Sceptism di kalangan pelajar dan warga PLSP. Itulah persepsi saya sewaktu mula tiba di PLSP pada 1 Oktober 1994. Tugas saya menjadi Ketua Bahagian HEP. Jaga pelajar dan kebajikannya. Saya bukan orang yang pertama. Ada sebelum saya. Pinjaman dari politeknik. Tidak lama. Ia kembali ke politeknik. Suasana universiti dan politeknik berbeza. Iklimnya terlalu jauh. Badan berkanun dan memiliki autonomi memberikan ruang yang luas kepada universiti untuk bergerak. Mereka yang datang dari luar sistem ini terasa banyak kejutan. Kejutan pentadbiran dan kejutan budaya. Pada peringkat awal memang sukar. Banyak lagu dan tari yang kena belajar. Barangkali saya beruntung. Pengalaman mengendalikan pelajar di Politeknik Ungku Omar (PUO) dan SMT Johor Bahru membantu meringankan tugs saya. Sedikit sebanyak dapat saya kendalikan karenah pelajar. Bukan sedikit. Mereka pula graduan politeknik sama ada sijil atau diploma. Sudah matang dan berada dalam usia dewasa. Ramai yang sudah berumahtangga.
Pelajar yang namanya pelajar di mana-manapun banyak yang tidak difahami. Waktu saya di PUO dulu banyak juga hal-hal pentadbiran yang tidak saya ketahui. Lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan bajet dan keutamaaan pentadbiran. Pegawai rendah lazimnya tidak didedahkan tentang bajet dan peruntukan atau geran kewangan yang diterima dari pihak berwajib. Saya jadi keliru. Banyak kelirunya. Pada waktu tertentu datang makluman bahawa telefon terpaksa disekat penggunaannya kerana vot yang berkenaan sudah habis atau hampir habis. Pada masa yang sama, pihak pentadbiran membeli berbagai-bagai pokok bunga. Melanskap kawasan dengan belanja yang besar. Tanpa pengalaman mengurus kewangan saya menjadi bingung seketika. Banyak sangat paradoxnya.
16 Disember 1990, saya berpindah ke Politeknik Batu Pahat (PBP). Kampus asal UTHM sekarang. Bbarulah saya mempelajari peruntukan-peruntukan yang diberikan kepada PBP. Peruntukan itu dalam bentuk vot yang berbeza kerana untuk kegunaan yang berbeza. Tiada silangan penggunaannya. Satu vot untuk satu kegunaan sahaja. Bagi HEP PLSP ketika itu adalah peruntukan aktiviti pelajar yang jumlahnya sekitar RM150,000 setahun. Dengan peruntukan itulah aktiviti pelajar dijalankan. Berjalanlah aktiviti kembara, agama, sukan dan aktiviti sosial yang lain. Persatuan dan MPP galak menjalankan aktiviti.
Aktiviti pelajar tidak banyak masalahnya. Bila hendak membuat aktiviti, pelajar hendaklah membuat kertas kerja. Berbagai perincian diperlukan. Khususnya tentang bajet. Jika terdapat kesalahan, kertaskerja itu dipulangkan kepada pelajar untuk pembetulan. Pelajar merasakan payah untuk berulang alik ke pejabat HEP hanya kerana membuat pembetulan. Di sinilah masalah timbul. Pelajar merasakan kesilapan-kesilapan itu boleh dibetulkan oleh HEP sendiri. Malangnya andaian itu tidak seperti disangka. Pembetulan hendaklah dibuat oleh pelajar. Mereka adalah owner program yang dirancang. Pihak lain tidak boleh mengubah sesuka hati. Nothing should be imposed. Everything must be at acceptable level. Pemilik kertaskerja dan program itu bertanggungjawab penuh akan apa yang hendak dijalankan. Tanggungjawab itu yang perlu dipikul. Tanggungjawab akhir tetap HEP dan Universiti.
Beberapa bulan awal saya di PLSP, masalah besar yang dihadapi pelajar ialah biasiswa mereka yang selalu lambat. Al-maklum, pelajar matang biasanya banyak komitmen. Mungkin untuk ibu bapa. Mungkin untuk isteri dan anak-anak. Lambat sehari dua boleh tahan. Seminggu dua masih boleh bersabar. Tetapi jika sebulan atau dua bulan belum ada beritanya, mereka became agitated. Kegelisahan yang melampau. Banyak perkara menjadi tidak kena. Maka HEP menjadi sasaran. Ketua Bahagian HEP menjadi tempat melepas geram. Kepada pelajar, HEP yang sengaja melengah-lengahkan bayaran. Jenuh diterangkan, payah juga untuk faham.
Suatu hari ditampal memorandum yang intipatinya ialah 'pelajar hilang kepercayaan kepada Ketua Bahagian HEP'. Sayalah tu. MPP ketika itu penganjurnya. Kebetulan Presiden, timbalannya dan sebahagian besar AJKnya menjadi staf UTHM sekarang. Saya hanya tersenyum membaca memorandum itu. Pelajar memandang saya satu macam sahaja. Jika mereka tunjukkan memorandum itu kepada saya sebelum ditampal merata-rata, saya pasti menandatanganinya. Saya tidak ada masalah. Untuk menampal hendaklah ada keizinan HEP. Oleh kerana tampalan-tampalan itu tiada keizinan HEP maka saya arahkan pegawai-pegawai HEP untk menurunkan memorandum itu. Bantahan itu tidak sahih dari segi legalnya. Pihak pentadbiran tiada masalah dengan saya. Pengarah dan timbalannya ketika itu tidak pernah bertanya atau menyebut tentang memorandum itu. Dalam mesyuarat pengurusan tidak ada juga agenda untuk membincangkannya.
Sitiuasinya sangat jelas. Selagi geran biasiswa dari Kementarian Pendidikan tidak diterima, bayaran kepada pelajar memang tidak dapat dilakukan. Geran itu pasti melalui Pengarah dan bendahari. Mereka maklum terlebih dahulu. Jika HEP yang lewat tentulah mereka maklum akan hal itu. PLSP ada tarikh-tarikh tertentu. Ada dateline tertentu. Noktah. Fullstop. No argument. No discussion. Saya hanya mampu menghubungi kementerian. Bertanya khabar. Bertanya bisiswa. Jika sedang diurus, saya tunggulah. Pelajar tentu tidak sabar menunggu. PLSP ketika itu tiada dana untuk membantu pelajar sebabnya kesemua pelajar menerima biasiswa. Mungkin pelajar tidak mahir menggunakannya. Atau memang tidak cukup. Biasiswa memenag bukan dalam jumlah yang mewah. Hanya sekadar secukupnya. Budgeting penting jika ingin sentiasa cukup.
Kedudukan perkara hanya terbongkar beberapa bulan kemudian. Ini bermakna lebih setahun selepas pelajar kohort pertama mendaftar di PLSP. Dalam satu majlis di PLSP, pegawai biasiswa dari kementerian bertanya saya kenapa pelajar PLSP kohort yang pertama masuk lewat dari universiti lain. pelajar universiti lain mendaftar pada bulan Disember tetapi pelajar PLSP mendaftar pada bulan Januari. Allahuakbar. Ini rupanya punca masalah. Saya menafikan fakta itu.
Alhamdulillah saya terlibat sejak dari mula penubuhan PLSP. Dari mendraf Letter of Intent hingga majlis perasmian tertubunhya PLSP. Saya hadir dalam perasmiannya oleh Al-marhum Dato' Dr Sulaiman Daud, Menteri Pendidikan ketika itu. Kebetulan saya sedang memangku jawatan Pengetua PBP selepas pengetuanya kembali ke rahmatullah. Perasmian PLSP pada 16 September 1993 (Hari Malaysia sekarang). I Oktober saya dipindahkan ke SMT Johor Bahru. Pelajar pertama sepatutnya mendaftar pada hujung tahun 1993 sama seperti universiti yang lain. Sama seperti UTM yang mengendalikan PLSP. Oleh kerana ada hal-hal teknikal yang tidak beres, maka pengambilan pelajar bermula pada awal tahun 1994. Implikasinya ialah PLSP terkeluar dari arus perdana pengambilan pelajar semua universiti di Malaysia ketika itu. Jadinya, biasiswa pelajar tidak diurus serentak dengan biasiswa untuk pelajar IPT yang lain. Bila kesemuanya selesai barulah biasiswa pelajar PLSP diuruskan. Tetapi tidak pula disegerakan. Mereka lewatkan pula sebulan dua selaras dengan lewatnya mereka mendaftar dahulu. Awal tahun 1994. Dengan maklumat itu barulah bahagian biasiswa Kementerian pendidikan mengambil maklum.
Mulai saat itu biasiswa pelajar mula agak cepat. Biasanya bila geran sampai, kerani HEP mengambil masa antara tiga hingga lima hari untuk menyempurnakan semua perkiraan yang diperlukan. Templatenya sudah ada. Isi mana yang berubah sahaja. Jumlahnya dan potongan-potongan yang perlu sudah dimasukkan angkanya. Dengan pengesahan bendahari dan pengarah, wang itu dimasukkan ke akaun pelajar sesegera yang mungkin. Selesailah satu episod. Menyusul nanti episod masalah kelewatan yang lain pada semester berikutnya.
Ada rahsia yang tidak pernah saya ceritakan kepada umum. Ada satu fakta yang membantu saya untuk mempercepatkan geran biasiswa dari kementarian. Kebetulan seorang adik ipar saya bertugas di bahagian komputer di kementerian. Noriah namanya. Sebagai pegawai rendah dia biasalah bergaul dan rapat dengan staf rendah yang lain. Saya tahulah bahawa yang menguruskan biasiswa bukan pegawai tinggi. Kerani-kerani yang ada di pejabat. Mereka ikut prosedur seperti digariskan ketua-ketua mereka. Di sini advantage saya. Bila biasiswa tidak sampai pada tarikh dijangka, saya hubungi Noriah. Dia pula pandai mereka-reka cerita. Kemudiannya dia hubungi kerani biasiswa kononnya pelajar PLSP sudah tak betul makan minumnya kerana biasiswa lambat. Ramai yang berlapar. Kerani itulah yang selalu membantu saya mempercepatkan biasiswa pelajar PLSP. Sayapun tidak tahu namanya. Noriah tidak pernah memberitahu saya. Noriah, abang ucapkan jutaan terima kasih kerana membantu abang dulu. Terima kasih. Sampaikan terima kasih abang kepada kawan yang bantu dulu. Mudah-mudahan murah rezeki kau orang berdua.
Untuk bekas pelajar PLSP, ITTHO, KuiTTHO. Untuk alumni UTHM. Itulah sedikit usaha yang saya lakukan untuk selalu mempercepatkan biasiswa anda. Peluang inilah saya maklumkan kedudukan perkara. Saya percaya ramai yang akan membacanya. Ramai antara anda sudah menjadi pensyarah di UTHM sendiri. Ramai yang berada di Politeknik. Ada yang di kementerian. Ada yang Kolej Komuniti. Saya tidak suka berdalih sewaktu menjadi Ketua Bahagian HEP. Jika ada saya katakan ada. Jika tiada saya katakan tiada. Itu bukan wang saya. Bukan juga wang PLSP. Lambat atau cepat bergantung kepada kementerian. HEP dan PLSP hanya mampu menunggu. Hanya mampu bertanya. Saya tiada kuasa memerintah dan mengarah. Not anybody from PLSP. Kami dari dua dunia yang berbeza. Birokrasinya jelas. Masing-masing ada bidang tugas yang berbeza.
Sekarang anda semua sudah bekerja. Ramai yang sudah menjadi pentadbir. Didiklah orang-orang di bawah anda untuk belajar memahami keadaan. Berilah faham kepada pelajar anda supaya mintanya mengikut landasan. Supaya hikmah dan berhemah. Bila meminta bukan mesti menuntut yang hak. Kadang-kadang hak itu bukan keistimewaan. Not a privilage. Kadang-kadang ianya suatu anugerah yang mesti disyukuri. Tanpanya mungkin anda semua bukan berada pada kedudukan dan tahap sekarang. Di sepanjang perjalanan hidup dan kejayaan anda ada tangan-tangan yang menghulur. Ada orang-orang yang membantu. Dalam kejayaan siapapun pasti di belakangnya ada tangan-tangan kecil yang membantu. Menyelamatkan suasana-suasana kalut yang tidak menentu. Tolehlah ke belakang. Mereka semuanya tetap berada di tempat itu. Mereka hanya membantu. Mereka tidak pernah menumpang kejayaan orang lain. Nama mereka tidak pernah terpahat di mana-mana. Selamat berjaya dalam kehidupan dan kerjaya anda semua.
Wednesday, October 6, 2010
Di Mana Laluan dan Titian Siraotol Mustaqim?
Bila saya pandang keliling, saya sudah merasa sukar mengenal yang hak dengan yang batil, yang benar dengan yang salah. Yang saya lihat adalah hal-hal biasa setiap hari. Pada mata kasar tiada apa yang salahnya. Semuanya perkara biasa. Lumrah masakini. Bila diamati yang biasa itu deceived mata saya. Yang biasa itu berat konotasinya. Yang biasa itu dahsyat impliksinya. Yang biasa itu amat menakutkan. Saya terfana melihat yang tersirat. Banyak hal-hal yang terbiasa itu sudah lari dari hakikat. Lari dari syariat. Sudah menjauh dari jalan lurus yang selalu dipropagatekan.
Ramai yang maklum bahawa makanan dan minuman kita sangat tercemar. Bukan pencemaran udara. Bukan air. Bukan radioaktif. Bukan toksik. Tetapi pencemaran yang memisahkan antara Islam dan kafir. Iman dan jahil. Banyak bahan makanan dan minuman kita dicemari dengan bahan-bahan haram. Bahan-bahan yang tidak suci dari segi agama. Paling banyak ialah bahan dari babi. Minyaknya. Ekstraknya. Patinya. Cebisannya. Darahnya. Kita selalu terpedaya dengan pengawet yang dibenarkan. Penaik yang dibenarkan. Pewarna yang dibenarkan. Penstabil yang dibenarkan. Apa sebenarnya benda-benda itu tidak dinyatakan dalam bahasa orang biasa. Nama saintifik hanya khusus untuk mereka yang terpelajar sahaja. Mereka yang tidak mencapai tahap pendidikan tinggi, istilah saintifik terlalu kabur. Mereka tidak faham. Mereka tidak tahu. Apabila kecerdasan agama tiada maka semuanya dikira halal jua. Itulah episoh kejahilan tentang halal dan haram dari segi makanan dan minuman.
Isu ini nampak kecil tetapi amat besar impaknya. Jika darah, daging dan saraf kita dicemari dengan benda-benda yang haram, maka jauhlah kita dari mencintai yang halal. Yang diperintah akan terabai. Yang disuruh akan ditangguh. Maka hati nurani kita cenderung kepada yang tidak baik. Ia sudah pekat. Ia sudah gelap. Ia sudah hitam. Mata hati tertutup untuk melihat yang baik. Mata kasar lagilah tertutup untuk melihat kebaikan. Fikiran kita diserang was-was dan waham memanjang.
Saintis Islam tidak ramai yang peka. Biologis Islam tidak ramai yang peka. Menentukan yang halal, suci dan bersih bukan satu crusade peribadi kepada orang Islam. Tidak juga crusade jama’i kepada mereka. Masing-masing menyerahkan kepada yang lain. Tanpa ditunjuk, tanpa dituding siapa yang perlu bertindak. Siapa yang mesti menjalankan tugas menentukan yang benar. Yang halal. Kita seperti tidak faham. Kita tidak tahu. Kita tidak peka. Tanggungjawab ini perlu ditanggung bersama. Tanggungjawab semua orang Islam. Tanpa kecuali. Ikut kemampuan dan kapasiti masing-masing. Yang berkuasa boleh bertindak. Yang tidak ada kuasa sekurang-kurangnya boleh melaporkan hal yang tidak menyenangkan itu. Halal dan haram bukan mainan. Implikasinya ialah pilihan sama ada syurga atau neraka.
Pada pengamatan saya, pergaulan soaial adalah yang paling banyak kelihatan tercemar. Terlalu gawat untuk dianalisis. Sebelum merdeka dahulu sekolah menengah tidak bercampur. Lelaki di sekolah lelaki. Perempuan di sekolah perempuan. Sekolah menengah Melayu atau Kebangsaan belum ada lagi. Yang ada sekolah-sekolah menengah yang bahasa pengantarnya dalam Bahasa Inggeris. Begitulah wujudnya sekolah menengah Convent. Khusus untuk pelajar perempuan. Kalau ada perkataan perempuan memang sahih sekolah untuk pelajar perempuan. Yang lelaki pula di High School. Atau di sekolah-sekolah yang benama St Michael, Anderson, Clifford dan sebagainya. Maka terpisahlah dua gender pelajar. Terpisah dua jenis pelajar yang sudah mula datang gejolak berahi remajanya. Halangan dan kekangan dapat membendung hubungan awal. Sekurang-kurangnya dapat dilambatkan. Ditangguhkan. Dikawal dan dipantau agar tidak terlampau. Tidak dibebaskan peluang yang tidak difahami natijahnya.
Mereka dipisahkan supaya mereka tidak terangsang. Supaya mereka tidak terdedah dengan maksiat mata dan hati. Fitnah dunia yang perlu dihindarkan dari umur muda. Semasa rebung inilah kita lentur mereka. Bila sudah membuluh payah jadinya. Keras ruasnya. Sudah sukar dibentuk lagi. Majal dan memantul. Payah hendak menyerap yang baik. Yang positif. Yang diredhai Allah. Buluh boleh dilayur. Manusia sudah sukar dibentuk bila sudah dewasa. Tetap tegak membatang. Keras dan kaku.
Entahlah, mungkin malang agaknya. Selepas merdeka banyak sekolah yang menghimpunkan pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam satu kelas. Dalam satu sekolah. Dalam satu bumbung. Begitulah yang berlaku di semua sekolah berasrama penuh. Hatta yang bernama sekolah menengah agama sekalipun. British memisahkan api dari minyak yang boleh membakar hingga semarak. Tradisi itu kita pecahkan selepas merdeka. Kita campurkan minyak dan api. Kita nyalakan api itu. Sedikit sebanyak ianya membakar dan terbakar. Ramai yang hangus pada usia muda. Anak siapa? Anak kita. Anak orang Islam. Anak Melayu.
Setelah lebih 50 tahun kita merdeka, kedaaan itu mungkin menyumbang kepada perlakuan-perlakuan yang jauh dari akhlak terpuji. Kita dibanjiri dengan maksiat remaja. Kita diasak dengan budaya cemar dari barat. Kita tenggelam dengan kebebasan sosial. Pergaulan bebas. Jika dulu agama diletakkan di atas tetapi sekarang agama tidak dapat ditentukan kedudukannya. Idealism beragama pudar kerana gerakan-gerakan yang menuju kepada pragmatism, individualistik, eksistensialism.
Dalam filem dan tv atau CD atau video, barat digambarkan sebagai kebobrokan soaial semata. Mereka berpeluk di mana-mana. Mereka bercium di mana-mana. Mereka bercumbu-cumbuan di mana-mana. Mereka digambarkan jadi belangkas. Itu yang mereka propogate. Propaganda mereka. Itu cara mereka educate orang yang berada di luar dunia Hollywood. Realitinya, realitinya, realitinya tidak begitu. Pergilah ke barat. Di bandar-bandar yang siuman. Sukar menemuai orang berpeluk. Tidak juga orang bercumbu. Atau bercium. Mereka mungkin melakukannya. Tetapi masih agak sopan dalam hal-hal yang peribadi. Masih ada rasa kemanusiaannya. Siuman dan waras. Perlakuan itu dilakukan di balik-balik dinding yang tidak kelihatn. Isteri masih boleh menuntut percerian jika suaminya menduakannya. Atau suami menuntut perceraian jika isteri curang kepadanya. Ironis bukan? Di sini, di tempat ini yang asasnya Islam kita jadi lebih barat dari orang barat.
18 bulan saya di USA. Mungkin hanya sekali saya melihat orang berkucupan. Tiga bulan saya di Toronto, Canada tidak juga saya temui mereka yang bebas berpelukan dan berciuman hingga menyukarkan orang lain yang nampak seprrti orang Maelayu yang tidak biasa dengan hal tersebut. Yang ternampak, susah. Yang terpandang, susah. Orang kita pula yang terpedaya. Ramai yang terikut-ikut apa yang digambarkan dalam filem dan video. Hakikat ini tidak dapat dimengerti jika kita hanya percaya sepenuhnya kepada paparan di filem dan video. Paparan itu untuk menunjukkan keperibadian mereka dalam realiti berumahtangga. Bukan untuk tontonan umum dalam perlakuan yang sebenar. Filem dan video bukan realiti. Hanya the world of make belief.
Lelaki dan wanita ajnabi haram pergaulannya tanpa hak. Nikah dan perkahwinan menghalalkan perhubungan mereka. Hal ini seperti sudah tiada erti. Anak-anak remaja bebas berpeluk. Bebas berpegangan. Bebas berpimpinan tangan. Kulit lelaki dan kulit wanita sudah dihalalkan begitu sahaja. Kita melihat tetapi mulut kita terkunci kerananya. Yang berkasih lebihlah lagi. Tiada batas langsung saban waktu. Bagaimana pula yang bertunang? Pandai-pandai merubah hukum menghalalkan sentuhan kulit masing-masing. Bertunang hanya membuat tempahan. Belum lagi menerima hak milik. Belum lagai menghalalkan. Nikah sahaja yang menghalalkan semua itu. Ini yang sukarnya. Ibu bapa menvggalakkan pergaulan bebas kerana anak mereka sudah bertunang. Tanggapan yang tidak berpegang kepada agama. Tiada dalam syariat. Dilarang Allah dan RasulNya. Dilarang sebelum ada pernikahan yang sah. Maka berlakulah kemungkinan-kemungkinan yang diluar jangka.. Iblis dan syaitan cukup selesa dengan apa yang mereka dapat. Nikmat dunia yang tidak pernah puas dan kenyang.
Di mana sebenarnya kecerdasan beragama anak-anak orang Islam? Di mana agaknya sensitiviti orang Islam? Mengapakah isu halal dan haram ini bukan siu besar? Bukan isu pokok? Bukan isu fundamental. Bagaimana yang batil ini, yang dasar ini selalu dilepas pandang? Bila sebenarnya kita mula kabur? Mula tidak dapat menilai yang hak. Menolak yang batil. Inilah pengakhir dalam fasa-fasa kemanusiaan. Yang batil dianggap perkara biasa. Tiada terfikir pahala dan dosa lagi.
Ibu bapa pula hilang kawalan dan kewarasan. Orang-orang yang berwibawa terlalu sibuk merawat mereka yang sudah terlanjur dengan maksiat yang berganda-ganda. Guru sudah terbelenggu. Orang-orang agama melihat tetapi berbicara tanpa suara. Maka semaraklah hal-hal yang menjadi barah dan membarah. Semakin lama semakin tiada arah. Darah yang mengalir dalam urat saraf kita tercemar dengan segala perkara. Silauan dunia mengenggelamkan syurga idaman. Entah di mana semuanya. Titian siratol mustakim tidak kelihatan lagi. Kabur dan penuh jerebu hitam.
Apa yang boleh kita buat? Secara individu. Secara jama’i. Kiranya tiada wahana dan wacana, kiranya tiada wadah untuk merencana dan bertindak, nanti tsunami kemurkaan Allah tentulah tiada siapa yang dapat bertahan. Ianya menyeluruh, menimpa siapa sahaja yang bernama manusia. Allah pasti menggantikan dengan umat lain yang lebih baik. Yang sudah tiada fungsi kebaikannya diganti dengan manusia yang masih ada harapan untuk terus memakmurkan alam ini.
Hubaya! Hubaya! Amaran telah berkali-kali diberikan. Dunia sedah semakin tua. Semakin dekat dengan penghujungnya. Jalan pulang semakin sukar. Ayuhlah kembali mencari jalan pulang itu. InsyaAllah kita dalam lindunganNya. Amin.
Ramai yang maklum bahawa makanan dan minuman kita sangat tercemar. Bukan pencemaran udara. Bukan air. Bukan radioaktif. Bukan toksik. Tetapi pencemaran yang memisahkan antara Islam dan kafir. Iman dan jahil. Banyak bahan makanan dan minuman kita dicemari dengan bahan-bahan haram. Bahan-bahan yang tidak suci dari segi agama. Paling banyak ialah bahan dari babi. Minyaknya. Ekstraknya. Patinya. Cebisannya. Darahnya. Kita selalu terpedaya dengan pengawet yang dibenarkan. Penaik yang dibenarkan. Pewarna yang dibenarkan. Penstabil yang dibenarkan. Apa sebenarnya benda-benda itu tidak dinyatakan dalam bahasa orang biasa. Nama saintifik hanya khusus untuk mereka yang terpelajar sahaja. Mereka yang tidak mencapai tahap pendidikan tinggi, istilah saintifik terlalu kabur. Mereka tidak faham. Mereka tidak tahu. Apabila kecerdasan agama tiada maka semuanya dikira halal jua. Itulah episoh kejahilan tentang halal dan haram dari segi makanan dan minuman.
Isu ini nampak kecil tetapi amat besar impaknya. Jika darah, daging dan saraf kita dicemari dengan benda-benda yang haram, maka jauhlah kita dari mencintai yang halal. Yang diperintah akan terabai. Yang disuruh akan ditangguh. Maka hati nurani kita cenderung kepada yang tidak baik. Ia sudah pekat. Ia sudah gelap. Ia sudah hitam. Mata hati tertutup untuk melihat yang baik. Mata kasar lagilah tertutup untuk melihat kebaikan. Fikiran kita diserang was-was dan waham memanjang.
Saintis Islam tidak ramai yang peka. Biologis Islam tidak ramai yang peka. Menentukan yang halal, suci dan bersih bukan satu crusade peribadi kepada orang Islam. Tidak juga crusade jama’i kepada mereka. Masing-masing menyerahkan kepada yang lain. Tanpa ditunjuk, tanpa dituding siapa yang perlu bertindak. Siapa yang mesti menjalankan tugas menentukan yang benar. Yang halal. Kita seperti tidak faham. Kita tidak tahu. Kita tidak peka. Tanggungjawab ini perlu ditanggung bersama. Tanggungjawab semua orang Islam. Tanpa kecuali. Ikut kemampuan dan kapasiti masing-masing. Yang berkuasa boleh bertindak. Yang tidak ada kuasa sekurang-kurangnya boleh melaporkan hal yang tidak menyenangkan itu. Halal dan haram bukan mainan. Implikasinya ialah pilihan sama ada syurga atau neraka.
Pada pengamatan saya, pergaulan soaial adalah yang paling banyak kelihatan tercemar. Terlalu gawat untuk dianalisis. Sebelum merdeka dahulu sekolah menengah tidak bercampur. Lelaki di sekolah lelaki. Perempuan di sekolah perempuan. Sekolah menengah Melayu atau Kebangsaan belum ada lagi. Yang ada sekolah-sekolah menengah yang bahasa pengantarnya dalam Bahasa Inggeris. Begitulah wujudnya sekolah menengah Convent. Khusus untuk pelajar perempuan. Kalau ada perkataan perempuan memang sahih sekolah untuk pelajar perempuan. Yang lelaki pula di High School. Atau di sekolah-sekolah yang benama St Michael, Anderson, Clifford dan sebagainya. Maka terpisahlah dua gender pelajar. Terpisah dua jenis pelajar yang sudah mula datang gejolak berahi remajanya. Halangan dan kekangan dapat membendung hubungan awal. Sekurang-kurangnya dapat dilambatkan. Ditangguhkan. Dikawal dan dipantau agar tidak terlampau. Tidak dibebaskan peluang yang tidak difahami natijahnya.
Mereka dipisahkan supaya mereka tidak terangsang. Supaya mereka tidak terdedah dengan maksiat mata dan hati. Fitnah dunia yang perlu dihindarkan dari umur muda. Semasa rebung inilah kita lentur mereka. Bila sudah membuluh payah jadinya. Keras ruasnya. Sudah sukar dibentuk lagi. Majal dan memantul. Payah hendak menyerap yang baik. Yang positif. Yang diredhai Allah. Buluh boleh dilayur. Manusia sudah sukar dibentuk bila sudah dewasa. Tetap tegak membatang. Keras dan kaku.
Entahlah, mungkin malang agaknya. Selepas merdeka banyak sekolah yang menghimpunkan pelajar lelaki dan pelajar perempuan dalam satu kelas. Dalam satu sekolah. Dalam satu bumbung. Begitulah yang berlaku di semua sekolah berasrama penuh. Hatta yang bernama sekolah menengah agama sekalipun. British memisahkan api dari minyak yang boleh membakar hingga semarak. Tradisi itu kita pecahkan selepas merdeka. Kita campurkan minyak dan api. Kita nyalakan api itu. Sedikit sebanyak ianya membakar dan terbakar. Ramai yang hangus pada usia muda. Anak siapa? Anak kita. Anak orang Islam. Anak Melayu.
Setelah lebih 50 tahun kita merdeka, kedaaan itu mungkin menyumbang kepada perlakuan-perlakuan yang jauh dari akhlak terpuji. Kita dibanjiri dengan maksiat remaja. Kita diasak dengan budaya cemar dari barat. Kita tenggelam dengan kebebasan sosial. Pergaulan bebas. Jika dulu agama diletakkan di atas tetapi sekarang agama tidak dapat ditentukan kedudukannya. Idealism beragama pudar kerana gerakan-gerakan yang menuju kepada pragmatism, individualistik, eksistensialism.
Dalam filem dan tv atau CD atau video, barat digambarkan sebagai kebobrokan soaial semata. Mereka berpeluk di mana-mana. Mereka bercium di mana-mana. Mereka bercumbu-cumbuan di mana-mana. Mereka digambarkan jadi belangkas. Itu yang mereka propogate. Propaganda mereka. Itu cara mereka educate orang yang berada di luar dunia Hollywood. Realitinya, realitinya, realitinya tidak begitu. Pergilah ke barat. Di bandar-bandar yang siuman. Sukar menemuai orang berpeluk. Tidak juga orang bercumbu. Atau bercium. Mereka mungkin melakukannya. Tetapi masih agak sopan dalam hal-hal yang peribadi. Masih ada rasa kemanusiaannya. Siuman dan waras. Perlakuan itu dilakukan di balik-balik dinding yang tidak kelihatn. Isteri masih boleh menuntut percerian jika suaminya menduakannya. Atau suami menuntut perceraian jika isteri curang kepadanya. Ironis bukan? Di sini, di tempat ini yang asasnya Islam kita jadi lebih barat dari orang barat.
18 bulan saya di USA. Mungkin hanya sekali saya melihat orang berkucupan. Tiga bulan saya di Toronto, Canada tidak juga saya temui mereka yang bebas berpelukan dan berciuman hingga menyukarkan orang lain yang nampak seprrti orang Maelayu yang tidak biasa dengan hal tersebut. Yang ternampak, susah. Yang terpandang, susah. Orang kita pula yang terpedaya. Ramai yang terikut-ikut apa yang digambarkan dalam filem dan video. Hakikat ini tidak dapat dimengerti jika kita hanya percaya sepenuhnya kepada paparan di filem dan video. Paparan itu untuk menunjukkan keperibadian mereka dalam realiti berumahtangga. Bukan untuk tontonan umum dalam perlakuan yang sebenar. Filem dan video bukan realiti. Hanya the world of make belief.
Lelaki dan wanita ajnabi haram pergaulannya tanpa hak. Nikah dan perkahwinan menghalalkan perhubungan mereka. Hal ini seperti sudah tiada erti. Anak-anak remaja bebas berpeluk. Bebas berpegangan. Bebas berpimpinan tangan. Kulit lelaki dan kulit wanita sudah dihalalkan begitu sahaja. Kita melihat tetapi mulut kita terkunci kerananya. Yang berkasih lebihlah lagi. Tiada batas langsung saban waktu. Bagaimana pula yang bertunang? Pandai-pandai merubah hukum menghalalkan sentuhan kulit masing-masing. Bertunang hanya membuat tempahan. Belum lagi menerima hak milik. Belum lagai menghalalkan. Nikah sahaja yang menghalalkan semua itu. Ini yang sukarnya. Ibu bapa menvggalakkan pergaulan bebas kerana anak mereka sudah bertunang. Tanggapan yang tidak berpegang kepada agama. Tiada dalam syariat. Dilarang Allah dan RasulNya. Dilarang sebelum ada pernikahan yang sah. Maka berlakulah kemungkinan-kemungkinan yang diluar jangka.. Iblis dan syaitan cukup selesa dengan apa yang mereka dapat. Nikmat dunia yang tidak pernah puas dan kenyang.
Di mana sebenarnya kecerdasan beragama anak-anak orang Islam? Di mana agaknya sensitiviti orang Islam? Mengapakah isu halal dan haram ini bukan siu besar? Bukan isu pokok? Bukan isu fundamental. Bagaimana yang batil ini, yang dasar ini selalu dilepas pandang? Bila sebenarnya kita mula kabur? Mula tidak dapat menilai yang hak. Menolak yang batil. Inilah pengakhir dalam fasa-fasa kemanusiaan. Yang batil dianggap perkara biasa. Tiada terfikir pahala dan dosa lagi.
Ibu bapa pula hilang kawalan dan kewarasan. Orang-orang yang berwibawa terlalu sibuk merawat mereka yang sudah terlanjur dengan maksiat yang berganda-ganda. Guru sudah terbelenggu. Orang-orang agama melihat tetapi berbicara tanpa suara. Maka semaraklah hal-hal yang menjadi barah dan membarah. Semakin lama semakin tiada arah. Darah yang mengalir dalam urat saraf kita tercemar dengan segala perkara. Silauan dunia mengenggelamkan syurga idaman. Entah di mana semuanya. Titian siratol mustakim tidak kelihatan lagi. Kabur dan penuh jerebu hitam.
Apa yang boleh kita buat? Secara individu. Secara jama’i. Kiranya tiada wahana dan wacana, kiranya tiada wadah untuk merencana dan bertindak, nanti tsunami kemurkaan Allah tentulah tiada siapa yang dapat bertahan. Ianya menyeluruh, menimpa siapa sahaja yang bernama manusia. Allah pasti menggantikan dengan umat lain yang lebih baik. Yang sudah tiada fungsi kebaikannya diganti dengan manusia yang masih ada harapan untuk terus memakmurkan alam ini.
Hubaya! Hubaya! Amaran telah berkali-kali diberikan. Dunia sedah semakin tua. Semakin dekat dengan penghujungnya. Jalan pulang semakin sukar. Ayuhlah kembali mencari jalan pulang itu. InsyaAllah kita dalam lindunganNya. Amin.
Subscribe to:
Posts (Atom)