Saturday, December 22, 2018

Antara Kubah Kuning dan Kubah Hitam




Realiti berada di al-Quds seperti membuka suatu lembaran sejarah yang terlindung. Jauh di belakang maklumat sebenar. Banyak yang disalah faham. Tanggapan menjadi berbeza. Persepsi hilang tanpa melihat sendiri dengan mata kasar dan mata hati. Kita sebenarnya banyak menggunakan kalimah Bahasa Arab tetapi maksud sebenar tidak terpakai seperti yang kita gunakan. Berada di lapangan al-Quds banyak yang perlu diorientasi semula. Benarlah kata Imam Syafie bahawa perjalanan yang jauh menemukan kita dengan bukti-bukti kebesaran Allah. Iklimnya berbeza. Begitu cuaca dan suhunya. Orangnya berbeza budaya. Makanannya berbeza. Tempat tinggal mereka berbeza. Kita bukan memcari perbezaan tetapi yang terbaik ialah memahami perbezaannya. Lalu kita harmonikan kesemunya supaya manusia yang Allah cipta berbangsa-bangsa ini dimengertikan dari asal yang sama iaitu Nabi Adam as dan pasagannya Hawa. Yang Allah bezakan ialah tahap taqwanya masing-masing.

Di Malaysia masjid dan jami’ difahami dan digunapakai sebagai masjid jami’. Dalam Bahasa mudahnya Masjid adalah Bahasa Arab. Jami’ juga Bahasa Arab. Kita gabungkan menjadi masjid jami’. Secara murninya masjid dan jami’ adalah dua kalimah yang berlainan maksud hakikinya. Masjid adalah kawasan lapang untuk solat berjamaah. Di negara-negara Islam keadaan ini berlaku di mana-mana. Solat Jumaat di Kawasan lapang. Begitu juga solat Aid al-Fitri dan Aid al-Adha. Jami’ pula kawasan berbangunan dan berbumbung tempat orang berlindung dan berkumpul untuk solat. Kepada orang Arab masjid di Malaysia kesemuanya adalah jami’ bukan masjid. Kerana itu disebut Masjid al-Haram, Masjid al-Nabawiy dan Masjid al-Aqsa. Ketiga-tiganya Kawasan terbuka tanpa bumbung. Sebahagiannya sahaja berbumbung. Di sini penulis menemui kebenaran makna dua kalimah yang dianggap sama di tanah air.


Di hadapan jami’ berkubah hitam.

Masjid al-Aqsa adalah Kawasan tanah lapang seluas 14 hektar. Kawasannya berbukit dan di tengahnya terdapat busut kecil atau anak bukit. Orang zaman dahulu solat berkiblatkan batu atau busut tersebut. Sewaktu Rasulullah as solat sunat ketika sampai dari Masjid al-Haram (dalam peristiwa Isra’ dan Mi’raj) Rasulullah as mengimami 124,00 roh para anbia. Solat di Kawasan lapang pada waktu malam. Mungkin bercahayakan bulan dan bintang yang terang  tanpa mendung. Keadaan sudah berubah. Kawasan masjid ini sudah ditinggikan sebahagiannya dan diratakan bahagian datarannya. Datran yang lapang inilah yang menghimpunkan Jemaah tempatan dan pelancong yang bertali arus ke al-Quds.

Persekitaran Masjid al-Aqsa menghimpunkan penganut tiga agama samawi iaitu ajaran al-Quran, Taurah dan Injil. Yang Islam mereka sujud. Yang Yahudi meratap di tembok luarnya dan yang Kristian dengan programnya. Di dalam masjid adalah kawasan untuk orang Islam. Di sekeliling masjid ada bahagian untuk Yahudi dan dan bahagian Kristian dengan berbagai gerejanya. Yang mana yang dinamakan Masjid al-Aqsa yang selalu kita tonton pergolakannya. Mereka yang bukan Islam tidak boleh masuk ke kawasan masjid hatta ke kawasan lapang di dalam kawasan masjid. Apa pula kubah kuning dan kubah hitam. Ia salah faham yang besar sebenarnya. Penulis menyangka selama ini bahawa masjid al-Aqsa adalah jami’ yang berkubah hitam. Dalam media cetak dan eleltronik masjid al-Aqsa dikatakan yang berkubah kuning. Yang mana masjid al-Aqsa? Bukan kubah hitam dan bukan kubah kuning. Tentu kita keliru.


Bangunan berkubah kuning.

Bangunan berkubah kuning adalah sebuah bangunan yang menempatkan batu yang menjadi qiblat pertama umat Islam. Juga sebenarnya qiblat orang Yahudi. Bangunan berkubah kuning bukan masjid dan bukan jami’. Untuk solat sunat tiada masalah. Jami’ yang sebenarnya ialah bangunan yang berkubah hitam. Dilakukan solat fardhu berjemaah di dalamnya. Pada hari Jumaat, Aid al-Fitri dan Aid al-Adha jamaahnya melimpah ruah memenuhi seluruh kawasan Masjid al-Aqsa. Sama ada di dataran atau di kawasan lapang yang ada. Jika ada sekatan keselamatan mungkin jumlah jamaahnya berkurangannya. Kerana ada juga jamaah dari Malaysia yang tidak dibenarkan masuk. Yang kadang-kadang berlaku kekecohan penganut agama lain di dalamnya ialah di jami’ berkubah hitam. Kekecohan itu pula bukan setiap masa. Bukan berkala dan bukan selalu. Hanya pada ketika-ketika tertentu. Apabila keadaan seperti itu berlaku barulah tiada pelancong dibenarkan masuk sama ada oleh pihak berkuasa tempatan atau oleh pihak negara luar seperti negara kita. Pada waktu  yang lain keadaan di al-Quds aman seperti di tempat lain.


Bangunan berkubah  kuning memerlukan penelitian untuk memahaminya. Ia bukan jami’ dan bukan masjid tetapi terletak di tengah kawasan masjid al-Aqsa yang seluas 14 hektar. Sekali lagi dimaklumkan bahawa masjid al-Aqsa adalah seluruh kawasan lapang seluas 14 hektar. Bangunan berkubah hitam dan kuning berada di dalam kawasan 14 hektar. Maknanya sekarang ini di masjid al-Aqsa dibina jami’ yang berkubah hitam dan bangunan berkubah kuning. Bangunan berkubah kuning dibina oleh khalifah Marwan sementara bangunan yang berkubah hitam dibina oleh anak khalifah Marwan. Di tengah banguna berkubah kuning terletak busut atau batu tempat Rasulullah berpijak untuk memulakan mi’raj. Selepas peristiwa Isra’ dan Mi’raj ramai pengunjung yang mengambil batu bukit kecil tersebut kerana dianggap barakah bekas tapak kaki Rasulullah saw. Khalifah Marwan bimbang bahawa satu hari nanti batu itu akan habis diambil orang. Maka bangunan berkubah kuning dibina bagi tujuan melindungi dan menjaga batu tersebut.


Panorama Masjid al-Aqsa