Thursday, March 11, 2010

Melepaskan Anak-Anak Mencari Tapak Kehidupan

Selepas 39 tahu berumahtangga, selepas mendapat 9 orang anak, semalam 11 Mac 2010 tamatlah episod urusan sekolah anak-anak. Tarikh 11 Mac 2010 terakam sebagai tamatnya debaran kesembilan dalam sejarah memandai dan memanusiakan anak-anak. Alhamdulillah, Nur Zahin Rifhan, anak kesembilan saya, anak bongsu yang bayak menyerupai wajah kakak sulongnya cuba menjejaki kakak-kakak dan abang-abangnya. Tarikh itu mengesahkan tahap akademiknya dengan mendapat 2 A+ (bahasa Malaysia dan Matematik Moden), 2A (Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab), 5A- (Fizik, matematik Tambahan, Sejarah, Al-Quran dan Al-Sunnah, Syariah), 1B (Biologi) dan 1C+ (Kimia).


Menyorot semula sejarah, anak sulong mendapat 6 agregat, yang kedua 7 agregat, ketiga 13 agregat, keempat 6 agregat, kelima 6 agregat, keenam 11A, ketujuh 6A, kelapan 10A dan yang terakhir kesembilan 9A+ 1B + 1C+. Perjalanan akademik mereka berbagai.


Anak sulong ke USA tajaan JPA

Kedua ke USA tajaan JPA

Kegtiga ke UTHM tajaan Kementerian Pendidikan Malaysia

Keempat ke UTP tajaan Petronas

Kelima ke UIAM tajaan JPA

Keenam ke UK tajaan JPA

ketujuh ke UiTM pinjaman PTPTN

Kelapan ke al-Azhar, Mesir tajaan Yayasan Restu di bawah naungan Amanah Raya Berhad


Saya amat bersyukur kepada Allah. Saya dianugerahkan anak-anak yang baik akademiknya. Saya hanya menyediakan minda dan persekitaran mereka dengan dunia ilmiah. Banyak mana sekalipun hiasan dalam rumah, banyak manapun perbelanjaan untuk berhibur, banyak manapun kos untuk keperluan-keperluan lain, keperluan akademik anak-anak tidak boleh diabaikan. Dalam rumah wajib dipenuhi dengan ruang yang kondusif dengan kemudahan belajar, sumber ilmu. Buku, majalah dan bahan-bahan rujukan mesti disediakan. Semasa kanak-kanak mereka hendaklah dipenuhi dengan rihlah ilmu. Bawalah merek ke muzium, zoo, pantai, hotel, kampung, pusat sains dan ke mana sahaja yang dapat membuka minda dan mata mereka supaya sentiasa boleh menerima pendidikan.


Dari sejak mereka dilahirkan, ibu bapa hendaklah fokus dalam hal ini. Seawal umur 2 tahun wajib diajar untuk mengaji al-Quran, membaca rumi, jawi dan Inggeris. Didik mereka dengan segala hal yang perlu sebagai anak-anak. Sebagai ibu bapa kita hendaklah menunjukkan sari teladan yang memang sepatutnya dilakukan sebagai orang Islam yang mendokong Islam sebagai perjuangannya. Perlihatkan, pamerkan, tunjukkan dan ajaklah anak-anak untuk melakukan yang baik, yang medatangkan kebaikan, mendatangkan pahala, yang menjamin redha Allah.


Makan dan minum anak hendaklah pastikan yang halal, suci, berkhasiat. Pastikan sumbernya halal, penyediaannya suci dan bersih, penjualannya tidak menimbulkan keraguan, digunakan dengan teratur.


Sebagai ibu bapa, kita tidak cukup hanya menyediakan yang perlu sahaja. Ibu bapa seharusnya menyediakan yang terbaik untuk anak-anak. Memanglah zaman saya dulu payah belaka. Itu zaman yang sudah berlalu. Dalam era ini, ibu bapa harus bersedia lebih awal merencanakan pembentukan keluarganya. Anak ramai atau sedikit bukan isunya. Perancangan ibu bapa mestilah mantap untuk kesinambungan keturunannya.


Untuk berumahtangga tidak menjadi kesusahan. Siapa sahaja boleh bernikah kahwin. Episod sukar akan bermula apabila sesuatu pasangan mendapat anak. Semakin anak bertambah maka bergandalah masalahnya. Persekolahan dan pendidikan adalah antara aspek yang sangat merumitkan. Barangkali perlu diadakan kursus-kursus keibubapaan khusus dalam pengurusan sekolah anak-anak. Dari tadika (umur 5 tahun) hingga tingkatan 5 (18 tahun) adalah suatu jangkamasa yang panjang. Itu satu pusingan untuk seorang anak. Saya ada 9 orang anak. Kenalah melalui 9 pusingan itu. Jika lebih ramai anak, maka berputarlah masa silih berganti seperti tidak habis-habis urusn anak-anak.


Semasa bertugas, saya pastikan bahawa saya menjalankannya dengan penuh keikhlasan, dedikasi, tulus, amanah dan jujur kepada diri sendiri. Semuanya mestilah kerana Allah. Saya tidak pernah mengajar sembilan orang anak saya secara formal. Mereka semua diajar oleh orang lain, guru mereka. Saya hanya menziarahi sekolah sesekali, bertanyakan berita, merisik khabar, mendengar cerita (bait-bait lagu Salam Terakhir allahyarham Sudirman). Pertama kunjungan menghormati guru yang mengajar anak. Kedua motivasi kepada anak. Kita perihatin terhadap mereka. Ketiga hubungan antara ibu bapa dan guru tentu ada sinerginya. Gabungan keduanya memantapkan lagi langkah anak-anak menuju pulau harapan mereka. Doa saya semoga Allah balaskan usaha saya. Saya mendidik anak orang, Allah pilih guru lain untuk mendidik anak saya. Begitulah timbal balas yang Allah rancangkan untuk kita.


Kejayaan cemerlang anak-anak banyak manfaatnya. Pertamanya sumber kegembiraan keluarga. Pengiktirafan terhadap usaha anak-anak yang dibantu oleh ibu bapa dan guru-guru mereka. Kedua, melonjakkan motivasi anak-anak. Mereka ada bakat dan mereka ada peluang. Ketiga, peluang memasuki IPT sentiasa tersedia. Kelayakannya tidak ada keraguan. Keempat, peluang mendapat tajaan terbentang luas dengan syarat anak-anak memiliki ciri-ciri dan kualiti yang dikehendaki. Kelima, peluangnya untuk menamatkan pengajian, mendapat ijazah adalah lebih luas.


Bimbinglah anak-anak supaya memiliki ciri-ciri yang dikehendaki oleh bakal majikan. Ajarlah mereka supaya pandai bercakap, berhujjah, menjawab, menyoal, menganalisis, menyusun kata-kata, menyenaraikan idea dan mengemukakan cadangan dan pandangan. Didik mereka menggunakan perkataan, istilah yang betul. Didik mereka membina ayat-ayat yang cantik, padat tetapi ringkas. Direct to the point.


Jangan abaikan hal-hal yang berkaitan dengan pakaian mereka. Mereka diajar supaya sentiasa mempamerkan yang terbaik tentang diri mereka. Pemilihan fesyen, warna, rekabentuk, corak dan sebagainya. Banyak panduan yang perlu dipatuhi untuk menjadi manusia yang pelbagai fungsi.


Pastikan pemakanan mereka seimbang. Pastikan mereka tidak obese atau terlalu kurus. Majikan tidak mahu orang-orang yang bermasalah kesihatan berada dalam syarikat mereka. Sedari kecil lagi perkara ini mesti diawasi, dipantau, dibuat susulan dan diambil tindakan-tindakan yang seperlunya. Jangan terpedaya bahawa yang obese itu baik dan sihat. Sebenarnya keadaan itu mengundang masalah kesihatan.

Tingkah laku anak-anak hendaklah dipantau selalu. Pastikan rakan taulan mereka adalah yang baik-baik, keluarga rakan-rakannya baik. Ke mana mereka pergi dan berada dan apa yang mereka buat mestilah dalam pengetahuan ibu bapa. Dengan cara itu ibu bapa boleh membuat tindakan-tindakan wajar untuk membantu anak-anak ke arah yang lebih baik dan betul.


Kelulusan yang baik dalam SPM adalah landasan terbaik untuk menuju dan meraih kejayaan yang lebih tinggi dan lebih mudah pada masa hadapan. InsyaAllah, tajaan, dalam bentuk biasiswa atau pinjaman tidak akan menjadi masalah. Pembinaan kerjaya anak-anak bukan bermula selepas mendapat keputusan SPMnya. Rancangkan kerjaya mereka semasa di tadika lagi. Ibu Bapa hendaklah membuka mata, melihat tingkah laku, perangai, kekuatan dan kelemahan, semangat, kesungguhan, komitmen, dan sebagainya. Buat analisis supaya ibu bapa mengenal siapa anak-anak mereka dari aspek yang disebut tadi.


Mintalah bantuan orang yang pakar seperti guru, psikologis, pakar motivasi dan sebagainya. Yang penting minta nasihat. Carilah orang-orang yang anak-anaknya berjaya. Minta pengalamannya. Jadikan rujukan.


Anak-anak ibarat pokok. Tidak cukup hanya ditanam. Perlu disiram, dibaja, dibelai, dilihat, dipantau, diberi ubat, dirawat penyakitnya, dibiakkan, dicantikkan bentuknya, ditongkat, dibubuh junjung dan apa sahaja yang menjadikan pokok itu menyenangkan tuannya. Apa yang anak-anak berikan kepada kita adalah hasil didikan kita. Jangan salahkan guru kerana guru tidak sempat mengawasi anak kita sepanjang masa. Tetapi anak kita di rumah melebihi 16 jam. Nisbah itu sudah menunjukkan tugas ibu bapa jauh lebih besar berbanding guru.

Sama-samalah kita berusaha melestarikan zuriat yang banyak manfaatnya kepada agama. Cari keredhaan Allah dan RasulNya. Banyakkan usaha dan doa. InsyaAllah. Amin.

ZiarahTapak Feri Batu Pahat



Antara tahun 1960 hingga tahun 1965 feri ini menjadi nostalgia kepada diri penulis. Sesuatu yang sukar digambarkan sekarang. Di Port Said, Mesir penulis menyeberang muara Terusan Suez menggunakan feri tetapi berbentuk kapal.


Petang hari Isnin 8 Mac 2010 saya buat catatan sejarah ini. Setelah saya tinggalkan sejak Disember 1965, baru petang ini saya jenguk semula. 45 tahun sudah berlalu. Tempat yang memperkayakan saya dengan pengalaman suka duka menjadi remaja di sebuah bandar yang dianggap besar (ketiga di Johor) tetapi tidak pantas menggamit kemajuan dan pembangunan.

Dalam mengejar ilmu dan memenuhkannya ke dada banyak pahit maung kehidupan terpaksa ditempuhi. Saya rasa semua keluarga dahulunya berasal dari tapak yang rendah. Mereka berusaha naik. Dari jatuh dan bangun itulah kita menikmati keindahan kehidupan. Akhirnya kita menempuhi kebahagiaan, kesejahteraan dan berkelapangan untuk mengingat ini semua. Namun di belakang semua itu rentetan peristiwa payah, sukar, letih, jemu dan keinginan untuk lari dari semua yang fana ini.

Air sungai Batu Pahat deras pada musim hujan. Motorbot yang kecil itu menongkah arus. 


Pada zaman saya bersekolah, laluan ke Batu Pahat hanya ada satu. Dari Muar ke Batu Pahat atau dari Pontian/Johor Bahru ke Muar mesti melalui Batu Pahat. Jambatan masih belum dibuat. Sehingga tahun 1965, jalan perhubungan yang ada hanyalah melalui perkhidmatan feri. Syarikat yang sama mengendalikan feri di Muar. Juga sebelum ada jambatan pertama yang merentas bandar Maharani. Kenapa Maharani.? Mungkin orang Muar yang layak menjawabnya. Cuma dari sejarahnya, Muar adalah bandar kedua yang dibuka di Johor selain dari Tanjung Puteri (Johor Bahru sekarang). Oleh kerana di Johor sultannya Maharaja Abu Bakar, maka Muar mengambil sempena Maharani, permaisuri Maharaja Abu Bakar. Mungkin pakar sejarah Johor boleh mengesahkan hal ini.


Berbalik kepada feri. Dengan izin Allah feri, motorbot dan sampan adalah penyambung semua aspek kehidupan penduduk di sekitar laluan tersebut. Bagi saya perkhidmatan ketiga-tiganya adalah penyambung kelestarian hidup saya. Dari zaman remaja hingga saya keluar sekolah pada akhir tahun 1965. Perjalanan hidup saya sebenarnya bertapak di laluan ini. Darinya saya ke Kuala Lumpur, ke Kuala Terengganu, ke Ipoh, Ke Amerika Syarikat, ke Canada, merentas bahagian dunia yang lain dan sekarang barangkali di stesen terakhir sebelum berpindah kekal di alam yang lain.






Yang tinggal hanya bayangan masa silam.









Jeti ini tinggal bekasnya sahaja. Di kejauhan saya masih terbayang hiruk pikuk manusia seberang menyeberang, dayung-dayungan penambang (pemilik sampan sedang berkayuh) dengan jerit pekiknya bersama penambang yang lain. Di bahagian Peserai, terbentuk pekan kecil yang agak sibuk sepanjang masa. Pada tahun 60an itulah kali pertama Datsun mengenalkan kereta pertamanya di Malaysia. Suatu produk yang sangat-sangat diragukan kualitinya kerana kelainan dan kerana keluar dari kebiasaan menggunakan barangan buatan British. Kegigihan Jepun membina ekonomi dan teknologinya dan dengan polisi zero defectnya menjadikan baranga buatan Jepun sebagai the most sought after.

Minda remaja saya ketika itu tidak dapat membayangkan perubahan-perubahan yang akan berlaku di bandar Penggaram. Sementara jeti tersebut ditinggal kaku, timbul satu kesayuan yang mencengkam. Di sini, di jeti ini, saya seberangi, dalam arus deras dan tenang, kayuhan demi kayuhan penambang yang bekeringat dan bertenaga, dengan helah membelah seberang, tempat itu sekarang sepi, mati, sunyi dan terbiar sendiri. Jika is bisa berbicara, pasti ia meraung duka, ditinggalkan tanpa cerita. Usiagunanya telah tamat. Tetapi meninggalkannya tanpa pengisian perubahan adalah suatu pembaziran.

Maaf, mungkin ada baiknya di tapak itu, di jeti itu wujud muzium sejarah. Suatu galeri yang mengingatkan generasi mendatang bahawa suatu ketika dahulu di situ ada suatu kehidupan yang sukar kerana teknologi belum berkembang dan kerana minda warganya baru keluar dari kepompong belenggu penjajah British. Suatu bangsa yang banyak helah. Yang manis tutur katanya tetapi menjajah sampai ke minda, berakar umbi hingga sekarang.

Kemeriahan di kawasan ini cukup hebat. Kawasan ini berhampiran dengan pasar awam Batu Pahat, memasuki laluan utama iaitu Jalan Rahmat, tempat pertemuan sampan dan tongkang dari Sumatera dan deretan kedai makan di sepanjang Jalan Shahbandar. Setelah jambatan dibina, hanya pasar awam masih tegak berdiri, sampan dan tongkang masih berlabuh dan pergi. Jalan Rahmat hanya hidup pada hari kerja dan pada waktu siang sahaja. Malamnya seperti bandar mati kerana kehidupan beralih ke arah di mana kehidupan itu dibina semula.

Sejarah feri ini telah diabadikan dalam sebuah lagu ghazal yang popular pada tahun-tahun 60an. Nama lagunya ialah Empat Dara nyanyian Sharifah Rodziah. Empat dara ini adalah staf syarikat feri Batu Pahat. Seorang daripadanya ialah novelis terkenal Zaharah Nawawi. Jika ada yang membawanya menziarahi blog ini barangkali beliau dapat mengimbau kenangannya di jeti ini. Persinggahannya sebelum mencipta nama yang meninggalkan jolokan empat daranya dulu.







Sepinya. Begitulah jika
ditinggalkan tanpa berita, tanpa bicara.






Kawasan lain di bandar Penggaram dibangunkan. Lalu terbinalah terminal bas yang baru, the Summit, Carrefour dan Square One, Batu Pahat Mall dan mercu-mercu tanda baru seperti Ibu Pejabat Polis Daerah, balai Bomba, Masjid Sultan Ismail dan laluan utama yang berpindah ke Jalan Bakau Condong. Pada tahun-tahun 60an dahulu kawasan ini adalah paya kerana bandar Batu Pahat memang asalnya serokan. Sila lihat dalam pos yang lain. Pada alaf baru ini dan sejak tahun 1993 lagi mercu tanda yang tegak mencacak ialah Universiti Tun Hussein Onn Malaysia di Parit Raja.















Gerai-gerai makan baru yang mula dibina semula di Jalan Shahbandar. Di sini banyak penjual sate. Pilih yang mana suka.

Masa sudah terlalu lama berlalu. Jalan Shahbandar tidak diubah lanskapnya. Maaflah, kita ramai orang-orang yang memiliki ijazah Perancang bandar, tetapi tidak keluar melihat sejarah, warisan dan wawasan. Alangkah indahnya jika Jalan Shahbandar dijadikan seperti Elizabeth Walk di Singapura atau Esplanade di Pulau Pinang.


Sebenarnya apabila kita memandang ke sungai, kita melihat paparan sejarah. Yang menelusuri sungai itu adalah pedagang yang mudik dan menghilir, nelayan yang selalu menyabung nyawa, petani yang membawa hasil taninya, warga kampung yang menjengah bandar. Motorbot sampan, jalur, kolek dan perahu berkejar-kejaran di sepanjangnya.














Hiasan air pancut yang berbentuk air menjatuh.


Kawasan ini sejak dari dulu lagi memang tempat pertemuan pertukaran barang. Dari Sumatera mereka membawa apa sahaja hasil yang boleh dibawa seperti kayu balak, getah, kopi, tikar, kelapa dan sebagainya. Bila air pasang bertunda-tunda kapal-kapal kecil memasuki pelabuhan. Bila air surut bot-bot itu keluar ke laut menuju jalan pulang mereka ke Sumatera.
















Kapal-kapal kecil ini akan terus berlabuh selagi masih ada manusia yang memerlukannya.
Pertemuan dua negara ini sudah lama termetrai. Barang dagangan mereka ditukarkan dengan sejumlah barang-barang makanan atau keperluan yang lain. Kadang-kadang kehadiran barangan dari Sumatera seperti penyelamat kepada keadaan di Batu Pahat. Di sini mereka bawa tikar mengkuang, kelapa biji, gula melaka, ikan masin (ikan bulu ayam), daun kelapa muda (untuk buat kelongsong ketupat) dan keropok melinjau. Banyak lagi yang tidak dapat saya senaraikan.


Catatan ini adalah nostalgia masa dulu-dulu. Suatu masa suatu tempat, suatu keadaan yang mencipta sejarahnya sendiri. Seperti sejarah-sejarah yang lain, generasi yang berikutnya tidak dapat memberi pertimbangan nilai yang sewajarnya. Kadang-kadang sejarah dilupakan begitu sahaja. Ramai yang tidak memahami hakikat sejarahnya. Sejarah seharusnya menemukan suatu titik masa keberadaan, kebersamaan, kekakraban, perkongsian rasa, citarasa, aspirasi dan selanjutnya menciptakan peradaban kemanusiaan. Dari sejarah itu, seharusnya manusia merencanakan sejarah yang lebih besar.