Tuesday, May 24, 2011

Sekolah di US

Cuba kita renung sebentar. Renung dalam-dalam. Pergilah menerawang ke mana yang kita suka. Cukup di sekeliling kita atau di mukim kita atau di daerah kita. Bagaimanakah bentuk sekolah kita? Prasarananya. Bangunan kelasnya. Pejabatnya. Kerusi dan mejanya. Saiz bilik darjahnya. Gelanggang permainannya. Padangnya. Kantinnya. Bilik airnya. Ruang-ruang kosong. Perpustakaan. Pagar. Apa yang kita lihat? Mungkin semua orang sinonim antara seorang dengan seorang yang lain. Itulah yang namanya sekolah. Standard. Tiada yang berbeza. Hanya sekolah-sekolah lama sahaja yang lain. Sekolah di bandar yang dibuat British kekal berbeza hingga sekarang. Sekolah itu bukan sahaja aspek fizikalnya yang mesti berbeza. Ada aspek psikologi yang difikirkan. Ada falsafah yang difikirkan. Ada nilai-nilai ekstrinsik dan intrinsik yang difikirkan. Melihat sekolah sebagai sekolah akan menjadikan kita kabur.

Sekolah bukan sekadar bangunan.  Bukan sekadar konkrit. Bukan sekadar tempat yang “memenjarakan” anak-anak kita. Bukan tempat tahanan.  Bukan tempat yang menjadikan anak-anak kita sebagai tebusan. Sekolah adalah lebih dari itu. Di situ anak-anak belajar meniru ahli masyarakatnya. Guru menjadi wakil ibu bapa mereka. Guru sebagai ahli masyrakat memanifestasikan apa yang dihasratkan masyarakat. Sebagai agen perubahan, gurulah yang mengolah caranya. Prosesnya. Strateginya. Tekniknya. Matlamatnya. Untuk itu guru perlukan ruang. Perlukan lapangan. Perlukan pentas. Menghasratkan pendidikan bertaraf dunia bukan pada lip service semata-mata. Ia bukan retorik. Orang kampung tidak mengerti banyak perkataan dan istilah yang diguna. Balik-balik orang kita juga yang kena. Mereka terlalu naïf.

Pendidikan adalah suatu pelaburan besar. Sepatutnya mengatasi agenda yang lain. Warganegara yang terdidik dan berkeupayaan memberi jaminan bahawa hal-hal lain yang dihasratkan akan dicapai negara. Di US pendidikan diberi keutamaan yang luar biasa. Semua orang mengambil tahu. Pada tahun 1986 Challenger yang selepas beberapa saat dilancatkan meletup di udara, berkecai bersamanya seorang guru wanita (McLaughlin jika tidak silap ingatan saya). Seluruh komuniti pendidikan hysteria. Anak-anak sekolah menjadi hilang akal. Psikologi mereka hancur. Sekolah bercuti kerana pelajar-pelajar dan guru-guru mereka sangat terkesan. Terlalu kuat keterikatan mereka dengan teknologi. Dengan program negara. Dengan hal masyarakat. Seluruh negara menangisi kegagalan itu. Program angkasa itu menjadi permata negara. Semua orang mengambi tahu.

Kerajaan Amerika terpanggil untuk memberi bantuan yang terbaik bagi sekolah mereka. Bagi guru mereka. Bagi anak-anak mereka. Ini hal negara. Pendidikan mereka tidak dibenarkan untuk terganggu. Proses pendidikan tidak boleh berhenti. Pendidikan dan mereka yang perlu dididik mesti dipelihara. Untuk itu seluruh orang yang namanya psikoanalisis dihantar ke sekolah. Yang namanya psikologis di hantar ke sekolah. Yang namanya psikiatris dihantar ke sekolah. Pakar motivasi dihantar ke sekolah. Sekolah menjadi agenda negara. Agenda pemimin. Agenda ibu bapa. Agenda  semua orang di sana. Tiada yang terkecuali. Mereka sangat peka bahawa yang berhadapan dengan masalah ialah anak-anak mereka. Benar bukan anak mereka. Tetapi mereka anak-anak negara. Yang nanti melestarikan kesinambungan agenda negara. Bakal pemimpin. Bakal pengendali semua yang akan ditinggalkan kepada mereka. Yang akan diwariskan kepada mereka.

Kerana itu pendidikan menjadi agenda utama. You name it, mereka akan cuba memenuhinya. Sekolah menjadi keutamaan. Lihatlah bangunannya. Dari luar mungkin suram. Hitam. Kelam. Berbalam. Tidak dicat. Tidak berapa dipedulikan. Namun di dalamnya segala keperluan cuba dipenuhi. Diberi keutamaan. Bilik-bilik kelasnya besar-besar belaka. Tinggi di atasnya. Lantainya sentiasa dipolish. Kebanyakannya berlantai kayu. Untuk mengurangkan sejuk barangkali. Lagipun kayu mewah di sana. Murah lagi. Bahagian dalaman sekolah hanya bercat putih. Hanya putih. Bersih. Guru yang mencorakkan hati anak-anak yang didik bersih.  Bilangan pelajar dalam kelas tidak ramai. Individualized learning dilaksanakan. Apa yang saya lihat ialah, bilik setiap kelas adalah besar, tinggi silingnya dan dilihat luas. Dirasa luas. Nikmat luasnya mengesankan.

Dari sekolah anak-anak dididik untuk berada di tempat yang luas. Suasana diperluaskan. Yang besar itu lebih baik. Yang luas itu merangsang pemikiran. Menerawang. Proses muasabah diri menjadi mudah. There is always a place for reflective thinking. Menjana pemikiran yang besar. Di sana umpamanya tiada rumah murah. Semua rumah bersesuaian dengan saiz keluarga. Jika anak mereka tiga maka ada empat bilik. Tiga untuk anak. Satu untuk ibu bapa. Rumah di sana memang murah. Pada tahun 1986 dulu harga sebuah banglo kira-kira USD40,000. Bersamaan RM120,000 sahaja. Oleh itu rumah yang bukan taraf banglo tentulah memang dalam jangkauan sesiapa sahaja. Kecuali mereka memilih untuk tidak memiliki rumah. Memiliki rumah dipermudahkan. Birokrasinya dikurangkan. Cukai-cukai yang menasabah sahaja. Masih untung. Untung itu dikongsi dengan klien. Yang penting di sana ialah yang tidak berada cukup dengan keberadaannya. Masih selesa jika diukur dengan standard kita. Yang berada memertabatkan taraf hidup mereka. Lebih selesa. It bezanya.

Maka di sana sekolah itu besar. Biliknya besar. Ruang-ruang legarnya besar kerana pada musim winter mereka berlegar di dalam sekolah. Tertutup. Lagipun konsep ruang itu serba guna. Bila ada majlis cukup ruang legar itu menjadi tempatnya. Hanya perlu susun meja dan kerusi. Tidak perlu balai. Tidak perlu khemah. Semuanya built-in. Di dalam sekolah lengkap dengan gymnasium. Lengkap  dengan gelanggang bola keranjang. Mungkin ada kolam renang. Gelanggang ais hoki. Dewan makan yang besar. Mereka makan tengahari serentak. Mula sekolah pada pukul 9.00 pagi dan sekolah tamat pada pukul 3.00 petang. Makan tengahari disediakan. Mereka yang kaya membayarnya. Yang miskin percuma. Subsidi dari kerajaan. Dari pembayar cukai. Menu makanan sama untuk semua orang. Yang kaya dan yang miskin makan benda yang sama. Tiada diskriminasi. Kita di sini bagaimana? Seawal darjah satu kita sudah mengajar  mereka diskriminasi. Anak orang miskin makan percuma. Anak orang kaya tidak ada peluang makan. Malangnya ibu bapa mereka yang membayar makanan anak orang miskin. Mereka sendiri anak orang kaya tidak menikmati apa yang dibayar oleh ibu bapa mereka. Itu barangkali bukan signifikan. Yang malang ialah mengapa pada usia sekecil itu mereka sudah didiskriminasikan. Dibeza-bezakan.

Guru-guru di US dapat melaksanakan individualized learning. Pelajar dikelompokkan kepada beberapa kategori. Mereka belajar mengikut keutamaan kumpulan. Bagi yang lebih cerdas kemajuan mereka dibantu. Tiada sekatan. Sistem membenarkan supaya mereka diberi laluan jelas dan lurus. Mereka boleh mengapai setinggi mana sekalipun. Sejauh mana sekalipun. Sebanyak mana sekalipun.

Suatu hari saya ke sekolah anak saya yang di sekolah menengah. Frick Middle School.  Anak saya sedang belajar bahasa Inggeris. Di satu sudut seorang pelajar sedang melukis. Tenang mengadap easel di hadapannya. Di sudut yang lain seorang pelajar sedang menari. Hanya dilihat pergerakan tubuh badannya. Muziknya tidak didengar. Dia memakai headfon. Itu kenyataan. Sistem membenarkan. Itulah saya kata belajar di sana santai, menghibur dan menyeronokkan. Kelas cukup besar untuk aktiviti yang berbagai.

Jika idea itu dibawa ke sini saya pasti ramai yang akan membantah. Malang. Mereka tidak diberi faham perlunya ruang dalam pembinaan anak-anak yang bakal menjadi dewasa cukup denga ruang. Berfikiran terbuka. Boleh menerima keadaan. Hidup mereka yakin dalam jaminan. Ada ruang untuk wriggle through. Mereka buang intimidation. Contraption. Mereka takut terpenjara dalam minda mereka sendiri. Trap in their own mind. Oleh itu sekolah adalah tempat menyemai benih-benih yang bernilai tinggi. Yang hasilnya dijamin kualiti dan kuantitinya. Standardnya sentiasa dijaga. Dikawal rapi.

Mudah-mudahan kita boleh mambuat renungan. Sesuatu perlu diubah. Jika tidak kita mewariskan kepada anak-anak kita warisan British yang kecil, sempit dan menyempitkan. Orang Amerika sudah ratusan tahun membuang warisan British. Mereka cipta suatu kepercayaan baru bahawa mereka lebih baik dari British. Rumah murah di Malaysia masih mewarisi budaya British. Sebuah rumah dengan tiga bilik kecil. Yang menghuni pula kadang-kadang hingga berbelas orang. Ketiadaan ruang itu menghalau pergi anak-anak ke pusat membeli belah. Ada ruang. Ada pendingin hawa. Ada prasarana mencukupi. Banyak gejala sosial barangkali akibat ketidakpekaan kita terhadap ruang. Cuba fikirkan.

Melihat Guru Sekolah di US


Setiap pagi saya menghantar anak ke sekolah. Dua orang yang kecil. Yang ketiga di kindergarten. Nurul Najwa. Umurnya ketika itu 5 tahun. Adiknya berumur 3 tahun di headstart. Nurin naurah. Letaknya di Frick Primary School. Yang bongsu baru setahun setengah. Kekal di rumah bersama ibunya. Pergi dan balik dari sekolah saya melihat banyak yang boleh dipelajari tentang sistem sekolah di US. Bukan sahaja pengendalian dan penyenggaraan bangunan dan prasarananya malahan guru-gurunya juga berperanan dan berperawakan berbeza dengan kita. Cara mereka bekerja berbeza. Pembawaan diri berbeza. Falsafah mereka berbeza. Bagi kita di Malaysia semuanya stereotype. Di manapun sama sahaja. Nanti mungkin ada entry khusus untuk itu.

Guru di US tidak seperti kita di Malaysia. Setiap hari mereka berpakaian santai – casual. Pelajar pula tiada pakaian seragam. Mungkin satu-satunya negara yang sangat demokratik dalam hal berpakaian. Pelajar sekolah rendah tidak banyak karenahnya. Ibu bapa tetap peka tentang etiket berpakaian. Pandai juga menjaga batas-batas yang dibenarkan. Tentang pelajar yang besar, nanti saya ceritakan dalam entry lain. InsyaAllah. Bagi yang kecil ada beberapa ciri berpakaian yang mereka amalkan. Saiz tentulah perkara utama. Mereka nampak kemas. Lagipun ianya baik untuk kesihatan. Terlalu sempit menyiksa tubuh badan. Menyukarkan pergerakan. Terlalu besar kelihatan tidak cantik. Serba tidak kena. Fesyen biasanya yang terkini – up to date. Trendy. The in thing. Warna warni menyegarkan. Jenis kain mengikut musim. Begitu juga dengan tebal dan tipisnya mengikut musim.

Bila kita ke sekolah yang dapat dilihat ialah pelajar yang berwarna warni pakaiannya. Begitu juga fesyennya. Tidak ada satupun keseragaman. Tidak ada identiti sekolah. Tidak ada identiti kelas. Pelajar sekolah tetap pelajar sekolah. Dari sekolah mana tidak penting. Dalam sistem kehidupan rakyatnya tidak ada satu bentukpun yang namanya diskriminasi. Langsung tidak dibenarkan dari segi perundangannya. Dari segi sosial masih berlaku umpamanya di negeri-negeri di selatan. Yang di utara lebih terbuka. Sejarah perhambaan mereka yang panjang. Berhempas pulas Abraham Lincoln menghapuskannya. Hingga terjadi perang saudara. Ramai orang hitam di selatan asalnya hamba abdi. Hingga sekarang penghinaan itu masih berakar. Klu Klax Klan masih mensasarkan orang hitam sebagai mangsa mereka.

Banyak dinyatakan secara eksplisit bahawa apa bentuk diskriminasi sekalipun tidak dibenarkan. Tiada diskriminasi dari segi agama. Dari segi bangsa. Dari segi warna kulit. Dari segi gender. Dari segi umur. Dari segi taraf sosial. Dari segi kekayaan. Dari apa segi sekalipun tidak dibenarkan langsung diskriminasi. Hatta orang asing yang berada di sana tetap dilindungi. Kecuali selepas peristiwa 11 september ada kecurigaan yang ditanamkan kepada pegawai keselamatan mereka. Termasuk imigresen. Itu dasar luar mereka.

Kembali kepada pakaian tadi, anak-anak tidak dikenakan  apa-apa sekatan. Ada yang bergaun. Ada yang berjean. Ada yang berseluar pendek. Ada yang berkemeja-T. Bermacam-macam lagi. Tidak menjemukan. Waktu winter, spring dan fall mereka berbaju tebal. Tetapi di luar sahaja. Overcoat. Windbreaker. Vest. Apa sahaja asalkan tebal. Di hujung spring pakaian mula menipis. Mungkin jarang. Mula singkat. Mula ketat. Mula sendat. Semasa summer kebebasan itu nampak benar. Bukan ada larangan. Di sekolah rendah tidak nampak lagi. Di high school dan di college keadaannya mengerikan. Tetapi biasa bagi mereka. Budaya. Nilainya begitu. Jika hendak menghantar anak ke sana untuk belajar, pastikan mereka sudah matang. Saya bimbang mereka tergoda dengan berbagai-bagai kebiasaan orang di sana.

Guru di sana juga berpakaian santai. Biasa saya lihat mereka memakai jean, berkasut sneaker. Memakai kemeja-T. Proses belajar kepada pelajar adalah sesuatu yang santai. Fun. It is a game. Menyeronokkan. Dibuang bebanan psikologi dari sanubari pelajar. Begitu juga guru-gurunya. Bekerja adalah nikmat. Komitmen mereka tinggi. Kerja serius dalam santai. Anak-anak mereka tetap dibesarkan oleh negara dengan hasrat untuk mengetuai segala-galanya dalam dunia ini.  Warganegara mereka disasarkan menjadi world champion. Kerajaan mereka policing the world. Kesemuanya dilakukan dengan beragenda. Dalam santai itulah minda mereka diorientasi. Dipasak dengan dogma-dogma. Propaganda yang digendang-gendang. Psikologi mereka dibina. Diperkasa. Diperkukuh. Dewasa mereka menjadi yakin. Cekal. Berwawasan. Berhasrat besar. Tiada bertepi cita dan azam mereka.

Guru-guru hanya akan full dress apabila ada function di sekolah. Ketika itu guru mematuhi etika berpakaian rasmi dalam majlis-majlis. Orang Putih jika kita jemput makan malam di rumah kita, mereka datang dengan berpakaian rasmi. Maksud saya memakai baju kemeja berlengan panjang. Tali leher. Kasut dan setokin. Lounge suit. Wanitanya mungkin memakai night gown. Jemputan kecil walaupun untuk makan sudah cukup memerlukan mereka berpakaian rasmi. Mereka cukup menjaga etika berpakaian dalam majlis-majlis rasmi. Pekerja di sektor yang lain berbeza sedikit. Di universiti pensyarah-pensyarahnya berpakaian rasmi. Lounge suit selengkapnya. Imej antarabangsa barangkali. Di sekolah imej setempat. Atau mereka berpakaian separa rasmi. Blazer berwarna lain dengan warna seluar. Tetapi mereka tetap memakai blazer juga. Adat kebiasaan. Pemandu baspun memakai blazer. Bila saya naik bas semua orang saya lihat memakai blazer. Kerja mereka tentulah berbagai peringkat. Di sana eksekutifpun pergi kerja menaiki bas.  Terlau mudah. Jadualnya predictable.

Iktibar yang saya simpulkan ialah nilai-nilai baik harus dibentuk dari kecil. Kebebasan terkawal diajar kepada mereka sejak dari mereka kanak-kanak lagi. Ada etika tertentu yang disebut sebagai social etiquettee. Mereka memahami bila perlu berpakaian rasmi dan bila pula berpakaian santai. Kita masih jauh tertinggal dalam hal ini. Kadang-kadang cara kita berpakaian langsung tidak kena. Janggal. Out of place. Odd.  Kita tidak kenal yang mana perlu dan yang mana sampingan.  Dalam majlis-majlis rasmi masih ramai orang yang “tidak tahu berpakaian”. Kita tidak belajar. Kita tidak dididik. Kita tidak dibiasakan. Kita tidak dibesarkan dalam suasana yang mengikut peraturan sangat. Sekolah hanya memaksakan. Bila anak-anak tamat sekolah semua yang dilakukan semasa di sekolah dibuang ke longkang. Dibakar hingga hangusnya hilang begitu sahaja. Bila saya pandang keliling, saya seperti merasakan bahawa tidak ramai orang yang pergi ke sekolah kerana kesan selama 11 tahun bersekolah tidak lekat sebagai kebiasaan. Sebagai budaya. Sebagai nilai-nilai yang tinggi.

Mungkin kita kena berhenti sejenak. Pandang keliling. Lihat atas dan bawah. Renung jauh ke hadapan. Tinjau kembali yang telah ditinggalkan di belakang. Kita di mana sekarang ini? Apa yang kita lakukan? Apa yang kita rasakan? Apa yang kita jangkakan? Jelaskah wawasan kita? Apakah matlamat kita? Mungkin kita perlu melihat ke dalam. Jauh ke dalam sudut hati kita. Apakah yang kita cari? Apakah yang kita cita-citakan? Kita sudah ada Falsafah Pendidikan. Malangnya falsafah itu disogokkan kepada guru. Dipasakkan kepada guru. Dipaksakan kepada guru. Maaflah, guru bukan penentu segala-galanya. Tugas guru membina seorang warganegara dalam masa 11 tahun tidak memberi kesan kerana di luar sana tidak ada siapa yang menghormati Falsafah Pendidikan yang gah itu. Pendidikan bukan sesuatu usaha yang disegerakkan. Tidak ada pihak lain yang terlibat secara langsung memperkasa dan memperkukuh sistemnya di luar sekolah. Keluar sahaja pintu pagar sekolah, anak-anak terlepas dari kawalan. Mereka kembali seperti orang tidak bersekolah. Hilang tamadun. Hilang adab. Hilang budaya.

Susah benar hendak melatih dan mendidik anak-anak supaya berpakaian cantik. Kemas. Anggun. Mereka ke sekolah secara selekeh. Keluar sahaja melepasi pintu pagar sekolah mereka kembali selekeh. Sekolah sebagai institusi sosial seperti gagal membendung amalan kurang baik yang berlaku di luar sekolah. Bayangkan di luar pagar sekolah pelajar-pelajar menghisap rokok. Sekolah tidak dapat berbuat apa-apa. Guru tidak dapat berbuat apa-apa. Ibu bapa tidak pernah berhenti sebentar untuk memantau anak di sekolah. Dalam perjalanan ke sekolah. Tidak bertanya guru di sekolah. Pulangnya bagaimana. Dengan siapa. Apa mereka buat selepas waktu sekolah. Maaf dan minta maaf, ibu bapa di Malaysia tidak diberi maklum  bahwa mereka perlu memiliki ilmu keibubapaan. Mereka perlu banyak bertanya kepada guru. Banyak minta nasihat pakar kaunseling. Tanya psikologis. Tanya pakar motivasi. Dan jangan lupa tanyalah ustaz. Mereka semua boleh diminta bantuan. Boleh membantu untuk memberikan yang terbaik bagi ibu bapa yang mahu. Yang sudi. Yang inginkan anaknya berjaya. Jika tidak akademik sekalipun mereka berjaya akhlaknya. Akal budinya baik. Jalan fikirnya lurus. Agamanya terjaga. Walhal mereka mejnadi manusia yang berguna dalam kapasiti mereka nanti. Berguna dalam bentuknya yang tersendiri.

InsyaAllah jika ada usaha kea rah itu. Ibu bapa yang memainkan peranan besar untuk membentuk anak yang dihasratkan.