Thursday, February 6, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Memperindah Pendidikan Agama



Agama Islam adalah agama yang keindahannya tersendiri. Disampaikan dengan pedagodinya yang tersendiri. Banyak akademiknya. Berbeza dengan disiplin ilmu lain. Dengan disiplin agama lain. Dibimbing terus oleh Allah dan RasulNya. Di luar sana ramai audien yang perlukan andragodi yang sistematik dan sistemik. Kali ini penulis ingin membicarakan pendidikan agama yang masih terlalu tradisional. Benar cara lama itu tetap berkesan. Walau bagaimanapun teknologi yang sudah dibangunkan ketika ini boleh dimanfaatkan untuk menjadikan pendidikan agama sangat mengesankan. Memberi impak yang kuat kepada mereka yang mempelajarinya. Yang mendengarnya. Yang mengikutinya. Slot TV Ustaz Don umpamanya sangat mengesankan kepada audien tanpa mengira usia dan tempat. Terutamanya kepada remaja yang selalu tergelincir dari jalan yang diredhai. Mereka belajar agama tetapi tidak dapat menghubungkait antara yang realiti secara fizikal dan maujud dengan alam ghaib yang wajib diimani. Ilmu agama perlukan nafas baru untuk disampaikan dengan lebih segar. Jawapannya ialah teknologi yang bersesuaian. Dibenarkan syariah. Ada garispanduannya. Ada sempadan yang perlu dijaga. Tertakluk kepada tapisan aqidah yang wajar supaya kesemuanya mematuhi syariah. Mereka yang bijak teknologi perlu ke hadapan berganding dengan mereka yang alim dari segi selok belok agama. Ulamak teknologi dan ulamak agama berganding untuk membantu melonjakkan tugas agama ke aras baru. Lebih tinggi. Lebih bermanfaat. Lebih bermartabat.

Kemahiran ibadah adalah asas beragama. Rukun iman yang enam direalisasikan bersama dengan rukun Islam yang lima. Yang sebelas ini dijadikan tunjang iman dan Islam. Rukum Islam lebih mudah difahami. Dihayati. Disempurnakan dengan kefahaman. Tentulah tahap kesempurnaannya berbagai bergantung kepada ilmu yang dipelajari. Yang dikaji. Yang dirujuk dari sumber-sumber yang mu’tabar. Jika sedikit dan berhenti mencari maka ilmu beribadat sangat terbatas. Jika berterusan mencari  pasti ditemui banyak nilai tambah yang berganda-ganda banyaknya. Ibarat memasak, lauk pauknya semakin lazat. Semakin menarik. Semakin mencantikkan. Ilmu yang ditambah mengindahkan ibadat. Tidak puas dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi. Dari satu ruang ke satu ruang lain yang semakin panjang, lebar dan meluas. Ilmu tiada ufuknya. Bukan apabila langit dan daratan atau air bertemu dilihat dari jauh. Pertemuan itu hanya pada mata yang melihat. Bukan hakiki. Apabila dihampiri ufuknya beralih menjauh pula. Begitulah ilmu. Dikejar menjauh. Kita berhenti kita yang rugi dan menjadi mati.

Fardhu ain adalah lebih kepada kewajipan yang tidak ada tukar ganti. Solat adalah diri sendiri. Tidak boleh diupahkan. Ianya tanggungan sendirian berhad. Syahadah tidak mungkin diwakilkan kepada orang lain. Lidah, bibir dan mulut yang ampunya diri sendiri yang mengungkapkannya secara lisan dengan kuat. Fardhu ain hendaklah diselesaikan sesegera mungkin supaya semua umat Islam mengetahui tanggungjawab asas mengenai dirinya dan orang-orang di sekelilingnya. Namun begitu penyampaian pendidikannya perlu banyak dinamika baru. Dianjakkan paradigmanya. Bukan sekadar berbicara. Bukan sekadar membaca buku. Bukan sekadar mendengar. Kita perlu berinteraksi dengan teknologi. Pelajaran mengenai tauhid atau akidah boleh dilaksanakan dengan penggunaan teknologi. Selalunya asas untuk menyampaikan sifat Allah ialah adanya alam ini. Ramai antara kita yang tidak memahami apa sebenarnya alam ini. Berapa luasnya. Apa yang ada di angkasa. Saiz bintang dan planet. Berapa banyak cakerawala. Apa itu supernova. Bagaimana gerhana. Sekadar membaca kitab yang terhad kita tidak dapat melihat secara jauh tentang penciptaan Allah. Besar, banyak dan luasnya ciptaan Allah. Bahawa manusia adalah antara makhluk yang kecil, kerdil dan tidak signifikan kecuali yang bertaqwa. Yang dekat hatinya kepada Allah.

Pengetahuan tentang adanya alam ini cantik jika disampaikan dalam bentuk animasi. Dalam bentuk multimedia. Dalam bentu 3-D. Maaflah, banyak yang perlu dinaiktaraf tentang pengajaran dan pembelajaran agama secara rasmi. Di sekolah dan madrasah. Hatta di institusi pengajian walau apa sekalipun bentuknya. Kita sudah ada internet. Sumber ilmu berbagai. Jika dipilih yang bersesuaian dengan keperluan pendidikan agama tentulah akan memberi impak yang memberangsangkan. Anak-anak kita mengetahui selepas malam tentulah siang. Siang pula diganti dengan malam. Mereka tidak mengetahui prosesnya. Bagaimana bumi berputar. Bagaimana bumi beredar. Pada ketika bumi berputar ia juga beredar mengelilingi matahari. Bagaimana bumi berada dalam sistem suria. Bagaimana untuk mengetahui jarak yang diukur dengan tahun cahaya. Bagaimana memahami betapa luasnya alam semesta ini. Bagaimana hendak memahami bahawa Allah adalah Rob al-Alamin. Tuhan semesta alam. Apabila konsep keluasan alam dapat digambarkan dengan teknologi, penulis yakin anak-anak yang belajar agama mendapat input yang kemas kini. Sains membantu dalam pendidikan agama.

Kita perlu mengangkat fikir agama. Keperluannya menegak dan mendatar. Pengertian agama itu terlalu tinggi. Terlalu luas. Terlalu dalam. Teknologi membantu menambah kefahaman ke arah itu. Penulis kadang-kadang tercari-cari juga formula terbaik untuk menyampaikan ilmu agama. Bayangkan seorang ustaz menerangkan senerio datangnya hari qiamat. Cerita dari mulut itu hanya didengar tanpa pengertian yang mendalam. Jika alam difahami luasnya. Diketahui besarnya. Katakan kepada anak-anak bahawa kesemuanya pasti akan hancur. Bukan bumi sahaja. Bahkan kesemuanya yang sangat banyak tidak terkira itu akan hancur. Allah berkuasa mencipta alam dan berkuasa memusnahkannya. Bagaimana jika teori The Big Bang dan The Big Crunch disampaikan dalam kelas agama. Suatu ledakan ilmu dari al-Quran yang kita baca setiap hari. Kita tidak memperluaskan penterjemahannya dalam bentuk yang memberi kefahaman yang menginsafkan. Kita diciptakan Allah dan akan kembali kepadaNya apabila sampai masanya.

Pelajaran pengurusan jenazah umpamanya tidak cukup hanya dengan membaca. Diterangkan satu persatu. Malangnya guru tidak membawa pelajarnya menyaksikan pengurusan jenazah secara live. Bila ada kematian bawa sebahagian pelajar untuk menyaksikan proses meletak jenazah, memandikan, mengkapankan, melakukan solat jenazah dan akhirnya menguburkan jenazah. Pertamanya untuk memahami proses. Keduanya untuk menginsafkan diri supaya mereka taatkan Allah dan RasulNya. Mudah-mudahan menghindarkan mereka dari berbuat maksiat. Menjadikan mereka anak-anak yang soleh. Begitu juga matapelajaran menunaikan haji dan umrah. Dipaparkan kepada mereka perlakuan yang rukun dan wajib. Yang sunat dan harus. Menghindar dari yang haram dan makruh. Istilah tawaf tidak mungkin difahami susah dan payahnya tanpa melihat gambarannya melalui video umpamanya. Begitu juga sai. Berada di Arafah. Di Muzdalifah. Di Muasim. Termasuk peristiwa harian yang dilalui semasa menunaikan haji dan umrah.


Kitab adalah rujukan bertulis yang perlu dibaca. Diulang baca. Diingat. Dihafal. Visual melalui CD, VCD, video dan filem membantu ke arah kefahaman yang lebih meluas. Internet dan sumber dari media elektronik memperlengkap pendidikan agam ke arah yang lebih mantap. Kita perlu sama-sama fikirkan kerana pendidikan beragama memandu manusia untuk mencari jalan ke syurga. Kita yang dewasa bantu mereka ke arah itu. InsyaAllah sedikit usaha ke arah itu besar manfaatnya kepada ummah.