Sabtu 24 Julai 2010 adalah sejarah bagi Persatuan Kebajikan Guru-Guru Al-Quran Negeri Johor. Seminar pertama yang dikendalikannya mendapat sambutan yang menggalakkan. Sasaran awal seramai 250 orang ternyata underestimated. Kehadiran seramai 320 orang dikira satu kejayaan kerana tiada pendekatan promosi dan hebahan yang khusus. Ada kebimbangan pada awalnya bahawa seminar ini mungkin kurang mendapat sambutan. Apatah lagi ianya berkaitan dengan Al-Quran.
Gerak kerja untuk menjayakannya ternyata menarik perhatian Pusat Islam UTHM. Lalu bergabunglah usahasama untuk menganjurkannya. Seminar yang dijangka ringkas itu jadi gah juga akhirnya.
Menghimpunkan guru-guru Al-Quran dari seluruh negeri Johor bukan suatu kerja yang mudah. Mereka terpaksa datang dengan bas. Ada pula bas yang tersesat berputar-putar di Batu Pahat walaupun Parit Raja tidak jauh dari Lebuhraya PLUS. Begitu takdirnya.
Tidak kurang juga halangan lain. RM50 atau RM30 masih menjadi halangan. Mendatangkan ilmuan yang tersohor dalam bidang mereka bukan sesuatu yang mudah. Namun rangkaian yang sudah saya dan isteri saya bina, memudahkan saya untuk meghubungi pakar-pakar yang diperlukan. Dulu ramai yang meminta supaya mereka didatangkan. Tidak jauh untuk bersama mereka. Rezeki kepada mereka yang dapat bersama. Perkongsian pengalaman bersama cendekiawan bukan sesuatu yang murah. Ilmu yang dikongsikan sangat besar, berat dan menyaratkan minda.
Membuka minda, membaja minda, mentarbiah minda dan mendidik minda menjadi sesuatu yang perlu. Darinya kita melihat akan kecilnya diri kita. Betapa kita perlukan asakan dan anjakan. Perubahan dan kitaran. Mencari ruang-ruang sinar yang menerangi jalan di hadapan. Melahirkan hati dan jiwa yang cintakan ilmu. Cintakan yang baru. Sayangkan yang datang. Kasihkan yang terbentang. Rindukan yang pelu dijulang-julang. Itulah ilmu yang membezakan fitrah manusia walaupun asalnya sama. Kita dari kerangka keturunan Adam yang sama tetapi berbeza kerana ilmu dan akhirnya berbeza kerana taqwa natijah dari perbezaan ilmu tadi.
Saya teruja apabila saya mengundang ilmuan-ilmuan yang ramai di Lembah Klang. Mereka dengan senang hati menerima undang itu. Mereka meluangkan masa. Mereka rasa bahagia dapat berkongsi ilmu. Mereka senyum dan tawa. Santai minda mereka memanjang. Bertanya penuh ghairah di mana dan bila. Malangnya, malangnya audien yang disasarkan selalu tidak dapat bersama. Tidak dapat menghadirkan diri. Tidak dapat menimba ilmu mereka. Tidak dapat menikmati kehebatan ilmuan-ilmuan tersebut. Tidak dapat dan terus tidak dapat.
Cendekiawan selalu menyebut jika mahu seribu daya dan jika tidak mahu seribu pula dalihnya. Bukalah hati. Bukalah minda. Bukalah perasaan. Bukalah jiwa. Binakan wawasan. Binalah minda yang boleh menerobos keluar dari diri supaya boleh menyatu dan bergabung dengan alam maya yang penuh mistri ini. Alam luas yang penuh nikmat tetapi sukar dimengerti. Namun yang pastinya ilmuan kesemuanya mengerti dan boleh berkongsi sedikit yang mereka mengerti itu. Tanpa dampingan dari mereka kita akan terus dalam gelap. Dalam jahil. Meraba-raba mencari cahaya. Cahaya itu terang tetapi kita tidak melihat apa-apa. Tidak nampak dan tidak pernah silau dengan kilauannya.
Sedih juga memikirkan. Yang hendak mentarbiah sentiasa bersedia tetapi yang hendak ditarbiah selalu menolak. Cuba saudara bayangkan, sesama mereka yang bergelar ilmuan kagum mengkagumi antara satu sama lain. Kita memandang setiap seorang daripada mereka adalah sangat hebat. Namun mereka memandang kepada rakan ilmuan yang lain di kalangan mereka sebagai idola. Orang yang perlu dirujuk. Yang perlu dicontohi. Yang perlu diteladani. Mereka belajar dan terus belajar. Lalu mereka kongsikan pengalaman ilmiah itu kepada kita. Mereka telah mencarinya. Mereka telah menemuinya. Kenapa payah bagi kita untuk menerimanya. Bahkan payah untuk megedar atau membacanya.
Kita kembali kepada ungkapan bahawa "Jauhari Juga Yang Mengenal Ma'nikam". Kita semua mesti berada dalam lingkungan ilmu. Di dalamnya kita merasa keindahannya. Kita menikmati manisnya. Kita nikmati sinar dan terangnya. Selagi kita tidak masuk ke dalam lingkungan itu, kita akan terlindung dari merasakan nikmat itu. yang ditakuti ialah apabila Allah menjadikan hati kita tertutup untuk itu. Hati akan jadi gelap. Bila gelap sesatlah kehidupannya. Tiada pedoman. Tiada ikutan. Tiada panduan. Akan teraba-raba mencari di mana punca dan sumbernya.
Persatuan kebajikan Guru-uru Al-Quran Negeri Johor ingin mentarbiahkan masyarakat dengan Al-Quran. Mudah-mudahan dari mencantikkan pembacaannya hinggalah kepada mentafsir dan mentadabburnya. Kata Sayidina Ali, "Aku belum khatam memahami Al-Quran." Ungkapan itu ketika Rasululah wafat. Bayangkan seorang sahabat kabir, yang dekat dan sezaman dengan Baginda merasakan dirinya masih kurang. Rasulullah menyifatkan Ali adalah gedung ilmu. Namun Ali masih terasa dirinya kekurangan. Siapalah kita berbanding dengan Ali. Gelarannya sahaja Karamallah Wajhah. Sahabat kagum dengan ilmunya. Musuh gentar mendengar namanya. Dia masih merasa kurang ilmunya. Masih merasa tidak cukup!
Tiada seorang ulamak yang menyangkal bahawa menuntut ilmu itu wajib: fardhu ain dan fardhu kifayah. Bergantung kepada kepentingannya. Oleh itu jadilah di antara mereka yang dahagakan ilmu. Yang ingin tahu. Yang selalu meneroka mindanya. Yang selalu bertanya kerana banyak yang tidak kita ketahui walaupun kita berhadapan dengannya.
Wahyu Allah pertama yang berupa lima ayat pertama surah A-'Alaq ditafsirkan sebagai membaca dan hal-hal yang berkaitan dengan bacaan. Termasuklah menyelidik, membuat eksperimen, mengamati, membuat tinjauan dan berbagai-bagai lagi kaedah untuk menyelesaikan masalah. Dari usaha-usaha itulah manusia yang beriman menemui Allah dan agamanya. Mengenal Allah yang mencipta dan menyediakan syurga dan segala nikmatnya. Bagi yang ingkar Allah membuang mereka ke neraka dan azabnya. Na'udzubillahi min dzalik.
Ilmu sangat penting kepada orang Islam hatta kepada semua yang benama manusia. Tanpanya amalan kita sukar diterima Allah. Mencari barakah ilmu itu adalah sangat penting. Di sana akan ada cahaya. Darinya segala nikmat akan didatangkan.
Carilah ilmu kerana ia membina aura
Pancaran cahara darinya menerangi segala
Gelap akan terhindar, menerpa cahaya
Mengangkat nama, martabat dan tingginya harga
Tidak pernah sama tinggi dan rendahnya
Mereka yang berilmu tetap di atas segala
Menjadi mereka yang tentu berbeza
Resam dan adatnya untuk Yang Esa
Takutnya kepada Yang Khaliq
Yang ditimba ilmu sedikit untuk celik
Menapak jalanan lurus berlapik
Mencari redha untuk jalan balik
Terasa kerdil bak debu belaka
Alam semesta yang luas dicipta
Meneroka besarnya naungan
Moga hidup di bawah lindungan
Sunday, July 25, 2010
Seminar Sehari - Membina Generasi Ulum Al-Bab Menurut Perspektif Al-Quran
Intipati sedutan ucapan alu-aluan Yang DiPertua Persatuas semasa majlis perasmian yang disempurnakan oleh oleh YB Dr. Haji Mohd Puad bin Zarkasi, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia.
Persatuan ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada YB Dr Haji Mohd Puad bin Zarkasi, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia kerana sudi melapangkan sebahagian daripada masanya untuk bersama kita pada hari ini. Saya difahamkan YB ada tiga majlis pada hari ini. Majlis kita ini adalah yang kedua. Terima kasih YB.
Terima kasih juga khususnya kepada Prof Madya Dr Syed Dawilah al-Edrus dari Pusat Islam UTHM yang memberi perhatin kepada usaha persatuan ini. Terima kasih juga kepada semua hadirin dan hadirat yang saya kira menyokong kuat seminar dengan menyertainya pada hari ini. Alhamdulillah, sokongan tuan-tuan dan puan-puan adalah dorongan semangat yang kami perlukan untuk menjalankan aktiviti lain pada masa hadapan.
Persatuan ini saya kira sebuah NGO kecil yang merangkak-rangkak perlahan untuk membangunkan ummah dengan Al-Quran. Guru-Guru Al-Quran di Negeri Johor seramai hampir 2,000 orang tetapi yang menganggotai Persatuan ini sekitar 950 orang sahaja. Ramai antara mereka masih melihat dari jauh mengenai kemampuan Persatuan untuk bergerak dan ke arah mana pula hala tujunya.
Seminar sehari yang disambut oleh Pusat Islam UTHM ini besar maknanya kepada Persatuan. Dapat melaksanakannya pada hari ini adalah suatu anugerah Allah SWT demi usaha untuk memartabatkan Al-Quran dan Islam.
Cita-cita untuk menjayakan seminar ini telah diideakan pada tahun lalu. Namun harapan kami berbaur kebimbangan untuk melaksanakannya. Kemampuan kami untuk menghimpunkan audien seramai ini menakutkan kami. Apalah kemampuan yang ada. Alhamdulillah berkat keyakinan dan sikap optimis semua AJK Persatuan kami gerakkan usaha ini. Pada hari ini kami realisasikan impian tersebut bersama-sama. Demikianlah rasa bimbang dan takut menguasai rasa bahagia di tengah-tengah maraknya gelora pencerahan ilmu.
Al-Quran diwahyukan kepada Nabi Muhammad saw bermula dengan Iqra’ dan diakhiri dengan ayat 281 surah Al-Baqarah:
Maksudnya: Dan peliharalah diri kamu dari huru hara hari (qiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikit pun. (Al-Baqarah 2:281).
Allah telah menyempurnakan agama Islam sebagai satu-satunya agama yang diredhaiNya. FirmanNya:
Maksudnya: Pada hari ini, Aku (kata Allah) telah sempurnakan bagi kamu agama kamu , dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redha akan Islam itu menjadi agama untuk kamu. (Al-maidah 5:3).
Bertitik tolak dari Al-Quran tersebut, umat Islam silam telah membina peradaban yang tinggi yang menjadi ikutan kepada bangsa Barat. Umat Islam telah maju, maju dengan segala jenis ilmu dari falsafah kepada sains dan teknologi ketika orang Barat masih jahil ilmu selama 1,000 tahun dari kurun ke 4 hingga kurun ke 14. Hanya setelah tamatnya Perang Salib, barulah mata mereka terbuka untuk mengambil ilmu-ilmu Islam dan dijadikan asas untuk mereka membina peradaban mereka.
Malangnya umat Islam sampai ke peringkat zon selesa hingga mereka layu untuk menuntut ilmu, alpa dan hanya bermandi kenangan kejayaan masa silam. Oleh itu kita perlu bergerak semula. Membina dari runtuhan-runtuhan tersebut untuk kembali mendepani peradaban lain masa kini.
Persatuan mengambil inisiatif ini untuk kita sama-sama fikirkan impak Al-Quran dan Islam kepada diri kita. Lalu kita tiada pilihan lain kecuali untuk mendapatkan semaksimum mungkin ilmu yang boleh dipelajari. Kita ingin kembali membina peradaban Islam dengan acuan Al-Quran.
Persatuan ingin bersama tuan-tuan dan puan-puan untuk merentasi zaman, melangkaui pemikiran, membuat anjakan paradigm, menelusuri ilmu-ilmu sains dan teknologi seperti yang digariskan dalam Al-Quran. Kita telah terlalu lama membaca Al-Quran. Kita telah mencantikkan cara dan kaedah membacanya dengan bertaranum umpamanya. Sekarang kita maju lagi ke hadapan, melangkah lebih jauh dengan mentadabburnya. Kita gali isinya. Kita laksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Sarwa rahsia Al-Quran adalah untuk kemanfaatan manusia. Allah menganugerahkannya kepada kita sama ada dalam bentuk mujmal, musykil atau mutasyabih atau secara muhkamat, secara jelas nyata. Tugas kita pula adalah untuk mentafsirkannya menjadi sesuatu yang dapat diamalkan dan diaplikasikan dalam seluruh kehidupan di dunia untuk ke akhirat. Inilah usaha persatuan untuk cuba memenuhi amanah keilmuan, menjadikan masyarakat negri Johor supaya terhormat dan bermartabat ke arah misi dan visi kecendikiawan Islam yang sentiasa terarah kepada Al-Quran sebagai sumber peradaban.
Kementerian Pelajaran Malaysia telah menerapkan banyak subjek yang berkaitan dengan Tasawwur Islam, Al-Quran dan Sunnah, Pangajian Agama Islam, Bahasa Arab dan yang lain-lain. Mungkin YB kalau boleh Persatuan ingin mengajukan satu langkah lagi iaitu mempertimbangkan supaya tilawah Al-Quran menjadi syarat wajib lulus PMR umpamanya bagi semua pelajar Islam. Kita tidak ada pilihan YB. Maafkan saya, sekiranya boleh kita ramaikan imam-imam pelapis sebaik "Imam-Imam Muda" seperti di rangkaian Oasis Astro. Bukan mustahil jika kita mulakan dari sekarang. Kita bina kekuatan bersama. IPT seperti UTHM banyak sumber idea dan wacananya. Libatkan sama institusi yang lain. Kita bina semula, kita perkasakan Al-Quran dan Islam. InsyaAllah.
Persatuan ini merupakan NGO baru. Masih bertatih. Hasrat kami besar menggunung. Kami ingin tarbiahkan ahli-ahli supaya meningkat tinggi bersama tingginya martabat Al-Quran. Namun kami menghadapi banyak kekangan. Paling besar ialah kewangan. Kami perlukan penaja-penaja yang berkeupayaan untuk memperkasakan aktiviti kami.
YB sekiranya ada mana-mana dana yang boleh dihulurkan kepada kami, memang nyiru kami tadahkan. Kami sedang merancang banyak aktiviti. Oleh itu kami memohon harap apalah kiranya YB dan para budiman yang lain sudi membantu menaja aktiviti kami itu. InsyaAllah hasrat kami untuk menjana perubahan tentang kepentingan hakikat ilmu sains dan Al-Quran akan menjadi kenyataan. InsyaAllah.
---------------------------------------------------------------------------------------------
الْحَمْدُ للّهِbersyukur kita kepada Allah SWT yang dengan inayahnya pada hari ini seminar sehari dengan tema Membina Generasi Ulul Al-Bab Menurut Perspektif Al-Quran anjuran bersama Persatuan Kebajikan Guru-Guru Al-Quran Negeri Johor dan Pusat Islam Universiti Tun Hussein Onn Malaysia dapat diadakan. Selawat dan salam kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad saw, keluarga, sahabat-sahabat dan seluruh umat Islam sekaliannya.Persatuan ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada YB Dr Haji Mohd Puad bin Zarkasi, Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia kerana sudi melapangkan sebahagian daripada masanya untuk bersama kita pada hari ini. Saya difahamkan YB ada tiga majlis pada hari ini. Majlis kita ini adalah yang kedua. Terima kasih YB.
Terima kasih juga khususnya kepada Prof Madya Dr Syed Dawilah al-Edrus dari Pusat Islam UTHM yang memberi perhatin kepada usaha persatuan ini. Terima kasih juga kepada semua hadirin dan hadirat yang saya kira menyokong kuat seminar dengan menyertainya pada hari ini. Alhamdulillah, sokongan tuan-tuan dan puan-puan adalah dorongan semangat yang kami perlukan untuk menjalankan aktiviti lain pada masa hadapan.
Persatuan ini saya kira sebuah NGO kecil yang merangkak-rangkak perlahan untuk membangunkan ummah dengan Al-Quran. Guru-Guru Al-Quran di Negeri Johor seramai hampir 2,000 orang tetapi yang menganggotai Persatuan ini sekitar 950 orang sahaja. Ramai antara mereka masih melihat dari jauh mengenai kemampuan Persatuan untuk bergerak dan ke arah mana pula hala tujunya.
Seminar sehari yang disambut oleh Pusat Islam UTHM ini besar maknanya kepada Persatuan. Dapat melaksanakannya pada hari ini adalah suatu anugerah Allah SWT demi usaha untuk memartabatkan Al-Quran dan Islam.
Cita-cita untuk menjayakan seminar ini telah diideakan pada tahun lalu. Namun harapan kami berbaur kebimbangan untuk melaksanakannya. Kemampuan kami untuk menghimpunkan audien seramai ini menakutkan kami. Apalah kemampuan yang ada. Alhamdulillah berkat keyakinan dan sikap optimis semua AJK Persatuan kami gerakkan usaha ini. Pada hari ini kami realisasikan impian tersebut bersama-sama. Demikianlah rasa bimbang dan takut menguasai rasa bahagia di tengah-tengah maraknya gelora pencerahan ilmu.
Al-Quran diwahyukan kepada Nabi Muhammad saw bermula dengan Iqra’ dan diakhiri dengan ayat 281 surah Al-Baqarah:
Maksudnya: Dan peliharalah diri kamu dari huru hara hari (qiamat) yang padanya kamu akan dikembalikan kepada Allah. Kemudian akan disempurnakan balasan tiap-tiap seorang menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikit pun. (Al-Baqarah 2:281).
Allah telah menyempurnakan agama Islam sebagai satu-satunya agama yang diredhaiNya. FirmanNya:
Maksudnya: Pada hari ini, Aku (kata Allah) telah sempurnakan bagi kamu agama kamu , dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redha akan Islam itu menjadi agama untuk kamu. (Al-maidah 5:3).
Bertitik tolak dari Al-Quran tersebut, umat Islam silam telah membina peradaban yang tinggi yang menjadi ikutan kepada bangsa Barat. Umat Islam telah maju, maju dengan segala jenis ilmu dari falsafah kepada sains dan teknologi ketika orang Barat masih jahil ilmu selama 1,000 tahun dari kurun ke 4 hingga kurun ke 14. Hanya setelah tamatnya Perang Salib, barulah mata mereka terbuka untuk mengambil ilmu-ilmu Islam dan dijadikan asas untuk mereka membina peradaban mereka.
Malangnya umat Islam sampai ke peringkat zon selesa hingga mereka layu untuk menuntut ilmu, alpa dan hanya bermandi kenangan kejayaan masa silam. Oleh itu kita perlu bergerak semula. Membina dari runtuhan-runtuhan tersebut untuk kembali mendepani peradaban lain masa kini.
Persatuan mengambil inisiatif ini untuk kita sama-sama fikirkan impak Al-Quran dan Islam kepada diri kita. Lalu kita tiada pilihan lain kecuali untuk mendapatkan semaksimum mungkin ilmu yang boleh dipelajari. Kita ingin kembali membina peradaban Islam dengan acuan Al-Quran.
Persatuan ingin bersama tuan-tuan dan puan-puan untuk merentasi zaman, melangkaui pemikiran, membuat anjakan paradigm, menelusuri ilmu-ilmu sains dan teknologi seperti yang digariskan dalam Al-Quran. Kita telah terlalu lama membaca Al-Quran. Kita telah mencantikkan cara dan kaedah membacanya dengan bertaranum umpamanya. Sekarang kita maju lagi ke hadapan, melangkah lebih jauh dengan mentadabburnya. Kita gali isinya. Kita laksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Sarwa rahsia Al-Quran adalah untuk kemanfaatan manusia. Allah menganugerahkannya kepada kita sama ada dalam bentuk mujmal, musykil atau mutasyabih atau secara muhkamat, secara jelas nyata. Tugas kita pula adalah untuk mentafsirkannya menjadi sesuatu yang dapat diamalkan dan diaplikasikan dalam seluruh kehidupan di dunia untuk ke akhirat. Inilah usaha persatuan untuk cuba memenuhi amanah keilmuan, menjadikan masyarakat negri Johor supaya terhormat dan bermartabat ke arah misi dan visi kecendikiawan Islam yang sentiasa terarah kepada Al-Quran sebagai sumber peradaban.
Kementerian Pelajaran Malaysia telah menerapkan banyak subjek yang berkaitan dengan Tasawwur Islam, Al-Quran dan Sunnah, Pangajian Agama Islam, Bahasa Arab dan yang lain-lain. Mungkin YB kalau boleh Persatuan ingin mengajukan satu langkah lagi iaitu mempertimbangkan supaya tilawah Al-Quran menjadi syarat wajib lulus PMR umpamanya bagi semua pelajar Islam. Kita tidak ada pilihan YB. Maafkan saya, sekiranya boleh kita ramaikan imam-imam pelapis sebaik "Imam-Imam Muda" seperti di rangkaian Oasis Astro. Bukan mustahil jika kita mulakan dari sekarang. Kita bina kekuatan bersama. IPT seperti UTHM banyak sumber idea dan wacananya. Libatkan sama institusi yang lain. Kita bina semula, kita perkasakan Al-Quran dan Islam. InsyaAllah.
Persatuan ini merupakan NGO baru. Masih bertatih. Hasrat kami besar menggunung. Kami ingin tarbiahkan ahli-ahli supaya meningkat tinggi bersama tingginya martabat Al-Quran. Namun kami menghadapi banyak kekangan. Paling besar ialah kewangan. Kami perlukan penaja-penaja yang berkeupayaan untuk memperkasakan aktiviti kami.
YB sekiranya ada mana-mana dana yang boleh dihulurkan kepada kami, memang nyiru kami tadahkan. Kami sedang merancang banyak aktiviti. Oleh itu kami memohon harap apalah kiranya YB dan para budiman yang lain sudi membantu menaja aktiviti kami itu. InsyaAllah hasrat kami untuk menjana perubahan tentang kepentingan hakikat ilmu sains dan Al-Quran akan menjadi kenyataan. InsyaAllah.
Mengejar Pelangi
Anak sulong dan kedua berjaya ke USA, yang keenam berjaya pula ke UK. Malang bagi yang ketiga, keempat dan kelima tidak mendapat peluang yang sama. Ekonomi merudum pada zaman mereka. Walaupun sudah diramalkan bahawa the bubble will burst, tidak ramai yang mengambil pusing. Ramai yang mabuk hingga lupa bahawa ayunan naik dan ayunan turun dalam ekonomi adalah sesuatu yang fitrah. Tahun 1998 ramai yang terperangkap. Yang ditakuti benar-benar terjadi. Hingga sekarang ekonomi tidak benar-benar pulih.
Dalam pada itu ramai orang membuat perbandingan antara pelajar lulusan luar negara dengan pelajar lulusan dalam negara. Di mana untung dan di mana pula masalahnya. Mungkin saya ada authority untuk bercakap tentang hal itu. Ijazah prtama saya di dalam negara. Ijazah kedua pula di luar negara. Anak-anak ada yang lulusan luar negar dan ada pula yang lulusan dalam negara. Begitu juga dengan menantu-menantu. Melihat ke dalam dan melihat keluar banyak bezanya. Nilai-nilai yang diserap berbeza. Kita boleh bercakap mengenai sikap, falsafah hidup, gaya hidup, pandangan global dan peribadi yang terbentuk kerananya.
Saya tidak menafikan kemajuan yang telah kita capai setelah lebih setengah abad kita merdeka. Namun pengalaman menunjukkan terlalu ramai orang yang "terpelajar" sekalipun belum mencapai taraf civil atau civic mindedness seperti yang dimiliki oleh orang Barat. Kita masih banyak melihat kegilaan yang low class, kata Tan Sri P Ramlee dalam filemnya Masam-Masam Manis. Di Barat khsusnya di USA dan Canada seperti yang saya alami, keadaan banyak mengajar manusia lebih bersifat kemanusiaan. Malah kadang-kadang sifat kemanusiaan itu hingga tidak masuk akal. Bayangkan, harta pesaka diwasiatkan kepada anjing atau kucing!
Seperti kata Mohammad Abduh, "Aku ke Barat dan melihat Islam walaupun tiada orang Islam. Bila aku kembali ke Mesir, aku melihat orang Islam yang tidak Islamik." Graduan dalam negara dan graduan luar negara seperti ada jurang pemisah. Jangan marah jika bakal majikan lebih memihak graduan luar negara sebagai bakal pekerja mereka. Banyak faktor plus atau positif yang dimiliki graduan luar negara.
Ramai pelajar yang berada di luar negara belajar berdikari. Dari awal kali pertama mereka jejakkan kaki mereka di bumi itu hinggalah mereka pulang, 100% berdikari. Mereka jauh dari ibu bapa, adik beradik, saudara mara, suasana, persekitaran, budaya, makanan, pakaian, majlis-majlisan dan berbagai lagi yang terpaksa ditinggalkan di kampung halaman kerana berhijrah sementara. Demi mencari ilmu dan pengalaman merantau dan di rantauan. Bila belajar berdikari tentulah lebih mengenal diri sendiri. Lebih tahu maklum dan jahilnya. Tahu langit tinggi dan rendahnya. Tahu membawa diri. Banyak tahu dari tidak tahu.
Pelajar-pelajar yang muda-muda biasanya sangat rindukan masakan emak mereka. Masakan kampung Mak Limah, Mak Tijah, Mak Piah. Jika di USA atau Canada lebih banyak Kentucky, Pizza Hut, McDonald, Kenny Rogers, A&W dan entah apa-apa lagi. Mana nak cari nasi lemak, roti canai, laksa Penang, lontong, soto dan penyelera-penyelera yang lain. Tempe ada di USA kerana mereka mengakuinya sebagai the best source of protein. Lebih baik daripada daging. Sebelum tahun-tahun 1986 lagi sudah ada kursus-kursus membuat tempe di community college. Ramai juga isteri pelajar Malaysia yang belajar membuatnya mengikut kaedah orang di sana. Lebih hygenic mungkinnya.
Pelajar-pelajar Melyu yang muda-muda ramai tidak tahu memasak. Makan tidak pula pernah menolak. Umur 17 dan 18 tahun belum biasa ke dapur. Sehingga mendapat SPM tidak pernah mahir memasak. Menanak nasipun tidak masak kadang-kadang. Hangit mungkin selalu. Atau mungkin banyak kali terlebih air. Makan bubur jadinya. Setelah beberapa bulan, bila selera mula tumpul, bila kecur teringat masakan kampung, masakan emak, mulalah ligatkan akal. Isteri-isteri pelajar Malaysia akan jadi sasaran. Terutama sekali yang agak berumur seperti isteri saya dahulu. Bila menjelang tengahari berderinglah telefon. Mereka meminta resepi itu dan ini siap dengan prosedurnya sekali. Tidak kurang juga bila hendak memasak telefon ke rumah di Malaysia. Memasak sambil menelefon ibu di kampung. Adalah seorang dua yang ibu bapanya loaded.
Ramuan untuk masakan ada di mana-mana. Selera sahaja berbeza. Bahan untuk memasak juga ada di mana-mana asalkan ada orang India, 0rang Cina dan orang Asia yang lain. Jika pandai memasak, berselera sungguh bila makan. Sebab itu graduan luar negara pasti pandai memasak. Empat atau lima tahun di perantauan tidak terlarat hendak memakan masakan tempatan setiap hari. Banyak jemu dari seleranya. Sesiapa yang tidak belajar memasak sebelum berangkat dahulu pasti menyesal. Warung atau kedai makan masakan kampung tidak ada di sana. Mungkin ada seorang dua orang Melayu yang berhijrah, membuka kedai makan. Di Toronto ada sebuah kedai anak Johor. Namanya Johari. Kedainya Jungle Joe. Adalah soto, lontong dan sebagainya. Faham-faham sahajalah. Harganya tentu agak prohivitive bagi pelajar yang bergantung kepada biasiswa.
Ramai pelajar Melayu walaupun yang lelaki pandai menghias rumah. Orang Amerika umpamanya pandai menghias rumah. Dari luar, rumah mereka tidak ada yang agak menarik. Mereka lebih kepada hiasan dalaman. Bahagian luar kurang dipedulikan kerana perubahan cuaca dan iklim menyulitkan mereka untuk mengawal keadaan. Di dalam rumah lain pula ceritanya. Kebanyakan rumah bukan berbentuk mansion tetapi rumah-rumah biasa yang kecil-kecil ruang tamunya. Mereka lebih menumpukan kepada interior decoration - hiasan dalaman.
Bagi pelajar Melayu, pengalaman sebegini mengkayakan mereka. Bila kembali mereka menjadi pegawai besar. Sifat berdikari mereka agak timngi. Mereka sudah biasa berpandangan global. Rangkaian mereka global. Jiwa mereka global. Pendekatan mereka bekerja global. Tidak pula 100% mereka begitu. Dalam setandan kelapa ada juga yang komeng. Begitu juga graduan dalam negeri. Ramai juga yang baik dan global. Tetapi mereka bekerja lebih kuat untuk membina rangkaian global sedangkan graduan luar negara sudah tersedia membina rangkaian itu.
Itu pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman belajar di luar negara. Juga berdasarkan pengalaman anak-anak belajar di luar negara. Kita perlu bertapak dengan local blend. Namun dalam dunia yang semakin mengecil ini kita perlu keluar untuk mencipta global blend dan global impact. Kepompong yang membelenggu kita mesti dipecahkan supaya kita menjadi global players.
Dari satu sudut kita mengalirkan wang kita keluar negara kerana mengimport pendidikan. Pelajar kita yang beribu-ribu di luar sana membelanjakan jutaan ringgit setiap tahun. Di sebalik itu pula kita menterjemahkan import itu dalam bentuk maklumat, kemahiran dan teknologi. Malaysia dihuni oleh graduan yang membawa pulang bersama mereka global outlook dan mungkin global outreach. Kita ingin meraih dividen dalam bentuk penterjemahan teknologi yang disesuaikan dengan keadaan sekeliling dan persekitaran Malayasia. Kerugian kerana mengimport pendidikan akhirnya sebagai suatu keberuntungan kerana graduan kita membawa pulang teknologi.
Walau apapun, peranan kita tidak berhenti sebagai penonton semata-mata. Yang tua pandulah anak-anak untuk maju ke hadapan. Maju menerobos masa depan dengan tekad dan kegemilangan. Yang muda belajarlah dari mereka yang sudah lama makan garam, asam dan gula. Yang banyak pengalamannya. Yang banyak rencah yang menjadikan dirinya.
Ada yang berminagt dengan kari kepala ikan merah. Silakan
Bahan-bahannya -
Kepala ikan merah (saiz pilihan masing-masing), Kari Adabi - 2 paket kecil, Sambal nasi goreng Adabi - 1 paket kecil, Bawang merah - 4 labu sederhana, Bawang putih - 5 ulas, Serai - 2 batang, Halia - sepotong kira-kira 3 cm, Asam jawa - secukup rasa, Kayu manis - 4 cm, Bunga lawang - 1 kuntum, Cengkih - 4 ulas, Buah pelaga - 2 biji, Daun Kari - ikut rasa, Garam - secukup rasa, Gula - sedikit, sebagai ganti aji-no-moto, Air 3 cawan, Minyak zaiton (atau lain) - 1/2 cawan.
Persediaan -
Ikan dipotong ikut saiz masing-masing. (Tidak dipotong pun boleh juga), Bawang putih kemikkan sahaja. (Tekan dengan pisau), Bawang merah dimayang, Serai dan halia dimayang juga, Kari dan sambal dimasukkan ke dalam mangkuk. Bubuh air untuk menjadikannya cecair pekat,
Akhir sekali bubuh ikan. Golek-golekkan dan simbah ikan dengan kari yang pekat itu. Gaul dan biarkan dalam 15 minit. Kemudian kecilkan api dan biarkan selama 15 minit lagi. InsyaAllah, jika tidak dipujipun akan selera orang yang memakannya.
Ingatan: Resepi ini bebas santan. Jika gunakan minyak zaiton lagilah nyah kolestrol. Resepi oranga. Selera tetap m u Selamat mencuba. Sekarang juga.
Rabu 14 Julai 2010
Dalam pada itu ramai orang membuat perbandingan antara pelajar lulusan luar negara dengan pelajar lulusan dalam negara. Di mana untung dan di mana pula masalahnya. Mungkin saya ada authority untuk bercakap tentang hal itu. Ijazah prtama saya di dalam negara. Ijazah kedua pula di luar negara. Anak-anak ada yang lulusan luar negar dan ada pula yang lulusan dalam negara. Begitu juga dengan menantu-menantu. Melihat ke dalam dan melihat keluar banyak bezanya. Nilai-nilai yang diserap berbeza. Kita boleh bercakap mengenai sikap, falsafah hidup, gaya hidup, pandangan global dan peribadi yang terbentuk kerananya.
Saya tidak menafikan kemajuan yang telah kita capai setelah lebih setengah abad kita merdeka. Namun pengalaman menunjukkan terlalu ramai orang yang "terpelajar" sekalipun belum mencapai taraf civil atau civic mindedness seperti yang dimiliki oleh orang Barat. Kita masih banyak melihat kegilaan yang low class, kata Tan Sri P Ramlee dalam filemnya Masam-Masam Manis. Di Barat khsusnya di USA dan Canada seperti yang saya alami, keadaan banyak mengajar manusia lebih bersifat kemanusiaan. Malah kadang-kadang sifat kemanusiaan itu hingga tidak masuk akal. Bayangkan, harta pesaka diwasiatkan kepada anjing atau kucing!
Seperti kata Mohammad Abduh, "Aku ke Barat dan melihat Islam walaupun tiada orang Islam. Bila aku kembali ke Mesir, aku melihat orang Islam yang tidak Islamik." Graduan dalam negara dan graduan luar negara seperti ada jurang pemisah. Jangan marah jika bakal majikan lebih memihak graduan luar negara sebagai bakal pekerja mereka. Banyak faktor plus atau positif yang dimiliki graduan luar negara.
Ramai pelajar yang berada di luar negara belajar berdikari. Dari awal kali pertama mereka jejakkan kaki mereka di bumi itu hinggalah mereka pulang, 100% berdikari. Mereka jauh dari ibu bapa, adik beradik, saudara mara, suasana, persekitaran, budaya, makanan, pakaian, majlis-majlisan dan berbagai lagi yang terpaksa ditinggalkan di kampung halaman kerana berhijrah sementara. Demi mencari ilmu dan pengalaman merantau dan di rantauan. Bila belajar berdikari tentulah lebih mengenal diri sendiri. Lebih tahu maklum dan jahilnya. Tahu langit tinggi dan rendahnya. Tahu membawa diri. Banyak tahu dari tidak tahu.
Pelajar-pelajar yang muda-muda biasanya sangat rindukan masakan emak mereka. Masakan kampung Mak Limah, Mak Tijah, Mak Piah. Jika di USA atau Canada lebih banyak Kentucky, Pizza Hut, McDonald, Kenny Rogers, A&W dan entah apa-apa lagi. Mana nak cari nasi lemak, roti canai, laksa Penang, lontong, soto dan penyelera-penyelera yang lain. Tempe ada di USA kerana mereka mengakuinya sebagai the best source of protein. Lebih baik daripada daging. Sebelum tahun-tahun 1986 lagi sudah ada kursus-kursus membuat tempe di community college. Ramai juga isteri pelajar Malaysia yang belajar membuatnya mengikut kaedah orang di sana. Lebih hygenic mungkinnya.
Pelajar-pelajar Melyu yang muda-muda ramai tidak tahu memasak. Makan tidak pula pernah menolak. Umur 17 dan 18 tahun belum biasa ke dapur. Sehingga mendapat SPM tidak pernah mahir memasak. Menanak nasipun tidak masak kadang-kadang. Hangit mungkin selalu. Atau mungkin banyak kali terlebih air. Makan bubur jadinya. Setelah beberapa bulan, bila selera mula tumpul, bila kecur teringat masakan kampung, masakan emak, mulalah ligatkan akal. Isteri-isteri pelajar Malaysia akan jadi sasaran. Terutama sekali yang agak berumur seperti isteri saya dahulu. Bila menjelang tengahari berderinglah telefon. Mereka meminta resepi itu dan ini siap dengan prosedurnya sekali. Tidak kurang juga bila hendak memasak telefon ke rumah di Malaysia. Memasak sambil menelefon ibu di kampung. Adalah seorang dua yang ibu bapanya loaded.
Ramuan untuk masakan ada di mana-mana. Selera sahaja berbeza. Bahan untuk memasak juga ada di mana-mana asalkan ada orang India, 0rang Cina dan orang Asia yang lain. Jika pandai memasak, berselera sungguh bila makan. Sebab itu graduan luar negara pasti pandai memasak. Empat atau lima tahun di perantauan tidak terlarat hendak memakan masakan tempatan setiap hari. Banyak jemu dari seleranya. Sesiapa yang tidak belajar memasak sebelum berangkat dahulu pasti menyesal. Warung atau kedai makan masakan kampung tidak ada di sana. Mungkin ada seorang dua orang Melayu yang berhijrah, membuka kedai makan. Di Toronto ada sebuah kedai anak Johor. Namanya Johari. Kedainya Jungle Joe. Adalah soto, lontong dan sebagainya. Faham-faham sahajalah. Harganya tentu agak prohivitive bagi pelajar yang bergantung kepada biasiswa.
Ramai pelajar Melayu walaupun yang lelaki pandai menghias rumah. Orang Amerika umpamanya pandai menghias rumah. Dari luar, rumah mereka tidak ada yang agak menarik. Mereka lebih kepada hiasan dalaman. Bahagian luar kurang dipedulikan kerana perubahan cuaca dan iklim menyulitkan mereka untuk mengawal keadaan. Di dalam rumah lain pula ceritanya. Kebanyakan rumah bukan berbentuk mansion tetapi rumah-rumah biasa yang kecil-kecil ruang tamunya. Mereka lebih menumpukan kepada interior decoration - hiasan dalaman.
Bagi pelajar Melayu, pengalaman sebegini mengkayakan mereka. Bila kembali mereka menjadi pegawai besar. Sifat berdikari mereka agak timngi. Mereka sudah biasa berpandangan global. Rangkaian mereka global. Jiwa mereka global. Pendekatan mereka bekerja global. Tidak pula 100% mereka begitu. Dalam setandan kelapa ada juga yang komeng. Begitu juga graduan dalam negeri. Ramai juga yang baik dan global. Tetapi mereka bekerja lebih kuat untuk membina rangkaian global sedangkan graduan luar negara sudah tersedia membina rangkaian itu.
Itu pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman belajar di luar negara. Juga berdasarkan pengalaman anak-anak belajar di luar negara. Kita perlu bertapak dengan local blend. Namun dalam dunia yang semakin mengecil ini kita perlu keluar untuk mencipta global blend dan global impact. Kepompong yang membelenggu kita mesti dipecahkan supaya kita menjadi global players.
Dari satu sudut kita mengalirkan wang kita keluar negara kerana mengimport pendidikan. Pelajar kita yang beribu-ribu di luar sana membelanjakan jutaan ringgit setiap tahun. Di sebalik itu pula kita menterjemahkan import itu dalam bentuk maklumat, kemahiran dan teknologi. Malaysia dihuni oleh graduan yang membawa pulang bersama mereka global outlook dan mungkin global outreach. Kita ingin meraih dividen dalam bentuk penterjemahan teknologi yang disesuaikan dengan keadaan sekeliling dan persekitaran Malayasia. Kerugian kerana mengimport pendidikan akhirnya sebagai suatu keberuntungan kerana graduan kita membawa pulang teknologi.
Walau apapun, peranan kita tidak berhenti sebagai penonton semata-mata. Yang tua pandulah anak-anak untuk maju ke hadapan. Maju menerobos masa depan dengan tekad dan kegemilangan. Yang muda belajarlah dari mereka yang sudah lama makan garam, asam dan gula. Yang banyak pengalamannya. Yang banyak rencah yang menjadikan dirinya.
Ada yang berminagt dengan kari kepala ikan merah. Silakan
Bahan-bahannya -
Kepala ikan merah (saiz pilihan masing-masing), Kari Adabi - 2 paket kecil, Sambal nasi goreng Adabi - 1 paket kecil, Bawang merah - 4 labu sederhana, Bawang putih - 5 ulas, Serai - 2 batang, Halia - sepotong kira-kira 3 cm, Asam jawa - secukup rasa, Kayu manis - 4 cm, Bunga lawang - 1 kuntum, Cengkih - 4 ulas, Buah pelaga - 2 biji, Daun Kari - ikut rasa, Garam - secukup rasa, Gula - sedikit, sebagai ganti aji-no-moto, Air 3 cawan, Minyak zaiton (atau lain) - 1/2 cawan.
Persediaan -
Ikan dipotong ikut saiz masing-masing. (Tidak dipotong pun boleh juga), Bawang putih kemikkan sahaja. (Tekan dengan pisau), Bawang merah dimayang, Serai dan halia dimayang juga, Kari dan sambal dimasukkan ke dalam mangkuk. Bubuh air untuk menjadikannya cecair pekat,
Memasak -
Goreng rempah tumis (kayu manis, cengkih, pelaga dan bunga lawang) bersama bawang, halia dan serai. Bila bawang agak kuning dan aroma tumisan itu sudah semerbak, masukkan bancuhan kari. Tumis hingga terasa kari itu nampak pekat likat. Bubuh asam barang setengah camca teh (guna asam Adabi). Mudah dan tidak perlukan air. Bubuh pula garam dan sedikit gula.
Akhir sekali bubuh ikan. Golek-golekkan dan simbah ikan dengan kari yang pekat itu. Gaul dan biarkan dalam 15 minit. Kemudian kecilkan api dan biarkan selama 15 minit lagi. InsyaAllah, jika tidak dipujipun akan selera orang yang memakannya.
Ingatan: Resepi ini bebas santan. Jika gunakan minyak zaiton lagilah nyah kolestrol. Resepi oranga. Selera tetap m u Selamat mencuba. Sekarang juga.
Rabu 14 Julai 2010
Subscribe to:
Posts (Atom)