Wednesday, October 13, 2010

Pengalaman Mengurus Plajar di PLSP: Episod Kedua

Saya jenis orang yang tidak tergopoh gapah. Saya merasakan diri saya a calculated person. Tetapi bukan untuk mengambil kesempatan atau untuk mencari keuntungan atau untuk mencari kepentingan diri. Saya selesa dengan kehidupan saya. Apa lagi yang saya hendak. Pangkat sudah terkeluar dari kamus kerjaya saya. Tak taulah jika Allah memberi rezeki lain, dari jalan yang lain seperti dinyatakan dalam wahyuNya dalam surah at-Tolaq. Selalu orang gantung sebagai ayat seribu dinar. Baca jangan tak baca. Gantung, siapa yang baca. Kita tahu dia ada. Jika tidak dibaca takut ayat itu melaknat kita pula. Al-Quran itu dimaksudkan sebagai 'bacaan'. Maka yang afdalnya ialah dibaca.

Di PLSP ramai orang yang salah sangka tentang saya. Tentang slow saya. Tak apalah, saya ada cara saya sendiri. Yang penting saya dapat laksanakan tanggungjawab yang tertanggung. Bila dikenang banyak insiden yang seronok, cemas, merimaskan dan mungkin lemas. Walaupun saya dari sekolah dan politeknik, saya tidaklah naif tentang pentadbiran atau pelajar. Kebetulan latar belakang saya dulu ialah Bachelor of Economics (Business Administration). Antara subjek yang saya ambil termasuklah human resource, management, company law, politics selain dari core subjects seperti marketing, macro economics, micro economics, taxation, production managemat, management science, management accounting, finance, industrial relation and industrial law dan Malaysian economics. Kebetulan saya ke Canada untuk mengikuti kursus public relation and industrial liaison. Di Institut Bahasa saya dibekalkan dengan Bahasa Melayu dan Geografi. Masters saya pula Business Education - Vocational Education. Antara subjeknya ialah mainstreaming, philosophy of education, curiculum development, psychology, pedagody.

Dengan spektrum disiplin tersebut saya terlibat pula dengan HEP di Politeknik Ungku Omar dan HEM SMT Johor Bahru. Apabila saya datang ke PLSP, saya ada latar belakang itu. Pada saya urusan pelajar bukanlah asing. Saya sendiri membuat pendekatan yang berbeza bila berhadapan dengan pelajar. Ramai orang secara lumrahnya memisahkan antara disiplin dan kaunseling. Guru disiplin hilang terus sifat keguruannya. Menghukum sepanjang tugasnya. Prinsipnya, tidak mahu pelajar pijak kepala guru. Guru kaunseling pula terlalu lembut. Tugasnya memulihkan palajar yang telah cedera mental dan fizikalnya kerana dihukum oleh guru disiplin. Pelajar yang sudah luluh jiwanya. Telah lebur semangatnya. Guru kaunseling menjadi pakar magic untuk membina semula pelajar yang telah hancur.

Kadang-kadang saya jadi keliru bagaimana guru menjalankan dwi-fungsi yang bertentangan. Kontradik antara satu sama lain. Suatu paradox. Mendidik tetapi menghukum. Menghukum itu pula tanpa kasih sayang. Hilang sifat guru. Hilang sifat pendidik. Hilang sifat bapa. Hilang sifat ibu. Benteng terakhir kasih sayang telah runtuh atas namanya hukuman. Disiplin. Di rumah pelajar kehilangan kasih sayang. Ibu bapa sibuk dengan kerjaya. Masa kualiti dengan anak-anak hanya suatu ilusi semata-mata. Harapan terakhir mereka ialah sekolah. Jika itupun hilang maka anak-anak kita akan sentiasa tercari-cari fantasi. Realiti tidak mudah menjengah rasa. Selalu hilang, mencari dan menjadi mistri.

Entahlah cikgu. Saya seorang bapa. Juga seorang datuk. Cucu-cucu saya sudah empat orang di sekolah menengah. Saya risaukan mereka dan rakan-rakan mereka yang berada di sekolah. Apakah jaminan masa hadapan mereka? Benar kata DYMM Sultan Pahang. Guru mestilah kembali melaksanakan Falsafah Pendidikan yang kita semua tahu. Selalu dilaungkan untuk membangun JERI: Jasmani, emosi, rohani dan intelek.

Pelajar mestilah dibangunkan secara integrated and synchronised. JERI itu berkait antara satu sama lain. Setiap satunya tidak berdiri sendiri. Kesejahteraan pelajar perlu dibangunkan melalui keempat-empat elemen itu. Tiada satupun yang boleh terpinggir. Jasmani adalah fizikal yang perlu dibangun. Kekuatan fizikal itu menjadi kerangka atau vehicle yang mengangkut kesejahteraan emosi, rohani dan intelek. Maka kesihatan adalah kunci fizikal yang sempurna. Kesihatan itu menjana emosi, rohani dan intelek.

Mungkin intelek itu sudah ada pada pelajar. Malangnya emosi dan rohani yang halus dan yang tersirat sukar dibangunkan. Di sinilah peranan guru. Mereka yang dibekalkan dengan falsafah, psikologi, sosiologi dan pedagogi selain dari agama tentulah dapat mengadun segala rempah ratus pendidikan. Semua ramuan profesionalism masing-masing. Malang sekali lagi, ramai guru yang lupa semua ramuan itu. Tugas dan tuntutan profesionalism melupakan mereka tentang perlunya membangun emosi dan rohani. Jalan pintas yang diambil membantutkan usaha membangun fizikal dan intelek.



Barangkali kita tidak terkejut ramai orang Malaysia yang tidak boleh menggunakan common sense dalam keadaan biasa. Ramai antara kita yang terdidik secara akademik tetapi tidak dapat membuat linkage dengan realiti yang berbagai. Aplikasi selalu tiada variasi sedangkan semua yang ada di sekeliling kita banyak variasinya. Banyak ragamnya. Banyah karenah dan tingkahnya. Satu senjata tidak boleh mengamankan kesemuanya. Yang elok kembalilah ke dasar. Guru adalah pendidik. Seorang pendidik mempunyai pembawaan yang berbeza. Pendekatannya berza. Keperihatinannya berbeza. Sifat dan sikapnya berbeza. Itulah guru dengan identitinya. Dengan jati dirinya.



Sewaktu saya di UM dahulu, saya dan rakan dapat mengenal siapa pensyarah yang guru dan bukan guru. Mereka yang asalnya guru, sikap dan sifatnya ialah untuk memandaikan pelajar. Untuk mematangkan pelajar. Untuk mendewasakan pelajar. Perihatin tentang kepayahan, kesusahan, kesukaran dan kedaifan pelajar menghambat semua yang dihidangkan untuk santapan minda. Berat, beban, menghimpit perasaan. Tetapi pensyarah yang sifatnya guru, merubah sikap pelajar. Meringankan beban perasaan itu. Memudahkan. Banyak jalan dan liku yang menjadi terang. Jelas. Nampak cahaya di hadapan.



Bagi pensyarah yang bukan guru, sikap dan sifatnya berbeza. Mereka berminat menyampaikan. Mereka tidak ramai yang peka tentang azab dan sengsara pelajar untuk menerapkan ilmu. Yang banyak teori dan sukar dihubungkan dengan realiti. Banyak konsep yang sukar ditukar menjadi amali. Banyak rumus yang akhirnya sepatutnya memudahkan teknologis. Jika guru agak lembut orangnya, maka pensyarah lebih agresif, kasar dan menidakkan harapan pelajar untuk bermanja dan bergantung harap. Kesian kan?