Hari raya disambut setelah selesai kita menunaikan fardhu
puasa Ramadhan. Syawal yang menjelang menandakan kemenangan mengawal diri dari
segala maksiat. Bertaqwa kepada Allah kerana kita adalah hamba yang sangat dan sangat
daif. Yang sangat memerlukan pertolongan Allah. Berpuasa adalah suatu ujian
untuk kita mengukuhkan tahap iman dan kekuatan rohani kita. Kelemahan kita
mengawal nafsu kadang-kadang terserlah
dalam berbagai bentuk yang tidak kita sedari. Umpamanya ingatan kepada makanan
dam minuman sangat mendominasi minda. Berkeliaran di bazaar Ramadhan tidak
banyak menyelesaikan masalah. Terlibat pula dengan maksiat mata. Mungkin
maksiat anggota yang lain. Maklumlah tempat umum yang sangat padat dengan
manusia. Apabila Ramadhan berakhir kita merayakan dua keadaan.
1
Beraya dengan berbuka puasa pada hari yang terakhir.
Tetapi kita berbuka dengan kesedihan yang sukar digambarkan. Mungkinkah kita
berbuka Ramadhan yang terakhir? Wallahu a’lam. Pada satu Syawal Ramadhan telah
tiada. Semalam ia meninggalkan kita.
2
Beraya dengan takbir, tahmid dan tahlil. Seluruh ruang
angkasa digemakan dengannya. Dari bumi hingga ke langit berkumandang takbir,
tahmid dan tahlil itu. Merayakan kemenangan kita kerana dapat mengiringi
Ramadhan dan pemergiannya.
Seluruh jiwa kita mula tersentap sayu semasa solat
tarawih pada malam terakhir. Terasa itulah tarawih terakhir. Doa qunut
terakhir. Berjamaah terakhir. Benar kita berhari raya. Rugilah jika tidak
dikenang Ramadhan yang pergi. Kita seperti bepesta dengan Syawal. Melupakan
Ramadhan yang mendidik kita. Yang mentarbiah kita. Yang membimbing kita. Yang
menundukkan nafsu kita. Yang menjadikan kita insaf akan segala kekurangan kita.
Bahawa apa yang kita miliki tidak ada nilainya tanpa dikongsi dengan orang lain
yang berhak. Zakat harta dan zakat fitrah kita sempurnakan kerana itu adalah
hak orang lain yang Allah titipkan kepada kita. Kita pegang sementara sebagai
amanah. Allah amanahkan kita untuk menyampaikan kepada yang berhak. Terlalu
sedikit berbanding melimpahnya nikmat yang Allah berikan kepada kita. Rahmat
Allah. Rahman dan RahimNya ke atas kita.
Lalu berhari rayalah kita dengan sedaanya. Dengan adat
yang diizinkan. Dengan kebiasaan yang diizinkan agama. Kepada orang Melayu hari
raya terlalu signifikan. Hari yang seolah-olah wajib kesemuanya berkumpul dan
bertemu. Berada bersama-sama. Berhabis-habisan kerana hari raya. Raya dan raya.
Apabila kita berada di luar kotak kita dapat melihat kebaikan dan keburukan
adat kita. Antara kebaikannya:
1
Mengeratkan silaturrahim antara saudara-mara dan
sahabat handai.
2
Menziarahi guru dan mereka yang lebih tua khususnya
ibu dan bapa (kandung dan mertua), datuk dan nenak, ibu saudara dan bapa
saudara.
3
Menjalin persahabatan baru.
4
Berdakwah.
5
Berzakat dan bersedekah bagi yang berkelayakan dan
berkemampuan.
Walau bagaimanapun terdapat juga beberapa perkara yang
sewajarnya dielakkan. Umpamanya:
1
Tidak terlalu berhibur.
2
Media elektronik terlalu membuka ruang hiburan tanpa
henti. Amalan berziarahi menjadi terpilih. Tidak lancar.
3
Pembaziran kerana banyak menghias rumah, menghias diri
tetapi ada pula yang terlupa menghias akhlaq.
4
Terlalu banyak juadah. Kebanyakannya sama di
kebanyakan rumah. Tetamu hanya memandang dan bukan memakannya.
Sejak akhir-akhir ini ada dua perkara yang mula
diperbincangkan. Pertamanya amalan
pemberian duit raya dan keduanya permainan mercun dan bunga api. Waktu penulis
kecil dahulu tidak ada orang yang memberi duit raya. Proses sosialisasi menyebabkan
kita meniru amalan angpau yang diamalkan oleh masyarakat Cina. Apabila pendapatan
keluarga meningkat, wang bukan lagi suatu kekangan. Maka ramai yang menganggap
duit raya suatu kewajaran. Normal. The in-thing. Kita pula seperti
membiak budaya meminta dan mengharap di kalangan anak-anak. Beraya bermakna
mengutip duit raya. Bukan berdasarkan kasih sayang kepada anak yatim. Kepada fakir
miskin. Kepada yang uzur. Kepada yang ditimpa musibah. Renungkan situasi ini:
1
Anak-anak orang biasa duit rayanya RM1.
2
Anak-anak sahabat-handai RM5.
3
Anak-anak orang besar atau orang kaya RM10.
Yang ini amalan. Boleh mungkin kita terbalikkan
mengikut kewajaran dan realiti keperluan.
1
Anak orang besar atau kaya RM0.
2
Anak sahabat-handai RM1.
3
Anak-anak orang biasa RM10.
4
Fakir miskin RM50.
5
Mereka yang ditimpa musibah RM100.
Kita buat penilaian tentang golongan mana yang lebih
menghargai duit raya itu. Mereka yang lebih memerlukan, duit rayanya sewajarnya
lebih banyak. Golongan yang lain yang kurang memerlukan dalam keadaan yang
sebenar ditiadakan atau token sahaja.
Berada di luar lingkungan adat kita dapat membuat penilaian
tentang kewajaran sesuatu. Di Kaherah ini penulis perhatikan yang berhari raya
rakyat Malaysia sahaja. Rakyat Mesir hatta umat Islam di negara lain juga tidak
ghairah berhari raya. Selepas solat Subuh, jamaah terus beri’tkaf di masjid
kerana menunggu solat eid. Dengan pakaian yang sama. Tiada baju baru. Tiada kopiah
atau songkok baru. Tiada jubah baru. Tiada kasut baru. Tiada setokin baru. Sepertinya
tiada seorangpun yang membeli baju baru khusus untuk hari raya. Apa yang
berhari raya atau siapa yang berhari raya? Jawapannya hanya didapati jika kita berhari
raya dengan iman. Dengan rohani yang terdidik. Dengan keinsafan bahawa kita mampu
berbuat yang lain tetapi tidak pentingkan pakaian baru. Hiasan baru. Perabot baru.
Yang perlu diperbaharui ialah pakaian hati yang baru. Keindahan rohani yang
baru. Hiasan akhlaq yang baru. Iman diperbaharui. Berbaju baru dan memakan ketupat serta rendang menjadi metos rakyat Melayu Malaysia.
Di Mesir umpamanya mercun dan bunga api dijual setiap
hari. Bila-bila sahaja boleh dibeli. Boleh diletupkan. Siang atau malam. Pagi atau
petang. Tiada had banyaknya. Tiada had lamanya. Tiada had tempatnya. Tidak ada
yang hilang jari, tidak ada yang dipotong tangan. Tidak ada yang buta matanya. Tidak
ada yang rabit telinga atau hidung. Tiada yang pecah bibir dan tanggal gigi. Mereka
bermain mercun dan bunga api. Tidak mengubahsuainya hingga membahayakan anggota
tubuh badan dan mengancam nyawa. Apakah larangan mengakibatkan anak-anak kita
menjadi peneroka yang tiada peraturan? Pengamal yang tidak berilmu. Bahaya ditempa
tanpa maklum dan tahu. Saban tahun berulang. Ibu dan bapa pula tidak mengambil
iktibar. Membebaskan anak-anak membuat pilihan yang salah. Yang merbahaya. Yang
merugikan. Tidak belajar dari kesilapan orang lain. Meniru perbuatan yang
risikonya tinggi. Sekarang ini ada pula mereka yang sudah menjadi ayah dan
datuk membangkitkan semula amalan bermain meriam buluh atau besi. Pada waktu
dahulu ada yang menggunakan batang pinang atau kelapa. Tentulah risikonya semakin
besar. Entalah, tiada siapa yang dapat mengira akan ruginya sumber modal insan
yang disia-siakan.
Berada di luar negara bukan tidak beraya. Ziarah juga
ke rumah jiran dan sahabat. Menyediakan makanan ala kadar. Tetapi amalan hias-berhias
ditiadakan. Di luar keperluan dan kewajaran. Baju baru tidak difikirkan. Berjalan
dalam keadaan jalanraya yang tenang tanpa kebisingan. Orang Melayu yang dilihat
berziarah. Bukan orang Arab yang meraikannya. Rakyat Malaysia sahaja yang
meraikannya. Merasa juga makan nasi impit, sate, rendang, laksa Johor, biskut
dan kek. Di Rumah Perak bukan sahaja diadakan majlis sambutan hari raya malah
ada majlis perkahwinan pula. Pengantin perempuan dari Perak sementara suaminya dari
Terengganu. Alhamdulillah. Bagi mereka yang berada di luar negara mereka tetap
berhari raya juga. Kadarnya sahaja sangat sederhana. Berpada-pada. Kerana sudah
diadatkan. Hina dina jika tidak berhari raya. Semoga kita arif tentang indahnya
beragama. Kewajaran yang berlandaskan hukum.