Monday, January 31, 2011

Alahai Perpustakaan

Saya graduan UM pada tahun 1979. Sistem belajar bukan seperti sekarang. Dulu menggunakan sistem penggal. Setahun ada tiga penggal. Peperiksaan pula pada penghujung penggal ketiga. Di hujung tahun. Semua yang dipelajari dihimpun-himpun. Ramai yang gagal menghimpun. Gagal pula mengeluarkannya semasa periksa. Kerana itu ramai sungguh yang gagal dalam peperiksaan. Menjadilah mereka graduan tanpa ijazah. Ada orang kata syahid dalam pengajian. Pengalaman di UM itu sebenarnya merupakan persilangan yang simpang siur dalam jejakan saya mencari ilmu di US.

Di UM dulu saya tidak pernah diberi tugasan mingguan. Tiada kertas projek di akhir pengajian. Setiap minggu mengikuti kuliah dan tutorial. Kuliah memanglah dikendalikan oleh pensyarah-pensyarah. Ramai yang gah namanya. Namun tidak kurang juga seperti manusia lain. Banyak kekurangan di sana sini. Mereka orang bijak. Berpengetahuan. Malangnya lemah pedagogi. Mengenai teknik mengajar, mereka sangat lemah. Beruntung guru-guru di Malaysia kerana diberi latihan pedagogi. Dengan latar belakang psikologi, sosiologi dan falsafah pendidikan ditambah pula dengan teknologi pendidikan. Mengajar menjadi sesuatu yang santai. Bukan beban. Kecualilah subjek yang baru. Yang belum dikuasai. Tutorial pula biasanya dikendalikan oleh tutor. Baru belajar hendak mengajar. Sedang mengambil master atau PhD. Yang disampaikan seperti kuliah juga. Ada tajuk-tajuk tertentu yang perlu dibincangkan. Namun tutor memberi kuliah pula. Terima sahaja apa yang diberi. Sistemnya begitu.

Telah saya ceritakan bagaimana saya membuat rujukan. Mencari buku-buku di rak-rak terbuka (open shelves). Kemudian meminjam buku-buku bertanda merah (red spot). Ada cerita-cerita yang dikaitkan dengan mahasiswanya di UM dulu. Saya tidak pernah merujuk jurnal. Tidak juga microfilm. Tidak kenal microfische. Belum ada ERIC. Apatah lagi seperti sekarang yang ada CD-ROM, OPAC dan berbagai lagi rujukan elektronik. Selepas kuliah carilah buku untuk mengemaskan nota. Memurnikan catatan. Mudah-mudahan dalam peperiksaan boleh diingat. Soalan boleh difahami. Tahu prosedur untuk menjawab dengan sewajarnya. Lulus periksa. Dapat kepujian. Dalam ijazah disebut hons (honours). Ada pula perbezaan jawatan antara yang ada hons dengan yang tidak ada. Tentu sahaja ada perbezaan tangga gaji antara keduanya. Lima anak tangga bezanya. Yang hons lebih cepat naik pangkat. Begitulah peluang-peluang lain seperti dipinjamkan dan untuk mendapat peluang melanjutkan pelajaran.

Kali pertama saya membuat rujukan di perpustakaan University of Pittsburgh saya menjadi tersangat bingung. Apa bahan yang hendak dirujuk. Bahagian mana. Buku apa. Bersama rakan yang lain, kami tercari-cari rujukan yang sesuai. Pensyarah pula memberikan syarat. Rujukan mestilah yang terkini. Tidak lebih dari tiga tahun ke belakang. Pada semester pertama itu memanglah hidup bagai terseksa. Saya dapati begitulah rakan-rakan lain yang datang bersama saya atau yang datang selepas saya. Yang datang itu bukan calang-calang orang. Ada pengetua. Penolong pengetua. Nazir bebas. Pengarah di Kementerian Pelajaran. Pensyarah maktab perguruan. Pendek kata tiadalah guru-guru biasa. Jika ada yang memohon ketika itu tentu sahaja tidak dipertimbangkan. Mereka yang di kementerian lebih besar peluangnya kerana kelayakan yang lebih tinggi diperlukan bagi menjalankan tugas mereka seperti dalam penyelidikan dan sebagainya. Pensyarah-pensyarah politeknik seperti saya memang beruntung mendapat peluang itu. Yang memohon tidak ramai. Masing-masing tidak nampak potensinya. Kepada mereka, kelayakan yang lebih tinggi tiada langsung manfaatnya. Lagipun ramai dari mereka memang lulusan dari luar negara. Untuk keluar negara lagi seperti sudah serik. Semasa bujang masih boleh tahan. Jika sudah berumahtangga banyak payahnya. Hanya bagi yang mengambil peluang itu sahaja yaag mengetahui nikmat di sebalik kesusahan itu.

Ramai yang berjalan menunduk memandang tanah. Tiada masa hendak berbual. Apa lagi untuk bersembang. Kesemua muka-muka baru yag sampai di Pittsburgh berada dalam keadaan cemas. Takut tidak terbawa pelajaran yang diambil. Takut pulang awal ke Malaysia. Memikirkan tugasan mingguan sesetengahnya jadi sasau. Menyendiri selalu. Masa dihabiskan di perpustakaan. Atau jika di rumah, menaip ugasan itu. Walau bagaimanapun proses belajar terus berlaku. Belajar menggunakan perpustakaan sewajarnya. Mula membuka mata. Hari demi hari, berbagai rujukan yang boleh dibuat. Bertemulah dengan ERIC, microfilm, microfisch dan yang lain-lain. Jurnal melambak-lambak. Rujuklah mana yang teringin. Bila kesemuanya sudah terbentang barulah lapang dada. Belajar lebih lancar. Merujuk menjadi satu keseronokan kerana menemui berbagai hasil kajian. Banyak penemuan yang dipaparkan. Dokumentasinya ada di mana-mana.

Pada semester kedua ramai pelajar Malaysia yang sudah hidup santai. Boleh berjalan-jalan makan angin. Hujung minggu mengunjungi park terutama pada musim summer dan fall. Ada yang shopping. Banyak sale di gudang. Banyak jenama yang terpilih. Kualiti barang banyak yang standard. Harganya murah-murah belaka. Ada masanya diskaunnya terlalu rendah hingga seperti tidak masuk akal. Bayangkan USD9.90 daripada USD249.90. Berapa peratus diskaunnya? 96%. Saya rasa di Malaysia barang yang paling lusuh dan koman tidak ada yang diskaunnya kurang dari 80%. Jika ada rezeki terpijak namanya. Di US diskaun itu perkara biasa. Nantilah ada cerita lain mengenainya.

Apa yang saya dapati ialah pembelajaran berlaku kerana ada tugasan mingguan itu. Di kelas kami hanya banyak berinteraksi. Berbincang hal-hal yang santai. Bertukar pendapat. Tetapi sewaktu merujuk di perpustakaan saya menemui berbagai maklumat sama ada yang berkaitan atau tidak berkaitan. Tetapi masih dalam skop pendidikan. Saya mungkin merujuk pedagodi. Semasa membuat rujukan saya menemui artikal mengenai psikologi, sosiologi, teknologi pedidikan, falsafah pendidikan, kepimpinan pendidikan, kurikulum, system pendidikan, mainstreaming dan banyak lagi. Kesemuanya dibaca, digarap sebagai suatu input baru. Mengkayakan pengetahuan. Menambah maklumat. Membuka pintu-pintu minda. Menerima, mengadaptasi, mengasimilasi dan mengakomodasi. Dari situlah saya berlapang dada untuk menerima apa sahaja yang baru asalkan positif dan ada manfaatnya untuk kerjaya professional dan untuk manfaat peribadi sebagai manusia. Meningkatkan nilai-nilai kemanusiaan. Yang lestari. Untuk memanjangkan zaman. Untuk di kongsikan pengalaman. Untuk kita bertemu di alam maya ini.

Bagi pembaca yang ada pengalaman itu, ingatlah kembali sewaktu di negara orang putih dahulu. Ambil iktibarnya. Bagi pembaca yang belum pernah menjejak kaki, tanamkan semangat. InsyaAllah suatu hari nanti akan sampai juga. Walau untuk apa sekalipun. Jika tidak juga, bacalah blog saya ini. Mudah-mudahan dapat sama-sama merasakan nikmatnya. Merasakan susah payahnya. Merasakan diri masing-masing berada bersama saya ketika itu. Buatlah bayangan minda. Teroka alam ini bersama saya. Tidak rugi apa-apa. Mudah-mudahan kita santai dan merehatkan minda.

Rupa Kelas

Kita biasa duduk di kelas yang teratur. Tersusun rapi. Kerusi dan mejanya berbaris-baris tegak. Kerusinya juga teratur. Meja dan pelajarnya duduk sopan mengadap guru. Mereka mengadap papan tulis. Terbius mereka dengan keadaan dan peraturan. Tiada siapa yang mengadap ke arah lain. Nahas jika berbuat begitu. Seorang guru berada di hadapan. Biasalah ia selalu bersendirian. Semua mata memandangnya. Di Malaysia, guru adalah segala-galanya. Seolah-olah tanpa guru tiada apa yang boleh dipelajari. Kepada kita guru bukan lagi figurehead. Dia sebenarnya adalah penyelamat tunggal kepada anak didiknya. The savior. The chosen savior.

Berlainan di US. Tidak ada yang namanya kerusi meja yang tersusun rapi. Pelajar-pelajar bisanya duduk berkeliling dalam bentuk U. Mereka berhadapan antara satu sama lain. Atau mereka mengelilingi meja yang membentuk kelompok. Kerusi disesuaikan dengan kedudukan guru. Kami duduk santai. Pensyarah lazimnya tidak lokek dengan pengalaman. Ada sahaja topik-topik baru yang segar untuk dibincangkan. Lebih untuk dibualkan. Bagi saya dan teman-teman dari Malaysia yang lain, format kelas itu adalah sesuatu yang lain. Apabila saya kembali ke Malaysia saya bertugas semula di Politeknik Ungku Omar. Baru balik dari US, saya ghairah ingin menerapkan teknologi kelas yang baru saya alami. Malangnya pensyarah-pensyarah yang lain tidak setuju dengan perubahan yang saya lakukan. Kenapa ya? Saya jadi kecewa. Mereka tidak bertanya. Tidak ingin ambil tahu. Mereka hanya ingin mengekalkan status quo tanpa mengambilkira jika ada faedah. Atau mungkin ada signifikannya perubahan itu.

Saya tidak suka memberi nota secara rencana (dictation). Tidak juga suka menulis nota di papan tulis. Jika itu saya lakukan, proses P dan P terhenti. Pelajar terhenti dari konsentrasi mereka. Fokus menjadi pudar. Untuk kembali fokus terpaksa mengambil masa semula. Ibarat memandu, menulis atau memberi rencana samalah seperti menukar ke giar yang lebih rendah. Untuk memacu semula kenderaan, agak memakan masa. Terpaksa tukar giar lagi. Saya pula banyak melontarkan soalan untuk dibincangkan. Kadang-kadang saya mempelawa soalan daripada pelajar. Saya tujukan soalan itu kepada pelajar yang lain. Hanya apabila tiada yang boleh menjawabnya, barulah saya memberikan jawapannya. Itupun kadang-kadang pelajar member komen mengapa bukan saya yang menjawab. Saya katakana jika jawapan itu sudah diberi oleh rakan mereka sendiri, saya tidak perlu menjawabnya. Jawapannya akan menjadi sama. Serupa. Menjadi membazir. Redundant.

Pengalaman saya memberikan gambaran bahawa di Malaysia ini sukar membuat perubahan. Legacy British masih berpegang kuat. Ia berbentuk feudalistic. Warisan British. Ketua mesti dihormati. Semua orang memandang kepadanya. Ia orang yang mesti dipatuhi. Duduknya di hadapan. Berdiri di hadapan.. Berlegar di hadapan. Semuanya mesti dilihat oleh semua orang. Orang penting, yang menentukan hidup dan matinya kelas itu. Tanpa guru kelas itu mati. Hilang nyawa. Hilang kawalan. Hilang arah. Kelas menjadi sangat formal. Rasmi. Guru menjadi orang yang all knowing. Dia sahaja yang dikira betul. Authority. Pelajar-pelajar hanya perlu patuh. Lulus periksa. Selamat tinggal sekolah.

Rata-rata lulusan sesebuah sekolah hilang minat mengenai sekolahnya apabila meninggalkan sekolah. Alma mater mereka itu tiada nilainya lagi apabila mereka keluar sekolah. Sudah tidak memberi apa-apa erti lagi. Suatu paradox. Dulu guru-gurunya tidak tidur malam untuk mengketengahkan berbagai aktiviti supaya pelajar cintakan sekolah. Semuanya hanya superficial. Pada kulit sahaja. Tidak pernah menusuk ke dalam. Hanya nanti setelah mereka bersara barulah teringin menjadi ahli alumni. Itupun bukan kerana cintakan sekolah. Sebaliknya kerana rindu kepada rakan-rakan yang entah di mana. Entah kerja apa. Entah bagaimana kedudukan sosialnya sekarang.

Di US kedudukan kelas berbeza. Walaupun di IPT. Keadaannya santai. Lebih interaktif. Berpandangan antara satu dengan yang lain. Positifnya banyak. Menambah keyakinan. Suara dan bahasa tubuhnya boleh dilihat. Perbincangan dari mata ke mata. Tidak perlu tertoleh-toleh untuk mencari punca suara. Semua orang sama tarafnya. Sama ada di hadapan atau di penjuru atau di belakang semuanya dapat dipandang dengan jelas. Tiada siapa yang terlepas pandang. Guru atau pensyarah pula menjadi fasilitator. Membantu. Membimbing. Jurulatih. Dia berlegar secara tidak statik. Not regimented. Pelajar yang banyak aktivitinya. Lebih berpusatkan pelajar dan bukan berpusatkan guru.

Guru jarang menulis. Hanya yang penting sahaja. Hanya apabila ada sesuatu yang tidak dirancang. Soalan-soalan di luar pemikiran. Sesuatu yang baru. Maklumat dan pemngetahuan boleh dicari sendiri. Segala kemudahan disediakan. Teknologi telah tersedia. Guru hanya perlu memberitahu apa yang perlu sahaja. Itu yang tidak berlaku di Malaysia. Guru mencari bahan. Guru membuat nota. Guru memaksa diri membaca powerpoint yang disediakannya. Menghuraikan maknanya. Minta pelajar menyalinnya. Pelajar jadi apa sebenarnya? Mereka menjadi penonton. Sekejap sahaja timbul rasa bosan tanpa sebab. Lesu melihat guru yang tenggelam dengan dirinya sendiri. Peranan itu tidak dipindahkan kepada pelajar. Aktifkan mereka supaya mereka yang belajar. Bukan guru yang tidak berhenti belajar dan mengajar dirinya sendiri. Ramai guru yang menjadi sangat pandai dalam subjek yang diajarnya kerana guru-guru itu mengajar dirinya setiap hari. Pembelajaran tidak dipindahkan kepada pelajar. Keperluan psikologi pelajar tidak tertunai. Malah mereka terabai dari aspek itu. Mereka tidak terlibat. Tiada ruang untuk melibatkan diri. Seolah-olah pintu untuk itu tertutup rapat.

Ada usaha untuk mengubah. Di sekolah rendah pelajar dikelompokkan seramai 10 orang sekumpulan. Ada pula ibu bapa yang tidak senang. Sakit tengkok anak-anak mereka. Tergeliat pinggang anak-anak mereka. Guru pula tiada budi bicara. Akalnya tidak banyak dimanfaatkan. Sepatutnya apabila hendak memberi penerangan atau taklimat atau arahan, pintalah semua muridnya memusing kerusi supaya mengadapnya. Setelah terima arahan, kembalikan kerusi seperti sediakala. Buatlah apa-apa aktiviti yang dirancang.

Ini benar-benar terjadi. Saya ke sekolah untuk berbincang dengan Guru Besar. Kebetulan saya Yang DiPertua PIBG sekolah itu. Sedang ami berbual tiba-tiba masuk seorang guru. Saya ingatkan tentu ada hal besar yang hendak dikomunikasikan dengan Guru Besarnya. Ia memohon izin mengenai sesuatu. Saya jadi keliru. Msakan hal sebegitu mudah perlu izin Guru Besar. Saya menjadi bertambah keliru kerana Guru Besar itu tidak memberi keizinan. Sebaliknya dia menyuruh guru tadi menelefon Pejabat Pendidikan Daerah untuk mendapatkan keizinan mereka. Adakah akan nanti perlu izin Pejabat Pendidikan Negeri. Mungkin juga bertanya kepada Menteri. Isunya hanya hendak memusing meja pelajar di dalam kelas yang diajar guru tadi. Seharusnya guru tadi gunakan budi bicaranya. Bukan kedaifannya. Guru bukan robot.

Bagaimana halhal sekecil itu sepetutnya diselesaikan oleh guru sendiri. Mereka menjadi frontliners. Perubah zaman. Perubah paradigma. Perubah kebisaan. Perubah norma. Tetapi bukan perubah dasar kerana itu hak orang politik. Bukan perubah peraturan kerana itu hak pembuat dasar. Adalah ruang-ruang untuk guru melakukan yang terbaik pada hematnya. Pada hemat profesionalnya. Guru telah diberi kewibawaan (authority) maka wajarlah dia diberi tanggungjawabnya sendiri (responsibility). Pada akhirnya dia mesti menerima penanggungjawaban (accountability).

Beri kebebasan kepada guru untuk melaksanakan tanggungjawab selari dengan kewibawaan yang diamanahkan kepada mereka. Bantu dalam proses dia melaksanakannya. Tunggu pada akhirnya. Nilai hasilnya. Itulah prestasi guru.

Tugasan Mingguan

Bila kelas bermula, berlaku lagi pertembungan budaya. Di Malaysia berbeza amalannya. Kita masih terperangkap dengan time warp. Perangkap masa yang memenjarakan. Ada usaha untuk membuat perubahan tetapi ramai yang tidak dapat menerima. Ramai yang menolak. Ramai yang sinis. Tiada siapa yang teruja. Lebih malang lagi mereka yang diamanahkan untuk melakukan perubahan tidak dapat menjalankan amanah itu sebaiknya. Maka perubahan sukar diterima walaupun ada usahanya. Ada pula yang ingin melakukan perubahan tetapi lupa keutamaan. Tidak dapat menentukan yang lebih utama.

Pertama kali pergi ke kelas, jadualnya amat berlainan. Kita di Malaysia biasanya kelas pada waktu siang. Dari pagi hingga ke petang. Sesekali mungkin ada kelas waktu malam. Jarang dan tidak digalakkan di sesetengah IPTA. Yang IPTS mungkin ada. Saya pula menghadiri kelas pada waktu malam. Bukan malam biasa yang fitrahnya malam. Kelas pertama itu pada masa winter. Semester winter. Melihat jadual tiada apa ganjilnya. Pukul 4.00 petang. Ada pula kelas pada pukul 8.00 malam. Yang kita faham pukuk 4.00 petang tentulah waktu petang. Lama menunggu maghrib. Pukul 8.00 malam baru sahaja maghrib. Mungkin sudah siap solat maghrib.

Di US ketika itu masa bukan seperti yang kita faham. Pukul 4.00 petang sudah hampir benar maghrib. Menunggu setengah jam lagi. Pukul 8.00 malam adalah tiga jam setengah selepas maghrib. Di Malaysia pukul 4.00 petang masih waktu bekerja. Anak-anak masih bermain. Berkeliaran ke sana ke mari. Pukul 8.00 malam tentulah masih terlalu muda di Malaysia. Bagi saya ketika itu, pukul 8.00 malam sudah agak larut. Sudah mula dikejar mengantuk. Badan sudah mula longlai. Layu kerana perubahan masa. Perubahan suhu. Perubahan penggunaan masa. Sejuk juga menghambat tenaga dan kepayahan. Badan pula tebal berbalut lapisan baju. Di dalam bangunan yang hangat mata cepatnya menjadi ralip. Berat sangat.

Kelas tidak lama berbanding dengan standard Malaysia. Kesemuanya dua jam sahaja. Kelas pukul 4.00 tamat pada pukul 6.00 malam (waktu US). Masih tidak terasa apa-apa lagi. Awal malam. Masih segar lagi. Kelas yang puluk 8.00 pula tamat pada pukul 10.00 malam. Pada waktu winter, pukul 10.00 malam seperti dinihari. Senyap sunyi di jalanan. Ada juga pelajar Malaysia yang kena pukul remaja Negro kerana berjalan seorang diri. Pada mereka saiz kecil boleh dipermain-mainkan. Balik malam setiap minggu merungsingkan juga. Bila balik ke rumah sudah pasti isteri saya dan anak-anak sudah tidur. Siang sudah terlalu lama ditinggalkan. Esoknya mereka hendak ke sekolah. Saya pula menghantar yang ketiga Najwa dan yang keempat Nurin ke selokah. Dalam kesejukan pagi, menapak mereka ke sekolah. Melihat mereka ketika itu saya merasa satu perasaan sayu. Dapat juga mereka menikmati sesuatu yang sukar dialami oleh orang lain di Malaysia. Mungkin beberapa orang saudara mara mereka.

Najwa di kelas tadika dan Nurin di kelas headstart. Di sana umur tiga tahun sudah mula bersekolah. Nama kelas itu headstart. Bayangkan umur tiga tahun pergi ke sekolah. Apa yang mereka buat. Nantilah dalam entry yang lain. Khusus untuk itu sahaja. Sistem persekolahan di sana agak berbeza. Banyak yang boleh diceritakan. Banyak topik. Banyak resam dan adatnya. Jika di Malaysia boleh seperti di sana tentu anak-anak Malaysia jauh lebih ke hadapan dengan yang ada sekarang. Ada ramuan dan rencah pendidikan yang harmonis dengan persekitaran keluarga, sosial di ekonomi.

Pergi kelas ada sahaja kejutan. Lazimnya di kelas jarang membincangkan apa yang sepatutnya ada dalam kurikulum. Kami labih bayak berinteraksi. Bertukar pendapat. Bertukar pengalaman. Bertukar budaya. Ada sahaja yang menjadi tajuk perbincangan. Dua jam itu terasa sekejap sahaja kerana dipenuhi dengan cakap yang bersahut meyahut. Ada sahaja pendapat yang terhambur keluar. Yang cantiknya ialah tiada emosi. Masing-masing bebas lepas mengeluarkan pendapat. Tiada siapa yang disekat cakapnya. Tiada penilaian. Yang ada beri pendapat. Tidak ada yang megira pendapat itu menyimpang atau lari dari tajuk. Tidak juga dipeduli jika pendapatnya sangat berbeza. Budaya mereka ialah menghormati pendapat orang lain. Walaupun pada hakikatnya salah. Kita pula harus ingat bahawa apabila seseorang itu memberi pendapat, ia berasaskan kepada maklumat yang dia ada. Tahap pendidikan yang dimiliki. Pengalaman yang dilaluinya. Mungkin pendapat yang “katun” itu sebenarnya benar berdasarkan apa yang didengar atau dilihat atau dirasa. Sebab itulah untuk hidup harmoni, menghormati pendapat orang lain dianggap perlu. Pendapat kita yang pada hakikatnya adalah betul belum tentu dapat meyakinkan orang lain.

Di US perkara itu telah saya lalui. Apa-apa pendapat yang berbeza diperakui sebagai berbeza. Mereka tahu memang wujud perbezaan. Kesimpulan mereka sangat mudah. “You’re entitled to your opinion. I’m entitled to my opinion. Let’s agree that we disagree.” Dalam keadaan seperti itu mereka berjabat tangan. “Let’s be friend.” Selesai perbezaan. Tiada dendam. Tiada yang disimpan. Hidup kembali normal. Selepas bertengkar, biasa bagi orang di sana melakukan sesuatu yang ganjil bagi standard orang Malaysia. “Let’s have a drink together.” Mereka boleh duduk, bersembang, gelak ketawa. Persahabatan mereka kekal walaupun sudah jauh berbeza pendapat. Di Malaysia perbezaan biasanya berlarutan hingga ke anak cucu. Barangkali kita masih perlu banyak belajar. Tamadun kita masih pada tahap rendah nampaknya.

Akhirnya apabila kelas hendak ditamatkan, pensyarah memberi tajuk tugasan untuk minggu hadapannya. Tidak panjang. Sekadar tiga mukasurat sahaja. Biasanya saya gunakan tiga hari untuk membuat rujukan. Dua hari untuk menaip. Dua hari lagi hujung minggu. Maaflah. Nanti ada entry lain. Banyak lagi yang perlu dicerita. Berjela-jela panjangnya. Tugsan itu ditaip dengan mesintaip. Seingat saya, ada pensyarah yang belum boleh menerima tugas yang menggunakan komputer. Jika adapun masih berperang sama ada dihujungnya justified atau tidak. Saya rasa ramai pembaca yang muda-muda tidak dapat bayangkan bagaimana saya menyiapkan tugasan menggunakan mesintaip.

Menaip tidak boleh sebarangan. Jika salah tulis perlu dipadam dengan apa cara sekalipun. Jika terlalu banyak salah, terpaksa tarik kertas dan buang. Ganti dengan kertas yang kain. Begitulah jenuhnya menyiapkan tugasan dengan mesintaip. Masih ada lagi orang yang tidak dekat dengan komputer. Ketika komputer sudah ada. Ia belum lagi jadi buudaya. Mesintaip masih banyak berada dalam tangan dan dalam pasaran. Pada tahun 1994 masih lagi belum berleluasa penggunaan kompter..

Pada tahun 1994 saya menjadi Ketua Bahagian HEP di UTHM. Biasalah jaga pelajar. Sejak dari guru sekolah. Sejak jadi pensyarah Politeknik Ungku Omar lagi. Suatu hari saya dikunjungi seorang jurujual. “I’m from ……. . I’m promorting typewriter.” Katanya memperkenalkan diri. “I’m sure your students here are using typewriters to do their assigmnents.” Lama saya terdiam. Apa yang hendak saya katakan? Nampaknya jurujual ini agak ketinggalan dari mengesan perubahan. Mereka tidak mengemskini maklumat yang mereka ada. Yang agak usang dari mengetahui kehendak dan perubahan pasar. Saya dapati sejak datangnya terjahan penggunaan komputer syarikat tersebut hilang serinya. Lama saya tidak mendengar namanya disebut orang.

Well …..” Lama saya mengatur kata. “The students here are not using typewriters anymore. They’re using computers now.” Saya ledakkan maklumat itu kepadanya. Giliran dia pula termenung panjang. Terkedu agaknya. Atau terpempan yang amat sangat. Bagaimana dia gagal mengesan perubahan teknologi. Jika itu benar maka dia kehilangan mata pencarian. Mesintaip sudah tidak dibeli orang. Rasanya mata pencariannya terhenti setakat itu sahaja. Dalam dunia keusahawanan hal seperti itu tentulah beyond repair. Tidak mungkin ada usaha untuk rejuvenate pasaran produknya. Syarikat itu saya kira sudah obsolete. Sudah usang dan tidak mampu menyaingi syarikat-syarikat yang lain seumpamanya.

Ya, waktu di US saya menggunakan mesintaip. Komputer belum digunakan secara meluas. Bukan seperti sekarang. Semuanya dihujung jari. Jenuh menaip. Itulah teknoloji yang dikira canggih. Tiga atau empat hari digunakan untuk menaip tiga tugasan. Semasa menyiapkan tugasan itu banyak rujukan yang dibuat terlebih dahulu. Nanti saya ceritakan bagaimana saya membuat rujukan.