Wednesday, February 11, 2015

Bingkisan Dari Kaherah: Antara Guru dan Ibu Ayah, di Mana Anak Kita?



Anak-anak yang bersekolah diletakkan di bawah amanah guru-guru. Ibu ayah yang menghantar anak-anak ke sekolah menyerahkan anak-anak mereka untuk dijadikan manusia. Namun begitu waktunya terhad. Dari pukul 7.00 pagi hingga mungkin pukul 1.00 petang. Jangka waktu selama kira-kira enam jam. Ada 18 jam lagi masa anak-anak bersama ibu ayah masing-masing. Dari nisbah masa ini kita lihat siapa yang lebih besar tanggungjawabnya untuk memanusiakan anak-anak. Guru atau ibu ayah. Tunggu dahulu. Jangan beri jawapannya sekarang. Pada akhir entry ini anda buatlah kesimpulannya. Moga-moga anda dapat melihat dengan mata hati tentang tanggungjawab memanusiakan seorang anak. Anak kita. Anak masyarakat. Anak bangsa. Bakal warganegara. Bakal umat yang soleh dan solehah. Pembawa obor iman hingg akhir zaman.

Sekolah adalah sebuah menifestasi masyarakat. Sebuah keunggulan yang ingin diciptakan. Anak-anak diberi acuan masyarakat yang digerakkan oleh politik dan ideologi. Dalam kes negara kita sekolah menempelkan sedikit ruang agama kepada anak-anak. Mereka belum tentu arif tentang sains dan teknologi, tentang sejarah dan peradaban, tentang sosial dan akhlak mulia. Pendidikan agama bukan keutamaan kecuali di sekolah yang berlatarbelakangkan agama. Kerana itu pendidikan agama sebenarnya adalah tanggungjawab ibu-ayah dan masyarakat setempat.

1                    Cari bakal isteri yang berpendidikan agama. Sebelum itu seorang lelaki wajib tinggi ilmu agamanya sebagai bekal untuk memilai dan memilih bakal isteri. Untuk mendidik anak-anak dan keluarga ke jalan agama. Untuk hidup beragama dan melaksanakan amalan yang soleh. 
2                    Mendidik janin dengan agama sejak ianya di dalam rahim ibunya lagi. Didengarkan dengan ayat-ayat al-Quran. Diberi nasihat. Diberi pesanan-pesanan supaya patuh kepada perintah Allah dan RasulNya. Supaya menjauhi laranganNya.
3                    Lahirnya seorang anak disambut dengan amalan agama. Dengan azan dan iqamah. Dengan doa. Dengan tahnik. Dengan amalan Islam yang sebenar.
4                    Mulakan kalimah yang islamik kepada anak-anak kecil sebaik mereka boleh bercakap. Bismillah, Allah, subhanallah, alhamdulillah, barakallah dan selawat ke atas Rasulallah.
5                    Ajar berdoa sejak kecil. Doa makan. Doa hendak mengaji atau membaca. Doa hendak ke bilik air. Doa hendak tidur. Doa bangun dari tidur.
6                    Ajar mengajar mengaji sejak usianya mungkin dua tahun. Khatamkan waktu usianya hampir empat tahun. Apabila sampai empat tahun latih untuk menghafal al-Quran dari surah yang mudah, pendek dan berulang-ulang khususnya al-Fatihah.
7                    Jangan sekali-kali diajar menyanyi dan menari. Jangan sekali-kali. Jangan dan jangan. Jangan diulang kesilapan-kesilapan yang lalu. Tinggalkan sebagai pengalaman yang tidak boleh diulang lagi.

Apabila usianya mencapai tujuh tahun pastikan anak-anak sudah pandai melakukan solat dengan betul. Malasnya jangan dimanjakan. Bukan dipaksa dengan kasar. Pujuklah dengan berhemah. Dengan kasih sayang. Dengan harapan. Dengan doa. Baca selalu ayat 40 surah Ibrahim. Mudah-mudah keturunan kita menjadi mereka yang solatnya menjadi amalan. Datang dari hati dan naluri. Menjadi hidayah indah dari Allah. Selagi boleh ajar anak-anak supaya mengikut ibu ayah bersolat ketika usianya mungkin seawal dua tahun. Apabila usianya 10 tahun pastikan bahawa solatnya bukan dibuat-buat. Sudah boleh menjadi imam kepada keluarganya. Betapa damainya hati ibu dan ayah jika itu berlaku. Betapa sejuknya perut ibu yang mengandungkannya.

Walaupun anak-anak bersekolah agama, jangan lupa bahawa sekolah dan ustaz tertakluk kepada kurikulum yang terhad dan telah ditentukan oleh pihak yang berwajib. Maka ibu dan ayahlah yang memberi tambahnilai terhadap kefahaman agama terhadap anak-anak mereka. Sediakan kitab-kitab agama sebanyak yang mungkin. Novel kepahlawanan Islam menjadi suatu kemestian. Sirah Rasulallah. Kisah para sahabat. Perang menakluki kerajaan Rom dan Farsi. Sejarah Islam itu penting untuk membangkitkan semangat juang. Semangat mengerti bahawa Islam itu diperjuangkan. Bukan didatangkan dengan mudah dan indah tanpa diperjuangkan. Lalu manhaj Islam kepada anak-anak dipertingkatkan kepada hal-hal yang berat mengenai iman, rukun-rukunnya dan amal soleh. Solat dan rukun Islam yang lima. Begitulah mengenai fardhu ain dan fardhu kifayah. Hak diri dan hak masyarakat. Sebagai individu muslim dia juga bertanggungjawab terhadap ahli masyarakat di sekelilingnya.

18 jam anak-anak bersama ibu dan ayah di rumah. Atau bersama mereka dalam masa tersebut. Isilah dengan pendidikan yang bermanfaat. Selitkan selalu bahawa ilmu apapun yang mereka pelajari kesemuanya milik Allah. Kerana itu ilmu tersebut perlu disampaikan kebaikannya kepada orang lain. Diamalkan untuk memberi manfaat diri dan orang lain. Dilakukan dengan penuh insaf bahawa ianya kerana Allah. Mencari kebaajikan akhirat. Mudah-mudahan mendapat keuntungan dunia mengikut izin dan ketentuan Allah. Memahirkan anak-anak dengan dakwah adalah penting terutamanya apabila kita menghampiri akhir zaman seperti sekarang ini. Kita ingin mengajak seberapa ramai orang untuk kembali kepada ajaran Allah dan menjauhi laranganNya.

Tanggungjawab ibu dan ayah terlalu besar untuk membina umat yang berwibawa dalam agamanya. Penulis mendapat mesej pesanan dari seorang sahabat. Ikuti senarai pesanan di bawah:

1                    Ramai yang mengaku menjadi ayah apabila anaknya dilahirkan. Sebenarnya dia belum lagi menjadi ayah. Dia baru memiliki anak.
2                    Ayah adalah istilah istimewa untuk lelaki yang bersedia mengasuh anaknya. Menjadikan anak-anaknya soleh dan solehah. Menjadi umat Islam yang berwibawa. Mendokong Islam berbanding segala-galanya yang lain.
3                    Ayah yang mengasuh anak mengurangkan bebanan ke atas isterinya. Isteri akan terasa ringan bebannya.
4                    Seorang ayah bukan mesin ATM yang hanya didekati kerana memberi wang. Tanpa perasaan dan tanpa kasih sayang. Juga tanpa tanggungjawab. Ayah sepatutnya reach out kepada anak-anaknya. Bukan dicari ketika ketiadaan wang. Sekadar menjadi tembok batu tanpa nyawa.
5                    Kesibukan melalaikan ayah hingga dia tidak mengetahui bila anak-anaknya baligh dan menjadi remaja.
6                    Asbab dan musabab fitrahnya datang dari ayah. Didikannya yang tidak wajar mengajar anak-anak menjadi derhaka. Sayyidina Umar menyebut bahawa anak derhaka datangnya dari ayah yang juga derhaka. Semoga kita semua beringat mengenai pesanan sahabat  dan khalifah ini. Ibn Qoyyim dalam kitabnya Tuhfatul Maudud menyatakan bahawa kerosakan kepada anak disebabkan oleh ayahnya.
7                    Banyaklah berdoa untuk kebaikan anak-anak semoga tua seorang ayah banyak didoakan oleh anak-anaknya. Pendidikan agama menjadi kunci kepada keindahan berdoa ini.
8                    Muliakan anak-anak dengan ilmu agama supaya anak-anak memuliakan ayah dan ibunya dengan agama.
9                    Ramai ayah hilang fungsi kerana ibu yang banyak memainkan peranan mendidik anak. Di luar sana ramai pula guru yang juga ibu.
10               Sifat-sifat maskulin datangnya dari seorang ayah. Ketiadaan ayah apabila diperlukan menjadikan anak merujuk kepada ibu. Sifat lembut yang diwarisi dari ibu tanpa keberanian, kejagoan, ketangkasan, kepahlawanan dan lain-lain sifat lelaki.
11               Peranan ayah mendidik tentang sifat-sifat maskulin seorang anak lelaki.
12               Ramai anak merasa yatim ketiadaan ayah walaupun ayahnya masih hidup. Ayah menyerahkan pendidikan anak kepada ibu sahaja. Isterinya. Bukan dirinya.
13               Mainkan peranan ayah seperti yang dinukilkan Allah di dalam al-Quran. Ambil semangat Rasulallah, Nabi Ibrahim, Nabi Yaakub, Lukman al-Hakim dan Imron.  
14               Nasab anak adalah kepada ayahnya. Kerana itu ia akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah kelak.
15               Ambil iktibar dari diri Rasulallah. Baginda anak yatim tetapi dibesarkan oleh datuk dan pamannya. Kerana itu sifat ayah menebal dalam diri baginda.
16               Generasi sahabat dalah generasi gemilang kerana mereka menjadi ayah yang mendidik anak-anak berhadapan dengan segala maslahah umat ketika itu.
17               Terdapat 17 dialog pendidikan di dalam al-Quran. 14 daripadanya antara anak dan ayahnya. Tanggungjawab ini memberi nisbah 14 ayah: 3 ibu. Tanggungjawab ibu tidak sampai 20%.
18               Ibu madrasah utama anak-anak. Ayah menjadi mudirnya. Kedua-duanya memainkan peranan besar dalam mendidik anak.
19               Ayah dan ibu bak sayap seorang anak. Ia perlukan kedua-dua sayap untuk terbang tinggi. Untuk berbakti kepada yang memerlukan terutama kedua ayah dan ibunya.
20               Ibu mendidik dan mengasuh rasa kepekaan. Ayah memberi makna tentang logik.
21                Ayah mendidik anak menjadi pemimpin yang tegas. Ibu mendidik anak menjadi pemimpin yang peduli.


Sekarang kembali kepada persoalan di atas. Siapa yang sebenarnya bertanggungjawab mendidik anak-anak. Guru atau ibu ayah? Apabila sudah ada kesedaran yang sewajarnya, mainkanlah peranan mengikut kewajarannya. Anak-anak adalah cerminan ibu dan ayahnya. Apa-apa yang berkaitan dengan anak-anak akan dinisbahkan kepada ayahnya dahulu sebelum ditanya siapa ibunya.