Thursday, September 30, 2010

Masa Dulu-Dulu: Bahagian Ketiga Puluh Tiga- Bab 4

Di sekolah menengah teknik (SMT) Johor Bahru saya mengajar Bahasa Melayu dan Geografi. Saya tidak ada masalah tentang Geografi. Saya meminati subjek ini sejak di sekolah menengah lagi. Semasa mengambil peperiksaan STPM dahulu saya mengambil subjek ini. Pengalaman saya menjelajah dunia menjadi added asset dan added value dalam pelajaran ini. Cerita benua bukan cerita dongeng. Certa laut bukan cerita teori. Cerita ekonomi berbagai negara bukan cerita dari kayangan. Cerita perubahan musim adalah pengalaman peribadi. Pengalaman mahal dan indah sepanjang zaman. Hanya yang pernah mengalaminya sahaja will treassure the memories sepanjang zaman. Putihnya salji yang sejuk menusuk tetap mendamaikan. Yang sunyi suasananya melaut sejauh mata memandang. Putih dan putih merata di mana-mana. Hanya untuk mata yang melihatnya. Mendengar cerita tidak merasakan indah realitinya. Melihat gambar tidak merasakan hidupnya suasana bersalji.

Sewaktu di sekolah dahulu saya tidak mengerti. Saya tidak memahami apa itu sebenarnya perubahan musim. Sukar untuk mentafsir musim yang berubah kerana kita di Malaysia tidak pernah mengalaminya. Seorang teman berkursus di Toronto, Canada. Dia ditanya , how many seasons you have in Malaysia. Selamba dai menjawab. We have four seasons: hot, hotter, wet, wetter. Pada kita benar jawapan itu. Tetapi orang putih gelak kerana menyangka kita melawak. Bagaimana hendak memahami winter, spring, summer dan autumn (falls). Sesejuk mana agaknya winter. Sepanas mana pula summer. Apa pula indahnya spring. Sedamai mana autumn. Apa pula kegilaan mereka pada musim yang berlainan itu. Saya tinggalkan dahulu musim-musim itu kerana saya akan sampai kepada cerita itu nanti. Dalam episod antara benua. Lama lagi agaknya. Tinggulah. Sangat indah nostalgia itu.

Kerungsingan saya di SMT ialah bahasa Melayu. Istilah ini juga mengelirukan saya. Sekejap ada sekejap tiada. Macam biskut chipsmore. Kadang-kadang istilahnya Bahasa Melayu. Pada waktu yang lain Bahasa Kebangsaan pula. Sewaktu saya mengambil SPM (dulu OSC, FMC dan MCE), Bahasa Melayu dan Bahasa kebangsaan adalah dua subjek yang berbeza. Untuk peperiksaan OSC (Oversea School Certificate kendalian Cambridge University, England dan Universiti Malaya. Sijil itu ditandatangani oleh Vice Chanselor University Cambridge dan Naib Canselor Universiti Malaya ketika itu iaitu Prof DiRaja Ungku Aziz).

Antara latihan yang saya berikan kepada pelajar saya di SMT ialah surat kiriman. Pelajar tingkatan empat. Seperti biasa saya semak hasil kerja mereka. Saya tanda mana yang salah. Bila saya kembalikan buku latihan itu kepada pelajar, mereka kehairanan kerana format yang biasa mereka lakukan dari sekolah rendah dahulu, saya salahkan. Rupa-rupanya saya banyak berpandukan kepada amalan pentadbiran. Saya sudah biasa dengan surat menyurat rasmi dari kementerian, jabatan dan politeknik. Pengurusan pejabat dan surat menyurat tentulah menggunakan komputer.

Komputer dan mesin taip banyak bezanya. Menaip dengan komputer memerlukan kita memusing kertas. Kita kena tolak dan adjust pada jarak yang kita kehendaki. Jika di pangkal kita biarkan sahaja. Memang bila dipusing ia berlabuh dipangkal. Bila hendak menulis di hujung kenalah tolak ke hujung. Begitu juga komputer, bila kita enter maka cursor akan berlabuh di kiri skrin. Kajian yang dilakukan di luar negera menunjukkan bahawa menulis surat mengikut sistem mesin taip dan secara tradisi menjadi tidak produktif. Lagipun jika berlaku kesalahan terpaksa pula dipadam atau dibuang kertasnya. Pembaziran yang melampau. Melambatkan. Anti produktif. Tidak efisien.

Maka komputer menang dalam hal ini. Teknologi mengalahkan birokrasi dan mungkin mengalahkan protokol. Saya sudah biasa dengan pentadbiran di Politeknik Batu Pahat (PBP). Komen pelajar tentang kesalahan semasa membuat surat kiriman itu membuatkan saya termangu sebentar. Saya semak buku teks BM. Saya jadi keliru. Amalan dan teori tidak selari. Teknologi belum sampai di sekolah. Ataupun tradisi itu dipertahankan kerana formatnya begitu. Jika itu sebabnya maka saya kira dunia akademik dan dunia muamalah yang merangkumi dengan hal-hal yang berkaitan dengan masyarakat tidak segerak. Akademik dalam kepompongnya. Masyarakat meninggalkan sekolah jauh di belakang.

Dalam masa dunia ghairah dengan inovasi dan kreativiti, sekolah masih lagi mabuk dengan mempertahankan status quonya. Modus operandi yang menjadi jumud. Obsolete. Lapuk. Ketinggalan zaman. Out of place. Orang bercakap tentang state of the art, kita bercakap tentang birokrasi. Walau bagaimanapun saya akur dengan keadaan. Lalu saya katakan sesuatu kepada pelajar. Saya mengambil pendekatan kompromi. Di sekolah, saya katakan, gunakanlah teori yang masih digunapakai. Yang dinilai benar dalam PMR atau SPM atau STPM. Nasihat saya ialah, apabila bekerja nanti gunakan pula kaedah komersil seperti yang saya maklum. Pelajar akur dengan pendapat saya.

Dalam tugasan yang berkaitan dengan buku teks, saya rasa secara psikologinya buku teks menjadi alat bukan memotivasi. Saya kira sifatnya demotivating. Rekabentuk kulitnya, kertas yang digunakan (menjimat kos), artkel yang dimuatkan tidak memberi daya tarikan. Bagi pelajar yang mendapat buku teks pinjaman keadaan itu lebih teruk. Bukunya kusam. Mungkin kumal. Ada contengan pelajar terdahulu. Lalu saya memilih hanya latihan yang agak menasabah kesesuaiannya. Saya ambil keratan dari Dewan Masyarakat, Dewan Budaya, Dewan ekonomi, Dewan Sastera dan majalah-majalah akademik lain. Atau saya ambil keratan akhbar. Atau cabutan dari mana-mana buku. The excitement berbeza jika saya menggunakan buku teks. Layu pelajar dengan buku itu. Artikel dari luar memungkinkan mereka menjadi live. Hidup kerana perbincangan, olahan, susunan dan topik semasa yang segar.

Maka berulang-ulang kali saya membuat salinan fotostat. Tidak mengapalah, kata saya. Saya puas. Nampaknya sekarang ini, sudah ada suara dan mungkin gerakan yang menuntut supaya buku teks dijadikan tidak perlu. Sekolah dan guru mencari bahan yang sesuai untuk menyampaikan pengajaran. Kos untuk menyediakan bahan, artikel, mencetak, mengagih dan mentadbir buku teks dialihkan supaya bajetnya berkaitan dengan penyediaan mesin fotostat atau pencetak dan kertas cetakan komputer. Saya memikirkan jangka panjang. Saya kira pelajar akan lebih bermotivasi untuk datang ke sekolah dan kelas dan menjadi daya tarikan yang memanjang.

Bahan yang terlalu rigid mematikan daya fikir pelajar. Apatah lagi jika hal yang dibincangkan itu isu lama yang sudah ketinggalan zaman. Teknologi sudah berubah. Fokus manusia sudah berubah. Jika alam pendidikan dalam kepompongnya yang tersendiri, sukar bagi guru menjadikan anak didiknya menjadi bakal pemain global. Warga global. Kita inginkan anak didik kita being able to spread their wings. Fly to distant land. Discover new passion. Develop new interest. Dwell on the future. Sudah tidak relevan mana-mana yang tidak futuristic. Yang tidak technology based. Tidak ke hadapan, advanced. Its a fallacy to insist on the present state of the art only. The world is so volatile. It maybe violent. Changes is inevitable. It has to be expected. Yes it is knocking at our door all the time. Technology is being repleced by the seconds! Pedagodi adalah sesuatu yang berubah mengikut arus, zaman, keperluan dan keadaan. Mengikat kepada sesuatu zaman sahaja tidak memungkinkan guru untuk menjadi kreatif dan inovatif.

Berilah ruang kepada pendidik mengurus perubahan. Mereka adalah orang-orang yang berada on the ground. Mereka sangat memahami apa yang perlu dibuat. Sayangnya mereka selalu dihalang dari melakukan perubahan. Larangan itu mungkin subtle. Mungkin terang-terangan. Bajet pula tidak fleksibel. Sekolah terikat dengan peraturan yang ketat. Barangkali jika dibajetkan, akan ada penyelidikan, pembangunan yang berkaitan dengan sistem, pentadbiran, pemikiran, falsafah, prosedur dan apa sahaja yang memberikan impak positif terhadap pendidikan. Bila agaknya semua ini boleh dinikmati? Entahlah. Usahalah lagi. Lebih Kuat lagi. Lebih Fokus lagi.

Tadika Itu Hiburan Atau Pendidikan?

Hari ini Khamis 30 September 2010 saya singgah di sebuah pasaraya. Entah yang keberapa saya tidak tahu. Setiap kali saya melihatnya saya menjadi lemas. Saya rimas. Saya jadi mencuka. Saya luka perasaan. Saya jadi kehilangan rasa. Event seperti itu ada di mana-mana. Bukan sahaja di hujung minggu, pada hari kerjapun event itu diadakan. Ramai pula yang menontonnya. Kanak-kanak merata tempat. Orang tua berkeliling penuh minat. Ibu bapa seronok gembira.

Bayangkan anak-anak yang masih hijau dididik untuk akhirnya mencintai hedonism. Hidup mereka rancak dengan muzik sepanjang masa. Mereka hanya tahu berhibur. Dari event kecil mereka akhirnya menjadi terbius dengan hiburan tanpa batas. Unplugged. Terlalu muda usia mereka. Setiap masa mereka didedahkan, dilatih, dibudayakan dengan muzik, nyanyian dan hiburan. Mereka pula dihias dengan berbagai rupa. Pakaian beragam. Hilang jatidiri mereka semua. Apa sebenarnya mereka hendak dibentuk? Ke mana pula arah tuju mereka?

Malang sekali anak-anak kecil yang belum mencapai usia tujuh tahun diperlakukan begitu. Semuanya atas nama TADIKA, TABIKA, TASKA, TASKI, KINDERGARTEN, TAMAN ASUHAN dan ABIM. Agensi yang mengendalikannya berbagai juga. Bermacam-macam kementarian dan jabatan. Yang swasta tidak boleh dikira. A lucartive business. Yang berada berlumba-lumba melabur. Yang kurang berada mencari yang paling minimum bayarannya. Demi anak. Demi masa depan. Demi kelangsungan masa depan keluarga.

Syaidna Ali menyarankan bahawa pada usia antara lahir hingga tujuh tahun, banyakkan bermain dengan anak-anak. Ibu bapa disarankan banyak bermain dengan mereka. Ya bermain. Tetapi jangan terpedaya dengan perkataan bermain itu. Jangan bermain-main dengan istilah itu. Bukan bermakna bermain tanpa matlamat. Tanpa prosedur. Tanpa peraturan. Tanpa pengajaran. Tanpa masa dan tempat. Bermain itu dengan disiplin. Untuk mengajar. Untuk menunjukcara. Untuk membimbing. Untuk menguatkan fizikal. Untuk menguatkan kesihatan. Untuk mengasah bakat. Untuk mencungkil segala kebaikan dna kemungkinan. Untuk menguatkan stamina. Untuk berdikari. Untuk bersosial. Untuk berperaturan. Untuk toleransi. Untuk ukhwah. Untuk kasih sayang. Untuk kepimpinan dan yang dipimpin. Bermainlah tetapi bukan untuk main-main. It has to be with purpose. Objektifnya mestilah jelas.

Bermain yang dicadangkan lebik kompleks dari yang dijangka. Dari yang difahami. Usia menjelang tujuh tahun adalah zaman yang masih jernih. Mereka masih putih. Masih bersih. Masih telus. Masih mulus. Suci dari segala kekotoran. Dari noda. Pada usia inilah mereka mesti didisiplinkan dengan agama. Dengan suruhan agama. Dengan amalan agama. Solat menjadi tiang dan tembok pertama yang mesti dibina. Yang mesti dibangunkan. Yang mesti didirikan. Yang mesti dikebalkan. Yang mesti bentengkan. Yang mesti diperkukuhkan. Yanbg akhirnya mesti dipertahankan. Diperkasakan.

Pada usia begini mereka mudah menyerap sessuatu yang baru. Lekat ingatan di benak mereka. Yang nanti sampai ke tua menjadi kenangan. Mereka mestilah diberi yang terbaik. Yang selari dengan garispandu agama. Yang menyejukkan roh-roh yang tenang. Yang mendamaikan jiwa yang bergejolak. Yang ingin didekatkan selalu kepada Allah.

Mengapa dan kenapa? Apa sebabnya? Dalam usia muda ini mereka dikaburi. Diracuni. Dicemari dengan hal-hal yang tidak sepatutnya. Usia semuda itu mereka tidak diberi pilihan untuk mendapatkan yang terbaik. Yang menjadi keutamaan hidup di dunia dan akhirat. Yang merintis jalan selamat, jalan lurus yang digariskan Allah dan RasulNya. Yang diperpanjangkan ulama’ yang menjadi pewaris para anbia’.

Anak-anak di kindergarten memanglah itu bentuk pendidikan mereka. Menyanyi dan menari. Muzik sepanjang masa. Tetapi bagaimana anak-anak di TASKA, TASKI dan yang serupa dengannya boleh terlibat dengan event yang menyimpang dari agama. Dari zikir dan doa. Tentulah tidak cukup anak-anak di tadika hanya diajar dengan doa makan dan minum. Doa tidur. Doa berpakaian. Doa dan zikir mestilah dimagnifikasikan. Di menifestasikan dalam bentuk kehidupan beragama. Ad-din. Guru-guru meraka didedah dengan Islam. Ibu bapa mereka Islam. Bila ada event hiburan, anak-anak tidak berpakaian sewajarnya. Tiada identiti Islamnya.

Ironis dan paradox bila dalam event seperti itu anak-anak kecil yang tidak mengerti apa-apa. Berpakaian Melayu, berkopiah tetapi disuruharah terkinja-kinja, menari-nari dan terjerit-jerit. Ibu bapa yang berskopiah dan ada yang berserban. Ibu-ibu bertudung panjang dan lingkup. Audien pula dalam lingkungan mereka yang Muslim juga. Event itu tidak mencerminkan Islam. Tidak ada tanda aktiviti beragama. Bertambah malang bila event itu dimulakan dengan doa. Hanya make-up. Satu momokan yang kerap berlaku di mana-mana.

Bila sebenarnya kita boleh sedar akan kesilapan-kesilapan ini? Kembali untuk menegakkan yang hak. Bekerja untuk membina kekuatan akidah. Memperkukuh dan memperkasa agama. Merentas jalan lulus yang diredhai. Kita terpedaya dengan dunia sedangkan matmamat akhir kita bukan di sini. Kesemuanya ingin ke akhirat. Biarlah anak-anak itu berada di landasan yang betul. Sampai ke desta

Bimbinglah anak-anak kecil kita ke jalan lurus itu. Binalah sistem yang mencerminkan Islam. Yangs seuai dengan kehendak Allah. Mematuhi arahan dan sunnah RasulNya. Ke mana lagi hendak diarah? Kita sudah ada yang terbaik. Yang sudah digarispandukan. Yang sudah dijamin terbaik. Yang menjadi pilihan teragung. Inilah yang selalu Allah tanyakan dalam al-Quran. Kenapakah cari yang lain selalin Islam? Bukahkah telah diwahyukan bahawa ‘Pada hari ini telah Ku sempurnakan agamamu’? Allah menegaskan bahawa Allah redha Islam itu menjadi agama bagi mereka yang beriman’.

Keluarkanlah anak-anak kecil kita dari lingkungan yang tidak membina agama. Akhirnya nanti mereka faham bahawa agama itu seperti juga agama lain. Penuh dengan tarian dan nyanyian. Penuh dengan muzik dan hiburan. Fahaman salah ini yang dibawa hingga mereka besar dan mungkin sehingga dewasa. Ketika mereka sudah menjadi buluh nanti segala-galanya akan menjadi tunggang terbalik. Sukar untuk diubah persepsi dan perspektifnya. Jenuh nanti didakwah. Berbuih untuk dibetulkan. Memantul. Mereka yakin mereka dididik dengan betul. Mereka yakin jalan mereka adalah jalan yang lebih lurus.

Janganlah keadaan yang sudah bobrok ini semakin hancur. Kita yang boleh mengubahnya. Ibu bapa, andalah yang boleh mengubahnya. Guru-guru tadika, tuan-puanlah yang boleh mengubahnya. Kementerian dan agensi, mulakanlah perubahan ke arah yang Islamik. Pemimpin dan ketua, kembalilah kepada memartabatkan Islam. Wahai kaum, marilah sama-sama kita kembali kepada Islam yang telah dijanjikan lurus dan diredahaiNya.