. Keperihatinan kita mestilah tinggi. Kita kena sensitif dengan petaka yang mungkin terjadi di sekeliling kita. Sekiranya apa-apa berlaku kita juga tidak terlepas dari soalsiasat. Kita juga tidak terlepas dari sesalan kerana tidak menjaga tepi kain jiran kita. Apabila sesuatu yang buruk telah berlaku sesalan tiada gunanya. Musibah tidak dapat dikembalikan menjadi sesuatu yang membahagiakan. Kenapa tidak kita bahagiakan jiran tetangga kita selagi kita terdaya untuk melakukannya. Walau bagaimana sekalipun kita bukan penentu segala kebaikan yang bakal berlaku. Allah yang mendatangkan kebaikan. Kita berusaha untuk memainkan peranan sebagai jiran yang bertanggungjawab. Kepada Allah dan RasulNya dan kepada jiran tetangga kita sendiri.
Begitulah apabila kita diperlukan kembali kepada agama. Banyak suruhan agama yang perlu kita lakukan dengan sempurna. Ajatran dan amalan agama sangat lengkap dan terperinci. Andainya kita jinak dengn agama maka Allah akan menjaga kita. Kita menjaga hak Allah maka Allah melindungi kita. Apabila kita ingat Allah maka Allah lebih lagi ingatNya kepada kita. Kembalilah kepada agama. Kepada Allah dan RasulNya. Cukuplah khayalan kita mengenai dunia yang fana ini. Tidak ke mana. Kita hanya berputar di sekeliling dunia yang kita cipta sendiri. Terlalu kecil dan terlalu sempit. Kita mudah lemas di dalamnya. Kembalilah ke dunia yang Allah ciptakan untuk kita. InsyaAllah akhirat menanti dengan penuh kebahagiaan yang bersifat infiniti. Tiada kesudahannya.
Pendidikan sedikit sebanyak mengubah lanskap kebersamaan itu. Nilai Barat menyerap masuk. Timbul konsep privacy. Yang lain pula galak dengan hak asasi. Maka timbul larangan, “jangan jaga tepi kain orang.” Hingga akhirnya sekarang ini guru-guru seperti dilarang menjaga masa hadapan anak didik mereka. Jika terlebih ajar maka ibu dan bapa tergamak menyaman guru. Jiran tetangga menutup dunia mereka sehingga tidak maha diganggu oleh jiran tetangga yang lain. Sekarang ini keadaan semakin menjadi terlalu private. Menjadi terlalu keakuan sehingga banyak musibah yang berlaku mengakibatkan kematian. Mengakibatkan kerosakan keturunan. Kemajuan dan harta benda tidak menjamin kebahagiaan yang hakiki. Pendidikan yang tidak menjurus ke jalan sirat al-mustaqim juga tidak menjamin adanya agenda selamat dunia ada akhirat. Dunia kita menjadi sempit kerana dijebak oleh persekiaran yang kita cipta sendiri. Persekitaran yang hak yang telah dirubah menjadi persekitaran yang bukan hak.
Benarlah sabda Nabi bahawa pada akhir zaman umat Islam sangat ramai tetapi menjadi buih-buih yang mudah lenyap ditiup angin yang paling perlahan sekalipun. Mengalir tanpa ada arah sendiri. Dibuai arus perdana yang tiada haknya. Dalam Islam jiran adalah antara hak yang besar di kalangan jiran-jiran yang lain. Apa-apa yang berlaku kepada jiran perlu diambil tahu. Bukan untuk menyibuk tetapi untuk menjaga kesejahtaraan sesama jiran. Untuk sama-sama menjaga keharmonian kejiranan. Untuk sama-sama menjaga kebahagian masing-masing. Seorang jiran membantu jiran yang lain. Malah agama menyifatkan jiran seperti lebih tinggi dari saudara mara yang jauh dari tempat tinggal kita. Hak mereka terlalu banyak untuk dipenuhi. Sakit mereka adalah tanggungjawab kita untuk sama-sama menziarahi. Membantu mana yang perlu. Makan dan minum mereka perlu dilihat. Jika tidak makan, kita dan jiran yang lain perlu membantu. Begitulah dalam hal-hal lain yang menyangkut kepada kesejahteraan keluarga masing-masing. Perlu diambil tahu. Perlu dijaga tepi kain mereka. Alangkah malangnya apabila jiran mengatakan, “Kami dengar bising-bising tetapi tidak berani hendak masuk campur. Takut mengganggu.” Atau, “Kami ingat seperti orang lain. Mereka marahkan anak mereka.” Atau, “Kami tahu maksiat berlaku tetapi tidak terdaya untuk berbuat apa-apa.”
Kata-kata seperti itu adalah cerita sejarah. Diungkapkan apabila keadaan sudah tiada lagi gunanya. Anak jiran sudah menjadi jenazah. Isteri jiran sudah terbunuh. Pembantu rumah jiran sudah hancur badannya. Kita tidaklah boleh hanya menjadi penonton. Menjadi saksi tanpa suara. Memang kita tanpa kuasa tetapi banyak ikhtiar lain yang boleh kita lakukan. Dalam simpanan kita mesti disenaraikan nombor-nombor telefon berikut:
1 Ketua kampung atau taman.
2 Imam.
3 Polis.
4 Jabatan Kebajikan Masyarakat.
5 Talian Nur.
Ambil tahu hal jiran. Bukan hal peribadinya. Membantu mententeramkan hal-hal yang tidak wajar dari luar. Sekurang-kurangnya dari jauh. Awasi mereka dengan kewajaran yang perlu. Dengar-dengar apa-apa yang tidak enak dan boleh menjadi musibah. Hidu apa-apa yang tidak baik. Naluri kita mestilah superaktif. Jangan terlalu reaktif sehingga keadaan sudah tidak boleh diselamatkan lagi. Malang dan sangat malang. Sesuatu yang tidak baik bukan berlaku secara spontan sahaja. Pada kebanyakan masa ianya berulang-ulang. Ramai jiran yang mengetahui. Apabila jeritan melamapaui kebiasaan, segeralah bertindak. Jaga tepi kain kejiranan untuk mengelakkan musibah menimpa sesama jiran. Apabila memukul anak melebihi kebiasaan maka penderaan sudah berlaku. Apabila yang kecil tidak diredakan maka ianya boleh merebak menjadi sesuatu mala petaka. Atau musibah yang mengerikan. Atau fatiliti yang sebenarnya boleh dielak dengan izin Allah.
Ini bermakna menjaga tepi kain orang lain bukan mencari keburukan orang lain. Tujuannya untuk menghindar keburukan daripada berlaku sedangkan kita boleh mencegahnya. Atau memainkan peranan untuk mencegahnya. Atau boleh memainkan peranan untuk meminta orang lain membantu mencegahnya. Atau meminta pihak yang berkuasa untuk mengambil tindakan yang wajar. Keperihatinan kita mestilah tinggi. Kita kena sensitif dengan petaka yang mungkin terjadi di sekeliling kita. Sekiranya apa-apa berlaku kita juga tidak terlepas dari soalsiasat. Kita juga tidak terlepas dari sesalan kerana tidak menjaga tepi kain jiran kita. Apabila sesuatu yang buruk telah berlaku sesalan tiada gunanya. Musibah tidak dapat dikembalikan menjadi sesuatu yang membahagiakan. Kenapa tidak kita bahagiakan jiran tetangga kita selagi kita terdaya untuk melakukannya. Walau bagaimana sekalipun kita bukan penentu segala kebaikan yang bakal berlaku. Allah yang mendatangkan kebaikan. Kita berusaha untuk memainkan peranan sebagai jiran yang bertanggungjawab. Kepada Allah dan RasulNya dan kepada jiran tetangga kita sendiri.
Begitulah apabila kita diperlukan kembali kepada agama. Banyak suruhan agama yang perlu kita lakukan dengan sempurna. Ajatran dan amalan agama sangat lengkap dan terperinci. Andainya kita jinak dengn agama maka Allah akan menjaga kita. Kita menjaga hak Allah maka Allah melindungi kita. Apabila kita ingat Allah maka Allah lebih lagi ingatNya kepada kita. Kembalilah kepada agama. Kepada Allah dan RasulNya. Cukuplah khayalan kita mengenai dunia yang fana ini. Tidak ke mana. Kita hanya berputar di sekeliling dunia yang kita cipta sendiri. Terlalu kecil dan terlalu sempit. Kita mudah lemas di dalamnya. Kembalilah ke dunia yang Allah ciptakan untuk kita. InsyaAllah akhirat menanti dengan penuh kebahagiaan yang bersifat infiniti. Tiada kesudahannya.