Kebetulan semasa bertugas menjadi pendidik penulis diberi
kepercayaan untuk menjaga disiplin pelajar. Di sekolah menengah Chung Hwa Wei
Sin pengalaman penulis bermula. Di Politeknik Ungku Omar paling lama rasanya.
Bersilih ganti bertugas di HEP, waden dalam asrama dan waden luar asrama. Bila
pindah ke Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru penulis menjadi Penolong kanan
HEM. Menjaga pelajar siang dan malam. Begitu juga apabila pindah ke Pusat
Latihan Staf Politeknik (PLSP) di Parit Raja, Batu Pahat. Bertukar namanya
menjadi Institut Teknologi Tun Hussein Onn (ITTHO). Kemudiannya menjadi Kolej
Universiti Tun Hussein Onn (KUiTTHO). I kecil (i) yang nostalgik. Dikekalkan
kerana asalnya ITTHO menjadi KUiTTHO. Dari tahun 1994 hinggalah tahun 1999
penulis menjaga HEP. Mendidik pelajar untuk menjadi matang sebagai manusia muda
yang terpilih.
Paling banyak yang penulis temui ialah pelajar yang
tidak ada keyakinan, berfikiran negatif, menolak kebiasaan, terlalu mendesak
tanpa mengetahui duduk perkara dan terlalu menyendiri hingga banyak yang tidak
diketahui. Sebenarnya sebagai orang muda pelajar banyak kekurangan dari segi
kemahiran insaniah. Dari segi intelek pelajar tidak boleh dipandang remeh.
Hanya dari segi hubungan kemanusiaan mereka selalu kalah. Satu lagi sifat orang
muda ialah suka mengelak dari bertembung dengan orang dewasa. Kerana itu ramai
pelajar enggan bertemu dengan pensyarah hatta ketika mereka tenggelam punca
sekalipun. Mana-mana pelajar yang gemar berdamping dengan pensyarah mereka menjadi
pelajar yang berkeyakinan dan memiliki sifat-sifat untuk terkehadapan. Orang
mudah suka sesama mereka sendiri sahaja. Sedangkan di kalangan mereka ada ruang
kosong dari segi pengalaman dan kebiasaan. Kemahiran beradab, diplomasi dan
protokol.
Pengalaman lazimnya boleh dicari secara sendiri. Tetapi
perlu memakan masa yang lama dan banyak bertimbun. Jika bergandingan dengan
mereka yang lebih lama atau berpengalaman banyak yang boleh dikongsi. Dimaklumi
terlebih dahulu sebelum mengalaminya sendiri. Dalam hidup ini kebanyakan
perkara adalah berkaitan dengan menyelesaikan masalah. Ada masalah yang lumrah.
Ada yang rumit. Ada yang luarbiasa. Namun begitu setiap masalah berbeza
ditanggapi oleh orang yang berbeza. Senang kepada orang lain terlalu susah pula
kepada orang yang lain. Oleh yang demikian setiap orang muda sewajarnya belajar
sebanyak-banyaknya cara terbaik untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Apabila
menyelesaikan masalah perkara-perkara berikut perlu diambil perhatian:
1
Segera tetapi tidak mengabaikan keadaan
sekitar masalah itu. Mengambilkira semua perkara. Tidak mengabaikan mana-mana
bahagian yang berkaitan dan relevan.
2
Ekonomikal. Tidak memerlukan kos yang
tinggi.
3
Jangkamasa yang diambil tidak terlalu
lama. Jika tidak penyelesaiannya menjadi lapuk atau jumud. Tidak lagi
diperlukan.
4
Tidak melibatkan terlalu ramai ahli.
Banyak hal lain yang juga penting untuk dilakukan.
5
Kaedah yang diambil dijangka menyelesaikan
masalah atau mengurangkannya ke tahap yang minimum.
6
Ahli yang terlibat mestilah fokus kepada
masalah yang berkaitan sahaja.
7
Keputusan yang diambil tidak menimbulkan
masalah lain yang di luar jangka.
Kesemua perkara yang perlu difikirkan tidak datang
dengan sendirinya. Pengalaman penting untuk menentukan prosedur. Menentukan
kaedah. Menentukan operasinya yang paling berkesan. Dalam banyak hal masalah
yang timbul hendaklah dimaklumkan kepada pihak yang lebih arif. Yang lebih
berwibawa. Yang lebih tinggi pangkatnya.
1
Mereka boleh menentukan yang mana
kritikal dan yang mana bukan.
2
Mereka boleh mencadangkan berbagai
alternatif.
3
Memberi kebenaran untuk menggunakan
kemudahan (resources) yang berkaitan.
4
Melantik pemandu untuk dirujuk dalam
menyelesaikan masalah.
Suatu hal yang tidak dapat dielakkan ialah apabila
sesuatu masalah tidak dapat diselesaikan dengan mudah maka ianya akan melarat
menjadi lama dan lebih rumit. Apatah lagi jika mereka yang terlibat menambahkan
maklumat atau mencipta sub-plot yang tidak berkaitan. Apabila pada suatu
peringkat bawah masalah tidak dapat diselesaikan maka perkara itu hendaklah
dibawa ke peringkat yang lebih tinggi. Seorang doktor yang memeriksa pesakit
tidak mengetahui penyakit yang dihidapi pesakit itu kecuali setelah pesakit menceritakan
tanda-tanda yang dialaminya. Pemeriksaan yang akan dilakukan cuba mengesahkan penyakit yang dideritai. Mungkin
juga menemukan penyakit lain yang tanda-tandanya hampir serupa. Begitu juga
seorang ketua tidak tahu apa sahaja yang berlaku di bawah ruang lingkup
tanggungjawabnya. Tidak mungkin kesemuanya diketahui. Ada yang diketahui dan
ada yang tidak. Pembantu yang di bawah hendaklah dilatih mengenalpasti masalah
yang kritikal dan yang tidak. Masalah yang kritikal melibatkan banyak hal lain.
Contohnya ketiadaan air dan elektrik adalah masalah yang kritikal jika
berpanjangan. Komputer rosak adalah kritikal. Tetapi jika sebatang pen rosak,
ianya bukan kritikal.
Satu lagi perkara yang penting untuk menyelesaikan
masalah ialah kemahiran menyusun fikiran. Dalam kejuruteraan boleh dirujuk
kaedah Critical
Path Method (CPM) atau Programme Evaluation and Review Technique
(PERT). Menyusun idea adalah penting supaya yang dahulu didahulukan dan yang
kemudian dikemudiankan. Istilah yang biasa digunakan ialah kronologi peristiwa.
Dari mula hingga ahkirnya. Belajar menyelesaikan masalah sangat berguna apabila
sampai masanya menjadi ketua atau orang yang dipercayai. Masalah yang dihadapi
ada caranya untuk diurai. Sekiranya masalah itu memberikan tanda-tanda tidak
dapat diurus maka bantuan pihak yang lebih tinggi diperlukan. Mungkin ada jalan
fikir yang tidak timbul semasa berusaha menyelesaikannya.
Belajar di IPT bukan segala-galanya. Banyak yang
perlu dipelajari dari persekitaran. Dari pengalaman. Seeloknya orang muda aktif
dalam persatuan, kelab, perkumpulan atau jawatankuasa-jawatankuasa apa sahaja
asalkan memberikan manfaat. Mungkin untuk agama. Untuk masyarakat. Untuk akademik.
Untuk ekonomi. Untuk apa sahaja yang memberi manfaat. Memberi pengalaman. Mengajar
menjadi pemimpin. Mendidik menjadi manusia yang peka dengan masalah orang lain
di sekeliling diri. Pengalaman kecil-kecilan ini membantu membina pengalaman
untuk menyelesaikan masalah yang lebih besar pada masa hadapan. Masalah yang
sifatnya kritikal kepada hal-hal di sekeliling diri sendiri. Melihat dan merasa
pengalaman sendiri atau orang lain banyak membantu memahirkan diri. Antara manfaat
kemahirna menyelesaikan masalah ialah:
1
Kemahiran bertenang dalam kebanyakan
keadaan.
2
Mahir dengan prosedur yang berkaitan.
3
Tahu siapa yang boleh diajak
bekerjasama.
4
Mengetahui sumber yang boleh digunakan (disposal
resources).
Mereka yang mahir menyelesaikan masalah lazimmya:
1
Dihormati kedudukannya.
2
Selalu dirujuk.
3
Menjadi pakar.
4
Berpeluang terlibat dengan hal-hal yang
lebih pada peringkat tinggi.
5
Menjadi konsultan professional.
Belajarlah seberapa yang mungkin. Berusaha untuk
menjadi yang terbaik. Semasa masih belajar, skop pengalaman mungkin minimum. Sesudah
tamat belajar baru mendapat peluang menyelesaikan masalah yang sebenar. Hakiki.
Bukan sebarangan. Natijahnya penting. Pengalaman yang baik ialah yang
melibatkan banyak operasi. Mengerti cabang-cabang organisasi. Ianya penting
untuk lebih mengerti masalah di bahagian lain. Lebih arif tentang pentingnya
kepada organisasi. Mereka yang lebih berwibawa pengalamannya akan lebih mudah
mendapat tempat di hati orang-orang di atas. Lebih dipercayai. Lebih luas
peluangnya untuk mencapai kejayaan pada peringkat yang lebih tinggi. Orang yang
mahir menyelesaikan masalah orang-orang yang lebih berjaya dalam kebanyakan
hal. Selamat belajar.