Wednesday, July 30, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Hari Raya Di Mana-Mana



Hari raya disambut setelah selesai kita menunaikan fardhu puasa Ramadhan. Syawal yang menjelang menandakan kemenangan mengawal diri dari segala maksiat. Bertaqwa kepada Allah kerana kita adalah hamba yang sangat dan sangat daif. Yang sangat memerlukan pertolongan Allah. Berpuasa adalah suatu ujian untuk kita mengukuhkan tahap iman dan kekuatan rohani kita. Kelemahan kita mengawal nafsu kadang-kadang  terserlah dalam berbagai bentuk yang tidak kita sedari. Umpamanya ingatan kepada makanan dam minuman sangat mendominasi minda. Berkeliaran di bazaar Ramadhan tidak banyak menyelesaikan masalah. Terlibat pula dengan maksiat mata. Mungkin maksiat anggota yang lain. Maklumlah tempat umum yang sangat padat dengan manusia. Apabila Ramadhan berakhir kita merayakan dua keadaan.

1                   Beraya dengan berbuka puasa pada hari yang terakhir. Tetapi kita berbuka dengan kesedihan yang sukar digambarkan. Mungkinkah kita berbuka Ramadhan yang terakhir? Wallahu a’lam. Pada satu Syawal Ramadhan telah tiada. Semalam ia meninggalkan kita.
2                   Beraya dengan takbir, tahmid dan tahlil. Seluruh ruang angkasa digemakan dengannya. Dari bumi hingga ke langit berkumandang takbir, tahmid dan tahlil itu. Merayakan kemenangan kita kerana dapat mengiringi Ramadhan dan pemergiannya.

Seluruh jiwa kita mula tersentap sayu semasa solat tarawih pada malam terakhir. Terasa itulah tarawih terakhir. Doa qunut terakhir. Berjamaah terakhir. Benar kita berhari raya. Rugilah jika tidak dikenang Ramadhan yang pergi. Kita seperti bepesta dengan Syawal. Melupakan Ramadhan yang mendidik kita. Yang mentarbiah kita. Yang membimbing kita. Yang menundukkan nafsu kita. Yang menjadikan kita insaf akan segala kekurangan kita. Bahawa apa yang kita miliki tidak ada nilainya tanpa dikongsi dengan orang lain yang berhak. Zakat harta dan zakat fitrah kita sempurnakan kerana itu adalah hak orang lain yang Allah titipkan kepada kita. Kita pegang sementara sebagai amanah. Allah amanahkan kita untuk menyampaikan kepada yang berhak. Terlalu sedikit berbanding melimpahnya nikmat yang Allah berikan kepada kita. Rahmat Allah. Rahman dan RahimNya ke atas kita.

Lalu berhari rayalah kita dengan sedaanya. Dengan adat yang diizinkan. Dengan kebiasaan yang diizinkan agama. Kepada orang Melayu hari raya terlalu signifikan. Hari yang seolah-olah wajib kesemuanya berkumpul dan bertemu. Berada bersama-sama. Berhabis-habisan kerana hari raya. Raya dan raya. Apabila kita berada di luar kotak kita dapat melihat kebaikan dan keburukan adat kita. Antara kebaikannya:

1                   Mengeratkan silaturrahim antara saudara-mara dan sahabat handai.
2                   Menziarahi guru dan mereka yang lebih tua khususnya ibu dan bapa (kandung dan mertua), datuk dan nenak, ibu saudara dan bapa saudara.
3                   Menjalin persahabatan baru.
4                   Berdakwah.
5                   Berzakat dan bersedekah bagi yang berkelayakan dan berkemampuan.

Walau bagaimanapun terdapat juga beberapa perkara yang sewajarnya dielakkan. Umpamanya:

1                   Tidak terlalu berhibur.
2                   Media elektronik terlalu membuka ruang hiburan tanpa henti. Amalan berziarahi menjadi terpilih. Tidak lancar.
3                   Pembaziran kerana banyak menghias rumah, menghias diri tetapi ada pula yang terlupa menghias akhlaq.
4                   Terlalu banyak juadah. Kebanyakannya sama di kebanyakan rumah. Tetamu hanya memandang dan bukan memakannya.

Sejak akhir-akhir ini ada dua perkara yang mula diperbincangkan.  Pertamanya amalan pemberian duit raya dan keduanya permainan mercun dan bunga api. Waktu penulis kecil dahulu tidak ada orang yang memberi duit raya. Proses sosialisasi menyebabkan kita meniru amalan angpau yang diamalkan oleh masyarakat Cina. Apabila pendapatan keluarga meningkat, wang bukan lagi suatu kekangan. Maka ramai yang menganggap duit raya suatu kewajaran. Normal. The in-thing. Kita pula seperti membiak budaya meminta dan mengharap di kalangan anak-anak. Beraya bermakna mengutip duit raya. Bukan berdasarkan kasih sayang kepada anak yatim. Kepada fakir miskin. Kepada yang uzur. Kepada yang ditimpa musibah. Renungkan situasi ini:

1                   Anak-anak orang biasa duit rayanya RM1.
2                   Anak-anak sahabat-handai RM5.
3                   Anak-anak orang besar atau orang kaya RM10.
Yang ini amalan. Boleh mungkin kita terbalikkan mengikut kewajaran dan realiti keperluan.

1                   Anak orang besar atau kaya RM0.
2                   Anak sahabat-handai RM1.
3                   Anak-anak orang biasa RM10.
4                   Fakir miskin RM50.
5                   Mereka yang ditimpa musibah RM100.

Kita buat penilaian tentang golongan mana yang lebih menghargai duit raya itu. Mereka yang lebih memerlukan, duit rayanya sewajarnya lebih banyak. Golongan yang lain yang kurang memerlukan dalam keadaan yang sebenar ditiadakan atau token sahaja.

Berada di luar lingkungan adat kita dapat membuat penilaian tentang kewajaran sesuatu. Di Kaherah ini penulis perhatikan yang berhari raya rakyat Malaysia sahaja. Rakyat Mesir hatta umat Islam di negara lain juga tidak ghairah berhari raya. Selepas solat Subuh, jamaah terus beri’tkaf di masjid kerana menunggu solat eid. Dengan pakaian yang sama. Tiada baju baru. Tiada kopiah atau songkok baru. Tiada jubah baru. Tiada kasut baru. Tiada setokin baru. Sepertinya tiada seorangpun yang membeli baju baru khusus untuk hari raya. Apa yang berhari raya atau siapa yang berhari raya? Jawapannya hanya didapati jika kita berhari raya dengan iman. Dengan rohani yang terdidik. Dengan keinsafan bahawa kita mampu berbuat yang lain tetapi tidak pentingkan pakaian baru. Hiasan baru. Perabot baru. Yang perlu diperbaharui ialah pakaian hati yang baru. Keindahan rohani yang baru. Hiasan akhlaq yang baru. Iman diperbaharui. Berbaju baru dan memakan ketupat serta rendang menjadi metos rakyat Melayu Malaysia. 

Di Mesir umpamanya mercun dan bunga api dijual setiap hari. Bila-bila sahaja boleh dibeli. Boleh diletupkan. Siang atau malam. Pagi atau petang. Tiada had banyaknya. Tiada had lamanya. Tiada had tempatnya. Tidak ada yang hilang jari, tidak ada yang dipotong tangan. Tidak ada yang buta matanya. Tidak ada yang rabit telinga atau hidung. Tiada yang pecah bibir dan tanggal gigi. Mereka bermain mercun dan bunga api. Tidak mengubahsuainya hingga membahayakan anggota tubuh badan dan mengancam nyawa. Apakah larangan mengakibatkan anak-anak kita menjadi peneroka yang tiada peraturan? Pengamal yang tidak berilmu. Bahaya ditempa tanpa maklum dan tahu. Saban tahun berulang. Ibu dan bapa pula tidak mengambil iktibar. Membebaskan anak-anak membuat pilihan yang salah. Yang merbahaya. Yang merugikan. Tidak belajar dari kesilapan orang lain. Meniru perbuatan yang risikonya tinggi. Sekarang ini ada pula mereka yang sudah menjadi ayah dan datuk membangkitkan semula amalan bermain meriam buluh atau besi. Pada waktu dahulu ada yang menggunakan batang pinang atau kelapa. Tentulah risikonya semakin besar. Entalah, tiada siapa yang dapat mengira akan ruginya sumber modal insan yang disia-siakan.


Berada di luar negara bukan tidak beraya. Ziarah juga ke rumah jiran dan sahabat. Menyediakan makanan ala kadar. Tetapi amalan hias-berhias ditiadakan. Di luar keperluan dan kewajaran. Baju baru tidak difikirkan. Berjalan dalam keadaan jalanraya yang tenang tanpa kebisingan. Orang Melayu yang dilihat berziarah. Bukan orang Arab yang meraikannya. Rakyat Malaysia sahaja yang meraikannya. Merasa juga makan nasi impit, sate, rendang, laksa Johor, biskut dan kek. Di Rumah Perak bukan sahaja diadakan majlis sambutan hari raya malah ada majlis perkahwinan pula. Pengantin perempuan dari Perak sementara suaminya dari Terengganu. Alhamdulillah. Bagi mereka yang berada di luar negara mereka tetap berhari raya juga. Kadarnya sahaja sangat sederhana. Berpada-pada. Kerana sudah diadatkan. Hina dina jika tidak berhari raya. Semoga kita arif tentang indahnya beragama. Kewajaran yang berlandaskan hukum.