Sewaktu di USA dahulu jarang saya melihat kepala
ikan. Bila kita beli ikan penjual akan bertanya heads on or off. Orang putih pasti jawab off. Ikan disiang bersih tanpa kepala dan tanpa tulang. Yang dibawa
balik ialah daging putih ikan. Terus boleh dimasak apa sahaja. Disimpan senang.
Tidak perlu kerja tambahan untuk menyiang dan memotongnya. Kerja jadi ringkas.
Hidup menjadi senang. Beli dalam keadaan siap sempurna untuk dimasak sahaja.
Orang Malaysia pula suka heads on. Beli, bawa balik, siang hanya buang sisi
perutnya sahaja. Ada ketidaksesuaian sebenarnya. Di US kita tidak boleh
membuang sampah kecuali pada hari yang ditetapkan sahaja. Hari itu pula
ditetapkan sehari dalam seminggu. Jika jadualnya hanya pagi Isnin maka pagi
Isnin itulah masanya membuang sampah. Namun begitu sampah boleh dibuang pada Ahad
malam. Sebelum pagi Isnin. Bayangkan isi perut ikan selama seminggu. Mana boleh
tahan hidung disumbat bau ikan busuk. Sebab itu orang putih mesti heads off.
Di Toronto memang ada penjual yang menjual kepala ikan
sahaja. Bagaimana budaya itu terjadi saya kurang pasti. Cuma yang pastinya
budaya kepala ikan selalunya orang India yang pakar. Di Canada memang ramai
orang India yang berhijrah ke sana. Budaya kepala ikan dibawa bersama agaknya. Bila
orang Melayu juga di Canada, budaya kepala ikan merebak tentunya. Di pasar,
kepala ikan bukan satu atau dua. Berlonggok-longgok. Gerai yang satu itu hanya
menjual kepala ikan sahaja. Rasanya saya beli dua kilo sahaja. Itupun dah
banyak. Bia balik ke rumah memang masak kari. Kebetulan kari yang saya bawa
masih banyak. Walauoun hanya saya sahaja yang membawa kari, saya bawa dalam
kuantiti yang banyak. Al-maklumlah takut orang lain terlepas pandang. Memang betul
jangkaan saya. Tidak seorangpun yang membawanya. Lama tak jumpa kari kepala
ikan. Masing-masing berselera makan.
Budaya selalunya payah hendak dilupakan. Akan teringat
selalu bila tidak menjengahnya. Lupa pula hendak cerita lebih lanjut kepala
ikan yang saya beli. Sebenarnya di Canada tidak ada ikan merah. Jika adapun
yang sejuk beku dari Thailand. Saiz kecil tetapi harganya berganda-ganda
mahalnya. Kepala ikan yang ada di Toronto adalah ikan tasik besar. Namanya tidak
tahu. Ikan air tawar. Maka tidak ada isu
hanyir seperti ikan sungai atau tasik kita. Bila dimasak sedap seperti ikan air
masin juga. Mungkin kita tidak pasti. Ikan air masin tidak masin. Serupa seperti
ikan air tawar yang memang tidak masin. Ikan menjadi masin sebab kita garamkan
dia. Tanpa garam ia tetap tawar. Apa iktibarnya agaknya? Kita patut jadi ikan. Masin
atau tawar adalah pengalaman sepanjang hidup. Walau apapun pengalaman itu kita
jadi kita. Kekal abadi dengan iman dan taqwa. Abadi akidahnya. Menjaga akhlaknya.
Jadi ikan yang tidak masin kecuali digaramkan. Diasinkan. Dijeruk. Dipekasam. Sifat
aslinya mengikut fitrah yang tetap ikan. Dulu, kini dan selamanya.
Orang Malaysia suka makan kepala ikan. Walaupun ada
orang kata banyak makan kepala ikan menjadikan kita pelupa kenyataannya ialah
kari kepada ikan tetap popular. Kedai-kedai mamak menjadi tumpuan setiap
tengahari. Ada kepala ikan yang
berpuluh-puluh ringgit harganya. Makan
mungkin berdua atau bertiga. Menyandar selepas makan. Terasa kari santak ke
dada. Bila sendawa terasa benar karinya. Yang selalu dicari ialah kari kepala ikan
merah. Jauh popularitinya mengatasi ikan-ikan lain. Apa rahsianya tiada siapa
tahu. Kedai mamak penuh sesak berebut-rebut setiap waktu makan tengahari. Entahlah
ketagihan yang kadang-kadang melampaui kefahaman orang biasa. Berbaris dan
berebut setiap tengahari. Abang mamak yang dicari. Abang Kassim selalu
dilupakan orang.
Selain dari kari, orang Malaysia di bahagian selatan
semenanjung suka makan asam pedas. Ada kalanya daging lembu dan ayam juga
dimasak asam pedas. Malah orang Cina sudah pandai memasaknya di kedai-kedai
makan mereka. Kegilaan tentang asam pedas memeningkan kepala saya. Mercup bak
cendawan kedai-kedai makan yang menawarkan masakan ikan asam pedas. Seperti
kari, ikan merah yang paling popular. Istimewa benar ikan merah. Di Batu Pahat
umpamanya ada kedai hanya popular dengan asam pedas ikan merah sahaja. Sarapan
pagi juga nasi berlaukkan ikan merah. Ada pula yang makan roti canai berlaukkan
asam pedas di kedai yang lain. Siang dan malam selama 24 jam pasti ada asam
pedas. Jangan risau. Tidak perlu mengidam. Ikan merah asam pedas sentiasa
tersedia.
Rasanya rakyat Malaysia suka makan di luar.
Pendidikan yang semakin tinggi menjadikan ramai wanita tidak betah ke dapur.
Dapur hanya persinggahan sementara. Dikunungi sekali sekala. Bukan lagi hub aktiviti utama. Bukan lagi pusat
operasi. Sementelahan itu orang lelaki
semakin tidak gemar berada di dapur. Semakin banyak masanya di luar rumah.
Makan di kedai semakin digemari. Mengapa? Saya juga ingin tahu. Teori pertama
mungkin didikan. Kedua kebiasaan. Ketiga adat. Keempat situasi. Kelima hidup
mewah. Keenam lambang. Ketujuh jaminan keselamatan. Kelapan semuanya ada.
Kesembilan alternatif yang serupa. Kesepuluh pilihan. Senarai ini panjang jika
dicatatkan. Maksudnya berbagai alasan diberikan untuk menjustifikasi kegemaran
makan di luar.
Didikan: Dari kecil ramai anak-anak kita dibelikan
makanan. Makanan orang yang mereka kenal. Makanan masakan ibu jarang-iarang. Cinta
masakan ibu menjadi asing. Jika ayah tidak pandai memasak semakin jauhlah ia
dari mengasihi makanan di rumahnya sendiri. Yang dibawa balik masakan orang
lain. Air tangan ibu sukar dijamah.
Kebiasaan: Dibiar anak-anak makan di luar. Ibu bapa sediakan
wangnya sahaja. Makanan di luar menjadi kebiasaan kepada anak-anak. Apatah lagi
berbagai jenama makanan segera di luar sana. Ada wang semuanya menajdi
kebiasaan. Ibu bapa lebih suka pula keadaan itu berlaku. Tidak payah penatkan diri
memasak. Maka kebiasaan menjadi kebiasaan. Menjadi budaya.
Adat: Ibu bapa mungkin membuat peraturan yang salah.
Kedua-duanya berkerjaya. Makan tengahari tidak disiapkan. Makan malam juga
tiada jadual yang pasti. Anak menganggap makan di luar sebagai adat kebiasaan. Tiada
perbincangan dan perbahasan mengenai perkara itu.
Situasi: Kedua ibu bapa berkerjaya. Pembantu rumah
ada atau tiada tidak banyak bezanya. Pembantu
tiada kuasa memaksa anak-anak majikannya makan di rumah atau tidak. Jika makan
maka masakan itu adalah hasil air tangan pembantu rumah. Orang Indonesia
pastinya. Gaya masaknya, cara hidangannya, rencah dan resepinya semuanya asing
dari sentuhan ibu. Suami juga menjadi terbiasa dengan air tangan pembantu
rumah. Sentuhan isteri hanya fizikal. Bukan rohaninya. Bukan sentuhan halus
yang meresap dari dalam. Makanan kadang-kadang menjadi pengalir kepada kasih sayang
seorang siteri kepada suaminya. Anak-anaknya.
Hidup mewah: Hidup mewah juga menjadi paradigma yang
mengubah kebiasaan. Mengubah adat. Mengubah budaya. Makan di restoran lebih
santai kepada mereka. Rumah adalah tempat bersemayam dan berhibur.
Lambang: Jangan lupa juga bahawa makan di luar
mungkin lambang kejayaan hidup kepada
sesebuah keluarga. Menu yang dipesan. Cara makan. Pilihan tempat. Kesemuanya menunjukkan
lambang itu.
Jaminan keselamatan: Lebih berprestij tempat makan
itu lebih tinggi jaminan keselamatan makanan yanag dihidangkan. Premis yang
bertaraf A umpamanya ada jaminan kebersihan, keselamatan dan kebolehpercayaan
dari segai banyak perkara yang positif bagi sesebuah premis makanan.
Semuanya ada: Makan di rumah terhad menunya. Resepinya
diulang-ulang tanpa ada suntikan menu baru. Di luar sana boleh dipilih premis yang
menawarkan berbagai menu.
Alternatif yang serupa: Banyak premis makanan yang
menjadi alternatif. Walaupun menunya serupa, masih terdapat kelainan yang
membezakan selera pelanggan. Ikutlah mana yang sesuai.
Pilihan: Makan di luar adalah pilihan. Bukan keistimewaan.
Bukan pula hak. Ianya pilihan sama ada di rumah atau di luar. Jika ibu dan bapa
boleh memasak sendiri alangkah baiknya. Jika anak-anak dilatih untuk pandai
memasak sejak dari kecil lagi alangkah lebih baiknya. Dalam rumah terdapat
ramai chef yang boleh mempelbagaikan
menu untuk selera keluarga.
Jangan lupa makan di luar ada impak sampingannya. The
side effect.