Friday, July 19, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Guru Yang Baik Guru Yang Mendidik



Anda guru baru? Saya tahu kerana anda ditugaskan mengajar di kelas yang hujung-hujung. Kelas yang dielakkan oleh guru-guru lama. Semua guru yang berpengalaman mengelak dari mengajar kelas-kelas tersebut. Jika terpaksa apa hendak dibuat. Kebektulan anda datang. Baguslah. Kelas itu diserahkan kepada anda. Malang? Mungkin. Suka? Gila rasanya jika mengatakan suka.   Saya juga tahu anda guru baru kerana selalu teragak-agak bila berada dalam kelas. Pelajar selalu mentertawakan anda kerana cara anda bercakap tidak sama dengan cara mereka bercakap. Mereka bercakap Melayu tetapi loghatnya berlainan. Intonasi suara mereka berlainan. Bunyinya berlainan. Dilema? Sudah tentu. Menyesal? Sedikit. Tetapi ini tugas penting. Berbakti kepada anak bangsa. Cita-cita suci yang ditanam di IPT dahulu. Pensyarah yang lunak suaranya menusuk memberi kata semangat untuk berbakti kepada negara. Kepada watan tercinta. Kepada tanahair yang di sini tumpah darah anda. Anak bangsa saya masih dahakan ilmu. Mereka menanti guru yang boleh digurui. Yang boleh digantungi harapan untuk menjadi pandai. Untuk nanti keluar dari kemelut kemiskinan. Kemelut kejahilan. Kemelut kedaifan. Guru yang diharap membawa sinar cahaya terang yang benderangnya memenuhi seluruh hati yang di dalam. Supaya penuh berisi. Supaya dada sesak dengan kepandaian.

Setiap tahun situasi begini berulang. Tidak kira dari institusi mana anda belajar untuk mendapatkan ilmu mengajar. Sekarang sampai masanya anda bersendirian. Tiada siapa lagi yang boleh anda harapkan. Andainya anda rapat dengan mana-mana pensyarah IPT anda dahulu bolehlah bermanja-manja meminta tip itu dan tip ini. Minta bantuan spiritual untuk menghadapi situasai yang mencemaskan ini. Bukan selalu cemas. Kadang-kadang lemas juga. Anda terlalu baru untuk memahami keadaan. Sebenarnya tanyalah semua guru yang sudah terlalu lama dalam profesionnya. Kesemua mereka sudah terlalu biasa melalui apa yang anda lalui sekarang. Rasanya pengetua anda pernah melalui zaman-zaman gelap seorang guru baru. Baiklah sekarang anda berhenti sejenak. Tarik nafas panjang-panjang. Sedut dalam-dalam. Pejam mata. Heningkan pemikiran. Perlahan-perlahan tanya diri anda sendiri. Jangan tanya orang lain. Tanya diri anda sendiri. Untuk apa anda berada di sekolah anda sekarang.  Tidak ada orang paksakan? Tiada siapa yang pandai-pandai menghantar anda ke sini. Anda dengan rela hati meminta jawatan. Meminta untuk bertugas walau di mana sekalipun. Demi negara. Demi cita-cita. Demi kelangsungan seorang warganegara yang besar cita-citanya. Menjadi seorang pendidik berwibawa. Menjungjung langit sambil bertapak di bumi.

Take stock. Fahami situasi sekarang. Anda seorang guru. Diberi beberapa subjek untuk diajar. Pada akhir tahun diwajibkan menghabiskan silibus. Memberi ujian dan peperiksaan kepada pelajar. Perlu ada markah sama ada yang hitam atau merah. Diminta membuat laporan berapa orang yang lulus dan berapa orang yang gagal. Dari mereka yang lurus berapa yang mendapat A, B, C dan D. Macam pernah dengar semua itu. Tetapi masalahnya semasa latihan tidak sesukar dengan situasi semasa. Itu latihan. Merasa secebis dari rempah ratus pendidikan. Rencah yang hanya sekadar dicicip untuk mengenalpasti duna pendidikan yang sebenar. Yang sekarang anda hadapi adalah realiti. Bukan latihan. Ingat:

1        Anda sudah terlatih.
2        Sudah dibekalkan dengan falsafah, pedagogi, sosiologi, psikologi, kaunseling dan teknik mengajar.
3        Sudah menjalani latihan mengajar selama satu semester.
4        Sudah pernah mengajar yang sebenar-benarnya walaupun dalam situasi yang terpilih.

Situasi sekarang:

1        Pelajar tidak pandai membaca.
2        Tidak pandai membaca.
3        Tidak berminat belajar.
4        Tidak mendengar arahan dengan betul.
5        Tidak menumpukan perhatian.
6        Anda lemas sendirian.

Do not despair. Jangan risau. Pandang ke hadapan. Lihat dinding bilik anda selama yang mungkin. Cuba lakarkan pada dinding itu gambaran setiap orang pelajar anda. Yang lelaki dan yang perempuan. Yang kemas pakaiannya dan yang tidak kemas. Yang suka bermain dan yang suka tidur. Yang malas dan yang agak rajin. Bermacam karekter. Bermacam lagak mereka. Lihat seorang demi seorang. Apa persamaan antara mereka. Apa perbezaan antara mereka. Ketepikan perbezaan itu buat sementar awaktu. Lihat kembali persamaan. Usia mereka hampir sama. Tubuh badan mereka hampir sama. Kebanyakan mereka anak petani, orang kampung, pedalaman, kawasan sesak, ibu dan bapa kurang berkemampuan. Katahuilah. Pelajar-pelajar anda sedang tenggelam perlahan-lahan. Anda datang sebagai penyelamat mereka. Penyelamat mereka. Kedatangan anda memang ditunggu. Bukan sahaja oleh pengetua, bahkan pelajar-pelajar. Mereka menanti seorang guru yang menjadi penyelamat diri mereka. Mereka tidak dilahirkan untuk berada dalam situasi begini. Mereka tidak mahu. Keadaan menempatkan mereka di kelas ini.

Sekarang anda tahu bahawa anda bukan sebarang guru. Guru yang membawa harapan kepada mereka yang tidak diberi harapan. Mungkin pengetua tidak memberi harapan. Mugkin guru-guru lain yang berpengalaman tidak memberi harapan. Mungkin ibu bapa sendiri tidak memberi harapan. Apabila anda datang jangan kuburkan harapan mereka. Di sinilah, di sinilah cabaran yang seharusnya anda lalui. Anda boleh menghabiskan silibus tetapi bukan seperti mengajar pelajar di kelas terbaik. Tugs anda bukan supaya mereka lulus periksa. Mereka lebih senang dapat memahami satu atau dua istilah. Boleh membina ayat yang mudah. Boleh membaca walaupun merangkak-rangkak. Mereka tahu ada guru yang membantu mereka. Bukan mengabaikan mereka. Cuba pada peringkat awal:

1        Kenalkan mereka nama-nama alat barangkali.
2        Nama-nama istilah.
3        Ejaan sesebuah alat atau istilah.
4        Ulang sesuatu proses seberapa banyak yang boleh. Tidak cukup tiga kali. Mungkin 10 atau 20 kali. Munkin lebih.
5        Cuba baca aritkel dari blog saya Menangani Pelajar Nakal dan komen-komen yang berkaitan dengannya.
6        Cuba rapat dengan pelajar. Bercakap secara peribadi dengan mereka. Di mana sahaja bertemu mereka tanya nama mereka. Minta mereka eja nama mereka. Secara spontan tanya nama alat atau istilah yang telah anda ajar.
7        Jangan tunjuk pandai. Jangan sekali-kali. Berkawan dengan mereka untuk menusuk hati mereka. Beri masa untuk membuahkan hasil.
8        Selalu beredar dari seorang kepada seorang yang lain. Tidak perlu beri kerja rumah. Hal-hal spontan lebih baik ditangani segera.


Cabaran ini mungkin berat. Jangan risau. Buat perlahan-lahan. Apabila kelihatan sedikit peningkatan, buat catatan. Setiap pelajar harus ada catatan atau fail peribadi anda sendiri. Catatkan kemajuan yang mereka buat. Aspek apa yang menarik mereka. Ia akan membantu anda membuat laporan akhir tahun jika diperlukan oleh pengetua. Bubuh gambar pelajar jika boleh. Setiap kemajuan tunjukkan kepada yang empunya diri. Biar mereka tahu anda hendak menolong mereka.  InsyaAllah anda akan menjadi guru yang disayangi oleh pelajar. Menjadi guru yang disegani. Cuma berhati-hati. Takut ada guru yang iri. Selalu merendah diri. Sedang mencari tapak untuk membina kerjaya yang profesional. Kecilkan diri sekecil-kecilnya. Biar yang kelihatan ialah hasil kerja anda. Bukan anda yang kelihatan membesar. Saya doakan anda berjaya.

Bingkisan Dari Kaherah: Di Manakah Kecintaan Kita Kepada Islam



Kita sedang berpuasa sekarang. Bulan ini bulan apa? Pastinya ada dua jawapan. Pertama mengatakan sekarang bulan Julai. Cukup? Cukup. Sekarang bulan Julai. Apa signifikannya bulan Julai? Setakat ini tidak ada. Bukan bulan Ramadahankah sekarang ini? Saya berpuasa Ramadhan. Bulan ini bulan Ramadhankah? Yang mana sebenarnya. Bulan Julai atau bulan Ramadhan. Isu ini mudah tetapi di mana kita sebenar-benarnya dalam isu ini. Dalam skop agama kita di mana. Penganut, pengamal atau pengikut. Jika kita mengaku Muslim, mengapa tidak tahu takwim Islam. Tidak merasa signifikannya bulan-bulan Islam kepada diri kita. Tidak merasakan besarnya bulan-bulan Islam yang kita tinggalkan itu. Kita terlalu selesa dengan bulan Masehi sehingga kita lupa hak yang dituntut ke atas kita. Hak seorang Muslim terhadap agamanya. Ramai yang mengingat 1 Januari, 14 Februari, 1 Mei, 31 Ogos dan 25 Disember. Itu belum hari guru, hari ibu, hari bapa, hari peladang dan hari-hari yang selalu disambut tanpa mengetahui hakikatnya. Ada hari-hari yang perlu kita sambut. Ada yang dikatakan haram disambut. Tetapi itulah yang galak disambut. Ikut trend. Maka apabila orang masuk lubuk anak-anak muda kita pun masuk lubuk juga. Yang lain dikatakan tiada signifikannya dari segi agama. Jadi sia-sia sahaja. Hari-hari yang tiada maknanya dalam agama.

Kita sudah terlalu mendarah daging dengan bulan-bulan yang namanya Januari, Februari, Mac, April, Mei, Jun, Julai, Ogos, September, Oktober, November dan Disember. Semuanya berkisar pada bulan-bulan itu. Hari lahir, ulangtahun, nikah kahwin, kenduri kendara, perjalanan, maulid dan banyak lagi perayaan Islam yang tidak dinisbahkan kepada bulan Islam. Kita tahu maulid al-Rasul pada 12 Rabiulawal tetapi kita sebut tarikh Masehinya. Hilang signifikan bulan Rabiulawal. Bulan padanya dilahirkan seorang Rasul akhir zaman. Penghulu kepada semua Rasul. Rasul yang padanya disempurnakan Islam dan Allah redha Islam menjadi agama umat Muhmmaad. Kalander kita kalander berasaskan tahun Masehi. Kiraan matahari. Penjajahan ekonomi dan minda terhadap umat Islam menghakis kecintaan kita terhadap tahun dan bulan hijrah. Pusing mana sekalipun kita kembali kepada tahun dan bulan Masehi. Apabila sesuatu itu diambil dari kita, maka kita kehilangannya. Kita sendiri membuat pilihan untuk menolak dari menggunakan tahun dan bulan Hijrah. Kita sebatikan diri kita dengan Masehi. Kerana itu kita semakin jauh dan menjauh dari semangat beragama. Mari kita lihat antara signifikannya bulan-bulan Islam:

Bil
Bulan
Signifikannya

1
Muharram
Nabi Musa AS selamat dari Firaun. (Firaun tenggelam di Laut Merah).
2
Safar
Banyak di kaitkan dengan Nabi Nuh AS
3
Rabiulawal
Kelahiran Rasulullah SAW
4
Rabiulakhir

5
Jamadilawal

6
Jamadilakhir

7
Rejab
Isra’ dan Mi’raj
8
Syaaban
Berubahnya qiblat dari mengarah ke Baitul Maqdis ke Makkah (Baitullah)
9
Ramadhan
Puasa
10
Syawal
Idilfitri                 
11
Zulkaidah
                            
12
Zulhijjah
Idiladha
Wukuf di Arafah
Ibadah Qurban


Bulan-bulan Syawal, Zulkaidah dan Zulhijjah adalah tiga bulan-bulan haji. Kita tahu 1 Muharram, 1 Syawal dan 10 Zulkaidah. Tarikh-tarikh yang lain kesemuanya sudah tiada nisbahnya kepada Islam. Mungkin bulan Ramadhan agak signifikan sebab panjangnya sebulan. Lama dirasa. Teringat lapar dan dahaga. Maka kita ingat puasa di bulan Ramadhan. Namanyapun puasa Ramadhan. Cuba bandingkan antara bulan-bulan Masehi dan bulan-bulan Hijrah. Kita perhati sama-sama. Hendak memulakannyapun suatu dilema yang besar. Hendak dilihat yang Masehi dahulu kemudian dilihat yang Hijrah. Atau dilihat yang Hijrah kemudian dilihat yang Masehi. Untuk itu sahaja kita sudah semakin payah hendak membuat keutamaan. Malang sungguh Islam. Menjadi terlalu tidak signifikan. Benarlah sabda Rasulullah, Islam asalnya dagang, ia akan kembali dagang. Maksudnya dari hina menjadi mulia. Dari mulia kembali menjadi hina. Apa sahaja yang dikaitkan dengan Islam dilihat tidak menarik. Sebab itu apabila kita menyambut hari-hari perayaan Islam kita selitkan dengan hal-hal yang tidak Islamik. Bukan Islamik. Jauh dari sifat Islamik.

Ramadhan ini cukup cantik. Siangnya kita berpuasa. Kita tidak mengumpat. Tidak melakukan yang haram seperti merokok. Sopan dan beradab terhadap agama. Petangnya kita berbuka. Kita bertarawih dan makan sahur sebelum solat Subuh. Allah mengatur Ramadhan Karim secantik-cantiknya. Ganjaran sahaja sepanjang bulan. Bulan yang penuh syahdu. Dirindu dan diharap datangnya. Ditangisi perginya. Dibimbingi tiada bersuanya lagi. Apa yang terjadi selepas berbuka puasa pada akhir Ramadhan? Cuba ingat kembali akhir Ramadhan yang berlalu banyak kali dalam hidup kita. Kita sibuk menyediakan lauk pauk. Bukan menambah ibadat. Kita sibuk membuat kuih. Bukan menambah pahala. Kita sibuk menghias rumah. Bukan menghias amalan kita. Kita sibuk menonton TV. Bukan cuba menonton serba kekurangan yang ada pada diri kita. Mungkin cacat puasa kita.  Kita terkinja-kinja mengikut irama. Bukan berzikir kerana mengagungkan Allah. Kita menonton drama dengan tangisnya. Kita tidak menangis kerana Ramadhan sudah tiada.

Besarnya signifikan bulan-bulan Hijrah tidak dapat disangkal lagi. Bulan Rejab umpamanya adalah bulan Rasulullah diisra’ dan mi’rajkan Allah. Dari Makkah ke Baitul Maqdis dan kemudianya ke langit. Untuk menerima perintah bersolat fardhu lima waktu sehari semalam.  Solat pula dijadikan tiang agama. Tanpa solat cacat segala-galanya. Cacat imannya. Cacat Islamnya. Malah solat menjadi penentu sama ada pahala kita dikira atau tidak. Di akhirat, tanpa solat semua pahala yang kita buat diabaikan begitu sahaja. Maknanya pahala solat dulu yang dikira. Yang lain-lain mengikut selepsanya. Pahala solat mendahului senarai. Tanpa pahala solat, senarai itu ditiadakan. Semasa mi’raj itulah adanya syahadah. Selawat. Tasyahud. Rasulullah secara hakiki mengadap Allah. Sebab itu apabila solat, cuba insafkan diri bahawa kita sedang memindahkan diri kita mengadap Allah seperti yang berlaku ketika Rasulullah mengadap Allah. Jika dapat kita lakukan begitu solat kita tentu lebih bermakna. Lebih khusyuk. Dalam istilah agama ianya disebut ihsan. Beribadat seolah-olah kita melihat Allah. Oleh kerana tidak mungkin kita melihat Allah, maka kita terbalikkan suasana. Allah melihat kita. Allah memerhati kita. Allah sentiasa bersama kita.


Jika kita  tidak kembali kepada segala-galanya yang berkait dengan Islam kita akan kehilangan semua yang bernilai dalam kehidupan kita. Usia kita dikira mengikut Hijrah. Bukan Masehi. Kita ingatkan bahawa usia kita masih panjang. Pada hakikatnya berbaki sedikit sahaja lagi. Kita mengira mengikut Masehi sedangkan usia ditentukan  Allah mengikut Hijrah. Lebih cepat ajalnya. Lebih cepat meninggalkan dunia yang terlalu kita cintai ini. Marilah kita kembali kepada mencintai semua yang Islamik. Orang tercari-cari yang Islamik. Ianya di hadapan mata kita. Al-Quran dan al-Haditah sentiasa menanti untuk dibaca. Ditafsir. Diamalkan perintahnya. Meninggalkan larangannya. Rujuk dan rapatlah dengan ulamak. Mereka mengerti tentang agama. Agama bukan hal main-main. Benar kubur masing-masing. Tetapi kubur kita orang yang gali. Kita dimandikan.  Bukan mandi sendiri sebelum mati. Kita dikapankan. Bukan berkapan sendiri. Kita disembahyangkan. Tidak mungkin kita sembahyang sendiri kerana kita sudah mati. Insafi peringatan yang selalu kita baca. Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan. Benar, kubur lain-lain tetapi kubur kita orang tolong uruskan. Maka nasehat menasehati dalam perkara yang hak adalah suatu tanggungjawab besar kepada umat Islam. Dakwah yang selalu kita tinggalkan.