Dalam hidup yang penuh ribut ini, aspek makanan selalu tidak diberi perhatian serius. Kita selalu take for granted bahawa yang terhidang di depan mata itu sebenarnya halal, bersih, suci dan toyyibah. Aduhai, kita sebenarnya cetek ilmu untuk menentukan semua itu. Halal ada syaratnya. Bersih ada syaratnya. Suci ada syaratnya. Toyyibah ada sysratnya. Bukan sekadar yang kita nampak. Bukan sekadar yang kita rasa. Bukan sekadar jaminan pada label sahaja. Bukan apa yang orang kata. Kita sendiri, ya kita sendiri mestilah berilmu untuk menentukan kualiti makanan yang ingin kita serapkan dalam minda, pemikiran, otak, darah, daging dan fizikal kita. Ianya tidak semudah a, b, c atau 1, 2, 3. Sebagai seorang Muslim kita diperlukan memiliki ilmu menentukan makanan yang halalan toyibbbah ini. Amal ibadah kita mungkin bergantung kepada kesempurnaan tersebut. Bergantung kepada makanan yang dijamin dari segi halalnya, bersihnya, sucinya dan toyyibahnya.
Yang halal itu jelas halalnya. Kita berpegang kepada mazhab Syafi'i. Ikutlah. Sayur-sayuran, buah-buahan harus dimakan asalkan tidak memabukkan, merosakkan atau tidak mendatangkan kesan sampingan. Begitu juga makanan laut. Kesemuanya halal asalkan tidak memberi mudarat.
Ada kemungkinan makanan kita yang toksik. Bagi tumbuh-tunbuhan yang hidup di kawasan lapang pasti disembur dengan makhluk perosak. Ramai petani mengambil mudah. Racun tidak mengikut sukatan, tidak mengikut jadual dan tidak mengikut prosedur sewaktu memetiknya. Akibatnya makanan yang mudah rosak (perishable) ini menjadi toksik. Beracun. Jika tidak cirit birit, muntah-muntah, mabuk dan pening kita mungkin dijangkiti penyakit dalaman yang mungkin juga berupa barah atau gangguan lain dalam tubuh badan kita.
Hidupan di laut juga ada bahayanya. Bukan sahaja ikan buntal yang beracun. Ada ikan yang juga toksik. Jika ada kilang di tepi laut atau binaan dan bangunan di tepi laut, ke mana air kumbahan dilepaskan? Jika dilepaskan ke laut maka di kawasan pantai itu airnya tercemar. Ikannya tercemar. Begitulah yang terjadi pada awal tahun 70an dahulu dalam kes Minamata di Jepun. Ikan yang ditangkap di satu kawasan laut penuh dengan raksa kerana sebuah kilang melepaskan sisa raksanya ke laut. Maka nelayan yang menangkap dan memakan ikan-ikan tersebut sebenarnya memakan raksa. Berbagai penyakit kronik menimpa mereka. Alhamdulillah ikan kita masih selamat. Tetapi ikan-ikan yang kita import wallahu 'alam. Yang dari Thailand. Yang dari India. Hatta yang dari negara-negara lain. Kita tidak tahu setakat mana ketetnya pihak berkuasa negara kita yang peka dan mengambil berat tentang keselamatan makanan dan kesihatan.
Sekarang cuba fikirkan sejenak haiwan yang kita makan. Lembu halal. Kambing halal. Ayam halal. Itik halal. Angsa halal. Arnab halal. Burung unta halal. Rusa halal. Burung puyuh halal. Kita berhenti sejenak. Kita tanya diri kita sendiri. Siapa yang menyembelih haiwan-haiwan itu? Betulkah kaedah dan prosedur menyembelihnya? Sesuaikah peralatan yang digunakan untuk menyembelih? Cara melapahnya? Cara menyimpannya? Bahan pengawet yang digunakan? Kaedah penghantaran? Kaedah pembungkusan? Banyak lagi soalan yang perlu kita tanya. Soalan-soalan cepu emas ini menentukan ibadat kita. Syurga kita. Kesihatan kita. Redha Allah.
Allah memberi garis panduan bahawa "diharamkan ke atas orang Islam bangkai, darah, daging babi dan haiwan yang diembelih bukan kerana Allah dan tidak menyebut nama Allah". Darah (yang mengalir) dan daging babi sangat jelas. Bagaimana dengan bangkai? Haiwan halal sekalipun jika tidak memenuhi syarat penyembelihannya dianggap bangkai. Haram dimakan. Berapa orang antara kita yang mahir menyembelih haiwan? Tahukah kita konsep sebelihan halal atau tidak? Yang mana sembelihan yang dikategorikan halal atau haram? Janganlah serahkan bulat-bulat kepada pihak yang berwajib. Kita hendaklah mencari ilmu untuk menjaga kepentingan diri dan usia kita sendiri. Kita perlu mengubahnya.
Kita banyak mendengar permasalahan ayam yang disembelih secara komersil. Ada yang dilemaskan dahulu. Ada yang dipotong sekaligus sahaja. Ada yang diproses semasa ayam itu masih terkapar-kapar lagi. Belum mati. Bercampur aduk atau tidak dengan ayam yang disembelih secara halal dengan yang tidak di sembelih sewaktu diproses. Dipastikan atau tidak yang disembelih halal sahaja yang diproses secara halal. Yang ditolak sembelihannya diasingkan. Tidak dilabelkan halal. Siapa yang menentukan ini? Siapa? Ya Allah, selamatkanlah umat Islam dari kejahilan ini! Dari trlalu bergantung kepada orang lain ini. Ayuhlah kita belajar. Belajar untuka menjadi Muslim yang mengerti. Yang mengambil tahu. Yang tahu halal dan haram tentang makanan yang kita makan sehari-hari. Yang kita beli di kedai, di gerai, di tepi jalan, di pasar tani. Yang kita makan semasa menghadiri jamuan di sana dan di sini.
Siapa yang menyembelih? Islam? Baligh? Berakal? Solat? Bersuci diri seperti membersihkan diri? Membaca basmalah? Berserah diri kepada Allah? Haiwan yang hendak disembelih mengerti hasrat orang yang ingin melakukannya. Haiwan itu redha. Dirinya memang menjadi rezeki manusia. Tetapi orang sekarang tidak menghormati haiwan itu. Mereka sembelih di hadapan haiwan-haiwan yang lain. Mereka siksa haiwan itu. Melapahnya tidak cermat.
Mana pilihan kita? Makanan yang disediakan oleh orang Islam atau yang disediakan oleh mereka yang bukan Islam? Ini bukan soal diskriminasi. Ini bukan soal segrigasi. Ini bukan soal polarisasi. Ini bukan soal kompartmentalisasi. Ini bukan soal membeza-beza. Maaflah, ramai orang bukan Islam yang tidak memahami sensitiviti orang Islam. Mereka tidak mahu belajar tentang halal dan haram yang menjadi perkara pokok orang Islam. Mungkin bukan salah mereka. Kita yang Islam tidak berani mendakwah mereka. Kita tidak memiliki kekuatan untuk memberi kefahaman kepada mereka. Kita terlalu mengambil hati. Terlalu bertolak ansur. Maaf sekali lagi, perkara agama, perkara yang bersangkut dengan Allah tidak boleh dikompromi. Kata putusnya datang dari Allah. Jangan hendak berdebat dengan Allah. Jangan mencari alasan. Jangan berdalih.
Halal dan haram memberi arah yang berbeza antara orang Islam dengan yang bukan Islam. Halal melorongkan kita ke syurga. Haram menyesatkan kita ke neraka. Konsep ini tidak ada pada orang bukan Islam. Malangnya orang Islam sendiri tidak peka tentang tuntutan agamanya. Dalam hal makanan, orang Melayu ingin menjadi trend setter. Mereka tidak peduli halal dan haram. Pada mereka semuanya boleh. Sembelihan ahli kitab memang dibenarkan. Tetapi mereka ahli kitab sejak dulu. Turun temurun. Mereka adalah orang Kristian dan orang Yahudi. Ya sembelihan mereka boleh dimakan walaupun bukan beragama Islam. Ia hanya untuk mereka yang mengerti dan mengetahui. Yang tidak, mungkin tidak yakin dan banyak persoalannya. Tanyalah pada ustaz, pada ustazah, pada ulamak.
Banyak makanan yang disediakan oleh mereka yang bukan beragama Islam. Ironisnya mereka diberi sijil halal. Orang Islam pula hanya melihat yang tersurat tetapi tidak pernah memikirkan yang tersirat iaitu proses penyediaannnya yang selalunya terselindung dari pandangan mata. Kita terpaksa kembali kepada soal kebersihan, kesucian dan toyyibah. Sucikah tangan mereka dari najis babi dan anjing yang menjadi makanan mereka dan yang selalu mereka sentuh? Pekerja perempuan pula diperlukan lebih pembersih dalam banyak hal. Apakah mereka mengerti keperluan itu. Berhentilah di mana-mana R & R di sepanjang lebuhraya. Kita bertemu dengan Pau Ahmad. Namanya memang Melayu. Orang Islam telah beberapa kali diberitahu bahawa pau itu diusahakan oleh 100% syarikat bukan Islam. Pekerjanya 100% bukan Islam. Lalu kesuciannya, halalnya bagaiamana? Yakinkah kita yang mereka mematuhi prosedur halal dan haram? Najis dan suci? Buruk dan toyyibahnya?
Pau Ahmad diberitakan di TV. Ditulis dalam akhbar. Disebarkan di internet. Mungkin ada berita melalui sms. Biasalah, tidak semua orang menerima berita itu. Ada orang yang berhati-hati memilih yang halal. Yang lain pejam mata kira halal semuanya. Maaf bang, makanan itu jadi darah daging. Kesian tubuh kita diberi makanan yang haram, yang najis, yang tidak toyyibah. Ia menghalang, meliatkan, memayahkan, mengekang, memalaskan hati kita untuk beribadat.
Ramai peniaga makanan yang tidak menjaga solat dan puasa. Berniaga pada waktu-waktu solat. melanggar waktu solat. Melampaui waktu solat. Peniaga ini mengejar dunia tetapi mengabaikan akhirat. Keutamaan yang tidak betul. Yang hak diabaikan. Yang benar diabaikan. Kita pula membeli juga dari mereka. Jadi yang kita beli itu apa? Hampas ke? Sampah ke? Allahu Akbar. Bagaimana makanan sebegitu kita harapkan menjadi darah daging yang baik, yang menjana pemikiran positif, yang menjana ibadah dan akhlak mulia?
Di hotel-hotel dan di restoran milik orang bukan Islam, ramai juga orang Islam yang melanggannya. Apa sebenarnya yang kita makan? Bagaimana mereka menyimpan makanan? Bercampur antara yang halal dengan yang haram? Malang sungguh. Tahukah kita bahawa haiwan yang tidak disembelih itu adalah bangkai. Haram. Najis pula. Kenapa kita tidak peduli semua ini? Tidakkah menjadi persoalan? Mungkinkah kita semua sudah hilang pertimbangan? Usahlah begitu. Banyaklah berfikir. Makanpun kenalah yang diredhai Allah. Kita makhluk berakal. Makhluk beriman. Makhluk tahu halal dan haram. Makhluk yang tahu baik dan buruk. Makhluk yang tahu yang hak dan yang batil.
Ngeri dan mengerikan. Persoalan tentang makanan ini terlalu sangat kita kesampingkan. Kita ketepikan. Kita abaikan. Kita remehkan. Kita pandang ringan. Kita labelkan sebagai hal-hal kecil. Malang, malang dan sungguh malang.
Sekarang ini sudah banyak usaha untuk mengusahakan makan halal. Makanan yang diusahakan oleh orang Islam sendiri. Sokonglah mereka. Turut sertalah menghasilkan makanan halal. Belilah. Ajaklah orang lain memihak kepada yang halal. Usaha-usaha seperti Syarikat HPA sepatutnya diperanyakkan. Banyak makanan yang dicampurkan dengan bahan-bahan dari babi. Cukuplah ubat-ubatan yang ada unsur babi yang sudah dihalalkan sebab ianya ubat. Janganlah diperpanjangkan lagi kepada makanan pula. Masih banyak pilihan. Orang islam tidk akan mati jika tidak membeli makanan dari orang bukan Islam.
Saya teringat sewaktu di USA dahulu. Sabun mandi banyak yang mengandungi pig tallow. Ubat gigi begitu juga. Roti banyak yang mengandungi animal shortening, animal oil, lard, animal glycerine. Aiskrim banyak yang megandngi rum. Di Malaysia kita selalu diberikan label yang saintifik tetapi tidak memberi petunjuk yang jelas. Apa sebenarnya pengawet yang dibenarkan? Penaik yang dibenatkan? Pewarna yang dibenarkan? Dalam hal ini Persatuan Pengguna Pulau Pinang adalah satu-satunya yang sangat aktif memberikan maklumat halal dan haram sesuatu makanan. Kita perlu banyak lagi NGO yang aktif dalam hal ini. Ini hal halal dan haram. Hal syurga dan neraka. Boleh juga kita kata hal mati atau hidup umat Islam supaya Islamnya terjamin. Islamnya tulen. Islamnya selamat. Islamnya memenuhi syariat.
Jangan matikan hati. Jangan matikan diri. Jangan matikan roh yang ada di badan kita. Jangan matikan akal. Marilah sama-sama kita baca jalan hidup kita yang semasa dan yang akan datang. Pastikan jalannya lurus. Temanya benar. Motifnya hak. Pengakhirannya adalah tragic comedy. Happy ending. Nanti di syurga kita nikmati segala-galanya.
Dunia yang fana ini harus diusahakan supaya hidup kita mematuhi syariat. Mematuhi kehendak Allah. Mematuhi kehendak Rasulullah. Semuanya sudah digariskan dalam al-Quran. Dalam hadith. Ijmak. Qias. Begitu juga ijtihad dan mungkin urf. Adat setempat yang meghalalkan sesuatu makanan. Dhab halal bagi orang Islam Arab walaupun rupanya seperti biawak. Tetapi janganlah makan biawak kerana diqiaskan kepada dhab. Jangan, orang biasa seperti kita, jangan membuat fatwa sendiri. Kita kena belajar. Kena bertanya. Kena dapat nasihat dari mereka yang diperakui berhak menentukan hukumnya.
Kita kembalilah kepada al-Quran. Iqra'. Bacalah. Ambil maknanya. Pelajari maksud dan tafsirannya. Dengar kata ulamak. Dengar dari mereka yang mursyid. Dari mereka yang berwibawa tentang agama. Agama tidak boleh dipandang sewenang-wenang sahaja. Ia mesti datang dari sumber yang hakiki. Yang benar. Yang hak.
Jika kita tidak tahu, belajar dan ambil tahu. Tidak boleh bertaqlid semata. Tidak boleh ikut-ikutan semata-mata. Itu jahil sejahilnya. Jangan begitu. Ambil tahu. Jika ada yang beritahu, terima, timbang, rujuk orang lain untuk menentukan sahihnya. Jika sahih terima, amal dan jadikan tradisi. Jangan perlekeh pendapat dari mereka yang arif. Yang jadi bidang mereka. Jangan tanya hukum agama dari mereka yang bukan bidangnya. Yang tidak diperakui sebagai bidang mereka. Jangan label ulamak sewenang-wenangnya. Kita tahu ulamak yang benar. Yang tidak benar bukan ulamak namanya. Jika disebut ulamak suu' maknanya orang itu bukan ulamak. Terutama jika jelas suu'nya.
Yang penting sekarang ini ialah belajar. Belajar ilmu agama. Jangan ikut-ikutan. Bila berbincang hal agama kita tahu apa yang perlu dibincangkan. Kita tahu apa yang perlu dibuat. Kita tahu menjaga hak-hak agama. Itu hak Allah. Allahu Akbar.
Sunday, June 6, 2010
Tudung Yang Menudung
Perempuan Islam diwajibkan memakai tudung. Perintah in datangnya dari Allah. Bukan dari Rasulullah. Bukan dari sahabat kabir. Bukan dari arahan tabi'in. Bukan dari arahan tabi' tabi'in. Bukan dari raja atau sultan. Bukan dari pemerintah. Bukan dari ulamak. Perintah ini datang terus dari Allah. Tolonglah jangan berdalih. Tolonglah jangan beralasan. Tolonglah jangan bertangguh. Bertaqwalah kepada Allah. Takutkan Allah. Segan dengan Allah. Jangan takutkan manusia. Jangan segan dengan manusia. Ingatlah kita akan kembali kepadaNya. Kita akan berhadapan denganNya. Kita akan bersemuka denganNya. Kita akan menjawab kepadaNya.
Ayat 31 surah An-Nur menjelaskan bahawa orang perempuan Allah perintahkan, "Dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka." Seluruh anggota tubuh badan orang perempuan hendaklah sentiasa dilindungi kecuali kepada mereka yang berhak sahaja iaitu suaminya. Yang boleh diperlihatkan kepada orang yang tidak berhak hanyalah bulatan mukanya dan kedua tapak tangannya.
Kelonggaran untuk meperlihatkan muka dan tapak tangan bukan sewenang-wenang. Ia hanya untuk sekali pandang atau untuk kes-kes terpandang. Bukan untuk diulang pandang atau untuk direnung. Pandangan kali pertama atau terpandang tidak membawa apa-apa masalah. Dikira tidak berdosa. Tetapi jika diulang hukumnya sudah berubah. Dosanya bertambah dan boleh menajdi haram.
Mungkin usia saya semakin senja. Mungkin kerungsingan melihat perlanggaran agama. Mungkin kerana lebih banyak belajar. Saya terpanggil untuk mengulas sikap dan amalan Muslimah Melayu yang masih ramai mengabaikan perintah Allah tentang pemakaian tudung. Rambut memang perhiasan, mahkota seorang perempuan. Tetapi sebagai hiasan, rambut hanya untuk tatapan dan dinikmati oleh manusia yang bernama suami. Mereka yang bukan mahram langsung tidak ada peluang untuk cuba-cuba menikmati keindahannya. Haramnya jelas. Mahram seperti bapa, abang, adik, anak, anak-anak saudara dan bapa mertua sahaja yang harus boleh melihatnya.
Saya cuba mengkhususkan perbincangan ini bagi Muslimah Melayu yang terlibat dengan industri makanan. Mereka mungkin yang menjadi tukang masak. Mungkin yang menyiapkan bahan. Mungkin yang membantu memasak. Mungkin yang menghidang. Mungkin yang melayan. Mungkin yang berkemas. Mungkin yang mencuci pinggan dan mangkuk. Mungkin yang berada di kaunter. Mungkin yang menyususn. Mungkin yang menyelia. Dan mungkin siapa sahaja mereka asalkan terlibat dengan industri makanan. Mereka mungkin di hotel, di kilang, kedai makan, gerai, pasar tani, menjaja di tepi-tepi jalan, di rumah, di tempat kenduri kendara atau di mana sahaja aktiviti penyediaan makanan dilakukan.
Jika tudung itu wajib bagi Muslimah, maka tidak ada dalih dan alasan untuk bertudung dalam penyediaan makanan. Allahu Akbar. Tolonglah sama-sama kita ambil iktibar. Penyediaan makanan bukan sesuatu yang dipandang ringan, diambil mudah, selalu diremehkan. Makanan masuk ke mulut, dikunyah lumat, ditelan melalui tenggorokan, sampai di perut, dihadham dan akhirnya menyerap dalam seluruh tubuh kita. Saripati, kebaikan dan manfaat makanan itu akan menjadi sesuatu yang bermanfaat di otak, minda, fikiran, perasaan, psikologi, fitrah halus, ingatan, jiwa tenang, damai, tenteram dan fizikal yang sihat dan kuat. Tenaga unggul untuk menjadi manusia yang menjadi hamba yang tawadhuk kepada Allah.
Cuba kita beri perhatian. Setiap saat terlalu banyak sel-sel kulit tubuh badan kita yang mati. Selagi kita hidup sel-sel yang mati itu diganti dengan sel baru. Soalnya ke mana sel-sel yang mati itu pergi, jatuh, melayang, terbang dan gugur? Ke mana rambut kita gugur? Di kepala, sel-sel yang mati biasanya terhimpun sebagai kelemumur. Banyak, tebal, berbau dan menjijikkan. Boleh kita bayangkan apabila ianya jatuh ke dalam makanan. Kita selalu menemui rambut dalam makanan. Kita lihat pengendalinya memakai tudung. Masalahnya sewaktu mereka menyediakan makanan itu mereka tidak bertudung. Apatah lagi jika mereka memasak di rumah. Pelanggan di kedai yang menjadi mangsa. Dari segi kerajaan, Kementerian Kesihatan boleh menarik balik lesen kedai makan tersebut. Tidak menjaga kesihatan. Tidak hygenic.
Saya jadi terkedu apabila melihat wanita Itali yang bertudung. Wanita Jerman yang bertudung. Wanita Amerika yang bertudung. Wanita Kanada yang bertudung. Wanita Perancis yang bertudung. Wanita Switzerland yang bertudung. Wanita Poland yang bertudung. Wanita Greece yang bertudung. Wanita Hungary yang bertudung. Wanita Russia yang bertudung. Mereka bukan Islam, bukan, bukan d n bukan Islam. Mereka mungkin Kristian Orthodox. Mungkin Catholic. Mungkin Protestant. Mungkin Church of England. Dan mungkin mazhab-mazhab Kristian yang lain. Wanita Jepun, Korea dan Cina juga ramai yang bertudung.
Bertudung adalah amalan universal. Global. Tidak kira atas alasan agama atau adat atau amalan hidup. Begitulah dalam industri makanan di barat, semua mereka yang terlibat diwajibkan memakai tudung kepala. Tentulah ironis bagi Muslimah Melayu yang tidak memakai tudung. Tuntutan pertamanya ialah perintah Allah dan tuntutan keduanya ialah keperluan industri makanan.
Kita semua berperanan untuk mempasatikan Muslimah Melayu berjinak-jinak dengan tudung dan menjadikannya amalan yang dituntut dan mendapat ganjaran pahala. Saya mencadangkan beberapa langkah dan prosedur untuk nenerapkan pemakaian tudung di kalangan Muslimah Melayu. Pertamanya, sebelum lesen berniaga mereka diluluskan, mereka memang sudah memakai tudung. Jika belum mereka diberi kursus dan diberi syarat supaya memakai tudung. Permerintah hendaklah mengambil inisiatif dalam hal ini. Jalankan dakwah dan penguatkuasaan. Sebarkan maklkumat ini kepada khalayak umum supaya meraka boleh melaporkannya kepada pihk yang berwajib jika perlanggaran syarat mereka lakukan. Sebagai orang Islam kita kena jalankan usaha dakwah ini. Lepaskan tanggungjawab. Boleh menjawab apabila ditanya Allah nanti.
Keduanya, penguatkuasaan dan pemantauan. Mereka yang terlibat dengan industri ini dipastikan memakai tudung dalam setiap proses penyediaan makanan. Jika berlaku perlanggaran, peringatan hendaklah dibuat. Apabila peringatan ketiga tidak dipatuhi, lesen berniaga mereka hendaklah dibatalkan. Islam hendaklah ditegakkan. Bukan ekonomi semata-mata. Bukan kemanisuaan semata-mata. Bukan sosial semata-mata. Islamnya dahaulu yang diutamakan. Yang lain-lain akan mengikut. Akan mengiringinya. Akan menjejaknya.
Ketiganya, kursus agama yang berkaitan dengan industri makanan hendaklah diberikan kepada mereka yang terlibat. Buku-buku diterbitkan sebagai panduan. Panduan-panduan Islamik dan maklumat-maklumat Islamik disediakan dari masa ke semasa. Peringatan diberikan. Orang ramai diberi maklum.
Keempat, kita sebagai pelanggan seharusnya mengelak dari berurusan dengan pengendali makanan yang tidak bertudung. Saya telah lama mengamalkannya. Sesebuah kedai itu mungkin cantik dan menarik tetapi jika ada pekerjanya yang tidak bertudung, saya mengelak dari mengunjungi kedai itu. Di pasar malam saya pilih pengendali makanan yang bertudung.
Minta maaflah, di premis makanan seperti di R & R di sepanjang Lebuh Raya Utara Selatan, Timur Barat kesemunaya diperlukan memakai tudung. Di KFC, Pizza Hut, McDonald, Kenny Rogers, A & W dan yang lain-lain pengendalinya memakai tudung. Di kedai-kedai makanan western pengendalinya juga memakai tudung.
Jika peniaga makanan Muslimah Melayu mengabaikan aspek ini dan masih dengan tradisi lama, saya khuatir bahawa suatu hari nanti orang Islam Melayu tidak lagi mengunjungi mereka. Sekarang inipun anak-anak muda dan mereka yang dalam kelas menengah atau elit tidak lagi berapa gemar melanggani peniaga-peniaga Mulim Melayu kerana terlalu tradisi cara berniaganya. Orang mencari kedai yang selesa, santai, kualiti, profesional, hygenic dan ada jaminan kebersihan. Dalam iklim yang semakin panas, alam yang semakin cemar, debu yang tidak henti-henti berterbangan dalam jumlah yang semakin banyak, gerai-gerai makanan semakin hilang seri. Kedai yang berhawa dingin, luas, santai, berwarna warni hiasannya, lekapannya, dekorasinya, lebih bersih, lebih ceria, lebih banyak ragaman makanannya menjadi lebih digemari.
Belajar bertudung mungkin merumitkan bagi sesetengah Muslimah. Mulalah perlahan-lahan. Orang akan kagum. Bukan menghalang atau memperli. Jika begitu pekakkan telinga. Pasang niat dan tabahkan hati. Ada seorang ternama yang ramai peminatnya dan menggemarinya. Namanya memang gah. Dia tidak memakai tudung hingga berderet-deret cucunya. Suatu hari cucunya bertanya kenapa wannya tidak memakai tudung sedangkan anak-anaknya memakai tudung. Tersentak dengan pertanyaan itu akhirnyya ia akur dan memakai tudung hingga sekarang. Itu hidayah mungkin. Cucu menjadi penggerak. Tetapi jika hati sendiri yang menjadi penggeraknya alangkah baiknya!
Saya kira ramai setuju bahawa makanan yang paling baik tentulah yang dimasak sendiri. Kita tahu bersihnya. Kita tahu halalnya. Kita tahu sucinya. Kita tahu khasiatnya. Kita tahu imbang atau tidaknya. Kita tahu selera kita sendiri. Kita tahu siapa kita. Mulim, baligh, berakal, pandai, berpelajaran, terpelajar, terdidik, berpengalaman, perihatin dengan keperluan tubuh badan kita secara fizikal. Kita tahu darah tinggi yang kita ada. Kita tahu kolestrol yang kita ada. Kita tahu kencaing manis yang kita ada. Kita tahu jantung kita, buah pinggang kita, limpa kita, paru-paru kita, hati kita dan perut kta. Jika kita arif tentang diri kita, buatlah pilihan yang terbaik. Masak sendiri. Usahakan walaupun masa tidak ada. Yang simple sudah memadai. Paling simple masak sayur dan lauk dalam kuali atau periuk yang sama. Rebus sahaja. Tiada minyak. Tiada lemak.
Kembalilah kepada Islam. Era akhir zaman ini sepatutnya membawa kita lebih dekat kepada kehendak Allah. Masa kita semakin singkat. Akhirnya alam ini semakin hampir ke hujungnya. Entah-antah esok lusa. Wallahu 'alam.
Ayat 31 surah An-Nur menjelaskan bahawa orang perempuan Allah perintahkan, "Dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka." Seluruh anggota tubuh badan orang perempuan hendaklah sentiasa dilindungi kecuali kepada mereka yang berhak sahaja iaitu suaminya. Yang boleh diperlihatkan kepada orang yang tidak berhak hanyalah bulatan mukanya dan kedua tapak tangannya.
Kelonggaran untuk meperlihatkan muka dan tapak tangan bukan sewenang-wenang. Ia hanya untuk sekali pandang atau untuk kes-kes terpandang. Bukan untuk diulang pandang atau untuk direnung. Pandangan kali pertama atau terpandang tidak membawa apa-apa masalah. Dikira tidak berdosa. Tetapi jika diulang hukumnya sudah berubah. Dosanya bertambah dan boleh menajdi haram.
Mungkin usia saya semakin senja. Mungkin kerungsingan melihat perlanggaran agama. Mungkin kerana lebih banyak belajar. Saya terpanggil untuk mengulas sikap dan amalan Muslimah Melayu yang masih ramai mengabaikan perintah Allah tentang pemakaian tudung. Rambut memang perhiasan, mahkota seorang perempuan. Tetapi sebagai hiasan, rambut hanya untuk tatapan dan dinikmati oleh manusia yang bernama suami. Mereka yang bukan mahram langsung tidak ada peluang untuk cuba-cuba menikmati keindahannya. Haramnya jelas. Mahram seperti bapa, abang, adik, anak, anak-anak saudara dan bapa mertua sahaja yang harus boleh melihatnya.
Saya cuba mengkhususkan perbincangan ini bagi Muslimah Melayu yang terlibat dengan industri makanan. Mereka mungkin yang menjadi tukang masak. Mungkin yang menyiapkan bahan. Mungkin yang membantu memasak. Mungkin yang menghidang. Mungkin yang melayan. Mungkin yang berkemas. Mungkin yang mencuci pinggan dan mangkuk. Mungkin yang berada di kaunter. Mungkin yang menyususn. Mungkin yang menyelia. Dan mungkin siapa sahaja mereka asalkan terlibat dengan industri makanan. Mereka mungkin di hotel, di kilang, kedai makan, gerai, pasar tani, menjaja di tepi-tepi jalan, di rumah, di tempat kenduri kendara atau di mana sahaja aktiviti penyediaan makanan dilakukan.
Jika tudung itu wajib bagi Muslimah, maka tidak ada dalih dan alasan untuk bertudung dalam penyediaan makanan. Allahu Akbar. Tolonglah sama-sama kita ambil iktibar. Penyediaan makanan bukan sesuatu yang dipandang ringan, diambil mudah, selalu diremehkan. Makanan masuk ke mulut, dikunyah lumat, ditelan melalui tenggorokan, sampai di perut, dihadham dan akhirnya menyerap dalam seluruh tubuh kita. Saripati, kebaikan dan manfaat makanan itu akan menjadi sesuatu yang bermanfaat di otak, minda, fikiran, perasaan, psikologi, fitrah halus, ingatan, jiwa tenang, damai, tenteram dan fizikal yang sihat dan kuat. Tenaga unggul untuk menjadi manusia yang menjadi hamba yang tawadhuk kepada Allah.
Cuba kita beri perhatian. Setiap saat terlalu banyak sel-sel kulit tubuh badan kita yang mati. Selagi kita hidup sel-sel yang mati itu diganti dengan sel baru. Soalnya ke mana sel-sel yang mati itu pergi, jatuh, melayang, terbang dan gugur? Ke mana rambut kita gugur? Di kepala, sel-sel yang mati biasanya terhimpun sebagai kelemumur. Banyak, tebal, berbau dan menjijikkan. Boleh kita bayangkan apabila ianya jatuh ke dalam makanan. Kita selalu menemui rambut dalam makanan. Kita lihat pengendalinya memakai tudung. Masalahnya sewaktu mereka menyediakan makanan itu mereka tidak bertudung. Apatah lagi jika mereka memasak di rumah. Pelanggan di kedai yang menjadi mangsa. Dari segi kerajaan, Kementerian Kesihatan boleh menarik balik lesen kedai makan tersebut. Tidak menjaga kesihatan. Tidak hygenic.
Saya jadi terkedu apabila melihat wanita Itali yang bertudung. Wanita Jerman yang bertudung. Wanita Amerika yang bertudung. Wanita Kanada yang bertudung. Wanita Perancis yang bertudung. Wanita Switzerland yang bertudung. Wanita Poland yang bertudung. Wanita Greece yang bertudung. Wanita Hungary yang bertudung. Wanita Russia yang bertudung. Mereka bukan Islam, bukan, bukan d n bukan Islam. Mereka mungkin Kristian Orthodox. Mungkin Catholic. Mungkin Protestant. Mungkin Church of England. Dan mungkin mazhab-mazhab Kristian yang lain. Wanita Jepun, Korea dan Cina juga ramai yang bertudung.
Bertudung adalah amalan universal. Global. Tidak kira atas alasan agama atau adat atau amalan hidup. Begitulah dalam industri makanan di barat, semua mereka yang terlibat diwajibkan memakai tudung kepala. Tentulah ironis bagi Muslimah Melayu yang tidak memakai tudung. Tuntutan pertamanya ialah perintah Allah dan tuntutan keduanya ialah keperluan industri makanan.
Kita semua berperanan untuk mempasatikan Muslimah Melayu berjinak-jinak dengan tudung dan menjadikannya amalan yang dituntut dan mendapat ganjaran pahala. Saya mencadangkan beberapa langkah dan prosedur untuk nenerapkan pemakaian tudung di kalangan Muslimah Melayu. Pertamanya, sebelum lesen berniaga mereka diluluskan, mereka memang sudah memakai tudung. Jika belum mereka diberi kursus dan diberi syarat supaya memakai tudung. Permerintah hendaklah mengambil inisiatif dalam hal ini. Jalankan dakwah dan penguatkuasaan. Sebarkan maklkumat ini kepada khalayak umum supaya meraka boleh melaporkannya kepada pihk yang berwajib jika perlanggaran syarat mereka lakukan. Sebagai orang Islam kita kena jalankan usaha dakwah ini. Lepaskan tanggungjawab. Boleh menjawab apabila ditanya Allah nanti.
Keduanya, penguatkuasaan dan pemantauan. Mereka yang terlibat dengan industri ini dipastikan memakai tudung dalam setiap proses penyediaan makanan. Jika berlaku perlanggaran, peringatan hendaklah dibuat. Apabila peringatan ketiga tidak dipatuhi, lesen berniaga mereka hendaklah dibatalkan. Islam hendaklah ditegakkan. Bukan ekonomi semata-mata. Bukan kemanisuaan semata-mata. Bukan sosial semata-mata. Islamnya dahaulu yang diutamakan. Yang lain-lain akan mengikut. Akan mengiringinya. Akan menjejaknya.
Ketiganya, kursus agama yang berkaitan dengan industri makanan hendaklah diberikan kepada mereka yang terlibat. Buku-buku diterbitkan sebagai panduan. Panduan-panduan Islamik dan maklumat-maklumat Islamik disediakan dari masa ke semasa. Peringatan diberikan. Orang ramai diberi maklum.
Keempat, kita sebagai pelanggan seharusnya mengelak dari berurusan dengan pengendali makanan yang tidak bertudung. Saya telah lama mengamalkannya. Sesebuah kedai itu mungkin cantik dan menarik tetapi jika ada pekerjanya yang tidak bertudung, saya mengelak dari mengunjungi kedai itu. Di pasar malam saya pilih pengendali makanan yang bertudung.
Minta maaflah, di premis makanan seperti di R & R di sepanjang Lebuh Raya Utara Selatan, Timur Barat kesemunaya diperlukan memakai tudung. Di KFC, Pizza Hut, McDonald, Kenny Rogers, A & W dan yang lain-lain pengendalinya memakai tudung. Di kedai-kedai makanan western pengendalinya juga memakai tudung.
Jika peniaga makanan Muslimah Melayu mengabaikan aspek ini dan masih dengan tradisi lama, saya khuatir bahawa suatu hari nanti orang Islam Melayu tidak lagi mengunjungi mereka. Sekarang inipun anak-anak muda dan mereka yang dalam kelas menengah atau elit tidak lagi berapa gemar melanggani peniaga-peniaga Mulim Melayu kerana terlalu tradisi cara berniaganya. Orang mencari kedai yang selesa, santai, kualiti, profesional, hygenic dan ada jaminan kebersihan. Dalam iklim yang semakin panas, alam yang semakin cemar, debu yang tidak henti-henti berterbangan dalam jumlah yang semakin banyak, gerai-gerai makanan semakin hilang seri. Kedai yang berhawa dingin, luas, santai, berwarna warni hiasannya, lekapannya, dekorasinya, lebih bersih, lebih ceria, lebih banyak ragaman makanannya menjadi lebih digemari.
Belajar bertudung mungkin merumitkan bagi sesetengah Muslimah. Mulalah perlahan-lahan. Orang akan kagum. Bukan menghalang atau memperli. Jika begitu pekakkan telinga. Pasang niat dan tabahkan hati. Ada seorang ternama yang ramai peminatnya dan menggemarinya. Namanya memang gah. Dia tidak memakai tudung hingga berderet-deret cucunya. Suatu hari cucunya bertanya kenapa wannya tidak memakai tudung sedangkan anak-anaknya memakai tudung. Tersentak dengan pertanyaan itu akhirnyya ia akur dan memakai tudung hingga sekarang. Itu hidayah mungkin. Cucu menjadi penggerak. Tetapi jika hati sendiri yang menjadi penggeraknya alangkah baiknya!
Saya kira ramai setuju bahawa makanan yang paling baik tentulah yang dimasak sendiri. Kita tahu bersihnya. Kita tahu halalnya. Kita tahu sucinya. Kita tahu khasiatnya. Kita tahu imbang atau tidaknya. Kita tahu selera kita sendiri. Kita tahu siapa kita. Mulim, baligh, berakal, pandai, berpelajaran, terpelajar, terdidik, berpengalaman, perihatin dengan keperluan tubuh badan kita secara fizikal. Kita tahu darah tinggi yang kita ada. Kita tahu kolestrol yang kita ada. Kita tahu kencaing manis yang kita ada. Kita tahu jantung kita, buah pinggang kita, limpa kita, paru-paru kita, hati kita dan perut kta. Jika kita arif tentang diri kita, buatlah pilihan yang terbaik. Masak sendiri. Usahakan walaupun masa tidak ada. Yang simple sudah memadai. Paling simple masak sayur dan lauk dalam kuali atau periuk yang sama. Rebus sahaja. Tiada minyak. Tiada lemak.
Kembalilah kepada Islam. Era akhir zaman ini sepatutnya membawa kita lebih dekat kepada kehendak Allah. Masa kita semakin singkat. Akhirnya alam ini semakin hampir ke hujungnya. Entah-antah esok lusa. Wallahu 'alam.
Subscribe to:
Posts (Atom)