Wednesday, November 21, 2018

Mematangkan Diri Melalui Orang Dewasa




Untuk mencapai kematangan ada dua cara:

1                     Usia yang bertambah melewati 18 tahun.
2                     Belajar dari pengalaman orang lebih dewasa.

Lazimnya anak-anak muda lebih condong ke arah rakan sebaya. Mereka selesa dengan keadaan itu. Lalu mereka menjauhkan diri dari orang dewasa yang memiliki berbagai kelebihan. Antaranya:

1                     Banyak pengalaman yang berbagai.
2                     Biasa menyelesaikan masalah.
3                     Biasa membuat keputusan kritikal.
4                     Biasa dengan cabaran kerja dan kehidupan.

Kita biasa dengan keadaan anak muda yang sangat kurang dewasanya. Mereka mungkin graduan tetapi serba kekurangan dari berbagai segi.

1                     Tidak mahir dalam pengurusan dan pentadbiran.
2                     Tidak mahir dalam protokol dan etiket.
3                     Kurang kemahiran sosial.
4                     Tiada kemahiran dari segi kepimpinan.
5                     Akhlaqnya masih belum murni (cultured, cultivated, nurtured and refined).

Anak-anak muda sewajarnya menimba pengalaman dari mereka yang dewasa dan berpengalaman dalam berbagai bidang dan berbagai hal. Caranya:

1                     Mendekati mereka.
2                     Bekerjasama dengan mereka dalam projek atau kerja-kerja rasmi dan kerja amal.
3                     Meminta pandangan mereka dalam banyak hal.
4                     Membuat pengamatan tentang aktiviti mereka, cara mereka melaksanakan tugas mereka.
5                     Meminta sokongan dan pengesahan mereka.
6                     Bertukar-tukar pendapat tentang banyak hal yang berkaitan dengan tugas mereka atau        hal-hal kemasyarakatan, politik dan hal-hal lain yang penting dalam masyarakat.

Apabila mula bekerja kebanyakan majikan beranggapan bahawa seseorang itu memiliki kemahiran asas. Jika berjawatan eksekutif harapan majikan tentunya:

1                     Boleh memimpin staf di bawahnya.
2                     Boleh merancang.
3                     Boleh mengorganisasi sesuatu aktiviti.
4                     Boleh mengkoordinasi pihak-pihak yang berkepentingan.
5                     Boleh berkomunikasi dengan baik.
6                     Boleh memberi arahan yang jelas.
7                     Boleh berunding – negotiation.
8                     Boleh menyelesaikan masalah. Boleh membuat keputusan yang rasional.
9                     Boleh mengintegrasi dan mengkoodinaasi.
10                 Boleh mendengar dan boleh memberi maklum balas.
11                 Tahu tentang pengurusan pejabat.
12                 Boleh mengendalikan mesyuarat.

Jika tiada asas langsung, sukar bagi majikan hendak memberi latihan. Mereka tidak boleh membawa penumpang (passenger) dalam organisasi mereka. Mereka tidak perlukan pekerja baru yang benar-benar mentah dalam banyak hal. IPT atau institusi latihan yang melengkapkan mereka. Kerana itu:

1                     Pelajar perlu aktif dalam Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), kelab-kelab dan aktiviti lain    di IPT.
2                     Berlatih menjadi pemimpin untuk memimpim pelajar lain dan ahli-ahli kelab.
3                     Boleh membuat kertas kerja.
4                     Boleh membuat kerja lapangan.
5                     Sudah membina networking.
6                     Berkeyakinan tinggi.
7                     Brintegrasi.
8            Belajar untuk lebih perihatin dan banyak bersifat empati.

Jika mereka perlu belajar sekalipun ianya melibatkan aspek-aspek kritikal seperti kerahsiaan, pemantauan, laporan lisan dan bertulis. Anak-anak muda yang tidak terlibat secara langsung dengan aktiviti sesama pelajar boleh juga terlibat dengan ahli masyarakat di luar kampus umpamanya. Banyak ruang dan peluang untuk anak muda belajar hidup dalam ruang lingkup masyarakat yang kecil dan besar. Peluang-peluang itu adalah untuk membina kemahiran hidup dalam suasana sebenar dalam kehidupan.

Kehidupan di luar sangat kompleks. Dalam organisasi juga kompleks tetapi dalam kehidupan di luar lebih tinggi lagi aras kompleksnya. Anak-anak muda yang cepat dewasa merasa sensitif dengan semua perkara di persekitaran mereka. Banyak tanda-tanda penting. Banyak perubahan berlaku. Kesemuanya perlukan tindakan atau respons positif.  Amat berbeza antara mereka yang matang dengan yang tidak. Kematangan dimanifestasikan dengan tindakan positif. Difikirkan secara selari dan mendatar. Banyak usaha menambahbaik. Sebaliknya tanpa kematangan akan berlaku banyak hal-hal yang tidak kongruen. Banyak paradoks. Banyak percanggahan. Banyak hal yang dilihat negatif sedangkan yang diperlukan ialah pengharmonian dan penyesuaian.

Dalam kerja yang sebenarnya banyak hal yang perlu dipelajari dengan cepat. Dunia organisasi khususnya dunia korporat, perubahan sangat bergolak pantas (volatile) dan mereka yang terlibat perlu pantas menanganinya. Perlu pula bijak dalam banyak hal. Pekerja yang diperlukan ialah yang memiliki berbagai aset penting, sihat fizikal dan mental, berfikiran lapang tetapi tajam, perihatin, melihat ke hadapan dengan visi yang jelas dan menggabungkan perancangan jangka panjang dan perancangan strategik. Memahami tahap autoriti yang digalas, tanggungjawab yang perlu dilaksana dan akauntibiliti dirinya dalam melaksanakan autoriti dan tanggungjawab yang diamanahkan.

Maka matanglah selari dengan usia masing-masing. Untuk lebih cepat matang timba dan cedok pengalaman orang yang lebih dewasa dan lebih lama sebagai pemain dalam kehidupan. Tidak salah copypaste dalam kehidupan asalkan ianya membawa kepada kebaikan dan boleh menambahbaik keadaan.