Dalam kehidupan Haji Abas pinjam meminjam barang tidak
berapa digemarinya. Dia berusaha untuk memiliki keperluan asas seberapa
boleh yang mungkin. Diusahakan
perlahan-lahan secara istiqamah. Namun begitu tidak kesemua barang atau
peralatan perlu dibeli sebab gunanya mungkin hanya sekali-sekala sahaja. Pinjam
wajib pulang. Itu adalah moto Haji Abas. Itulah juga falsafah hidupnya. Mungkin
juga nilai baik yang perlu dipeliharanya. Apabila ia meminjam sesuatu ia
berusaha untuk segera memulangkannya. Jika meminjam wang mungkin tempohnya
sebulan sahaja. Lambat memulangkan bermakna membebankan diri sendiri. Maka
apabila ada orang meminjam dari Haji Abas dia bertanya bila barangnya perlu
dipulangkan. Sukar bagi orang lain memahami prinsipnya itu. Ia memindahkan
prinsip dirinya kepada orang lain. Amalannya sebenarnya baik kerana sesuatu
yang dipinjam apabila segera dipulangkan banyak kebaikannya.
1
Pemiliknya berasa tenang kerana barang miliknya
selamat.
2
Boleh dipinjam lagi bila diperlukan. Rekod meminjam
dan segera dipulangkan menjadi kriteria pemilik barang bermurah hati
meminjamkan semula.
3
Orang lain boleh pula meminjam barang yang sama
apabila mereka memerlukannya.
Sekiranya barang yang dipinjam lambat dipulangkan maka
banyak keburukan boleh berlaku. Antaranya:
1
Kehilangan boleh berlaku. Terpaksa diganti dengan
membeli yang baru. Kadang-kadang model yang sama sudah tiada lagi. Apabila
diganti tidak sama kualitinya.
2
Mungkin rosak, sumpik, retak atau pecah.
3
Mungkin ahli keluarga menggunakannya berulang-kali
tanpa mengetahui bahawa itu adalah barang milik orang lain.
4
Pemilik barang dinafikan dari menggunakan barang milik
mereka sendiri.
5
Orang lain tidak dapat meminjamnya.
Dalam kes kewangan pula banyak keadaan kesesakan hidup
menghalang wang dipinjam untuk segera dipulangkan. Banyak alternatif untuk menyelesaikannya.
Umpamanya memohon tempoh untuk membayarnya. Tidak mengapa jika pemiliknya tidak
memerlukan wang itu dengan kadar segera. Sekiranya dia juga memerlukan wang
dengan segera maka dia meminta peminjam wangnya membayar segera. Dilema kepada
peminjam. Dalam keadaan seperti tersebut Haji Abas memilih untuk meminjam dari
orang lain pula. Begitulah proses untuk hidup yang pernah dilalui Haji Abas.
Memulangkan wang yang dipinjam dengan meminjam dari sumber lain pula. Rasa bertanggungjawab
kepada pemilik wang yang juga apabila sampai masanya memerlukan wangnya kembali
untuk memenuhi keperluannya sendiri. Semua yang dipinjam hendaklah dikembalikan
dengan segera. Perlu dipercepatkan.
Pemiliknya akan lebih yakin kepada peminjam wangnya atau barangnya boleh
dipercayaai. Pada waktu yang lain dia akan lebih mudah memberi pinjaman.
Dalam banyak hal wang adalah antara pinjam-meminjam
yang menyukarkan. Menyukarkan yang memberi pinjam. Menyukarkan yang menerima
pinjaman. Yang memberi pinjam kadang-kadang bukan banyak wangnya. Banyak pula
perancangan dan keperluannya. Ia sedang berkira untuk membeli sesuatu. Datang seseorang
yang ingin meminjam wang. Merayu pula akan kedudukannya yang perlu diberi kasihan.
Berjanji beria-ia akan memulangkannya dengan segera. Istilah segera itu pula
tiada noktahnya. Bila dari segi hari, minggu, bulan dan tahun. Kurun mungkin? Pemilik
wang berada dalam dilema. Keadaan yang paradoks. Tidak diberi pinjam, wangnya ada.
Hendak memberi pinjam jaminan bila pulangnya tidak ada. Akhirnya dengan rasa
belas diberi juga pinjam. Diberi dengan keinsafan bahawa hari ini dia menlong,
mudah-mudahan pada waktu yang lain Allah memberi pertolongan dalam bentuk yang
lain. Mungkin keghairahan untuk membeli barang terurung begitu sahaja. Janji
dipegang tempohnya. Menunggu kadang-kadang suatu penyeksaan. Yang ditunggu
kadang-kadang tidak dapat dijangka jadual datangnya. Begitu juga wang yang telah
diberi pinjam tidak tahu bila pulangnya. Perjanjian tidak ada. Saksi pula tiada.
Tandatangan tidak diturukan. Tidak pula didaftar dan disetemkan.
Hutang-piutang sangat berat. Wajib dibayar kerana
aqadnya meminjam. Pinjam wajib dipulangkan. Segera atau lambat mengikut
perjanjian dan ikut kemampuan orang yang meminjam. Selalu berbaik sangka antara
yang memberi pinjam dengan yang meminjam. Janganlag yang meminjam mula
menjauhkan diri setelah meminjam. Sukar dihubungi. Tidak lagi berkomunikasi. Sesungguhnya
tuntutan hutang itu di akhirat nanti lebih berat dari tuntutan di dunia. Kita percaya
antara adik beradik. Antara sahabat. Antara jiran. Antara saudara. Alangkah mulianya
jika yang meminjam mengerti tanggungjwabnya. Alangkah mulianya jika yang
memberi pinjam pula menghalalkannya. Sangat sukar dakwa-dakwi dunia. Apatah lagi
dakwa-dakwi akhirat. Untuk lebih jelas dapatkan panduan terperinci tentang
hutang piutang dari ayat 282 surah Al-Baqarah (al-Baqqarah 2:282). Ayat ini
ayat paling panjang dalam al-Quran. Ianya menyentuh topik yang paling banyak
masalahnya antara manusia yang pinjam dan meminjam. Satu mukasurat penuh dalam
surah al-Baqarah. Ikutlah prosedurnya seperti yang digariskan Allah. Kita beriman
dengannya maka kita patuhi garispanduan Allah itu.
Antara lain prinsip Haji Abas ialah apabila meminjam
barang dari seseorang maka barang itu dipulangkan dalam keadaan lebih baik dari
sebelum digunakan. Barang yang terjaga dengan baik dipulangkan dalam keadaan
baik seperti asalnya. Dibersihkan dengan cermat. Dinyahkan minyak atau sebarang
kotoran yang melekat. Dibuang comot yang menconteng. Pada suatu ketika Haji
Abas meminjam lampu gas (Lampu gantung yang diisi minyak tanah. Dinyalakan supaya
minyak bertukar menjadi gas dan menghidupkan mentol sutera yang tergantung di
dalamnya. Terang benderang dalam rumah atau dalam dewan.) Oleh kerana lampu itu
agak kusam maka Haji Abas menggilapnya setelah tamat majlis di rumahnya. Gilap segilapnya
sehingga memancar seperti baru. Selang beberapa ketika setelah dipulangkan,
tuan lampu datang semula membawa lampu gasnya. Ia ingin memulangkan semula
lampu itu kerana katanya lampu baru itu bukan miliknya. Lampu miliknya buruk dan
kusam keadaannya. Haji Abas menyatakan bahawa lampu itu miliknya. Dia telah
membersihkannya. Telah menggilapnya. Dia telah memastikan lampu itu dalam keadaan
terbaik. Barulah pemilik lampu yang juga jirannya itu menerima jawapan Haji
Abas.
Dinamakan lampu gas kerana apabila panas minyak tanah bertukar menjadi gas. Inggerisnya gasoline lamp. Minyaknya perlu selalu ditambah bila perlu. Perlu banyak kali dipam supaya kekal terang-benderang.
Hal yang sama terjadi kepada penulis di Kaherah ini. Beberpa
kali meminjam periuk aluminium, pengisar (blender) atau barangan lain dari jiran.
Sebelum dipulangkan dibersihkan dahulu dan digilap sederhana bersih dan
sederhana kilat. Bukan berkilat sangat pun. Jika hendak dikilatkan sesunggunya memakan
masa yang panjang. Jika barang itu sudah bersih dan berkilat mudah untuk
menjaga dan menyenggara sahaja (maintain). Terkejut juga jiran-jiran kerana
peralatan yang dipulangkan lebih bersih dan lebih kilat dari sebelumnya. Jadi gurauan
pula bahawa sekiranya hendak bersihkan barang, pinjamkan kepada penulis. Sebenarnya
peralatan memasak atau dapur perlukan perhatian yang khusus. Bukan sahaja
dibersihkan bahkan perlu digilap setiap masa. Bersih dan berkilat. Perlu dimaintain
bila digunakan. Hanya pada peringkat awal sahaja sukarnya. Pada peringkat seterusnya
kerja-kerja itu memudahkan.
Lampu ini cukup minyak, cukup cukup gas dan cukup pam. Terang-benderang di sekeliling tempatnya tergantung. Kehidupan sebelum ada elektrik. Sewaktu penulis tinggal di rumah setinggan di kawasan Sunway pada taun 1976-79 dahulu, lampu gas inilah yang menerangi rumah penulis, untuk belajar, menghadapi peperiksaan. Nstalgik sungguh.
Haji Abas sangat menjaga waktu. Selepas solat Isya’
dia akan berusaha untuk tidur. Waktu solat
lazimnya seawal waktu. Waktu makan juga di jaga. Anak-anaknya memahami bila
waktu sarapan. Bila waktu makan tengahari. Bila waktu minum petang. Bila waktu
makan malam. Cucu-cucunya perlu mengetahui waktu-waktu itu untuk meraikannya. Tidaklah
boleh ikut peribahasa Inggeris, “When you are in Rome do as the Roman do.” Atau,
“Masuk kandang kambing mengembik, masuk kandang lembu menguak.” Melayan orang
tua melebihi dari melayan orang lain. Apatah lagi dia ibu dan bapa atau datuk
dan nenek kita sendiri. Haji Abas selalu berbuat yang terbaik untuk tetamunya
tanpa mengira yang datang itu anaknya atau cucunya atau sesiapa sahaja. Alangkah
baiknya jika prinsip yang sama diambil dan diterap oleh anak dan cucunya.
Haji Abas sangat gembira jika dibawa berjalan-jalan. Ke
rumah saudara-mara. Ke rumah sahabat-handainya. Ke mana sahaja dibawa berjalan.
Hanya jika dibawa berjalan atau melancong sahaja dia dapat melihat dunia di
luar Pekan Parit Sulung. Jika dibawa melancong ke luar negara mungkin lebih
lagi seronoknya. Alangkah indahnya sekiranya ada yang berkesempatan membawa
Haji Abas dan Hajjah Aminah melancong ke mana-mana. Hilangkan kebosananya hanya
di Parit Sulung sahaja. Dalam usia 100 tahun Haji Abas tidak mungkin bertahan
lama. Dalam usia Hajjah Aminah 90 tahun berapa banyak lagi udara yang akan
disedutnya. Dunia yang terbentang ini sangat indah bagi keduanya jika anak dan
cucunya bersedia mengorbankan sedikit tenaga, sedikit masa dan sedikit
poketnya. Hanya sekelumit dari hidup yang masih panjang. InsyaAllah banyak barakahnya.