Sunday, October 24, 2010

Haji dan Keindahannya

Bila cerita haji, ramai yang tertanya-tanya kenapa Madinah al-Munawarrah dan Makkah al-Mukarramah disebut sebagai tanah haram. Haramain kata orang Arab. Sewaktu di Makkah ada dua istilah yang pada awalnya menggusarkan. Bukan sahaja tidak begitu faham tetapi juga kurang biasa. Jika kita hendak mengerjakan umrah kenalah pergi ke miqat. Yang paling hampir ialah Tanaim. Semua kenderaan yang hendak ke Tanaim pemandunya menjerit perkataan “umrah, umrah.” Selepas solat sunat ihram dan memasang niat umrah, kita keluar dari masjid. Ketika itu semua pemandu akan menjerit pula perkataan “haram, haram.”

Jika tidak didalami maksudnya sukar juga jadinya. Rupanya maksud perkataan itu berbeza dengan perkataan yang diungkapkan. Untuk ke Tanaim itu disebut umrah kerana dari sana baru kita ke Masjid al-Haram untuk mengerjakan umrah. Sewaktu hendak kembali ke Masjid al-Haram di sebut haram sebab dari tanah halal (Tanaim) kita kembali ke tanah haram (seluruh bandar Makkah). Ada sempadannya. Tertulis dengan jelas yang menunjukkan sempadan tanah haram dan tanah halal. Bagi yang non-Muslim memang tidak dibenarkan memasuki kedua tanah haram ini. Orang bukan Islam dikeluarkan dari kedua tempat itu sebelum Rasulullah wafat dahulu. Makkah dan Madinnah adalah eksklusif untuk orang Islam sahaja.

Kenapa tanah haram? Pelik bunyinya. Bila dikaji maksudnya berbeza dari kefahaman biasa. Maksudnya yang sebenar ialah mereka yang menjejakkan kaki ke Makkah dan Madinah diharamkan dari dijilat api neraka tubuh badan mereka. Haramain pula adalah perkataan yang bermaksud dua tanah haram. Maksudnya Makkah dan Madinah. Harus difahami pula bahawa Bukit Uhud juga dianggap sebahagian dari tanah haram. Cuma kita ziarah ke sana untuk mengingat kembali peristiwa Perang Uhud yang disejarahkan sebagai perang yang mengorbankan ramai syuhada’. Rasulullah sendiri cedera dalam peperangan itu.

Bukit Uhud yang strategik itu perlu dipertahankan dari banyak penjuru. Firasat Rasulullah. Tetapi kerana orang Islam mabuk kemenangan pada awalnya tertipu dengan helah orang Quraisy yang panglimanya ketika itu Khalid al-Walid. Kealpaan yang sangat signifikan. Mereka melanggar pesan Rasulullah. Mereka lebih berminat denga rampasan perang yang bertimbu-timbun. Nafsu dan ketaatanmereka tewas. Kerananya ramai para sahabat terkorban. Paling dikenang ialah Hamzah, bapa saudara Rasulullah. Dadanya dibelah dan hatinya dikeluarkan kerana dendam seorang wanita Quraisy. Cukup menyayat. Namun pembalasan Allah cukup memberi kesan kepada umat Islam ketika itu. Apabila jenazahnya hendak dipindahkan ke Makam Baqi’, sesuatu yang menakjubkan berlaku. Menjadi saksi semua yang hadir. Sesungguhnya mereka yang syahid itu tempatnya di syurga secara automatik. Darah Hamzah masih mengalir panas walaupun setelah 10 tahun peperangan Uhud berlalu. Subhanallah.

Makam Baqi’ pula tidak pernah penuh sejak zaman Rasulullah lagi. Berpuluh ribu para syuhada’ dikebumikan di situ. Setiap mereka yang meninggal di Madinah pada musim haji ditentukan supaya dikebumikan di Baqi’. Namun hingga sekarang makan itu tidak pernah penuh. Allahu Akbar. Berbahagialah mereka yang disemadikan di situ. Bumi Rasulullah. Di tanah yang sama. Hanya beberapa ratus meter dari makan Rasulullah sendiri. Seolah-olah mereka bersama Rasulullah sehingga hari qiamat nanti. Begitulah ketentuan Allah pada hamba-hambanya.

Saya berkesempatan menunaukan haji pada tahun 1999. Ketika itu usia saya 53 tahun. Dikira tua bagi orang-orang yang menunaikan haji dua atau tiga dekad sebelumnya. Alhamdulillah pada usia 53 tahun kesihatan dan stamina saya masih pada tahap yang baik. Mudah berulang alik ke masjid. Boleh umrah beberapa kali. Tawaf dan sai dipermudahkan Allah. Makan dan minum juga diberi selera. Sakit? Bisalah bagi mereka yang menunaikan haji sakit pening dan batuk agak lumrah. Alhamdulillah. Kata al-Ghazali, bila kita ada sakit pening maknanya Allah masih ingat kita. Lagi berat sakitnya lebih kuat ujian Allah itu. Bagi yang kuat imannya itu hanya cabaran hidup beragama. Semuanya dianggap nikmat belaka.

Ke Makkah dan Madinah perlukan ketahanan fizikal. Ditambah dengan kekuatan emosional dan psikologikal seseorang tetamu Allah mentransformasikan diri mereka menjadi orang baru yang luar biasa. Azam dan harapannya. Kekuatan fizikalnya. Ketahanan mentalnya. Semuanya dilaksanakan dengan mudah. Dengan izin Allah. Walaupun itu kali pertama saya ke sana, banyak sungguh pertolongan Allah. Terasa mudah dalam banyak hal. 45 hari terasa terlalu pendek. Jika boleh hendak lebih lama di sana. Komitmen menjadi penghalang.

Madinah dan Makkah memberikan dua gambaran yang berbeza. Semuanya bergantung kepada individu. Setiap individu mendapat pengalaman yang berbeza. Tidak ada dua orang individu yang pengalamannya serupa. Senang dan susah. Seronok dan tidak. Suka dan tidak. Kesemuanya pengalaman individualistik. Allah menentukan begitu. Sebab itu bila kita tanya mereka yang kembali dari sana, jawapan mereka berlainan antara satu sama lain. Mereka bukan berbohong. Allah Maha Kaya. Anugerah pengalaman kepada hambanya sesuai dengan individu secara berasingan.

Segala amal ibadat digandakan Allah. Doa sangat mujarab jika dihadirkan di hati. Jika ikhlas. Yang positif. InsyaAllah dimakbulkan. Kadang-kadang pengalaman kita kecil sahaja. Mungkin remeh bagi setengah orang. Tetapi bagi yang menerima anugerah Allah, hal itu memberi impak yang besar. Suatu ketika saya hendak minum air zamzam. Waktu pukul 3.30 pagi. Airnya sangat sejuk. Bulan Februari. Winter. Malamnya memang sejuk. Oleh kerana terlalu haus selepas mengerjakan umrah saya teringin sangat hendak meminumnya. Saya tadah sekole air. Saya bawa ke mulut. Dengan bismillah saya berdoa “Ya Allah, Kau sesuaikanlah air ini dengan tekak aku.” Lalu saya minum. Seteguk demi seteguk. Apa jadi? Sekejap lagi. Sat no, kata orang utara.

Saya sedang batuk ketika itu. Terkokol-kokol. Memang ngeri hendak minum air zamzam yang sejuk. Mana mungkin saya minum air yang sejuk seperti ais ketika batuk kuat begitu. Jika di Malaysia tidak mungkin saya melakukannya. Takut lebih melarat batuknya. Menambah mudarat. Keyakinan saya tentang doa sangat tinggi. Pangalaman hari-hari yang lalu mengajar saya untuk banyak berdoa. Sesuatu yang mendamaikan berlaku. Meluluhkan naluri saya. Saya terkedu syahdu. Air zamzam yang saya minum itu hangat di tekak saya. Hangat sehangatnya. Tidak sejuk. Tidak panas. Sangat nyaman. Semuanya bercampur baur. Hangat, dahaga, rasa puas di tekak. Menunaikan rasa ingin meminumnya. Subhanallah. Bagaimana saya dapat menerangkannya. Itulah mustajabnya doa. Sebab itu kita hendaklah banyak berdoa. Ada sesuatu antara kita dengan Allah. Tiada perantaraan langsung. Tiada hijab. Mengingatkan semua itu sebak dada saya dibuatnya.

Bait-bait yang sukar dilupakan: Labaik Allah humma labaik. Labaikala syarikalaka labaik. Innal hamda. Wannikmata lakawalmulk. Laka syarikalak.

Menunaikan haji atau umrah bukan pergi melancong. Banyak falsafah dan adab yang perlu dijaga. Panduannya tidak boleh dipelajari sehari dua. Bacalah, muzakarahlah, bincanglah, dengarlah kursus-kursus yang diadakan, banyak bertanya. Banyak lagi cara untuk mendapatkan maklumat berguna sebelum ke sana. Seingat saya tiga tahun sebelum pergi saya hadiri kursus-kursus haji. Antara penceramahnya ialah Kyai Suhaili, Ustaz Mohd Nor bin Yasuk (sudah uzur sekarang) dan Allahyarhan Ustaz Zakaria. Ramai antara yang berkursus bertanya bila saya akanpergi. Saya hanya senyum sahaja. Selepas tiga tahun tiba pula giliran saya. Ketika itu keyakinan saya sudah agak mantap bahawa segalanya akan dipermudahkan Allah. Pada awal tahun 1999 saya terbang ke Tanah suci bersama isteri saya. Alhamdulillah. 45 hari yang sangat syahdu dan indah. Pengalaman yang sentiasa ingin diulang-ulang. Rindunya hati pada RasulMu ya Allah. Rasulullah. Ya habibullah. Ya sofwatulah. InsyaAllah akan ada kedua dan ketiganya nanti.

Agenda dan Sengketa Yang Selalu Berhambat

Dua negara boleh berperang kerana berbeza ideologi. Kerana berebut sempadan. Kerana mengganggu hal-hal negara yang lain. Kerana hal-hal yang disebabkan public sentiment. Sentimen yang selalu skewed kepada mereka yang berkepentingan diri. Peperangan boleh berlaku kerana ada agenda yang tidak tersurat. Yang tidak dihasratkan dengan nyata. Yang tidak dihebahkan. Yang tidak dimaklumkan. Begitulah dua keluarga boleh bersengketa atas alasan yang sama. Begitulah dua orang manusia boleh bersengketa kerana hal-hal yang sama. Kita selalu berhadapan dengan situasi yang tidak dirancang. Situasi yang tidak kita gemari. Dalam keadaan tertentu kita tidak mahu ada orang lain masuk campur dalam urusan hidup kita. Tetapi itulah yang berlaku selalu. Masuk campur itu sangat senang. Mencampuri urusan orang lain itu sesuatu yang selalu berlaku. Sebab itu berlaku sengketa.

Bayangkan dua buah negara berperang kerana sebab yang remeh temeh. Ada yang berperang kerana negara itu takut diserang. Ada yang melancarkan perang hanya kerana kalah bermain bola sepak. Ada yang berperang kerana syak wasangka. Takut negara jirannya mengancam keselamatannya. Apabila manusia sampai kepada kemuncak tidak waras maka berlakulah hal-hal yang sukar difahami.

Akibatnya terlalu banyak. Terlalu mendukakan. Terlalu sulit untuk dirungkai. Antara dua negara boleh terpisah. Bukan kerana sempadan tetapi kerana belahan hati yang robek kerana tidak serasi. Antara dua buah keluarga boleh dingin. Antara besan, antara kekasih, antara suami isteri, antara adik beradik, antara jiran walhal ia boleh berlaku antara siapa sahaja. Boleh berlaku di pejabat, di pasar, di jalanan dan entah di mana-mana sahaja. Sebabnya sangat mudah. Seperti api dengan minyak yang mudah menyambar terbakar. Ada hal yang seepatutnya dijauhi tetapi dihampiri. Ada yang dengan sengaja menyalakan sengketa. Ada yang tidak sengaja menyebabkannya begitu. Ada pula kerana kejahilan-kejahilan yang sukar diperhalusi.

Ramai orang yang selalu sangat suka menjaga tepi kain orang. Ini yang berat. Memang ada orang yang kena jaga kainnya kerana dia tidak pandai menjaga kain. Tetapi yang lain tidak boleh dijaga kainnya kerana dia tahu menjaga kainnya sendiri. Mengambil sikap mudah bahawa semua kain orang perlu dijaga rasanya terlalu naif. Mengambil jalan mudah. Berapa ramai sebenarnya orang yang tidak mahu kainnya dilihat orangpun. Apatah lagi untuk dijaga kainnya.

Beginilah, setiap orang itu berbeza antara satu sama lain. Fizikalnya berbeza walaupun adik beradik ada iras-irasnya. Tingkah lakunya berbeza. Perasaannya berbeza. Emosinya berbeza. Psikologinya berbeza. Falsafah hidupnya berbeza. Gaya hidupnya berbeza. Kehendaknya berbeza. Keperluannya berbeza. Hatta agenda diri dan peribadinya berbeza. Kadang-kadang dia ingin menyendiri kerana akal perasaannya berbeza dengan orang lain.

Orang Islam hanya boleh masuk campur hal orang lain dari segi dua perkara. Menggalakkan dan memotivasi orang lain ke arah kebaikan. Keduanya mencegah kemungkaran dalam apa bentuk sekalipun. Hal-hal lain yang tidak melanggar syara’ tidak perlu diganggu. Yang bukan maksiat tidak boleh diganggu. Yang tidak mengganggu orang lain tidak boleh diganggu. Yang tidak merosakkan orang lain tidak boleh diganggu.

Sikap kita selalunya menjurus kepada dua perkara. Pertama bersandarkan agama. Keduanya bersandarkan adat. Ada pula yang memilih yang ketiga iatu mengikut kebiasaan. Ini sangat menyulitkan.

Dalam banyak hal mulut kita yang selalu menjadi angkara. Mulut yang kecil ini selalu menggoncang perasaan. Menggoncang keperibadian. Mengguggat kedamaian. Merosakkan hubungan. Membataskan kemesraan. Menyekat silaturrahim. Memusnahkan ikatan. Bentuk mulut bukan ukuran. Perkataan, kata-kata yang keluar dari mulut dinilai baik atau sebaliknya. Malangnya kita selalu terlajak cakap. Terburai kata. Lepas bicara. Terlajak di sana dan di sini. Liar tidak menentu. Laser membelah hati-hati yang terlalu luka. Perasaaan yang tertimpa. Hati yang hiba.

Kita lupa bahawa kata-kata manusia jauh lebih tajam dari mata pedang. Ia menggores bagi yang kebal. Ia menusuk bagi yang lembut hatinya. Ia menikam bagi yang alpa. Datangnya dari hadapan dan belakang. Dari depan ia berupa perli, caci maki, cercaan, sindiran, tempelakan dan sindiran. Dari belakang biasalah umpatan dan kejian, syak wasangka, tohmatan, spekulasi. Kedua-duanya sama menghiris luka yang bisa. Mengalirkan darah kesakitan. Melukakan dalam dan luar. Meleburkan ikatan dan harapan.

Sukar bagi kita ada mata, lihat. Ada telinga, dengar. Ada tangan, belenggu. Ada lidah kelukan. Ada bibir, katup. Ada hidung, hidu. Tidak sesusah manapun. Cuma itulah, mulut kita jarang ditutup. Tidak pernah berfikir. Tidak pernah menyentuh rasa. Tidak pernah menghidu bahaya. Tida pernah mendengar derita. Bak peluru, kata-kata selalu dilepaskan. Sasarannya belum tentu atas atau bawah. Depan atau belakang. Kanan atau kiri. Mulut tidak pernah berunding dnega anggota yang lain. Barangkali adil bila kiamat nanti mulut dikunci. Anggota lain yang melaporkan kepada Allah apa sahaja.

Lidah pula selalu tidak bercabang. Setiap masa lain bicara. Dulu lain sekarang lain. Licin menuturkan kata-kata tanpa ada sekatan. Memanglah penutur tidak mendengar apa yang ditutur. Dia tidak tahu ke mana sampainya kata-katanya itu. Terlajak tidak boleh ditarik balik. Yang mendengar tidak tahu maksud penutur. Telinganya sahaja mendengar. Perasaannya sahaja yang tersentuh. Nuraininya luka. Muka dan telinganya memerah menahan gelora. Amarah juga yang merosak suasana.

Bukankah setiap individu itu berbeza? Bukankah setiap orang ada agenda sendiri. Dia selesa dengan agendanya sendiri. Dia ingin berada dalam dunianya yang disenanginya. Yang mengujakannya. Yang mendamaikannya. Yang membahagiakan dirinya. Individu berhak menentukan tarikh dan waktu. Tempat dan masa. Acara dan prosesnya. Menu dan santapnya. Minum dan pelepas dahaganya. Hiasan dan keraiannya. Tentulah sukar difahami jika ada orang yang mengubah selera kita. Mengubah agenda kita. Mengubah acara kita. Mengubah kehendak kita. Mengubah keperluan kita. Mengubah proses kita. Mengubah prosedur kita. Mengubah hal-hal yang mengganggu dalam kita. Hati kita. Perasaan kita. Minda kita. Psikologi kita. Hati dan nurani kita.

Kita yang berada di luar kotak seseorang seharusnya membantu dengan hadir undangannya. Melihat apa yang dipaparkannya. Mendengar apa yang diungkapkannya. Bertanya pada yang kurang jelas tetapi bukan cuba mengubah apa yang sudah direncanakannya. Memberi cadangan mungkin sebagai keperluan untuk didengar. Minta maaflah, bukan untuk dituruti. Setiap orang ada agendanya sendiri. Semuanya telah difikirkan. Yang penting tentunya hatinya. Damainya. Tenangnya. Bahagianya.

Tidak bolehkah orang lain turut gembira dengan apa yang disukainya? Akur dengan keputusannya? Hormati akan rencananya? Apatah lagi jika kita saudara tua. Atau pangkatnya lebih tinggi. Yang lebih senior. Yang lebih dihormati. Belajarlah menghormati orang lain yang lebih muda. Lebih rendah tarafnya. Lebih kecil kedudukannya. Lebih hina strata kelasnya.

Orang mungkin akur dengan cadangan kita tetapi hatinya di dalam sangat bengkak kerana tidak dapat meluahkan rasa. Memendam hujjah yang tidak terungkap. Membelenggu perasaaan kerana banyak hal yang perlu ditimbang. Ini diri kita. Ini rumahtangga kita. Ini keluarga kita. Ini negara kita. Ini kita punya. Ini bukan untuk siapa-siapa. Ini hal kita. Ya kita.

Kita harus belajar untuk mendengar. Belajar melihat. Belajar mengunci mulut. Belajar menyimpan pendapat. Belajarlah melepaskan orang lain dengan kehendaknya. Kita bukan rugi. Kita bukan untung. Kita tidak ada apa-apa. Dulu dan sekarang setara juga keadaannya. Lapangkan dada. Luaskan fikiran. Senangkan hati. Nikmatilah kehidupan orang lain. Itu hak mereka. Diri mereka adalah hal mereka. Ada mata, pandang. Ada telinga, dengar. Ada mulut, tutup. Agenda orang bukan agenda kita.

Elok kita menjaga tepi kain sendiri. Mungkin ada cacat celanya. Menjaga tepi kain orang lain dengan haknya. Berpeganglah kepada amar ma’ruf nahi mungkar. Namun sentiasalah berhemah. Tidak ramai, malah terlalu sedikit orang yang mahu akur dengan nasihat. Mengganggu agendanya lagilah menjauhkan hatinya. Hanya merenggangkan hubungan yang santai dan damai.

Marilah kita sama-sama belajar untuk menghormati hak orang lain.