Thursday, October 10, 2013

Pendidik Yang Lupa Mendidik




Siapakah orang yang layak menjadi pendidik. Adakah saiz memainkan peranan. Atau inborn qualities yang menjadikannya berjaya sebagai pendidik. Kita berhadapan dengan situasi yang berbeza-beza. Ada antara guru yang memang guru yang boleh digurui. Ada pula yang perlu menggilap dirinya untuk digurui. Yang lain bertempiaran tanpa fokus. Sifat mendidiknya hanya sementara. Tidak kekal hingga ke akhir hayat. Semasa menjadi guru, sifat gurunya superficial. Pada kulit selaput bawang sahaja. Yang dikejarnya bukan kecemerlangan pendidikan anak didiknya. Pangkat dijangkau. Pendapatan banyak digapai. Nama ditempa. Malangnya kecemerlangan sebagai guru tidak dijaga. Tidak dihargainya sendiri. Semakin lama guru jenis ini terjurus jauh meninggalkan urusan penting dirinya. Melupakan core business yang sepadan dengan indentitinya. Keperguruan yang digarap semasa hendak menjadi guru dicampak jauh hingga yang tinggal ialah isi kosong tanpa inti dan pati. Sarinya tiris membocori usia kerjayanya.


Memberi ilmu sifat lazim seorang guru. Tugas 24 jam dilakukan bukan kerana makan gaji. Mungkin ada kecintaan untuk mendidik. Mungkin terlalu nipis di luar sedar. Tahun demi tahun. Suatu hal yang harus diperakui ialah seorang pendidik tidak pernah memihak. Tidak bias. Berada di tengah jalan lurus membimbing anak didik untuk maju ke hadapan. Untuk menggapai awan. Berada di atas persada  intelektual. Kanan dan kiri bukan untuk disebelahi tanpa hak. Seorang pendidik bebas memilih jalan hidupnya sendiri. Tetapi kerjayanya dikawal oleh peraturan-peraturan tugas. Kata-katanya, tindakan-tindakannya dan saeluruh kehidupannya diteropong oleh semua orang. Seorang pendidik diperlukan bersih, dilihat bersih mengamalkan yang bersih. Tiada kontroversi dari segi politik, sosial apatah lagi maksiat atau yang menyalahi agama. Pendidik kekal mendidik dalam semua keadaan. Dirujuk pandainya. Diminta inteleknya. Dikongsi pengalaman lalunya. Dituruti jejaknya.


Pendidik dilihat cantik menawan. Adabnya memukau. Tingkah lakunya memikat. Penampilannya menyilau. Tanpa bias. Apapun yang berada di luar sana tidak memberi impak memihak. Ia terus dengan tanggungjawab. Dengan akauntibili. Bahawa hidupnya selepas persaraan menjelang akan kekal sebagai guru yang menggurui. Sukar sebenarnya untuk menahan diri dari tidak memihak. Selalu terpanggil untuk menyebelihi pihak yang menawan hati. Tetapi, tetapi seorang pendidik tidak boleh go public. Tidak boleh menyatakan pendirian yang menyentuh satu pihak. Negatif terhadap pihak yang lain. Terutamanya dalam hal-hal yang berkaitan dengan politik. Seorang pendidik berada dalam aliran yang tidak menyebelah. Mendidik dalam kerangka benar. Dalam lingkaran hak. Skop yang ditentukan. Menggarap falsafah dan asas pendidikan untuk memandaikan. Untuk mendidik jalan berfikir yang waras. Yang tidak memantulkan imbasan-imbasan yang kabur dan menjengkelkan.


Kekuatan mental dan psikologi harus kuat. Kukuh menahan gelora dari luar. Pengaruh-pengaruh sadar yang datang disingkir supaya seorang pendidik tetap pada jalan lurusnya. Tidak memihak. Anak didik diluruskan mindanya. Ibu bapa diberi input wajar. Pendidik perlu mendidik dalam kerangka yang hak. Yang benar. Yang fitrah. Yang didasarkan pemerintah. Pendapatnya yang tersendiri adalah haknya. Tetapi tidak boleh dipublikkan untuk pendengaran umum. Atau pembacaan umum. Pendidik mesti kekal mendidik. Kekal dilihat tanpa memihak. Orang di luar sana ingin melihat pendidik yang pendiriannya menyerlahkan intelek. Ke hadapan tetapi memandang ke kanan dan ke kiri untuk meluruskan tindakan. Membetulkan arah yang dirasa menyimpang. Patuh pada etika dan professionalism yang didokongnya. Pendidik bukan sebarang orang. Superhuman yang dipandang tinggi. Dijulang namanya. Dihormat dan disayang pada tahap-tahapnya yang dapat diingini.


Apabila pendidik melanggari etika bebas tanpa memihak maka secara tidak langsung dia merendahkan martabat profesionnya. Sifatnya yang lurus mula bengkok dan banyak rapuhnya. Selalunya pendidik mendokong prinsip yang diperakui. Yang teruji melalui zaman berzaman. Maka pendidik tidak boleh masuk ke bidang yang banyak kontroversi. Bidang yang tidak ada ketentuan hitam dan putihnya. Terlalu banyak ruang kelabu. Jika pendidik memasuki ruang kontroversi itu maka berlakulah pencemaran pendirian. Orang tidak lagi melihatnya sebagai berada di jalan lurus. Akan ada yang memberi label baru. Label yang menjauhkan dirinya dari keperluan mendidik. Fikirannya mencambah ke arah yang bukan mendidik. Lebih banyak menyanggah. Menungkah arus yang selalu lurus. Mendidik bukan sekadar bercakap untuk diikut. Seluruh diri pendidik diperhati. Yang zahir diperhati. Yang batin dan tersirat juga diperhati. Orang ingin melihat pendidik yang kekal lurusnya.


Maka pendidik harus membebaskan diri dari sensitiviti agama, politik, warna kulit, gender, budaya dan banyak lagi pertimbangan yang perlu dihindarkan.

Selagi nyawa dikandung badan seorang pendidik tiada penamat usia. Tiada tempoh masa. Kekal mendidik walaupun secara legalnya sudah tamat usiaguna. Sudah bersara dan dipersarakan. Andainya tidak dijaga identiti dan entiti diri pendidik hilang pertimbangan. Ramai pendidik memakai label pendidik semasa menyandang jawatan. Label itu luput apabila sandangannya terurai. Maka sifat pendidik yang dahulu disandarkan kepadanya dilucutkan dari dirinya. Apabila pendidik itu berada memihak atau bias dia menjadi tenggelam dalam masyarakat. Sayang. Sepatutnya dia timbul semakin timbul. Terapung bermain air. Hidup di muara sungai. Subur di pulau. Buahnya membahagiakan. Menyihatkan jasad. Naungannya merimbun untuk berteduh.  Kerana itu pendidik harus kuat berpegang kepada kedudukan diri. Sentiasa berada dalam lurus ke hadapan. Mendidik dan terus mendidik. Masih menjadi harapan untuk orang di sekeliling. Memberi idea yang boleh dipakai. Cakapnya benar. Wawasannya segar.



Pendidik perlu berwawasan jauh. Jauh ke hadapan. Memikirkan yang besar-besar untuk anak-anak didiknya. Untuk keluarga anak-anak didiknya. Menyantuni intelek dan sosial masyarakat di sekeliling dirinya.  Semasa memakai gelar pendidik ia mendidik. Semasa di luar, pendidik kekal mendidik. Pendidik adalah profesion yang kekal pada diri pendidik. Jangan tanggalkan dari diri. Jangan buang jauh-jauh. Jika dibuang kutiplah lagi kerana ianya sudah sinonim dengan diri. Hargailah diri sendiri. Syukuri nikmat mendidik yang besar impaknya kepada anak didik. Memperkayakan minda mereka. Memperbesarkan jalan fikir mereka. Keluarkan mereka dari kongkongan budaya yang boleh dibuka luas. Merubah dan membangun ke arah yang lebih cemerlang.