Wednesday, March 4, 2015

Bingkisan Dari Kaherah: Senarai Klon Ady Putera



Mereka yang setaraf Ady Putera Abd Ghani telah ramai lahir di Malaysia. Atau mereka adalah anak Malaysia. Ada yang berada di dalam negara dan ada yang berada di luar negara. Asasnya anak Malaysia. Mungkin ibunya warganegara Malaysia atau bapanya atau kedua-duanya warganegara Malaysia tulen. Kita belum mendapat kepastian bahawa anak-anak pintar ini dilestarikan kepintarannya. Mereka dijadikan bakal pemenang Nobel Prize. Berada di pentas di Sweden. Mencipta nama besar dalam bidang-bidang yang selalunya mengkagumkan ahli akademik walaupun belum tentu sampai ke minda orang biasa. Di mana silapnya sukar difahami. Penulis pernah menyentuh hal ini. Cerita Hang Nadim di Singapura dahulu belum juga habis-habisnya. Orang dewasa yang mengendalikan sistem bernegara masih belum berubah sejak dari dahulu. Sistem feudal yang tidak sukakan rakyatnya pandai. Hingga sekarang persepsi ke arah perkara itu belum berjaya mengubah paradigma. Sindrom takut orang pandai masih kuat.

1                   Anak-anak yang pandai tiada tempatnya yang wajar.
2                   Pendidik semua peringkat tidak dilatih untuk memberi laluan kepada anak pintar.
3                   Sistem kita untuk orang biasa-biasa sahaja. Sama ada average atau under average. Mereka yang above average seperti diasingkan. Menjadi alien.
4                   Kita lebih suka anak-anak tercicir tanpa remedi.

Menelusuri kisah anak-anak pintar menemukan kita kepada kisah-kisah duka lara. Mereka dilihat seperti:

1                   Out of place. Mereka tiada tempat dalam sistem.
2                   Terpinggir kerana kepintaran dianggap penyakit yang perlu dihindar.
3                   Sistem tidak menyokong kepintaran mereka.
4                   Seperti tidak ada yang memberi sokongan. Tiada sistem dan tiada dana.

Kita terikat dengan sistem yang statik. Tiada fleksibiliti langsung. Dalam sistem kita:

1                   Semua kanak-kanak diwajibkan mengikuti sisitem yang ada sama ada mereka pintar atau tidak.
2                   Usia menjadi penentu untuk anak-anak berada pada peringkat-peringkat tertentu.
3                   Walau bagaimana pintar seseorang kanak-kanak, selagi dia kanak-kanak maka dia diwajibkan berada di sekolah kebangsaan atau di sekolah menengah. Tidak pada pagar yang boleh dibuka untuk memberi laluan pantas untuk kanak-kanak berada pada tahap IQnya. Yang selalu dilihat ialah usianya. Nilai kognitifnya tidak difikirkan dan tidak diberi pengiktirafan.

Kita kehilangan Safiah Yusof. Kita kehilangan Nur Amalina Che Bakri,  Mohd Shukri Hadafi, Chiang Ti Meng dan Chan Yao Ban. Safiah hilang dari kecemerlangan akademik. Nur Amalina tenggelam kerana kejutan budaya. Mohd Shukri menjadi mangsa keadaan. Chiang Ti Meng hilang begitu sahaja. Chan Yao Ban yang setakat ini menyerlah di Melbourne, Australia. Sudah memiliki Ph.D. Sayangnya dia tiada tempat di negara sendiri. Kita masih juga meminggirkan mereka yang pandai. Bukan setakat Chan, ramai lagi yang bertugas di luar negara kerana mereka diberi tempat. Diberi kebebasan berkreatif. Diberi kebebasan membuat penyelidikan. Dana disediakan. Makmal disediakan. Negara tumpang itulah yang memanfaatkan kebijaksanaan mereka. Yang mereka dapat ialah kepuasan dan pendapatan lumayan. Negara asal mereka kerugian berganda-ganda.

Ady Putera masih aktif walaupun menjadi mangsa sistem. Pandai yang tidak diiktiraf. Dianggap tidak sesuai diberi sebarang nilaian kertas kerana usianya yang terlalu muda. Jika dia berada di luar negara tentunya dia sudah memiliki ijazah pertama (Bachelor atau baccalaureate). Mungkin telah tamat peringkat sarjana (Masters). Pada usia 16 tahun tidak mustahil dia mengikuti pelajaran peringkat Ph.D. Di negara Barat kanak-kanak pintar dipelihara kepintarannya. Dijaga dan dibangunkan supaya mereka menjadi aset negara yang menyumbang besar ke arah pembangunan negara tersebut. Hanya negara maju sahaja yang memiliki wawasan ke arah itu. kanak-kanak pintar adalah batu gemala yang berharga. Jauhari sahaja yang mengenal manikam. Memetik kata-katanya, Ady Putera memerlukan dana untuk ke Monash University di Australia. Tidak adakah mereka yang arif membuat pelaburan berharga kepadanya? Jika tidak negara mungkin individu yang berkemampuan. Kita ramai billionaire. Millionaire lagilah ramai. Tidak perlu mereka. Hanya dermawan yang mulia hatinya sudah memadai.

Ramai orang pintar di Barat kerana mereka menyediakan laluan yang luas kepada mereka. Di USA umpamanya falsafah mereka sangat mudah. You ask for it, you get it. Budaya yang sama sudah menular ke Canada 25 tahun yang lalu sewaktu penulis berada di sana. Mereka mesra penyelidik. Mereka mesra kepada orang pintar. Semua keperluan mereka disediakan. Orang pintar suka mencipta. Mereka kreatif. Hasilnya menjadi milik negara. kerana itu warganegara Malaysia yang pintar berada di Australia, USA, Britain dan negara-negara Commonwealth yang lain. Di USA umpamanya tiada siapapun yang terlepas pandang. Orang pintar dicari, diberi kemudahan untuk meneroka bidang baru. Bill Gates adalah antara contoh itu. Di Canada pula apa sahaja yang diperlukan oleh rakyatnya cuba dipenuhi oleh kerajaan Canada. Mereka mencari siapa sahaja pakar yang bersedia berkhidmat untuk memandaikan rakyat Canada.

Kita selalu bercakap tentang peluang tetapi kita tidak memanfaatkan peluang. Di IPTA Malaysia ramai rakyat asing. Kita tidak memanfaatkan mereka. Contohnya bahasa. Di USA mereka belajar apa sahaja bahasa yang dimiliki oleh pelajar-pelajar asing. Universiti membayar mereka untuk mengajar bahasa ibunda mereka. Hampir semua bahasa dalam dunia dipelajari di USA. Pengajarnya pelajar asing yang mengikuti program Ph.D. Malah isteri-isteri pelajar asing diberi peluang yang sama untuk mempelajari bahasa pilihan mereka. Selalunya bahasa Inggeris. Jika di Malaysia kita dapat melakukannya tentu ramai rakyat Malaysia yang petah dalam berbagai bahasa asing. Isteri atau suami pelajar asing pula petah berbahasa Melayu untuk dibawa pulang ke negara mereka. Kehadiran mereka dimanfaatkan.

Begitulah andainya kita ingin memanfaatkan peluang. Anak-anak pintar yang selalu terpinggir mungkin boleh diselamatkan jika kita membuat beberapa perubahan dalam sistem pendidikan kita. Kita perlukan pakar dalam bidang specially gifted child. Kita perlukannya di tadika, di sekolah kebangsaan dan di sekolah menengah. Di IPTA mereka mengikuti kursus-kursus pilihan mereka. Usia jangan dijadikan penghalang. Jangan diikat dengan peraturan yang tidak boleh diubahsuai. Kita muasabah sistem kita. Mana-mana yang boleh diubahsuai buatlah apa yang perlu demi membangunkan modal insan yang bijaksana. Sudah sampai masanya kita melatih pendidik yang bakal memiliki kemahiran istimewa untuk mendidik anak-anak pintar. Kerana itu:

1                   Falsafah pendidikan kita perlukan anjakan paradigma. Menghargai kelainan.
2                   Topik psikologi yang memberi tumpuan kepada anak-anak pintar.
3                   Kaunseling untuk anak-anak pintar.
4                   Membina sistem individualised learning.
5                   Menyediakan bajet yang fleksibel untuk mereka.


Minda kita perlu berubah untuk menerima kehadiran anak-anak pintar. Membangunkan mereka. Mengekalkan mereka dalam negara. Berkhidmat untuk negara. Menyumbang untuk negara. Menjadi aset yang tidak ternilai. Jika tidak mereka akan diambil orang lain. Anak kita tetapi memberi manfaat kepada orang lain. Mereka mendapat hasilnya. Kita hanya bangga dengan namanya. Tetapi nama kosong yang tidak memberi apa-apa pulangan. Kos untuk membangunkan anak pintar memang tinggi. Namun dalam jangka panjang ianya memberikan pulangan yang ekonomikal. 

Bingkisan Dari Kaherah: Sejuk Bermusim



Apakah persepsi sejuk di negara-negara yang hampir dengan Kutub Utara dan Selatan? Apakah pula persepsi panas di gurun? Kita akan terkejut di negara-negara berhampiran dengan Kutub Utara dan Selatan mungkin panas dan tidak sejuk. Di Norway umpamanya musim panasnya selama enam bulan. Matahari sentiasa memancar di langit. Musim sejuknya pula selama enam bulan juga. Namun mereka hidup seperti biasa. Tidur dan jaga. Bekerja, makan dan minum, beriadah dan berehat. Begitu juga di gurun suhunya sangat rendah. Sejuk mencengkam. Di negara-negara di hemispiar utara dan selatan banyak terdapat gurun. Di negara-negara Arab, Cina, India, Pakistan, Australia, Chile dan di Amerika Syarikat. Tanpa pengalaman sebenar kita hanya membuat persepsi. Tanpa maklumat tambahan dan tanpa pengalaman persepsi itu kekal di minda kita. Walhal persepsi itu perlukan pembetulan yang besar (major).

Beranggapan sahaja adalah persepsi yang sangat salah. Apatah lagi tanpa bukti empirikal. Semua negara di luar garisan 23° utara dan selatan adalah negara-negara empat musim. Padang pasir memang panas pada musim panas. Panas pada waktu siang. Pada musim dingin maka dinginlah ia kerana suhunya rendah. Tidak benar bahawa padang pasir panas sepanjang masa seolah-olah tiada sejuknya. Malah dalam silibus matapelajaran Geografi ada topik luluhawa atau hakisan (wheathering). Panas dan sejuk yang silih berganti menjadikan batu pecah dan hancur hingga menjadi pasir dan tanah dalam proses yang lama. Begitulah di negara-negara yang hampir dengan Kutub Utara dan Kutub Selatan. Bukan selama-lamanya sejuk dan tiada panasnya. Pada musim panas, panaslah dan suhu meningkat sehingga segala tumbuh-tumbuhan dan haiwan membiak selama enam bulan.

Dalam kehidupan kita ini kita perlu memahami teori dan realiti. Antara keduanya ada jeda yang perlu difahami. Teori cuba menggambarkan realiti. Tetapi pada kebanyakan masa teori tidak dapat digambarkan dengan kata-kata atau rajah atau video sekalipun. Pada musim sejuk kita bercakap mengeluarkan wap seperti asap. Bernafas mengeluarkan wap. Bersin mengeluarkan wap. Jika kita buang air kecil di luar rumah pastinya wap berterbangan. Apa yang berlaku? Suasana sejuk atau suhu tubuh badan kita panas? Panas dan sejuk bertembung. Keluarlah wap. Semudah itu? Tanpa berada di negara yang mengalami musim sejuk kita tidak mendapat gambaran yang sebenar. Yang real. Yang hakiki.

Padang pasir yang panas atau kutub yang sejuk menjadi lumrah dalam kedudukan bumi dengan paksinya. Apabila peredaran musim berlaku maka berubahlah suhu, cuaca dan keadaan. Manusia yang aktif dan dinamik sifatnya berfikir untuk memanfaatkan keadaan. Musim panas bukan untuk berlindung. Musim sejuk bukan untuk berselimut tebal sahaja. Setiap kejadian Allah tiada satupun yang sia-sia. Kita dirangsang untuk berfikir secara bijaksana. Menjadi mereka yang ulul al-bab. Memanfaatkan keadaan. Malah mereka yang tinggal di negara-negara empat musim kehidupan mereka sangat dinamik. Peredaran musim menjadikan mereka sentiasa berfikir jauh di hadapan. Itupun jika mereka mahu berfikir. Di USA umpamanya manusia berfikir dalam jangkauan setahun lebih awal. Atau paling kurang enam bulan lebih awal. Pada musim sejuk tahun ini mereka sudah merancang untuk musim sejuk tahun hadapan. Pada musim panas tahun ini mereka sudah merancang untuk musim panas tahun hadapan. Sebagai contoh, sukar untuk membeli baju sejuk pada musim sejuk kerana rakyat mereka telah membelinya pada musim panas. Enam bulan sebelum musim sejuk itu tiba. Malah dalam musim sejuk mereka menjual pakaian untuk musim panas.

Begitulah advancednya acara mereka berfikir. Di Mesir penulis dapati keadaannya berbeza. Pada musim sejuk mereka menjual pakaian sejuk. Pada musim panas mereka menjual pakaian musim panas. Logik tetapi ketinggalan. Tidak advanced. Itu sudah menunjukkan perbezaan budaya dan perbezaan falsafah hidup. Mereka di USA atau Canada memikirkan masa hadapan. Jangkaan dan ramalan yang tinggi kepastiannya. Bahawa musim sejuk akan tiba. Bahawa musim panas akan tiba. Mereka berfikir aras tinggi. Kita yang belum advanced  ini selalu berfikir secara reaktif. Bertindak balas apabila keadaan mendesak. Tidak memikirkannya sebelum keadaan itu tiba. Bagi orang Barat hanya dijangka sahaja sudah dirancang untuk menyambut ketibaannya. Kerana itu tidak hairan bagaimana di negara kita Malaysia, perniagaan bundle sangat lumrah. Orang Barat mengganti pakaian mengikut musim. Mereka sentiasa membeli pakaian baru. Yang lama dijual ke negara-negara miskin dan belum maju seperti kita. Impak peredaran musim. Empat musim.

Dunia dibahagikan kepada hemispiar utara dan hemispiar selatan. Di utara garisan Khatulistiwa dinamakan hemispiar utara sementara yang di selatan dinamakan hemispiar selatan. Negara-negara dalam kawasan antara 23° utara dan 23° selatan berada dalam kategori negara-negara yang mengalami iklim panas. Impak empat musim tidak begitu ketara. Negara-negara di luar 23° utara dan 23° selatan mengalami iklim empat musim. Semakin ke utara atau semakin ke selatan semakin signifikan impak empat musim itu.

1                    Pada musim panasnya waktu siang mungkin antara 14 jam sehari hingga 20 jam. Malah yang lebih utara atau selatan enam bulan musim panas dan enam bulan musim sejuk.
2                    Dalam musim panas siangnya panjang dan malamnya pendek.
3                    Dalam musim sejuk siangnya pendek dan malamnya panjang.


Di bawah ini dipaparkan beberapa keping gambar yang diambil di Norway. Gambar-gambar dari Wilkipedia ini sangat jelas mengenai midnight sun. Antara negara yang hampir dengan Kutub Utara.  Matahari dilihat sepanjang hari selama 24 jam dan selama enam bulan. siang dan malam matahari itu dilihat beredar mengikut paksinya.


 


Image result for the midnight sun


Image result for the midnight sun


Image result for the midnight sun


Image result for the midnight sun


Image result for the midnight sun


Image result for the midnight sun

Image result for the midnight sun


Image result for the midnight sun




Minggu ini umpamanya berlaku Equinox. Matahari menyeberangi garisan lintang u23° utara. Sekarang di hemispiar Utara bermula musim bunga. Segala jenis bunga akan memercup untuk mencantikkan dunia. Maha adilnya Allah. Setelah sejuk mencengkam, hati manusia dihiburkan dengan keindahan musim bunga yang sangat cantik. Mereka yang di utara akan ramai yang bernikah kahwin. Musim mereka mengikat tali perkahwinan. Saat-saat yang menggembirakan.  Peralihan musim ini sendiri memberikan erti yang berbeza. Khatulistiwa yang tiada musimnya kadang-kadang tidak difahami oleh mereka yang tidak pernah ke negara-negara panas seperti kita. Mungkin matapelajaran Geografi tidak seperti yang anak-anak kita pelajari. Kita mengetahui walaupun tidak secara hakiki.


Berikut adalah gambar-gambar salji yang turun di negara-negara Arab pada bulan Februari 2015. Sesuatu yang mengujakan bagi mereka yang belum pernah merasakan kewujudan salji itu. Mungkinkah padang pasir akan menerima salji setiap tahun? Untuk renungan kita bersama. Dunia sudah sangat tua.

Image result for images of snow in the desert of middle east
Salji di Timur Tengah.

Salji di Tabuk,  Arab Saudi. Tempat yang tersebut dalam hadith akan kembali subur dengan tanaman dan pepohonan.

Bedouin shepherds made snowman
Siapa sangka mereka dapat bermain salji dan membina snowman.

Image result for images of snow in the desert of middle east
Memang teruja sangat. Seumur hidup dilanda salji.

Image result for images of snow in the desert of middle east
Baitul Maqdis diselaputi salji.

Image result for images of snow in the desert of middle east
Salji dan unta sama putihnya.


Image result for images of snow in the desert of middle east
Salji di Syria.

Pengalaman berada di berbagai tempat yang berbeza membina realiti tentang kehidupan. Tentang kebesaran Allah Yang Maha Berkuasa mengadakan segala-galanya untuk kita makhluknya. Apabila Nabi Adam hendak dijadikan khalifah untuk memakmjurkan dunia Allah menyediakan segala-galanya yang sesuai dengan manusia. Empat musim adalah satu antaranya. Ianya menginsafi diri bahawa kita di dunia ini hanya pemgembara masa. Laluan kita antara alam jasad  ke alam roh. Bukan lama. Hanya kira-kira 60 tahun. Tidak ramai yang melebihi 60 dan tidak ramai juga yang kurang darinya. Angka 60 dikira sempadan. Memaklumi dan mengerti adalah sesuatu yang penting untuk kita menyediakan diri ke arah kebaikan.

Kita mengetahui panasnya Malaysia. Kita di Khatulistiwa menerima hakikat kepanasan itu. Apabila menjelang akhir zaman maka panas dan hujan tidak menentu jadualnya. Walau bagaimanapun al-Quran dan hadith telah memberikan gambaran keadaan pada akhir zaman. Dunia semakin panas. Hanya yang dekat dengan Allah tidak merasa apa-apa. Panas dan sejuk hanya sesuatu yang relatif. Apabila hati sangat khususk panas dan sejuk itu tidak diambilkira lagi. Segala-galanya adalah nikmat yang banyak. Selagi hayat masih ada.


Sila rujuk Di Mana Aku? Siri dari USA.