Anda guru baru?
Saya tahu kerana anda ditugaskan mengajar di kelas yang hujung-hujung. Kelas
yang dielakkan oleh guru-guru lama. Semua guru yang berpengalaman mengelak dari
mengajar kelas-kelas tersebut. Jika terpaksa apa hendak dibuat. Kebektulan anda
datang. Baguslah. Kelas itu diserahkan kepada anda. Malang? Mungkin. Suka? Gila
rasanya jika mengatakan suka. Saya juga
tahu anda guru baru kerana selalu teragak-agak bila berada dalam kelas. Pelajar
selalu mentertawakan anda kerana cara anda bercakap tidak sama dengan cara
mereka bercakap. Mereka bercakap Melayu tetapi loghatnya berlainan. Intonasi
suara mereka berlainan. Bunyinya berlainan. Dilema? Sudah tentu. Menyesal?
Sedikit. Tetapi ini tugas penting. Berbakti kepada anak bangsa. Cita-cita suci
yang ditanam di IPT dahulu. Pensyarah yang lunak suaranya menusuk memberi kata
semangat untuk berbakti kepada negara. Kepada watan tercinta. Kepada tanahair
yang di sini tumpah darah anda. Anak bangsa saya masih dahakan ilmu. Mereka menanti
guru yang boleh digurui. Yang boleh digantungi harapan untuk menjadi pandai. Untuk
nanti keluar dari kemelut kemiskinan. Kemelut kejahilan. Kemelut kedaifan. Guru
yang diharap membawa sinar cahaya terang yang benderangnya memenuhi seluruh
hati yang di dalam. Supaya penuh berisi. Supaya dada sesak dengan kepandaian.
Setiap tahun
situasi begini berulang. Tidak kira dari institusi mana anda belajar untuk
mendapatkan ilmu mengajar. Sekarang sampai masanya anda bersendirian. Tiada
siapa lagi yang boleh anda harapkan. Andainya anda rapat dengan mana-mana
pensyarah IPT anda dahulu bolehlah bermanja-manja meminta tip itu dan tip ini.
Minta bantuan spiritual untuk menghadapi situasai yang mencemaskan ini. Bukan
selalu cemas. Kadang-kadang lemas juga. Anda terlalu baru untuk memahami
keadaan. Sebenarnya tanyalah semua guru yang sudah terlalu lama dalam profesionnya.
Kesemua mereka sudah terlalu biasa melalui apa yang anda lalui sekarang. Rasanya
pengetua anda pernah melalui zaman-zaman gelap seorang guru baru. Baiklah sekarang
anda berhenti sejenak. Tarik nafas panjang-panjang. Sedut dalam-dalam. Pejam mata.
Heningkan pemikiran. Perlahan-perlahan tanya diri anda sendiri. Jangan tanya
orang lain. Tanya diri anda sendiri. Untuk apa anda berada di sekolah anda
sekarang. Tidak ada orang paksakan? Tiada
siapa yang pandai-pandai menghantar anda ke sini. Anda dengan rela hati meminta
jawatan. Meminta untuk bertugas walau di mana sekalipun. Demi negara. Demi cita-cita.
Demi kelangsungan seorang warganegara yang besar cita-citanya. Menjadi seorang
pendidik berwibawa. Menjungjung langit sambil bertapak di bumi.
Take stock. Fahami
situasi sekarang. Anda seorang guru. Diberi beberapa subjek untuk diajar. Pada akhir
tahun diwajibkan menghabiskan silibus. Memberi ujian dan peperiksaan kepada
pelajar. Perlu ada markah sama ada yang hitam atau merah. Diminta membuat
laporan berapa orang yang lulus dan berapa orang yang gagal. Dari mereka yang
lurus berapa yang mendapat A, B, C dan D. Macam pernah dengar semua itu. Tetapi
masalahnya semasa latihan tidak sesukar dengan situasi semasa. Itu latihan. Merasa
secebis dari rempah ratus pendidikan. Rencah yang hanya sekadar dicicip untuk
mengenalpasti duna pendidikan yang sebenar. Yang sekarang anda hadapi adalah
realiti. Bukan latihan. Ingat:
1 Anda
sudah terlatih.
2 Sudah
dibekalkan dengan falsafah, pedagogi, sosiologi, psikologi, kaunseling dan
teknik mengajar.
3 Sudah
menjalani latihan mengajar selama satu semester.
4 Sudah
pernah mengajar yang sebenar-benarnya walaupun dalam situasi yang terpilih.
Situasi sekarang:
1 Pelajar
tidak pandai membaca.
2
Tidak
pandai membaca.
3
Tidak
berminat belajar.
4
Tidak
mendengar arahan dengan betul.
5
Tidak
menumpukan perhatian.
6
Anda
lemas sendirian.
Do not despair. Jangan risau. Pandang ke hadapan. Lihat dinding bilik anda selama yang
mungkin. Cuba lakarkan pada dinding itu gambaran setiap orang pelajar anda. Yang
lelaki dan yang perempuan. Yang kemas pakaiannya dan yang tidak kemas. Yang suka
bermain dan yang suka tidur. Yang malas dan yang agak rajin. Bermacam karekter.
Bermacam lagak mereka. Lihat seorang demi seorang. Apa persamaan antara mereka.
Apa perbezaan antara mereka. Ketepikan perbezaan itu buat sementar awaktu. Lihat
kembali persamaan. Usia mereka hampir sama. Tubuh badan mereka hampir sama. Kebanyakan
mereka anak petani, orang kampung, pedalaman, kawasan sesak, ibu dan bapa
kurang berkemampuan. Katahuilah. Pelajar-pelajar anda sedang tenggelam
perlahan-lahan. Anda datang sebagai penyelamat mereka. Penyelamat mereka. Kedatangan
anda memang ditunggu. Bukan sahaja oleh pengetua, bahkan pelajar-pelajar. Mereka
menanti seorang guru yang menjadi penyelamat diri mereka. Mereka tidak
dilahirkan untuk berada dalam situasi begini. Mereka tidak mahu. Keadaan menempatkan
mereka di kelas ini.
Sekarang anda tahu
bahawa anda bukan sebarang guru. Guru yang membawa harapan kepada mereka yang
tidak diberi harapan. Mungkin pengetua tidak memberi harapan. Mugkin guru-guru
lain yang berpengalaman tidak memberi harapan. Mungkin ibu bapa sendiri tidak
memberi harapan. Apabila anda datang jangan kuburkan harapan mereka. Di sinilah,
di sinilah cabaran yang seharusnya anda lalui. Anda boleh menghabiskan silibus
tetapi bukan seperti mengajar pelajar di kelas terbaik. Tugs anda bukan supaya mereka
lulus periksa. Mereka lebih senang dapat memahami satu atau dua istilah. Boleh membina
ayat yang mudah. Boleh membaca walaupun merangkak-rangkak. Mereka tahu ada guru
yang membantu mereka. Bukan mengabaikan mereka. Cuba pada peringkat awal:
1
Kenalkan
mereka nama-nama alat barangkali.
2
Nama-nama
istilah.
3
Ejaan
sesebuah alat atau istilah.
4
Ulang
sesuatu proses seberapa banyak yang boleh. Tidak cukup tiga kali. Mungkin 10
atau 20 kali. Munkin lebih.
5
Cuba
baca aritkel dari blog saya Menangani
Pelajar Nakal dan komen-komen yang berkaitan dengannya.
6
Cuba
rapat dengan pelajar. Bercakap secara peribadi dengan mereka. Di mana sahaja
bertemu mereka tanya nama mereka. Minta mereka eja nama mereka. Secara spontan
tanya nama alat atau istilah yang telah anda ajar.
7
Jangan
tunjuk pandai. Jangan sekali-kali. Berkawan dengan mereka untuk menusuk hati
mereka. Beri masa untuk membuahkan hasil.
8
Selalu
beredar dari seorang kepada seorang yang lain. Tidak perlu beri kerja rumah. Hal-hal
spontan lebih baik ditangani segera.
Cabaran ini mungkin
berat. Jangan risau. Buat perlahan-lahan. Apabila kelihatan sedikit peningkatan,
buat catatan. Setiap pelajar harus ada catatan atau fail peribadi anda sendiri.
Catatkan kemajuan yang mereka buat. Aspek apa yang menarik mereka. Ia akan
membantu anda membuat laporan akhir tahun jika diperlukan oleh pengetua. Bubuh gambar
pelajar jika boleh. Setiap kemajuan tunjukkan kepada yang empunya diri. Biar mereka
tahu anda hendak menolong mereka. InsyaAllah
anda akan menjadi guru yang disayangi oleh pelajar. Menjadi guru yang disegani.
Cuma berhati-hati. Takut ada guru yang iri. Selalu merendah diri. Sedang mencari
tapak untuk membina kerjaya yang profesional. Kecilkan diri sekecil-kecilnya. Biar
yang kelihatan ialah hasil kerja anda. Bukan anda yang kelihatan membesar. Saya
doakan anda berjaya.