Sudah lebih 40 tahun dia meninggalkan kita. Airmata di
Kuala Lumpur lagu nyanyian Saloma, isterinya, menggambarkan kesedihan ramai
warga Malaysia ketika itu. Hingga sekarang filem-filemnya tetap digemari.
Merentasi generasi. Merentasi etnik warga Malaysia. Lagu-lagunya tetap diminati
melalui Kelasik Nasional. Lagu Dendang Perantau umpamanya tetap berkumandang
setiap menjelang Hari Raya. Dialah pelakon, penyanyi, pengarah, penulis skrip,
penggubah, penyusun, pelawak, dramatis dan pemain sepak takraw di Kampung
Siglap di Singapura. Mengimbau kembali filem-filemnya, penulis terpanggil untuk
membuat suatu sorotan zaman. Adakah P Ramlee seorang genius? Atau adakah dia
memiliki firasat zaman?
Pertama: Tikar Terbang
Penulis tidak dapat membayangkan bahawa lakonan P
Ramlee dalam filem DoReMe menjadi realiti. Siapapun tidak pernah terfikir
bahawa tikar terbang itu realiti sehinggalah Tragedi MH370 terjadi. Rasanya
hampir keseluruhan rakyat Malaysia dan mungkin nusantara memahami lakonan P
Ramlee dengan tikar terbangnya. Zam zam ala kazam. Sampailah mereka ke negara
Pasir Berdengung. Rajanya bersemanyam di bawah sebatang pokok. Setelah hampir
40 tahun perginya P Ramlee, tikar cuba diterbangkan. Kenapa tidak kita ambil
iktibar. Bahawa kita perlu mengangkat martabat bangsa dengan ilmunya. Dengan
teknologinya. Mengapa tidak difikirkan pengangkutan yang senipis tikar boleh
terbang. Melangkaui masalah kesesakan jalanraya, masalah parkir, masalah kos,
masalah sosial, masalah alam sekitar dan masalah politikal.
Kita harus berfikir lebih jauh. Sultan boleh
bersemanyam di bawah pokok. Yang penting bukan tempat. Bukan suasana. P Ramlee
melambangkan bahawa yang penting ialah autoriti yang telus. Tanpa dinding dan
tanpa bumbung. Tanpa tembok dan tanpa sekatan bilik-bilik yang memisahkan. Tanpa
segrigasi dan tanpa segmentasi. Setiap orang boleh melihat dengan terus mata.
Tidak perlu mencuri pandang. Tidak perlu membuat intaian. Sesiapa sahaja boleh
melihat tanpa hadangan. Tanpa hijab buatan manusia. Pemerintah pula
melaksanakan tanggungjawabnya seadanya. Dengan kapasiti yang tersedia. Tiada
belanjawan defisit. Tiada belanjawan lebihan. Jalankan tanggungjawab seperti
yang diperlukan. Malah realiti bawah pokok berlaku di Perak beberapa tahun yang
lalu apabila sebuah kerajaan tumbang dan berlaku perebutan kuasa. Menteri
Fasola sahaja yang bersembunyi di dalam gua. Menunggu buluh runcing menikam
kakinya. Senjata yang paling dasar yang terdapat di sekeliling kita. Begitulah simplenya
pemikiran P Ramlee.
Kedua: Orang Besar Yang Menjaga Kepentingan Diri
Mereka Sahaja
Barangkali filem Musang Berjanggut melambangkan realiti
masyarakat kita hari ini. Pertamanya, sukar mencari isteri sejati. Kedua,
pembesar-pembesar negara yang lalai dan hanya mengejar kepentingan diri. Ketiga, penguasa
yang menjaga kepentingan diri. Zaman banyak berubah. Mungkin musang berjanggut
hanya dongengan. Tidak mungkin wujud dalam realiti. Yang mengusik jiwa kita
ialah garapan P Ramlee memaparkannya di layar perak betapa lawak itu banyak
mengenai realiti diri kita orang Melayu. Dari mereka yang berada di atas hingga
mereka yang berada di aras yang paling bawah. Wanita yang bernama isteri sukar
dicari. Kecerdasannya berfikir sangat luarbiasa. Bila dijumpai semua lelaki menjadi
sasau silau terpukau melihat kecantikan rupa parasnya dan tingkah lakunya.
1
Kecantikan datangnya dari dalam. Diserlahkan pada rupa
wajah. Diwarnai dengan akhlak yang mulia.
2
Ramai lelaki meminati milik orang lain sehingga lupa
miliknya juga tidak banyak bezanya.
3
Ramai orang ingin mendapatkan yang bukan hak dan tidak
halal sedangkan dirinya berkecukupan dengan apa yang diperlukannya.
Dialog cantik ini sangat mengujakan:
Datuk nikah kahwin lupa siapa dirinya. Melanggar
undang-undang dan larangan agama. Rasanya P Ramlee bukan menghina golongan
agamawan tetapi yang cuba diketengahkan ialah sensitifnya kita tentang hukum-hakam
agama. Namun kita masih tidak dapat menghindarkan diri dari maksiat dan
melanggar perintah Allah. Pemegang kuasa tahu had kuasa yang ada pada mereka
tetapi selalu melampaui batas itu.
Puspawani: "Kanda-kanda, salah tak kalau lelaki masuk ke rumah perempuan ketika suaminya tiada di rumah?"
Datuk Nikah Kahwin: "Ooh! Salah besar tu."
Puspawani: "Kalau gitu kanda ni salahlah?"
Datuk Nikah Kahwin: "Ya salah jugak. Tapi dinda jangan bimbang. Undang-undang kanda yang bikin. Kanda boleh ubah.”
Bukan undang-undang yang diubah tetapi pelaksanaannya yang selalu diubah. Disesuaikan dengan siapa yang terlibat. Filem ini cukup tajam sindiriannya dalam lawak yang santai dan menghiburkan. Gula-gula yang bersalut pedas.
Puspawani: "Kanda-kanda, salah tak kalau lelaki masuk ke rumah perempuan ketika suaminya tiada di rumah?"
Datuk Nikah Kahwin: "Ooh! Salah besar tu."
Puspawani: "Kalau gitu kanda ni salahlah?"
Datuk Nikah Kahwin: "Ya salah jugak. Tapi dinda jangan bimbang. Undang-undang kanda yang bikin. Kanda boleh ubah.”
Bukan undang-undang yang diubah tetapi pelaksanaannya yang selalu diubah. Disesuaikan dengan siapa yang terlibat. Filem ini cukup tajam sindiriannya dalam lawak yang santai dan menghiburkan. Gula-gula yang bersalut pedas.
Ketiga: Hilangnya Sifat Usahawan
Dalam filem Tiga Abdul, Ismith Ulam Raja sangat kaya.
Hartanya di dalam negara dan di luar negara. Sehingga waris-warisnya sendiripun
tidak mengetahuinya. Pada waktu kritikal sahaja mereka diberi maklum tentang
adanya harta itu. Itupun kepada yang berhak sahaja.
1
Kekayaan perlulah diperolehi melalui usaha yang
istiqamah. Tidak ada tipu muslihat dan menggunakan jalan-jalan pintas yang
tidak wajar.
2
Keadilan dalam faraid adalah untuk kesejahteraan dan
kebahagian bersama semua ahli waris. Keadilan mesti ditegakkan walau dalam
keadaan apa sekalipun.
3
Semua keputusan mestilah dengan menggunakan ketenangan
fikiran, berpandangan jauh dan memikirkan kesejahterana keluarga, keturunan dan
ummah.
Keempat: Pentingnya Amanah
Hari ini kita banyak membicarakan tentang perlunya
amanah dalam kehidupan. Dalam filem Anak Bapak diketengahkan konsep ini.
Seorang anak suka berjoli tetapi dia tidak mengusik harta ibu dan bapanya.
Amanah itu dijalankan dengan sempurna. Dia hanya berjoli dengan haknya sahaja.
Masih ramaikah wujudnnya anak jenis ini. Masih ramaikah lagi anak bangsa yang bersedia
menjaga hak negaranya. Hak watannya. Hak bangsanya. Apabila berkawan dia tidak
mengambil kesempatan. Tidak mengkhianati rakan dan taulan. Malah pemurah dan
adil kepada orang-orang bawahannya. Kita menjajakan amanah tetapi sifat amanah
tidak dimanifestasikan dalam kehidupan bersosial atau kehidupan berorganiasi. Suatu
realiti yang menjengkelkan.
Kelima: Kepentingan Pertanian
P Ramlee telah menunjukkan jalan bagaimana pertanian
sangat penting dalam kehidupan. Semua kita boleh melakukannya kerana orang kita
memiliki tanah. Dalam filem Ahmad Albab P Ramlee memberikan gambaran betapa
pentingnya pertanian untuk kehidupan kita. Perindustrian sebagai tambahan.
Pertanian adalah dasar. Sumber makanan dan ekonomi. Kaedahnya atau mekanismanya
sahaja yang perlu difikirkan. Jadikan pertanian berdaya saing dan berdaya maju.
Sayang, negara kita yang maju dan subur tanahnya membiarkan tanah kosong tanpa
usaha. Kita terlalu selesa ke pasar untuk membeli sayur. Tidak ke sekeliling
rumah untuk memetik sayur tanaman sendiri. Dari tangan kita sendiri. Tanpa racun yang membahayakan.
Keenam: Akhlak Melayu/Islam
Filem Seniman Bujang Lapok pula sangat memberi
tamparan kuat kepada sikap prejudis sebahagian dari kita. Suka hasad. Suka
memperlekehkan orang lain. Mereka yang baru berusaha diperkecil-kecilkan
usahanya. Yang baru belajar diberi cemuhan. Seorang pengawal berbangsa Sikh
mengajar kita untuk:
1
Berbudi bahasa sesama kita. Menghormati orang lain
tanpa mengira kedudukan mereka. Santuni mereka walaupun mereka kelihatan tiada
apa-apa yang signifikan untuk mereka sumbangkan kepada kita.
2
Bantu orang lain yang sedang giat berusaha untuk maju.
Paling kurang berikan sokongan moral. Beri motivasi. Jika boleh berikan panduan
mengikut pengalaman orang terdahulu yang
telah berjaya.
“Lu pu satu. Macam mana you punya bangsa mau
maju. Belum apa-apa sudah cakap macam-macam.” Pedas dialog ini. Tapi itulah
realiti di sekeliling kita. Yang negatif mengatasi yang positif. P Ramlee juga bijak psikologi. Sebelum berkomunikasi beri pujian dahulu. Lazimnya manusia teruja apabila dipuji. Boleh menundukkan egonya. Dia akan tenggelam dalam pujian itu. Dalam bahasa biasa kita katakan, lambung dahulu sebelum kita berikan nasihat yang wajar. Sebelum kritik yang mebina.
Kita semua tertawa menonton gelagat lawak P Ramlee dan
rakan-rakannya. Kita lupa bahawa yang kita tertawakan mungkin terkena kepada antara sesama kita.
Diri penulis dan sebahagian dari diri pembaca. Yang menjadi bahan lawaknya adalah kita
sendiri. Begitulah halusnya garapan P Ramlee sehingga kita tidak menyedari
bahawa lakonan itu adalah imbasan realiti masyarakat. Kita lupa bahawa apabila kita
mentertawakan orang lain sebenarnya kita mungkin mentertawakan diri kita sendiri. Lawak
itu ditujukan kepada kita. Kita menjadi badut-badut zaman. Tiada siapa
menyangka P Ramlee telah menyatakan firasatnya bahawa itulah wajah
masyarakatnya setelah 40 tahun ditinggalkannya. Dia tidak membadutkan dirinya. Dia
melihat bayangan badut itu dalam masyarakatnya lama sebelum ianya terjadi. Semoga Allah mencucuri
rahmat ke atas rohnya. Semoga kita terkeluar dari menjadi badut akhir zaman. Semoga
Allah memberkati kita semua.