Sunday, March 8, 2015

Bingkisan Dari Kaherah: Telusnya Berfikir



Kisah 1:
Seorang mahasiswi baru sebuah IPTA. Berkenal seminggu melalui telefon keluar bersama lelaki tidak dikenali.

Kisah 2:
Dikatakan beraspirasi menjadi pelajar IPT dixxxxx  berkali-kali tanpa ragu.

Adakah mahasiswa dan mahasiswi insan istimewa. Berfikiran berbeza. Tingkah lakunya berbeza. Akhlaknya berbeza. Jawapannya ia dan tidak. Mereka adalah insan biasa tetapi dianggap berbeza kerana:

1                    Lulus peperiksaan SPM dengan cemerlang. Dikaitkan dengan IQ mereka yang lebih tinggi dari rakan mereka yang sebaya.
2                    Berpeluang berada di IPT. Institusi yang melatih bakal graduan yang akan memegang jawatan penting dalam negara atau swasta. Membangunkan kerjaya yang menjulang nama. Pendapatan besar. Pangkat tinggi. Kedudukan elit.
3                    Dilatih oleh profesor, pemegang Ph.D. Paling kurang pensyarah mereka memiliki ijazah Sarjana (Masters).
4                    Mereka didedahkan dengan kecerdasan emosi, falsafah, berfikir aras tinggi untuk meneroka, menyelidik dan membangunkan teori dan produk baru atau inovatif.

Pengalaman penulis mengendalikan hal ehwal pelajar menunjukkan bahawa andaian di atas tidak semuanya benar. Ramai pelajar yang sedar akan pentingnya diri mereka dibangunkan selari dengan cita-cita negara. Selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara yang inginkan warganegara yang terbina IQnya, emosinya, jasmaninya dan rohaninya. Namun begitu ada juga antara mereka yang lurus bendul. Maksudnya tidak memahami tipu muslihat persekitaran mereka. Tidak tahu bahawa dunia penuh dengan mereka yang ingin mengambil kesempatan. Lebih-lebih lagi mereka yang baru mendaftar di IPT. Mereka belum:

1                    Memahami bahasa dan gerak-geri di sekeliling mereka.
2                    Tidak peka dengan bahaya dan risiko.
3                    Mudah terpedaya dengan pujukan. Dengan propaganda. Dengan tipu muslihat.
4                    Mudah terperangkap dengan keadaaan sekeliling. Tidak dapat membuat tafsiran yang jelas untuk memilih yang hak dan benar.
5                    Mereka yang datang dari sekolah menengah dianggap sangat mentah. Terlau putih. Tidak lagi mengenal sepak terajang manusia di luar lingkungan mereka.

Dalam kes pertama seorang pelajar wanita yang baru seminggu mendaftar berani keluar dengan seorang pemuda yang bukan warga kampus. Orang luar yang dikenali melalui telefon. Pemuda itu rakan kepada rakannya. Dia dijemput di rumah sewanya dan dibawa keluar dengan menunggang motorsikal. Pulangnya pula lewat malam. Mereka dikatakan hanya keluar untuk sembang-sembang. Apabila dipanggil ke pejabat HEP dia tidak berasa bersalah. Tidak memperlihatkan apa-apa reaksi. Kepadanya hal seperti yang dilakukannya dianggap sebagai perkara biasa. Bukan masalah dan bukan suatu kesalahan. Dia tidak takut langsung sewaktu dibawa keluar dengan motorsikal. Tidak terlintas langsung di mindanya bahawa berbagai perkara boleh berlaku sewaktu ia dibawa keluar oleh lelaki. Dia baru sampai di daerah itu. Dia tidak mengetahui selok belok tempat itu. Hari pula malam. Terpaksalah penulis memberikan senerio tragis kepadanya. Demi untuk menyedarkan akan bahaya yang dihadapinya pada malam tersebut. Dia seorang diri pula. Berbagai-bagai perkara boleh berlaku.

1                    Bagaimana jika dia diperkosa pada malam itu?
2                    Bagaimana jika selepas kejadian itu dia dibunuh untuk menghilangkan jejak saksi?
3                    Dia tidak mempunyai saksi yang jelas. Rakannya tidak tahu dengan siapa dia keluar.

Setelah aspek keselamatan seperti itu didedahkan kepadanya barulah ada rasa gentar pada dirinya. Baru dia tunduk berfikir. Merenung lantai yang memang rata. Terkuis-kuis kakinya kerana mungkin banyak debu. Rasanya ini bukan kes terpencil. Ramai mahasiswi IPT yang terjebak dengan hal-hal yang sepertinya. Pengaruh rakan-rakan senior yang mahir sosial membawa mereka ke arah yang tidak wajar. Akhirnya ada antara mereka yang terjebak dengan maksiat. Seks terlarang. Penyalahgunaan dadah. Mengandung luar nikah. Lepasan SPM umpamanya masih terlalu naif dari segi berfikir. Mereka terlalu lurus. Tidak dapat menilai dengan telus mata mana yang boleh dan mana yang tidak boleh. Jika ramai pelajar IPT yang cemerlang masih ada juga antara mereka yang gagal dan tercicir dalam berfikir aras tinggi. Yang peka dengan masalah di sekeliling mereka.

Dalam kes kedua pula ianya mungkin sesuatu yang amat aneh. Mungkinkah dia ditakdirkan begitu. Entahlah. Tetapi jika sesuatu perlakuan yang dipaksakan ke atasnya berlaku berulang kali. Hingga berkali-kali pula tentulah ianya mengundang keganjilan. Luarbiasa. Sekali lagi pertanyaan dilontarkan. Apakah anak muda juga terlalu lurus bendul akal budinya. Tidak dapat menolak atau melarikan diri atau melawan atau bertindak agresif. Tenaga mudanya masih segar. Kadang-kadang kita tidak dapat habis memikirkannya. Kenapa dan mengapa berulang kali ditanyakan. Siapa yang boleh menjawabnya. Akal waras tidak dapat menerima. Perasaan lagilah menolaknya. Lazimnya remaja wanita mungkin lebih mudah dipujuk. Mudah longlai dengan kata-kata manis. Tidak mungkin remaja lelaki sangat lemah jalan fikirnya. Membiarkan dirinya diperlakukan dengan sewenang-wenangnya. Walaupun kemudiannya dia bangkit cuba membetulkan keadaan namun apa yang diperkatakan telah berlaku di luar fikiran biasa untuk memahaminya.

Mungkinkan menyerah diri kepada keadaan dan takdir menjadi pilihan yang mudah. Tentu sesuatu yang merisaukan pendidik dan ibu-bapa apabila anak-anak tidak dapat berfikir dengan jelas dan telus. Tidak mampu berfikir dua kali. Atau selalu gagal memikirkan alternatif yang sentiasa ada. Setiap kemelut ada jalan keluarnya. Tetapi tidak sekali-kali menjerumuskan diri kepada risiko. Kepada masalah. Mungkinkah:

1                    Anak-anak kita pendek akalnya. Di sekolah mereka hanya pandai dengan teori. Menghafal rumus. Mengulang apa yang perlu diulang. Mereka mahir dengan hal-hal yang rutin. Apa-apa yang di luar lingkungan sekolah tiada dalam minda mereka. Lintasan bahaya hanya sedikit sahaja.
2                    Mereka malas berfikir panjang. Tidak mahu berhelah. Tidak pandai berdalih. Malas beralasan dalam hal-hal yang membawa keburukan. Yang mejerumus kepada maksiat.
3                    Lemah akal budi. Anak-anak muda selalunya hanyut dalam lingkungan mereka. Apabila kumpulan mereka hanyut dengan hedonism maka mereka turut sama. Andai kumpulan mereka beramal soleh maka mereka ikut serta.


Beruntung sebenarnya anak-anak yang dibesarkan dengan amalan agama yang baik. Dirinya terkawal. Dia mengawal keadaan dan bukan keadaan yang mengawal dirinya. Ramai anak-anak kita terpedaya dengan rakan taulan mereka sendiri. Ada sesuatu yang ibu-bapa perlu beringat. Anak-anak selalunya taksub dengan rakan mereka jika dibiarkan mereka menjadi terlalu rapat. Pastikan anak-anak kita berkawan di sekolah. Bersama rakan kerana mengulangkaji. Kerana berbuat kebaikan. Berada di tempat-tempat yang menjamin akhlak dan perlakuan baik. Dalam segala hal ibu-bapa bertanggungjawab mempastikan anak-anak berada di landasan yang betul. Dari kecilnya. Dari kanak-kanaknya. Dari remajanya. Jika ketiga-tiga peringkat ini terkawal insyaallah dewasanya dalam keadaan terkawal. Ingatlah bahawa segala-galanya bermula dari rumah. Ibu dan bapalah yang mengurus puncanya. Mengharmonikan apa-apa kecelaruan atau divergen yang berlaku. Semoga Allah memelihara kita dan keturuna  kita.