Wednesday, January 30, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Bahasa Arab dan Bahasa Al-Quran

Semua pelajar bahasa Arab dimaklumi bahawa mempelajarinya adalah usaha yang sangat diredhai Allah dan rasuNya. Limadza. Mengapa. Rasululllah bersabda bahasa Arab adalah bahasanya, bahasa al-Quran dan  bahasa di Jannah. Orang dahulu berkampung di Makkah atau Madinah. Ramai yang menetap di Mesir. Mereka menguasai bahasa Arab. Boleh menulis kitab. Membuka sekolah pondok. Membuka madrasah. Menjadi alim kerana keupayaan mereka membaca dalam bahasa Arab. Sumber agama yang autentik ditulis dalam bahasa Arab. Sumber rujuka utama ialah al-Quran. Dalam bahasa Arab. Al-Sunnah. Dalam bahasa Arab. Kitab-kitab karangan tabi’ien dan tabi’ tabi’ien semuanya dalam bahasa Arab. Tafsir yang masyhur semuanya dalam bahasa Arab.
Selama 1,000 tahun dunia barat dalam kegelapan ilmu. Gelap teknologi. Gelap kemahiran muamalat. Selama itu Islam telah membina tamadun. Sewaktu orang Barat belum tahu apa-apa sarjana Islam menyempurnakan angka dari 1 hingga 0. Terbina geometri, senibina, falaq, perubatan, pembedahan, algebra, sains, fizik, kimia, geografi, sosiologi, falsafah dan banyak lagi ilmu yang telah diperkembangkan oleh sarjana Islam. Apabila Richard the Lion Heart  dari England tewas kepada Sallahuddin al-Ayyubi dendam orang Barat direncanakan secara halus. Hingga sekarang kita sebagai orang Islam terlalu terpedaya. Teknologi dari barat banyak meruntuhkan kehebatan Islam. Antaranya ialah bahasa, pendidikan, politik dan gaya hidup. di mana-mana sekalipun kita berada ramai orang yang berusaha bercakap dan bahasa Inggeris. Mereka semua berbagai bangsa. Jaminan bahawa bahasa Arab adalah bahasa Jannah tidak memberi lagi pemerhatian. Ada pula negara menjadikan bahasa Inggeris bahasa rasmi negara itu. Ironinya bahasa Inggeris bukan bahasa ibunda negara itu.
Berada dalam kelas bahasa Arab memberikan banyak keinsafan kepada saya. Benar kita belajar bahasa Arab. Jangan lupa bahasa Arab sinonim dengan bahasa al-Quran. Mereka yang belajar bahasa Arab tidak dapat lari dari merujuk al-Quran dan al-sunnah. Sesuatu ungkapan atau istilah didatangkan dari al-Quran. Dalam bertatih-tatih dengan bahasa Arab tidak boleh tidak kita membaca ayat-ayat al-Quran. Kita tidak lari dari huruf Arab. Dari al-Quran kita menemui huruf-huruf itu. Pasti juga perlu dikatahui makhraj huruf. Sifat huruf. Kalimah-kalimah yang mengandungi huruf mad. Walaupun dalam percakapan tiada mad muttasil atau mad munfasil atau mat lazim kalimah-kalimah yang mengandungi mad-mad tersebut wujud. Cuma dalam percakapan hanya ada satu harakat atau dua harakat sahaja.  Bila hadir sahaja   ,   dan                      maka kalimah-kalimah itu mengandungi suku kata yang panjang. Di sinilah perlunya disiplin mempelajari bahasa Arab. Pertama sekali ialah pendengaran. Zaman Rasulullah dahulu ramai sahabat yang tidak tahu membaca dan menulis. Namun mereka boleh menghafal al-Quran. Pendengaran mereka kuat, teliti dan tajam. Keduanya ingatan. Dengar dan ingat menjadi dua elemen yang penting. Tanpa keduanya sukar untuk mengeluarkan semua apa yang telah dipelajari.
Lalu kita sampai kepada proses membaca. Maksudnya membaca tanpa teks. Iaitu membaca semula apa yang telah didengar sebelumnya. Bagi yang boleh menulis mereka menulisnya untuk dirujuk kemudian. Dengar, ingat dan baca menjadi satu proses yang berulang-ulang. Alhamdulillah ramai orang Islam yang Allah anurerahkan dengan kekuatan pendengaran, ingatan dan bacaan. Kerananya ramai Muslim yang hafal al-Quran. Kita yang banyak bergantung kepada membaca dan menulis sukar mengingat. Bila kita lupa kita rujuk balik catatan kita. Tidak terus keluar di bibir. Itupun kadang-kadang kita tidak membaca semula apa yang kita tulis. Catatan kita tidak dijadikan manuskrip yang akhirnya boleh diperincikan untuk menjadi buku atau kitab. Oleh kerana catatan sekadar catatan maka ianya tidk diberi nilaian yang wajar dan tinggi. Di mana sekalipun kita belajar bahasa Arab pasti gurunya megetahui al-Quran dan al-Sunnah. Guru bahasa Arab pasti boleh mengaji. Mengetahui apa yang dibaca. Boleh mentafsir.
Sayangnya jika kita tidak mengetahui bahasa Arab. Banyak al-Quran terjemahan. Harus diingat tiada ada bahasa yang sangat mirip. Seorang dari guru bahasa Arab saya, Dr Mohamad said sedang membuat perbandingan bahasa. Umpamanya dari mana datangnya  one, lima dan wahid. Sekadar perbandingan. Kita dari Adam dan Hawa. Bagaimana sesuatu kelompok manusia mencipta bahasa dan istilah. Apa yang mendorong terciptanya perkataan atau istilah itu. Maka sesuatu bahasa itu khusus untuk sesuatu bangsa. Walaupun bangsa lain mungkin menggunakan istilah yang sama tetapi dimaksud yang berbeza. Usaha menterjemah al-Quran memanglah baik. Memudahkan orang lain memahami isi al-Quran. Apa yang hendak saya sampaikan di sini ialah bahawa semua terjemahan tidak dapat menepati maksud al-Quran yang sebenar-benarnya. Bahasa kita dan bahasa al-Quran berbeza. Malah banyak kalimah hatta huruf yang tidak dapat diterjemah atau ditafsir.
Memahami bahasa Arab memberi ruang untuk kita memahami bahasa al-Quran secara primer. Apabila kita memahami bahasa itu kita dapat memberikan intipatinya dengan lebih segar. Lebih tepat. Lebih memberi maksud yang difahami. Suatu usaha besar jika dapat  menterjemah atau mentafsir al-Quran. Mempelajari bahasa Arab memberi kesempatan kepada kita untuk lebih arif tentang al-Quran dan al-Sunnah. Jika hafal al-Quran tugas mempelajari bahasa Arab lebih mudah lagi. Banyak ilham yang datang apabila kita tercari-cari kosa kata. Walau bagaimanapun menghafal al-Quran bukan prasyarat untuk mempelajari bahasa Arab. Minat, kesungguhan dan usaha keras yang penuh kesabaran diperlukan. Cuma nasihat yang mungkin boleh membantu ialah belajar dahulu al-Quran sebelum belajar bahasa Arab. Ianya banyak membantu. Proses belajar menjadi lebih deras.

Salam Dari Amman Jordan: Islam Yang Aman dan Selamat

Isteri penulis, Maznah dan Amatullah.

Orangnya secantik namanya. Dia memilih nama Islamnya Amatullah. Bermakna hamba Allah. Walauoun tidak dilahirkan sebagai Islam, pencariannya menemukan dia dengan Islam. Telah berjaya pula mengislamkan bapanya. Kita yang dilahirkan Islam  tidak banyak menjalankan tugas dakwah. Peluang kita terlalu banyak. Di sekeliling kit aterlalu ramai orang yang boleh kita dakwah. Malangnya kita leka nafsi nafsi.
Cerita Amatullah ini dirakamkan melalu perbualannya dengan isteri penulis.  Sebak mendengarnya. Seorang kembara mencari agama yang syumul. Pencarian dengan hadayah Allah.

Ada dua penganut Islam di sunia ini. Yang pertama Islam kerana keturunannya. Ibu bapanya melahirkannya dalam Islam. Dilahirkan dalam keluarga Islam. Namanya Islam. Suasananya Islam. Berbahagialah insan itu jika keluarganya membesarkannya dengan kaedah Islam. Ditanam dengan kuat akidahnya dengan Islam. Darah dan dagingnya Islam. Hatinya Islam. Perasaannya Islam. Mimpi dan jaganya Islam. Dia berasa aman dan selamat berada di dunia ini. Dia berasa tenang kerana akhirat menantinya dengan selamat. Maka segala usahanya tentulah untuk Islam. Menjaganya dengan sepenuh kerelaan hati. Mempertahankannya  apabila keadaan memerlukan tenaga dan fikirannya. Tidak ada tolak ansur dalam memberikan yang terbaik untuk agamanya. Sebagai penganut agamanya adalah segala-galanya. Pilihannya sudah tertanam ke dasar. Akidahnya dijaga sepenuh hati. 
Yang keduanya adalah mereka yang dengan sengaja menjadi penganut islam. Asal keluarganya telah tidak Islam. Sejarah keluarganya telah terdahulu tidak menemui Islam. Atau mungkin telah tekeluar dari Islam. Dia mencari. Dia mengkaji. Dia membuat perbandingan antara agama. Setiap satunya dicanai dan diteliti. Hatinya dibuka untuk memperinci persoalan-persoalan yang memerlukan pemikiran tahap tinggi. Akhirnya dia menemui apa yang dicari. Kepadanya Islam mengatasi segala yang dicari. Hatinya damai. Sejuk bak salju yang selalu memutih hamparannya. Sejuk jatuhnya. Sejuk sifat dan fitrahnya.  Lalu Islam memberikan kedamaian. Kebahagiaan dan ketenangan. Laluan di hadapan seperti terbuka luas. Lurus dan ada cahaya terang yang menyuluh jalan ke hadapan. Tiada lagi simpang siur pemilihan jalan. Yang dipilih akhirnya menemukan dia kepada Yang Khaliq. Hati dan perasaannya bulat kepada Islam. Tekadnya hanya satu. Mahu hidup dan mati dalam Islam.
Seorang yang bernama Amatullah berada bersama saya dalam kelas Bahasa Arab permulaan. Orangnya cantik. Masih dalam 20an. Bersasal dari Denmark. Sukar untuk percaya bahawa di Denmark ada orang yang mencari Islam. Lama dia membuat  perbandingan antara agama. Akhirnya dia menemuinya dalam Islam. Telah direntasinya berbagai agama besar di dunia ini. Jawapan-jawapan kepada kemusykilan tentang banyak hal ditemui dalam Islam. Lalu kembaralah dia secara spiritual melayari agama baru yang asing di Denmark. Di sana Islam sangat baru. Menjadi minority. Terlalu sedikit untuk didengar suara mereka. Laungan azan tidak diizinkan dikumandangkan. Agama lain bebas dengan apa acara yang mereka mahu. Tetapi tidak islam. Sekatan ke atasnya sangat banyak. Terlalu banyak. Ia mendalami Islam untuk menjadi penganut yang taat. Bersedia berkorban demi agama tercinta. Setahun setengah selepas pengislamannya dia bertemu jodoh dengan seorang pemuda Palestin. Seorang peniaga yang hafiz al-Quran. Sekarang mereka menghuni bumi Jordan. Mereka menunggu untuk kembali ke Palestin seperti juga jutaan pelarian yang berada di negara-negara sekitar.
Bersama-sama suami Amatullah membina keluarga Islam. Allah kurniakan kepadanya tiga orang anak. Tentunya dibesarkan anak-anak itu dengan Islam sebagai gaya hidup. Setelah menjadi Islam Amatullah merasakan banyak tugas agama yang perlu dilaksanakan. Yang pertamanya ialah dakwah. Dan mereka yang paling dekat untuk didakwah ialah kedua ibu bapanya. Alhamdulillah bapanya telah redha menerima islam segabai agamanya. Sebagai pegangannya. Suatu kejayaan besar terhadap keluarganya. Namun untuk membujuk ibunya bukan suatu tugas yang ringan. Ibunya masih terus menolak dakwahnya. Kehadiran menantu dan cucu belum lagi dapat melembutkan hati ibunya. Adik lelakinya juga belum dapat dijinakkan lagi. Usahanya msih semakin kencang semakin ia mendalami baru yang dicintainya. Dakwahnya mungkin belum berjaya 100%. Allah masih lagi memerlukan Amatullah untuk terus berusaha ke arah itu.
Seperti kebanyakan orang Islam ajam (bukan Arab) kerungsingan yang dialami Amatullah ialah membaca al-Quran tanpa mengetahui makna dan maksudnya. Semuanya kerana mereka tidak memahami dan tidak menguasai Bahasa Arab. Keadaaan ini bukan sesuatu yang dipandang enteng. Tidak boleh dipandang sebelah mata. Tidak boleh diserahkan kepada orang lain. Kita menganggap  ianya tugas orang lain. Fardhu kifayah. Kita mengelak untuk mendukung hak kita sendiri. Kita cuci tangan kita. Kita lap bersih-bersh. Kita masukkan tangan kita ke dalam poket. Tenang dengan kehangatan yang dinikmati. Lupa bahawa tangan itu akan ditanya akan usahanya. Akan disoal peranannya. Akan diminta akaun yang dibuka tetapi belum diaudit. Maka Islamlah kita dengan andaian bahawa semuanya meluncur baik hingga ke akhir hayat. Apabila kita belajar banyak ketidak sejajaran antara ajaran dan amalan. Ketidak selarian antara akidah dan kepercayaan.  Antara pokok dan falsafah agama dengan amalan.
Banyak yang kita lakukan adalah adat. Apabila adat tidak bercanggah dengan syariat tidak ada salahnya. Tetapi kita tidak boleh bertaqlid semata-mata. Kita ikut apa orang buat. Ikut seperti datuk nenek kita buat. Tanpa belajar mungkin ada cacat cela ibadat kita. Tanpa mengaji kita tidak mendapat sumber rujukan yang hak. Tanpa mengkaji kita selau beranggapan bahawa yang kita lakukan adalah benar. Tanpa berguru kita rasa semuanya betul. Belajar agama tidak boleh hanya melalui bahan-bahan sekunder. Hanya sesudah kita belajar barulah kita boleh merujuk bahan sekunder. Untuk menjadi alim (maksudanya mengetahui yang benar) kita perlu mencari guru. Perlu berguru. Duduk mengadap guru. Memandang dan bertentang mata dengannya. Dengar dengan telinga sendiri. Pandang dengan mata sendiri. Sentuh dengan tangan sendiri. Bergaul dengan mereka yang mengetahui.
Begitulah orang mengkaji hadith. Apabila dikaji, hadith-hadith yang sahih bermula dengan, “Aku mendengar”. Atau “Aku melihat”. Atau “Aku bersama Rasulullah”. Jika orang kedua hadith itu bermula dengan, “ Bapaku nampak”. Atau “Datukku melihat”.  Analogi itu boleh kita rujuk dalam perbicaraan di mahkamah. Sama ada mahkamah Syariah atau mahkamah Sivil. Saksi mestilah orang yang nampak atau mendengar atau bersama. Saksi tidak boleh mengatakan, “Saya diberitahu oleh ...”. Mahkamah akan mengatakan  semuanya hearsay. Persaksiannya akan ditolak. Saksi itu tidak ada kreditibiliti. Tidak boleh diperakui kesaksiannya. Hanya dengan menkaji Islam kita akan menemui kebenaran. Selalunya kebenaran itu memberikan madu manis keindahan dalam beragama.
Di Barat manusia berlumba-lumba cuba mengenal Islam. Agama yang selalu menjadi fobia kepada masyarakat di sana. Islamofobia diledakkan pengendali politik di Barat dengan  niat untuk menakutkan orang barat tehtang Islam. Lalu dicipta label-label fundamentalist dan terrorist.  Banyak watak dan keadaan dicipta untuk mengesahkan keadaan itu. Apabila mereka membuka mata barulah anak-anak di Barat mengenal Islam. Apabila Allah mencampakkan hidayah tiada siapa boleh menghalangnya. Peristiwa September 11 di New York sebenarnya suatu hikmah. Runtuhnya World Trade Centre membina kekuatan baru untuk Islam. Amatullah berjuang mempelajari Bahasa Arab untuk menepis ikap negatif Barat terhadap Islam. Di Jordan usaha dakwahnya digandakan. Sasarannya ialah mereka yang bukan Islam. Khususnya mereka yang datang dari Denmark dan menetap atau menghuni bumi Jordan.
Dirgahau Amatullah. Semoga Allah memberkatimu. Memberkati keluargamu. Memberkati Islammu. Kita yang selamanya Islam setakat mana usaha kita. Renunglah bersama. Islam hak kita. Tanggungjawab kita bersama. Tiada siapa yang berada di sisi.