Tuesday, October 24, 2017

Hari-Hari Yang Berlalu

Kehidupan kita ini selalu mencapai hasrat yang berbeza-beza. Yang dijangka dan yang tidak dijangka. Apa yang berlaku adalah ketentuan Allah. Kesemuanya dengan izin Allah. Walau bagaimanpun kita sendiri barangkali boleh berusaha untuk berperanan menggunakan akal fikiran sendiri. Akal yang dianugerahkan Allah untuk digunakan secara rasional dan saksama. Malangnya sebagai manusia kita melakukan khilaf sepanjang perjalanan kehidupan kita. Mungkin kita tidak menyedari bahawa diri kita ini dibahagikan kepada beberapa bahagian penting. Untuk Allah Untuk masyarakat Untuk keluarga Untuk diri sendiri menyendiri Bahagian yang keempat itu yang selalu terabai. Kita lupa bahawa kita ada diri sendiri. Tidak kurang pentingnya membelai diri sendiri. Menjaga kebajikannya. Menjaga mentalnya. Menjaga emosinya. Menjaga psikologinya. Setelah menjaga tiga bahagian yang lain, yang mungkin lebih penting, kita tidak boleh lupa diri kita sendiri. Kekuatan diri kita yang melayakkan kita melaksanakan tiga perana yang lain. Tanpa kekuatan diri kita akan goyah berhadapan dengan tiga peranan yang lain itu. Lazimnya kita selalu melupakan diri kita sendiri. Kita kehilangan diri kita sendiri dalam mengharungi kehidupan. Kebarangkaliannya ada orang mengatakan bahawa apabila kita dewasa kita tidak perlu lagi memikirkan diri sendiri. Kita serahkan diri kita kepada Allah, kepada masyarakat dan kepada keluarga. Mungkin benar kepada kebanyakan orang tetapi mungkin ada segelintir dari kita yang berfikir sebaliknya. Ada masa-masanya kita perlu menyendiri. Bukan untuk lari dari tanggungjawab. Bukan untuk lari dari masalah. Bukan untuk lari dari berhubungan dengan orang lain. Untuk mencari diri sendiri yang perlu dikongsi dengan orang lain. Untuk muasabah diri yang selama ini sudah kita lupakan. Yang sudah hilang dari pemikiran. Untuk merancang masa hadapan yang mungkin sudah kabur. Untuk membataskan diri dari hal-hal yang boleh menjejaskan keselesaan, kebahagiaan dan kesejahteraan diri sendiri. Diri sendiri bukan yang paling penting tetapi perlu memikirkan diri demi menjaga aras kewarasan berfikir. Aras siuman minda. Aras kejelasan menerima keadaan di sekeliling. Seorang CEO perlu bersendiri untuk mencari dirinya kembali. Ada keperluan untuk berfikir semula mencari sesuatu yang lebih baik. Boleh merujuk kepada orang lain tetapi sebagai individu, CEOpun perlu mendatangkan kekuatan dirinya sendiri dalam menjalankan tanggungjawabnya. Mungkin dalam sehari kita perlu bersendiri dan menyendiri selama sejam. Dalam seminggu beberapa jam. Ada perkara yang perlu diimbas kemabli. Ada perkara yang perlu diingat kembali. Ada perkara yang perlu dinilai semula. Mungkin ada perancangan yang perlu dirombak. Yang perlu diubahsuai. Yang perlu ditambahbaik. Menyendiri bukan bermaksud bermenung kosong. Hanya mengelamun panjang. Ketika menyendiri itulah besar kemungkinannya kita beimajinasi. Berfikir ke arah melahirkan idea yang besar. Yang kelihatan gila-gila. Walau bagaimanapun apa yang kita fikirkan sewajarnya dalam lingkungan yang boleh kita lakukan sendiri. Itu yang paling baik. Yang paling layak kita laksanakan. Kita tidak mampu melaksanakan permintaan orang lain. Kadang-kadang ianya di luar minat kita. Di luar keupayaan kita. Membantu besar kemungkinannya mampu dilakukan. Tetapi untuk melaksanakan sepenuhnya mungkin bukan pilihan kita yang wajar. Sebab itulah kita perlu sedar sendiri bahawa apa-apa yang kita fikirkan bukan untuk diserahkan kepada orang lain untuk menyempurnakannya. Kecualilah orang itu memang pakarnya. Memang profesionnya. Memang hidup matinya. Kepada yang lain mungkin menerima tugas dari orng lain adalah sangat berat. Dirinya sendiri banyak perkara yang hendak dilaksanakan. Yang perlu dijadikan amalan. Untuk merealisasikan impiannya sendiri. Dalam berbagai bidang yang lain tanpa terikat dengan apa-apa. Ada kebebasan untuk dirinya sendiri. Kepada orang lain apa yang dilakukannya mungkin tiada kepentingannya kepada orang lain. Tidak dilihat signifikan. Emansipasi diri perlu pada ketika-ketikanya. Antara kita ada yang mencari kesempurnaan diri – self actualisation. Begitu juga individu lain. Ia perlukan masa bersendiri untuk menyelesaikan kemelut perasaan. Menyusun idea. Untuk berfikir dengan cara yang lebih baik. Untuk kembali kepada fitrah diri yang asalnya memang sendiri. Kelapangan masa memberi ruang untuk berfikir dengan lebih banyak. Lebih kemas. Lebih beraras tinggi. Ruang untuk menyendiri memberi kelapangan berikir. Itulah sebabnya kita perlukan ruang yang lebih besar. Yang lebih tinggi. Kita mendaki gunung untuk melihat alam dari aras yang tinggi. Kita berada di padang luas untuk mlihat ufuk. Kita melihat laut untuk menghargai luasnya pandangan. Kita kembali melihat yang dekat untuk berpijak di bumi nyata. Di mana kita sebenarnya relatif dengan semuanya ini. Selepas bersendiri lazimnya kita menjadi orang yang berbeza. Memberikan yang berbeza. Dengan tenaga yang berbeza. Sememangnya kita banyak berfikir. Kita perlukan adab berfikir yang baik. Proses berfikir yang tersusun. Prosedur berfikir yang teruji. Berfikir bukan seperti menghidupkan suis lampu atau suis kipas. Ia perlu suasana yang kondusif. Bukan bermakna di ruang yang hanya sunyi sepi. Damai dan santai. Itu lebih baik barangkali. Tetapi mereka yang selalu berfikir pada aras tinggi, tempat berfikirnya mungkin ketika dalam suasana hiruk-pikuk. Ketika mendengar ceramah. Ketika berkursus. Ketika berbual. Ketika berada di majlis-majlis. Kesemuanya ini merupakan disiplin diri. Dilatih dan diamalkan. Biasakan membawa kertas dan buku nota. Biasakan membawa pen atau pensil. Biasakan mencatat apa yang dilihat. Apa yang didengar. Apa yang dihidu. Apa yang dirasa. Bunyinya ganjil. Menyendiri. Mencari diri yang hilang seketika. dalam suasana yang hingar-bangar. Sewaktu bersama dengan orang lain. Itu akan menjadi realiti jika kita mampu mencari diri kita sendiri. 

Pisang Goreng Di Tepi Jalan



Mudahkan? Pisang goreng boleh dibeli sepanjang jalan. Jalan kampung dan jalan bandar. Di lebuhraya tentu tiada. Di R n R juga tiada. Jauh sekali di restoran atau di hotel antarabangsa. Sikap mudah ini memang bagus untuk kita semua. Tetapi cuba kita renung sejenak. Kita pandang lama-lama. Kita fikirkan semula. Kita buat penilaian yang adil. Fikirkan dalam konteks enonomi negara. Dalam konteks ekonomi globat. Cuba renung dalam-dalam. Di manakah status gerai ini berbanding dengan industri makanan seeprti KFC atau McDonald. Selalunya:

Lokasi gerainya di tepian jalan yang tentunya sentiasa berdebu. Tidak ditudung dari gangguan debu dan lalat umpamanya.
Suasana persekitarannya tidak kondusif. Longkang tidak mengalir airnya. Sampah sarap bertaburan merata-rata.
Gerainya buruk. Tidak kondusif ketika panas dan ketika hujan.
Pakaian pengusahanya ala kadar. Tidak memberikan imej sesuai sebagai gerai makanan.

Mari kita renung kembali. Mengapakan hanya orang kita sahaja yang hampir 99% berniaga dalam situasi sebegini? Tidakkah kita terfikir secara mendalam. Bahawa adakah orang kita hanya layak untuk mendapat dedak ekonomi? Bukan the real economic cake? Dalam nafas merdeka selama 60 tahun gerai-gerai goreng pisang di tepi jalan ini bukan berkurangan malah semakin bertambah. Lokasinya semakin parah. Persekitarannya semakin tidak kondusif. Malah semakin kita lihat banyak perkara yang di luar jangka. Minyak yang digunakan minyak murahan yang dibeli dari sumber tidak layak. Minyak gorengan dari kedai-kedai bukan orang Islam. Malah plastik pembungkus dikatakan digoreng sekali untuk memberi rasa rangup kepada pisang yang digoreng. Kita ingin bertanya. Siapakan mereka yang mengusahakan gerai-gerai pisang goreng ini. Maaf:

Adakah mereka tiada ilmu mengenai nilai kebersihan dan kesihatan?
Adakah mereka berniaga untuk sementara sahaja? Tiada perancangan jangka panjang.
Adakah mereka tiada langsung ilmu mengenai kualiti? Tentang standard. Tentang nilai baik.
Adakah mereka cetek mengenai ilmu agama?
Adakah tiada nasihat agama dari yang arif?

Dalam banyak hal kita selalu membiarkan individu yang ingin berniaga sendirian membina tapak yang tidak selarsa dengan perembangan ekonimi. Perkembangan teknologi. Sebenarnya mereka perlukan:

Nasihat dari aspek agama. Aspek pahala dan dosa. Dari aspek halal dan haram.
Nasihat teknologi. Dari mereka yang arif seperti jurutera dan teknologis.
Nasihat profesional seperti dari akauntan, pakar ekonomi. Jangan kerana mereka peniaga kecil maka aspek profesionalism ini diabaikan.

Ramai peniaga kecil melibatkan keluarga besar tetapi berpendapatan rendah. Mereka terjebak antara berkeluarga dengan urusan berniaga. Di sebuah gerai berkemungkinan hadir anak-anak kecil. Pakaian mereka mungkin tidak bersih. Pertuturan mereka tidak elok. Kehadiran mereka menyukarkan pelanggan yang hendak membeli atau makan. Peniaga pula kurang menahan perasaan. Marahkan anak di hadapan pelanggan. Terjerit-jerit di hadapan pelnggan. Meja dan kerusi tidak diberihkan secukupnya. Jika dilap sekalipun, tuala pengelapnya kotor, hitam dan tidak enak dilihat. Sisa makanan dijatuhkan ke lantai atau ke tanah. Dipijak tanpa nilai dan harga. Aduhai memijak makanan apabila kita ke gerai makanan yang kecil-kecil ini. Mereka tidak tahu menjaga nilai makanan. Walau sisanya sekalipun.

Mungkinkah pisang goreng dijual di restoran besar? Atau di kedai-kedai makan yang besar. Atau di hotel-hotel. Mengapa tidak?

Jaga  dan kawal kualitinya.
Kaedah menggorengnya perlukan teknologi baru. Perlukan kajian. Perlukan eksperimen.
Cara menghidangnya profesional. Pinggannya sesuai. Hiasannya sesuai.
Dihidang selepas digoreng. Dalam keadaan masih panas.
Manis dan masinnya bersesuaian. Sekarang ini pelanggan peka dengan kesihatan. Gula dan garam perlu secukupnya sahaja.

Penulis pernah melihat makanan digoreng di sebelah meja pelanggan. Di sebuah restoran besar di Toronto, Canada. Paling lama barangkali 10 atau 15 minit. Sementara menunggu gorengan mereka memesan makan entrée terlebih dahulu. Termasuk minuman. Mungkin pengusaha boleh meneroka ke arah itu. Melonjakkan persembahan perniagaan yang lebih bersifat global. Kita boleh melakukannya dengan steamboat. Dengan tom yam umpamanya. Inovasi berfikir ini perlu dirancakkan. Dicambahkan selalu. Diperkatakan sekerap mungkin. Jangan hangat-hangat tahi ayam. Tidak boleh begitu. Ia perlu dirancakkan supaya lahir idea baru yang luar biasa. Yang mencabar kebiasaan.  Yang memberi manfaat secara menyeluruh.


Orang kita perlukan input besar yang tinggi mencabar. Walaupun sudah ramai orang kita yang keluar dari kepompong kecil tetapi terlalu ramai lagi yang masih tidak mengubah paradigma berniaga. Masih lagi mahu membina gerai di tepi jalan. Di sebelah teman yang juga membina gerai. Lalu banyaklah gerai bersambung-sambung. Gerai dan gerai. Sebagai permulaan mungkin menasabah idea itu. Di sinilah mereka perlu dibimbing supaya boleh menyimpan hasrat besar. Memperuntukkan dana untuk berniaga dengan skala besar. Didik supaya mereka mengutamakan kejayaan dan bukan mempamerkan kejayaan. Jauh dari mempamerkan kekayaan. Jika ada kekuatan baru idea ini boleh direalisasikan. Bantulah wahai mereka yang arif. Yang berada di kerusi kepimpinan. Di kerusi mereka yang arif tentang teknologi. Tentang ekonomi. Tentang perlunya mengubah paradigma dan kemahiran berfikir aras tinggi. Membina legasi untuk masa hadapan generasi dan bangsa.  

Catchy Tetapi Di Luar Lojik Minda Dan Agama



Siapa gemar menonton TV? Ramai. Rancangan yang menjadi pilihan? Mungkin drama Melayu. Aduhai banyak betul komen mengenai drama Melayu. Tajuknya di luar jangka. Girlfriend dari neraka! Baca dengan teliti. Baca sekali lagi. Girlfriend dari neraka! Biar betul. Fikirkan secara jujur. Benarkah ada manusia kembali ke dunia setelah berada di neraka? Wanita pula. Sukar hendak faham. Rasanya dalam Lembaga Penapisan Filem dan Drama ada tokoh yang arif dengan agama. Atau memang tiada. Jika demikian high time ada pakar agama dalam lembaga tersebut. Sesuatu yang mustahil tidak boleh diterima akal. Ia bukan cliché dan ia bukan suka-suka. Agama memberi faham mereka yang berada di neraka jika diampunkan Allah akan dimasukkan ke syurga. Bukan dikembalikan ke dunia. Qiamat belum berlaku jadi proses mahsyar belum berlaku, proses hisab belum berlaku, proses titian sirat  belum berlaku. Kerana itu kita tidak boleh membenarkan hal main-main ini berlaku kepada kita. Ia melibatkan akidah. Melibatkan tauhid. Mohon kepada yang arif untuk memberikan penjelasan. Dikhuatiri akan ramai yang mengambil mudah. Takut ramai rosak akidahnya.

Siapa yang menonton drama sebegitu? Orang Islam. Orang Melayu. Ianya drama Melayu. Produksi orang Melayu. Adakah ianya memang disengajakan untuk undermine akidah orang Melayu. Untuk mempermain-mainkan hal-hal yang berkaitan dengan agama. Kita tidak boleh berkata bahawa itu hanya tajuk. Tidak! Yang tidak benar adalah tidak benar. Iman kita tercabar dan tercalar. Bagaimana ibu dan bapa akan menjawab pertanyaan anak-anak? Benarkah ada orang yang datangnya dari neraka? Jika jawapannya tidak benar, mengapa tajuk sedemikian diizin dan diluluskan? Ia sensitiviti agama yang tidak diberikan layanan adil.  Selalu benar orang media yang meremehkan agama. Selalu pula penulis skrip meremehkan agama. Selalu pula artis yang tidak kuat asas agamanya. Apabila kesmuanya tiada standard agama maka hiburan dihidangkan tanpa roh agama. Benarlah pada akhir zaman semuanya ingin meruntuhkan agama. Menjadi tentera dajjal belaka. Kita dialih berfikir jauh dari kehendak agama.

Itu belum lagi drama yang meremehkan pemikiran. Meremehkan kedangkalan berfikir. Benar, kita hanya merealisasikan apa yang berlaku dalam kehidupan sehari-hari. Memanifestasikan realiti tidak sama dengan merancang untuk memperbetulkan keadaan. Untuk membangunkan minda, adat dan kebiasaan hidup yang sewajarnya menjurus kepada hidup beragama. Ada pula yang mempamerkan kontroversi dari segi pandangan agama. Kesemua ini perlu dirujuk kepada pakar. Kepada majlis fatwa. Kepada mufti. Kepada mereka yang diyakini arif tentang hal-hal agama. Bayangkan:

Wanita yang tidak boleh berfikir. Mencari kunci kereta dalam beg tangan pun seperti hilang akal.
Watak-watak yang tidak ada panduan hidup berdikari.
Dialog yang bertentangan dengan norma beragama.
Watak-watak yang tidak Islamik. Memaki hamun. Minum minuman keras. Ganas.
Anak-anak yang tidak terdidik. Asas agamanya kurang sangat.
Pekerja yang tidak jujur.  Memang ada tetapi tidak perlu dihighlight terlalu sangat sehingga menjadi ikutan pula. Atau bakal dicuba-cuba. Banyak perkara boleh digrafikkan. Boleh hanya dengan dialog. Bukan dengan praktikalnya.

Kesemua ini kembali kepada kita. Kepada ibu dan bapa. Kepada guru dan ustaz. Kepada penceramah dan motivator. Kepada pemimpin dan yang dipimpin. Jangan lupa peranan dan tugas media yang pengaruhnya sangat besar. Yang impaknya sangat menular. Kita harus berfikir secara mikro dan makro. Mikro bermula dari keluarga yang kecil. Yang boleh dikendalikan oleh ibu dan bapa. Jika ini gagal dilakukan maka anak-anak yang berada di luar rumah berpotensi menjadi perosak masyarakat. Menjadi sampah sosial. Ia akan kembali kepada keluarga. Anak siapa. Siapa bapanya. Siapa ibunya. Malah siapa datuk dan neneknya. Juga siapa saudara maranya. Secara makro pula, pemimpin yang di atas yang akan ditanya. Yang akan dipertanggungjawabkan. Kerana itu apa yang dilakukan pemimpin, menjalar ke bawah. Kepada rakyat biasa. Apa yang dikatakan oleh pemimpin juga menjadi ikutan rakyat di bawah. Pemimpin dahulu takut apabila diangkat menjadi pemimpin. Tanggungjawabnya besar. Bukan kuasa yang penting. Tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Ramai orang mendapat kuasa tetapi belum tentu penuh 100% tanggungjawab yang dilaksanakannya. Belum tentu selaras dengan kehendak agama. Belum tentu Islamik.


Apapun yang akan kita lakukan hendaklah beradab dengan agama. Selaras dengan kehendak agama. Kita ingin mencari jalan lurus. Jalan selamat. Jalan yang diredhai Allah. Bahawa jalan yang kita pilih menyampaikan kita kepada keperluan beragama. Keperluan mendekatkan diri dengan Allah. Berhiburlah dalam lingkungan batas-batas yang digariskan agama. Bergembiralah tetapi jangan lupa jalan kita ke akhirat. Jalan lurus yang sememang lurus selurus-lurusnya. Jangan melihat dari sisi yang senget atau herot. Di luar sana banyak sangat gangguan minda dan pemikiran. Cuba memesongkan kita dari jalan lurus yang sudah kita pilih. Kadang-kadang kita tidak menutup telinga. Kerap mendengar yang tidak hak. Kita tidak menutup mata. Memandang yang tidak hak. Tidak menutup mulut. Bercakap yang tidak hak. Tidak menutup minda sehingaga yang kita fikirkan menyimpang dari garis agama. Tiada yang lebih baik dari hidup beragama. Mencari redha Allah.

Jujurkah Sejarah?



Setiap sesuatu ada sejarahnya. Ada mulanya. Ada perkembangannya. Diharap tiada pengakhirannya. Biarlah ia terus berkembang-maju terus-terusan mendepani masa dan zaman. Banyak warna-warna sejarah dilihat meriah tetapi banyak yang dicacat dan dicela. Negara kita sudah 60 tahun merdeka tetapi merdeka itu diertikan dengan berbagai-bagai. Dua tarikh yang sukar difahami. Bagi kita di Semenanjung tarikh 31 Ogos sangat sinonim di hati. Terlalu dekat dengan yang kita cintai. Tanah air tercinta. Lalu tarikh 16 September itu tarikh apa sebenarnya. Ia tarikh merdeka bagi Sarawak dan Sabah. Merdeka dari Syarikat Hindia Timur. Dari British? Allahu ‘alam. Kita menyambutnya saban tahun. 54 tahun kita menyambut dua hari bersejarah ini. Mungkinkah generasi akan datang pada tahun 3,000 mithalnya akan memahami dua tarikh yang signifikan sekarang ini tetapi pada zaman mereka menjadi sesuatu yang sukar difahami.

Kemeredekaan yang kita kecapi atas perjuangan siapa? Oportunis mengatakan ianya perjuangan mereka. Sejarah yang kita baca lain bunyinya. Sejarah yang kita ketahui lain susurnya. Kadang-kadang hal-hal yang sangat kita ketahui tersasar dari yang dirakam dan ditulis. Seorang wira umpamanya tidak diketahui apa jasanya. Mereka yang setempat mengetahui asal usulnya. Apabila seseorang diangkat menjadi hebat, orang tempatan hanya mampu geleng kepala. Orang jauh meraikannya tanpa mengetahui hal sebenar di peringkat dasar.  Bagaimana sebuah watak wira sebenarnya? Dari kacamata siapa sejarah itu diangkat? Sudahkah kita membersihkan nama-nama besar seperti Dato’ Bahaman, Mat Kilau, Tok Gajah, Abdul Rahman Limbung, Dato’ Maharaja Lela, Dato’ Naning dan banyak lagi. Rasanya mereka belum lagi diberikan pengiktirafan sewajarnya. Bagaimana dengan Zaaba, Syed Sheikh al-Hadi, Ishak Muhamad dan tokoh-tokoh politik yang dibenci oleh British? Di manakah status mereka dalam lipatan sejarah. British memilih siapa yang boleh diwirakan dan siapa yang tidak diwirakan walaupun jasa mereka sama besarnya dalam memperjuangkan kemerdekaan.

Kita kadang-kadang terlupa di mana kita berada. Pada zaman siapa kita berada. Pada masa siapa kita mencipta sejarah. Soalan dasar, pada zaman British, kita menentang British atau menentang Raja-Raja Melayu? Garis sejarah ini sewajarnya menentukan siapa wira dan siapa yang bukan. Tetapi kita sudah dilunakkan dengan kata-kata manis bahawa kita sudah merdeka. Kita sudah tinggalkan sejarah. Kita tidak lagi perlukan sejarah. Di sinilah kita selalu terperangkap. Maka wawasan kita tersasar dari mempertahankan apa yang sudah disejarahkan. Maka kita hilang fokus dalam merealisasikan impak sejarah itu. Lalu ahli politik membentuk gagasan mereka sendiri. Kependidikan membina kerangka mereka sendiri. Sejarahwan yang berada di luar merancakkan puzzle sejarah mereka sendiri. Mereka fit in pieces yang boleh diterima oleh minda orang lain walaupun belum tentu benarnya. Rakyat di bawah yang sumber sejarahnya minimal menerima seadanya sejarah yang ditulis indah walaupun tidak semuanya ditulis dan tidak semuanya pada jalan yang benar.

Sebenarya sejarah diberikan impak yang besar pada masa akan datang. Dari sejarah kita tahu dari mana sesuatu itu bermula. Jika politik menutup sejarah yang benar maka generasi akan datang akan kehilangan apa yang wajar untuk mereka. Struktur bernegara tidak diketahui lagi tiang serinya. Tanah yang terhampar tidak diketahui siapa miliknya. Malah pemilik setiap sesuatu tidak diketahui asal usulnya. Sejarah menjadikan kita terherot di sana dan terherot di sini. Jika kita mengabaikan fenomina sejarah ini maka kita akan terus menunggu  yang tidak kunjung tiba. Menanti sesuatu yang tidak mungkin menjayakan apa gagasan sekalipun. Sebab itu:

Kita perlukan batu sempadan untuk menentukan garis-garis yang perlu dihormati.
Kita perlukan surat hak milik untuk menentukan secara sahih pemilik yang hak.
Kita perlukan sejarah yang benar untuk menentukan hak milik dan sempadannya.
Kita perlukan saksi sejarah yang merakam dan menulis yang benar tentang sejarah.
Kita perlukan dokumen yang menyatakan benarnya sesuatu sejarah.

Rata-ratanya kita adalah orang kampung. Antara kita ada yang celek sejarah. Bilangannya amat sedikit. Yang lain adalah penerima sejarah. Kita pula tidak kritis mengenai sejarah. Menerima dan menerima sahaja yang kita upaya. Walaupun kadang-kadang kesangsian itu ada tetapi tidak berani membuat susulan. Tidak berani menambah. Tidak berani mengubahnya. Tidak ada keberanian untuk menyatakan pendapat. Pengamatan menunjukkan kita selalu bungkam apabila berhadapan dengan sesuatu yang kita tidak suka. Atau yang kita tahu salahnya. Bercakap tidak berani tetapi di belakang banyak olahnya. Bersuara tidak berani. Perkara ini pelik dan memelikkan. Mengapa untuk bercakap sahajapun tidak berani? Tidak mahu kecoh katanya. Yang benar perlu ditegakkan. Yang salah perlu diperbetulkan. Yang keliru perlu penjelasan. Sifat kita hanya menutup mulut sudah tidak relevan lagi.

Di sinilah kita perlu mendidik anak-anak kita supaya berani berkata yang benar. Banyak bertanya untuk mendapat jawapan yang benar. Berhujjah untuk menegakkan kebenaran. Ditanya pendapat mereka. Dirujuk jika ada cadangan alternatif. Anak-anak sekarang jangan ditenggelamkan dengan:

Hanya tahu menyanyi tetapi tidak mengetahui maksud liriknya. Membina atau meruntuhkan. Atau melalaikan.
Hanya tahu menari walaupun tarinya sumbang tingkah.
Tidak berpijak di bumi nyata masa hadapannya.


Baliklah ke kampung. Tanah sudah tergadai. Rumah-rumah tradisi sudah berkurangan. Gedung-gedung baru mewarnai lanskap kampung. Bukan milik kita tetapi milik orang lain.   Kita sudah dihimpit dari segala penjuru. Tempat untuk lari sudah tiada. Tempat untuk bersembunyi sudah tiada. Bagaimana mahu sedar lagi?