Saturday, September 20, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Tamaddun Greek Di Siwa




Terjemahannya gunung orang mati. Maknanya mereka yang mati ditanam di sini, Kuburan lama untuk orang Greek, Roman dan zaman Firaun dahulu kala.


Hampir di seluruh Bumi Sam atau Bumi Anbia juga menjadi rebutan kuasa-kuasa besar zaman dahulu kala. Selain dari Empayar Rome, Empayar Greek telah terlebih dahulu menguasai seluruh kawasan tersebut. Tidak hairan banyak tinggalan tamaddun mereka di negara-negara Arab. Di Siwa terdapat beberapa monumen tinggalan mereka. Antaranya Gebel Mouta (ﺟﺒﻞﺎﻟﻤﻮﺗﻰ) atau Mountain of the Dead,  kolam Cleopetra dan bukit-bukit yang menempatkan tempat-tempat ibadat orang Greek. Di tempat-tempat tersebut banyak artifak yang masih dapat dilihat dengan mata kasar. Ada lukisan dan catatan. Kesemua tempat tinggi (bukit) di Siwa telah digunakan oleh tamaddun Greek kecuali satu yang digunakan oleh kaum Siwa untuk membina tamaddun mereka.

Gebel Mouta adalah sebuah bukit kecil di lalun masuk dari Matruh ke Siwa. Bukitnya gondol kerana di tempat tinggi air tidak mengalir naik kecuali di pam naik. Walau bagaimanapun bukit ini tidak memerlukan air kerana ianya dijadikan tanah perkuburan orang Greek. Keseluruhan bukit ini dipenuhi bekas-bekas kuburan lama. Pada mulanya mereka yang tinggal di Siwa dan sarjana Mesir sendiri tidak mengambil perhatian tentang pentingnya bukit ini. Kanak-kanak Siwa dikatakan bermain-main di bukit tersebut. Bermain-main dengan tulang-tulang yang berserakan di atasnya. Mereka tidak mengetahui siapa sebenarnya pemilik tulang tersebut. Apabila ditemui kuburan besar di bukit tersebut barulah ada yang teruja. Ada lukisan berwarna. Ada gambar yang apabila dipandang seperti suatu cerita. Ada kisah-kisah yang ingin disampaikan melalui gambar, lukisan dan warna-warna yang digunakan.

Dalam gambar ini wanita Greek berambut panjang. pakaian mereka berwarna-warni. Pakaian seperti ini tentunya sesuai pada musiam panas. Tidka ada gambaran pakaian mereka pada musim dingin.



Lukisan itu sudah berusia ribuan tahun tetapi masih segar warnanya. Masih boleh dibaca. Hanya sebahagian kecil sahaja yang telah dimakan usia. Mungkin hakisan atau luluhawa menyebabkan lukisan itu hilang atau menjadi kabur. Memasuki ruang kuburan itu kita dibawa merentasi zaman yang entah berapa lama tahunnya. Jika kita biasa melihat gambar atau lukisan wajah Cleopetra, maka begitulah lukisan yang terdapat pada tembok kuburan besar yang sempat penulis jejaki. Penulis bukan menziarahi kuburan mereka tetapi ingin melihat dari dekat suatu zaman yang lamanya hanya arkeologis sahaja yang mengetahui. Cuma persinggahan sebentar itu penulis berkesempatan melihat bagaimana orang Greek mentafsir malam dan hilangannya matahari dari pandangan mata. Bagaimana pula mereka mentafsir terbitnya semula matahari pada keesokan paginya.


Mengikut ceritanya ada 12 sampan kesemuanya. Setiap satunya mewakili setiap jam pada waktu malam dari matahari tenggelam hingg matahari terbit. Pada waktu Maghrib matahari dianggap mati. Matahari itu dipindahkan dari satu sampan ke sampan yang berikutnya hinggalah matahari dilahirkan semula seolah-olah bayi yang baru dilahirkan. Mereka melihat mataharihari secara fizikal tanpa penilaian agama. Tanpa juga penilaian sains dan ilmu falak semasa seperti kita pada hari ini. Pada ketika itu mereka percaya mereka adalah benar. 
Maknanya mereka terlibat dan mahir dengan ilmu falaq. Mereka melihat alam dan cuba membuat kajian dan tafsiran berdasarkan ilmu yang mereka miliki ketika itu. Dari  lukisan-lukisan itulah sejarawan sekarang mengetahui falsafah mereka. Tamaddun mereka. Sejarah mereka. Agama mereka. Dan banyak lagi. Orang Greek meninggalkan sesuatu mengenai diri dan masyarakat mereka pada masa itu. Itu adalah garapan pemikiran mereka dan bagaimana mereka berinteraksi dengan alam di sekeliling mereka. Ketika itu pemikiran tersebut dianggap tinggi dan mereka menerimanya sebagai sesuatu yang pasti. Yang nyatanya dengan ilmu mereka itu, mereka menakluki seluruh Bumi Syam. Membina tamaddun di situ. Kita masih boleh melihat kesan kehadiran mereka hingga ke hari ini.

Sejarah di Bumi Syam sangat banyak fasanya. Jika disenaraikan terlalu panjang dan kita mungkin hilang punca untuk memahaminya. Kita mengkaji sejarah tentang Greek, Rom, Farsi, Anbat, Thamud, ‘Aad, kaum Luth, kaum Madyan, Cartage, Tartar dan sebagainya dan sebagainya. Berada di Bumi Syam ini kita kembali suatu zaman selepas banjir besar pada zaman Nabi Nuh a.s. dahulu. Keturunan dan pengikut Nabi Nuh a.s. inilah yang menyebar ke seluruh alam. Sam menetap di tanah Arab dan kemudiannya ke Barat. Yapith menetap di Turki dan kemudiannya ke Timur. Ham menetap di Afrka. Antara mereka ada yang kuat lalu membina kerajaan dan empayar. Apabila mereka lemah mereka diganti oleh kumpulan yang lain. Silih berganti dari satu zaman ke zaman yang lain. Tidak ada yang kekal kerana Allah musnahkan mereka apabila mereka lupakan Allah. Melakukan kerosakan dan memudaratkan manusia dan alam keseluruhannya.

Begitulah bangsa Greek yang bertapak di Jordan bertapak juga di Mesir. Selepas mereka kalah kepada Rom, bangsa Greek menjadi terus lemah. Walaupun mereka membina berbagai sejarah seperti Sukan Olimpik namun mereka menjadi tersangat lemah. Sekarang Greek antara negara di Eropah yang sangat miskin dan berada dalam senarai negara yang muflis. Sebuah negara yang gah akhirnya tersungkur. Sebuah negara yang membina tamaddun hanya nostalgik kepada tamaddun yang dibina sahaja. Peringatan kepada kita semua bahawa tiada yang lebih baik dari Allah. Tiada yang lebih baik dari agama Islam. Nabi Muhammada s.a.w. adalah pesuruh Allah. Al-Quran adalah kitab yang menyempurnakan segala-galanya ke atas umat yang mahu beriman. Dari Allah kita didatangkan dan kepada Allah kita akan kembali. Semua manusia akan mati untuk kembali kepada Allah. Mudah-mudahan Allah pelihara iman kita. Selamat di dunia dan di akhirat. Amin. 

Sheikh Umar menjadi pemandau pelancong kepada kami. Boleh berbahasa Inggeris.



Bandar Siwa dilihat dari Jabal Mouta,


Suhu agak panas di Siwa. Ramai peserta rombongan hanya berkisar di kawasan tertentu sahaja. tempat berlindung tidak ada. Kering dan panas. Langit membiru tanpa awan.


Antara kubur bawah tanah.


Penulis berada  di pintu masuk ke kuburan.




Lelaki yang dalam gambar ini berjambang dan berjanggut. Ia dikatakan tradisi orang Greek. Begitulah ahli falsafah Greek yang bernama Socrettes memiliki janggut, misai dan jambang yang tebal. Gambaran orang Mesir zaman Firaun tidka memiliki kesemua itu. Dengan cara itu arkeologis dan ahli sejarah dalam membezakan antara tamaddun yang berbeza.






Lubang-lubang di bukit ini adalah kuburan. Di Petra, Jordan lubangnya lebih besar dan tinggi tetapi dijadikan rumah tempat tinggal oleh kaum Anbat.



Pemandangan dalam sebuah kuburan besar di Jabal Maouta. Lazimnya menempatan golongan pemerintah atau golongan atasan. Penuh dengan lukisan di dindingnya.



Nota: Sebenarnya pelancong dilarang mengambil sebarang gambar dalam kuburan ini. Walau bagaimanapun penulis mencuri-curi mengambil gambar tanpa lampu kamera dihidupkan. Gunakan night mode