Saturday, March 19, 2011

Sikap Melayu Ada Di Mana-Mana



Orang Melayu ada di mana-mana. Seronok juga bersama mereka. Sekurang-kurangnya tidak lupa asal usul. Adat istiadat masih dibawa bersama. Kebiasaan yang tidak dilupakan. Jatidiri yang tetap menyalut budi.  Wewenang yang membawa harga diri. Nilainya tinggi. Merentas benua dan negeri. Terbang ke manapun masih kekal Melayunya. Masih tetap dengan lemah lembutnya. Namun begitu dalam kelembutannya itu ingin pula selalu mengena. Minta maaflah banyak-banyak. Dari hujung rambut hingga ke hujung kaki saya. Setelah berzaman-zaman lamanya, sifat Melayu masih banyak yang belum terhakis. Yang positifnya sudah ada. Namun yang negatifnya masih tetap banyak. Masih merisaukan hati. Masih banyak yang mengeruhkan suasana.

Ini pengalaman  saya di US dahulu. Ramai pelajar Malaysia membawa keluarga. Nantilah dalam entry yang terkemudian akan saya paparkan gambar-gambar yang yang menunjukkan ramainya anak-anak pelajar Malaysia di Pittsburgh sewaktu saya di sana dahulu. Pengamatan saya menunjukkan bahawa bila kita tidak ramai, hubungan antara sesama mereka sangat akrab. Tetapi bila bilangan mereka bertambah mulalah berpuak-puak. Mula mencari rakan yang serasa. Yang serupa matlamat. Yang datang dari tempat yang sama. Yang pangkatnya sama. Yang kelayakannya sama. Yang minatnya sama. Yang boleh mendengar celotehnya. Yang setuju dengan pendapatnya. Maka berlakulah sindir menyindir. Yang sendiri menyendiri. Yang mengasingkan diri. Yang memisahkan persahabatan. Yang dikeruhkan dengan cerita-cerita yang direka-reka.

Dalam keadaan seperti itu kerenganggan berlaku. Mulalah bermasam muka walaupun tanpa cukanya. Manis di bibir walaupun tebunya entah di mana.  Manis tetapi tiada madunya. Sopan di hadapan tetapi mencerca di belakang. Mulut yang satu dibawa merata. Dijaja ke sana ke mari. Di letak di tempat yang rendah hina. Mulut yang dijadikan Allah untuk syahadah dicemari. Mulut yang dicipta untuk membaca al-Quran dikotori. Mulut yang dicipta untuk solat dipermain-mainkan. Mulut yang sepatutnya untuk memberi nasihat tetapi dijadikan alat untuk memperkatakan tentang hal-hal yang mencarut. Yang lucah. Yang menghina. Yang mencerca. Yang menista. Payah benar untuk lurus. Untuk ikhlas. Untuk istiqamah. Untuk membina ukhwah.

Apabila saya dan isteri mula mengumpul barang yang boleh dibawa balik ke Malaysia, ramai pula yang tahu. Tentulah pada mulanya hanya ada seorang dua yang tahu. Cerita itu merebak. Hingga seolah-olah kami tidak ada kerja lain. Kerjanya hanya mengumpul barang. Pada anggapan mereka barang yang kami kumpul tentulah berlonggok-longgok. Mulalah ada yang menakut-nakutkan. Nanti tambangnya mahal. Mana hendak dicari duit tambang. Malaysia jauh. Nanti rosak dalam perjalanan. Aduh pening kepada saya. Ramai orang tidak tahu bahawa apabila seseorang berbuat sesuatu tentu dia telah merancangkan sebab musababnya. Dia tahu tentang tindakannya. Tentang natijahnya. Tentang impaknya. Bagi pelajar sarjana atau PhD tentu tiada masalah kerana gaji yang ditinggal di Malaysia boleh digunakan bila perlu. Yang penting semuanya dirancang dengan rapi. Difikirkan baik dan buruknya. Dinilai rendah dan tingginya.

Saya ke US membawa lima orang anak. Yang sulung melepasi 12 tahun. Dalam perjanjian biasiswa tidak ada apa yang disebut sehingga menggusarkan. Maknanya jika semasa pergi kerajaan memberi tambang, tentulah kembalinya nanti akan ditanggung tambangnya. Ada sahaja yang menakjut-nakutkan. Kononnya nanti balik kena bayar tambang sendiri. Berdesing juga telinga. Kata-kata seperti tiada asasnya. Tiada dalilnya. Tiada nasnya. Tiada peraturannya. Kebetulan yang bercakap itu belum mempunyai anak. Sudah lama berkahwin namun Allah belum memberi rezeki kepadanya. Kerana itu kepekaannya masih rendah. Oleh kerana tiada siapa yang boleh saya rujuk, saya pasrah. Kalau kena tambang sekalipun saya bayarlah nanti. Apa yang hendak dibisingkan. Jika itu ketentuannya. Terima terima sahaja.

Suatu ketika seorang isteri terhendap-hendap tentang gerak geri kami suami isteri. Apabila pecah cerita itu, tindakannya adalah untuk menentusahkan sama ada pada pagi Sabtu itu kami keluar atau tidak. Ketika itu dia ke laundry sambil meninjau-ninjau jika kami melalui jalan di hadapan laundry itu. Kebetulan itulah jalan yang biasa kam lalui. Tindakannya ialah untuk mengesan sama ada kami berbohong atau tidak. Ingin tahu kenapa? Mereka tahu saya selalu ke jualan gudang. Orang lain pergi juga. Tetapi kami yang selalu jadi sasaran maklumat. Bila kami pergi tanpa memberitahu sesiapa, menjadi kesalahan besar kepada mereka. Kami tidak mahu berkongsi maklumat. Bila kami minta maklumat itu disebarkan mereka enggan pula. Kami berfikir mana mungkin kami menelefon semua orang Maleyu di Pittsburgh apabila ada jualan gudang. Parahlah bil telefon kami.

Selalu saya katakan bahawa maklumat jualan gudang disiarkan dalam Pittsburgh Chronicle. Akhbar paling popular di Pittsburgh. Saya katakan hanya USD1 sahaja. Yang perlu dibeli ialah akhbar hari Jumaat kerana jualan gudang diadakan pada hari Sabtu sahaja. Kadang-kadang tiap minggu. Kadang-kadang setiap bulan. Payah jadinya. Disuruh beli akhbar, kedekut duit. Disuruh panjang-panjangkan maklumat tidak dituruti. Mereka ingin memberatkan saya dan isteri juga untuk memulakan sebaran maklumat. Terasa berat juga kerana itu bukan tanggungjawab hakiki saya. Pergi ke jualan gudang bukan kerja hakiki. Suka-suka. Lagipun jualan itu kerap diadakan. Bila-bila boleh pergi. Tiada masalah langsung.

Begitulah adat manusia Melayu. Banyak benar yang tidak kena. Sesuatu yang biasa menjadi luarbiasa. Menjadi punca fitnah yang tidak bertepi. Tiada asas yang benar. Kebenarannya yang tersasar entah jauh ke mana. Ada beberapa perkara yang saya pelajari dari kehidupan. Yang saya dapat dari pengalaman. Yang saya kutip dalam perjalanan hidup. Yang saya kumpul dalam pengembaraan saya.
1                    Bila tidak tahu, cari maklumat dari sumbernya. Terlalu banyak maklumat bertebaran tetapi tiada kepastian kebenarannya. Pergi kepada sumbernya untuk mendapat maklumat yang hakiki.
2                    Bina inisiatif untuk melakukan sesuatu yang baik. Timbang banyak-banyak tentang kebaikannya. Jika sudah mustaid lakukan sebaiknya. Dengar kata orang tetapi tidak perlu bertindak berdasarkan kata orang itu. Senyum bila dengar komen orang. Kita pasti kita berada pada landasan yang betul.
3                    Pengalaman sahaja tidak cukup sebagai landasan untuk membuat tindakan yang hasilnya terbaik. Masih banyak variable baru yang perlu diambil kira.
4                    Kecerdasan minda perlu dibangunkan. Sikap rasionale perlu dipupuk. Kewarasan mengatasi kejahilan dan kejumudan.
5                    Tanam emosi yang stabil. Jangan emosional dalam situasi-situasi yang tidak kondusif. Marah atau tenang berlaku selalu. Senang atau susah berlaku serentak dalam suatu garisan lurus yang bertentangan.
6                    Tapis berita yang sampai kepada kita. Saring orang yang memberi berita itu. Terima berita yang ada fakta sahih. Tarikh, masa, hari, tempat, saksi atau gambar-gambar yang menjadi bukti. Allah memperingatkan kita supaya berhati-hati apabila orang fasik membawa berita. Semak. Tapis. Saring. Tidak boleh terima berita itu tanpa syarat. Takut-takut terjadi perbalahan. Pergeseran. Konflik yang tidak sepatutnya.
7                    Akhir sekali buatlah apa yang hendak dibuat asalkan tidak menyusahkan orang lain secara fizikal. Secara mental itu di luar kuasa kita. Asalkan tidak menjerumuskan diri ke lembah kesusahan atau kehinaan. Asalkan tidak derhaka kepada Allah. Kepada Rasulullah,. Kepada ibu bapa. Kepada guru. Kepada orang lain di sekeliling kita.

Hanya makluman. Barang-barang yang saya dan isteri kumpul banyak juga akhirnya. Kos penghantarannya hampir USD500. Tidak mengapalah. Dapat dibayar tambangnya. Saya terima barang itu di Malaysia tanpa cacat cela. Intact. sama seperti pada mula dibungkus dahulu. Saya dan keluarga kembali ke Malaysia melalui London-Frankfurt-Dubai-Kuala Lumpur. Percuma. Kesemuanya percuma. Transit di London selama seminggu. Percuma juga. Alhamdulillah. Akhirnya saya berpegang "dengar cakap orang tetapi untuk ikut kena tapis dulu." Beringat-ingat selalu.

Berbaliklah kepada kebenaran. Tiada yang terang selain dari kebenaran. Pada akhirnya kebenaran itu juga yang menyerlah. Yang dipandang orang. Yang mendamaikan. Saya mencapai ketenangan dengan falsafah itu. Saya redha. Saya senang. Saya damai. Cubalah. Tidak rugi apa-apa. Nothing to lose. InsyaAllah.

Mengapa Ada Jualan Gudang?



Sesebuah negara  yang sudah dikira bertamadun mencipta berbagai sistemnya sendiri. Sistem itu telah di selidiki. Telah diuji. Telah dibuktikan mantap untuk dilaksanakan. Yang penting ialah rakyatnya yakin dengan sistem itu. Mereka mendokongnya. Arif  tentang permasalahannya. Maka sistem itu berkembang maju dan menjadi ikutan atau ikon kepada negara lain. Kepada tamadun lain. Ramai yang selesa mengamalkannya. Di kira ada benarnya. Ada kebaikannya. Itu menjadi tamadun mereka. Menyerlah dan menjadi penanda aras kemajuan.

Sewaktu saya mengikuti Sarjana Muda Ekonomi dengan pengkhususan Pentadbiran Perniagaan di Universiti Malaya dahulu, saya mempercayai apa yang dirujuk melalui pembacaan saya. Buku ekonomi, pemasaran, pengurusan dan berbagai lagi yang seperlunya. Pada ketika itu saya yakin bahawa semua yang saya baca adalah benar belaka. Saya terbang ke US dengan keyakinan itu. Di belakang minda saya maklumat yang saya ada seolah-olah saya mengetahui serba serbi tentang negara yang bakal  saya huni sementara itu. Yakin benar dengan apa yang ada. Sedikit rasa bangga. Mendahului masa. USA here I come.

Melihat sendiri secara live itu lebih jelas. Tiada filter yang menyaring pandangan kita. Saya boleh ulang pandang untuk meyakinkan pandangan. Untuk mengesahkan apa sebenarnya yang saya pandang. Memandang dari dekat tentu lebih jelas. Pandangan primer itu lebih meyakinkan berbanding dengan pandangan sekunder. Pandangan melalui orang lain. Persepsi manusia berbeza. Keutamaan pandangan juga berbeza. Terjemahan dan interpretasi juga berlainan. Walhasilnya ialah kita tidak boleh membina keyakinan hanya dengan menggunakan mata orang lain.  Mata kita juga yang akhirnya menentukan keyakinan yang kita perlukan. Dari mata juga yang akhirnya jatuh ke hati.

Banyak kejutan yang saya alami. Ada jualan gudang saban bulan. Ada jualan kilang. Ada pula konsep money back guarantee. Semuanya tidak ada di Malaysia. Di negara yang saya cintai ini. Kita ingin maju. Kita ingin membangun. Kita ingin menjadi juara. Kita ingin berada di depan.  Kita ingin mengungguli orang lain. Hakikatnya tidak dapat kita nafikan. Bayangkan dalam tiga perkara di atas kita tertinggal selama berpuluh tahun. Saya mengalaminya 26 tahun yang lalu. Bayangnya bahawa ia akan berada di negara tercinta ini belum nampak kelibatnya lagi. Itu baru sesuatu yang sangat simple sahaja. Kita belum bincangkan hal-hal yang sejagat bentuknya. Kita mesti bekerja lebih keras untuk menjayakan agenda ekonomi negara. Kita tidak boleh hanya bercakap. Tidak boleh hanya menunjukkan pelan tindakan. Kita ingin melihat hasilnya. Kehebatan ekonomi yang real. Bukan omongan.

Jualan gudang sudah saya ceritakan. Namun proses terjadinya masih belum termaklum. Hanya mereka yang berada di sana lebih mengetahuinya. Itupun jika mereka memerhati dan mepelajarinya. Gedung-gedung besar membina dasar dan strategi perniagaan  mereka. Saya dapati sistem yang mereka anuti serupa di mana-mana. Gedung-gedung ini mempunyai hubungan yang rapat dengan pembekal dan pada masa yang sama selalu mendekati pelanggan. Dekat dengan pelanggan. Consumers are sovereign. Kedua-dua pihak ini diberi keutamaan dalam konsep win-win. Barang-barang bekalan tidak dibeli apabila perlu. Sebaliknya suatu kontrak jangkapanjang ditandatangani. Pembekal mestilah menghantar consignment pada hari-hari yang tertentu. Mungkin pada minggu-minggu yang tertentu. Mungkin pada bulan-bulan yang tertentu. Semuanya bergantung kepada jenis barang. Barang mudah rosak – perishable – lebih kerap penghantarannya. Telur umpamanya dihantar seminggu sekali. Pakaian mungkin sebulan sekali. Pinggan mangkuk mungkin setiap suku tahun.

Setiap barang ada tarikh dan masa penghantaran. Perjanjian itu mesti dipatuhi. Jika tidak tentu sahaja pembekal dikenakan penalti. Sesuatu yang lumrah demi menjaga kelancaran bekalan. Kelancaran perniagaan. Kelancaran pusingan modal dan wang. Jika telur mesti dihantar pada pukul 2.00 hari Jumaat, maka pada waktu dan hari itu consignment telur mesti sampai. Ketika itu bekalan telur di gedung itu mungkin sudah habis beberapa jam yang lalu. Atau mungkin masih ada sedikit lagi. Ini bermakna bekalan telur tidak boleh terputus sama sekali. Kenapa?

Kita mungkin memandang remeh perkara tersebut.  Tanggungjawab peniaga ialah menyediakan bekalan terus kepada pengguna. Itu bukan hak peniaga. Itu adalah hak pengguna. Peniaga wujud untuk memenuhi keperluan pengguna. Bukan sebaliknya. Pada masa yang sama peniaga bertanggungjawab menyampaikan produk pembekal kepada pengguna. Itu hak pembekal. Bukan hak peniaga. Bila peniaga mengambil tanggungjawab itu maka peniaga tidak boleh mengundur dari melaksanakan tanggungjawabnya. Jika enggan peniaga itu hendaklah tinggalkan profesionnya. Berikan kepada orang lain.

Oleh kerana barang dihantar mengikut jadual maka pihak gedung perniagaan hendaklah menerimanya tanpa syarat. Bila sampai sahaja hendaklah dipunggah turun. Pihak gedung bertanggungjawab menyediakan ruang dan rak untuk menempatkan produk itu di dalam gedungnya. Apa berlaku jika bekalan yang terdahulu belum habis? Tentu sahaja tidak boleh dibuang. Jika dibiarkan di tempat atau di kaunternya, bagaimana dengan yang baru? Di sinilah letaknya inovasi perniagaan itu. Produk yang lama hendaklah dilepaskan dengan cara terhormat. Tidak boleh dibuang. Pembaziran namanya. Maka jualan gudang adalah jalannya. Boleh melepaskan barang lama dengan jumlah yang besar dan banyak. Saya pernah tulis dahulu bahawa Amerika adalah land of plenty. Barang-barang dikira murah berbanding dengan pendapatan purata rakyatnya. Seorang drebar bas mungkin mendapat USD2,500 sebulan atau USD30,000 setahun. Saya dapati ramai drebar bas adalah wanita. Tetapi USD2,500 itu hanya layak untuk wanita kulit hitam. Bagi wanita kulit putih pendapatan mereka melebihi tahap itu. Barang-barang dan bahan-bahan mentah dikira sangat murah. Barang-barang siap memang mahal. Upah mahal. Cukai  mahal. Service charge mahal.  Sales tax memang sudah lama dikenakan di sana.

Untuk mempastikan julan gudang itu berjaya, maklumannya diiklankan di surat khabar.  Ditampal di gedung perniagaan miliknya. Bas disediakan untuk membawa pembeli ke gudang. Mungkin sejam perjalanan jauh di luar bandar. Gudang itu mungkin seluas padang bola. Jenuh berjalan. Gudang itu besar kerana di sesuatu kawasan itu terdapat beberapa cawangan. Yang di tengah bandar mungkin ibu pejabatnya. Cawangan-cawangannya bertabur di mall-mall yang ada di mukim (county) itu.  Pembeli tidak pergi ke semua kawasan dalam gudang itu. Bukan semua kategori barang. Saya sendiri hanya pergi ke kawasan tuala mandi, alas meja, peralatan tidur, pinggan mangkuk dan sedikit yang lain-lain. Itupun  terpilih-pilih. Bajet sana bajet sini. Bila saya pandang orang putih terkejut saya. Untuk membeli tuala mereka mengangkut seluas kedua tangan mereka. Masukkan dalam troli. Pergi ke tempat yang agak lengang. Pilih mengikut warna, corak, jenis dan sebagainya. Selebihnya orang lain pula yang memilih. Sekali beli mungkin sepuluh. USD39 untuk sepuluh helai tuala tidak memberi bekas kepada pendapatan mereka.

Begitulah di negara yang penuh kemewahan. Kemewahan itu dilihat di mana-mana. Selaut mata memandang. Toleh ke manapun kita melihat kemewahan. Rumah mereka besar-besar. Kereta mereka besar-besar. Orangnya juga besar-besar. Allah memberi mereka rezeki yang melimpah ruah. Saya yang bertandang sekejap tempias dengan kemewahan  itu. Terasa benar nikmatnya.  Dengan biasiswa yang sedikit berbaki itu masih berkesempatan membeli itu dan ini. Alhamdulillah. Namun di sebalik kemewahan itu ada juga suara-suara yang tidak senang. Nantikan ulasannya. InsyaAllah.

Menyewa, Penyewa Yang Bayar


Ada sesuatu yang mengikat dalam sistem maklumat warganegara Amerika. Kita yang datang bertandangpun dikaitkan dengan sistem itu. Di US bekalan elektrik didaftarkan atas nama penyewa. Begitu juga telefon. Juga cable TV. Tuan rumah hanya menyewakan premisnya sahaja. Rumah memang fully furnished. Tetapi sesuai dengan yang asas sahaja. Bukan perabot mewah. Selainnya untuk menghidupkan rumah itu terpulang kepada penyewa. Boleh duduk atau tidak penyewa yang kena berusaha. Sejuk atau panas, penyewa kena ambil tahu.

Sekali imbas sukar juga hendak menyewa rumah di sana. Jika di Malaysia ada tuan rumah seperti  itu mungkin rumahnya tidak ada yang sudi menyewa sampai kiamat. Banyak pilihan lain. Lain halnya di US. Undang-undang tentang sewa rumah dan kaedah penyewaannya memberi tanggungjawab kepada penyewa untuk menguruskannya sendiri. Tuan rumah mungkin membantu sekadar menghubungi pembekal. Butiran diri yang diberikan ialah butiran diri penyewa. Apa-apa bayaran tertanggung ke atas penyewa. Pemilik rumah tiada apa-apa hubungan dengan bekalan elektrik, telefon atau cable TV.

Jika diteliti dalam-dalam barulah boleh dimengerti. Di Malaysia, kes penyewa tidak membayar bil elektrik, dan teleon rasanya berbillion ringgit nilainya. Tuan rumah gigit jari. TEN dan Telekom tidak pernah rugi. Tuan rumah yang akhirnya membayar. Rela atau terpaksa. Bayar tetap bayar. Undang-undangnya begitu. Pemilik rumah selalu menjadi mangsa. Entahlah. Di  Malaysia pemilih harta selalu tekena. Penyewa lepas bebas dari apa-apa isu. Kadang-kadang takut untuk menyewakan rumah atau premis bangunan. Terkena banyak kali mana boleh tahan.

Dalam kes di US apabila seseorang ingin mendapatkan bekalan elektrik atau telefon atau cable TV maka satu search dibuat ke pusat maklumat mengenai kedudukan pemohon. Mungkin ada bil elektrik yang belum dibayar dua tahun dahulu di rumah yang beralamat di Iowa. Sekarang dia hendak menyewa di Pittsburgh. Permohonannya tidak diproses kecuali dia membayar terlebih dahulu bil yang tertunggak sejak dua tahun dahulu. Bila diperundangkan begitu, tiada penyewa yang dapat melarikan diri dari tanggungjawab. Di mana sahaja dia berada di US, sistem itu mengikat mereka. Akhirnya tiada siapa yang engkar dari membayar bil-bil yang didaftarkan atas namanya.  Bil tertunggak  itu mengejarnya ke mana sahaja dia pergi selagi dia berada di bumi yang namanya Amerika. Mungkin di Hawaii yang jauh di Lautan Pasifik. Mungkin juga di Alaska yang jauh berhampiran Kutub Utara. Sistem maklumat itu kekal hidup.

Oleh yang demikian pemilik harta di US tidak pernah bimbang. Sekiranya sewa rumahnya tidak dibayar dia boleh melaporkannya   dan sudah pasti penyewa itu disenarai hitam dan dihalang dari membuat transaksi tentang sewa menyewa rumah atau bangunan pada masa hadapan. Perkara  itu diselesaikan secara perundangan. Rasanya elok perkara itu dilaksanakan di Malaysia supaya orang Islam sendiri terumatanya terhindar dari menanggung hutang yang berjela-jela panjangnya. Atau sengaja lupa tentang hutangnya. Atau menghindar dari membayarnya.

System maklumat kita hanya berkaitan dengan status kredit kita dengan sistem kewangan. Bila kita hendak meminjam barulah dilihat sistem. Bila kita hendak membeli kereta barulah dilihat sistem yang ada.  Sudah sampaki masanya sistem seperti itu dilaksanakan di sini. Ramai yang akan setuju kecuali mereka yang pernah melarikan diri dari menjelaskan bil-bilnya yang terdahulu.   Banyak masalah hutang piutang dapat diselesaikan. Sistem kewangan negara menjadi lebih mantap. Peniaga tidak banyak masalah.

Tidak salah kita meniru amalan yang baik. Ia banyak memberikan manfaat kepada kesejahteraan ekonomi. Kesejahteraan masyarakat.  Keyakinan  sosial pasti meningkat. Keadilan ekonomi dan sosial dimantapkan.