Saturday, December 27, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Hidup Berdikari Semasa Musibah



Muqadimah

Ketentuan Allah datangnya musibah. Tiada siapa yang meminta dan tiada siapa yang dapat menghalang. Setiap yang datang adalah ketentuan Allah. Kita beriman kepada Qada’ dan QadarNya. Setiap tahun negara kita ditimpakan musibah. Banjir kerana musim monsun Timur-Laut. Bertahun-tahun lamanya sejak dari dahulu lagi kita berhadapan dengan banjir ini. Ada masanya kecil tetapi pada kebanyakan masa ianya besar. Bukan sahaja mengorbankan hartabenda malah ada pula korban nyawa. Ajal mereka sampai pada ketika itu. Seperti kelaziman yang tertentu, bila banjir maka berpindahlah mereka yang terlibat. Menyelamatkan diri dan nyawa bukan hartabenda. Mungkin dokuman penting, wang ringgit dan barang kemas yang upaya dibawa bersama. Pakaian ala kadar. Sementara air bertakung. Sementara menunggu air kering. Berkampunglah biasanya di mana-mana sekolah yang kebetulannya sedang bercuti akhir tahun. Mungkin cuti akhir tahun yang panjang mengambilkira jangkaan musibah yang biasanya mendatang.

Senerio

Di pusat pemindahan lazimnya ada berbagai bentuk bantuan seperti makanan dan minuman, selimut, pakaian, perubatan, pengangkutan dan sebagainya. Alhamdulillah pada tahun ini ada khemah bagi setiap keluarga. Bolehlah lebih menjaga aurat ketika tidur dan menyalin pakaian. Ada privacy yang tersendiri. Dalam keadaan tertentu mereka yang terlibat perlu bersendirian mengenang nasib. Muasabah diri secara terhalang dari pandangan orang lain yang berada di sebelah menyebelah. Dalam pada itu sejak sekian tahun mereka yang terlibat di pusat pemindahan banjir dilayan dengan sangat istimewa. Makan dan minum disediakan. Apabila siap mereka maklum untuk makan sahaja. Tidak perlu terlibat:
1                   Membantu di dapur.
2                   Membasuh sayur dan menyiangnya.
3                   Menyiang ikan atau ayam.
4                   Memasak bersama sukarelawan.
5                   Berkemas di dapur.

Kesemua mereka diberi layanan kelas tinggi. Layanan VVIP. Very very important people. Apa yang dapat dilihat ialah:
1                   Mereka santai sesantainya. Berborak dari satu topik ke satu topik yang lain. Seolah-olahnya mereka dipindahkan kerana suatu pesta besar. Bukan musibah.
2                   Hanya menjadi pemerhati. Takut untuk mengotorkan tangan dengan memberi bantuan.
3                   Berbual kosong tanpa manhaj dan harakah. Masa habis begitu sahaja.
4                   Mundar-mandir tanpa berbuat sesuatu.
5                   Mendesak itu dan ini. Tidak cukup dengan makanan yang ada.
6                    Bersungut tidak mendapat makanan istimewa seperti daging dan ayam.
7                   Bersungut apabila lambat makanan disediakan. Tidak pula membantu untuk mempercepatkan proses memasak.
8                   Kepada mereka seolah-olah hak mereka mendapat layanan istimewa.

Sewajarnya di pusat pemindahan makanan hanya untuk hidup dan bukan untuk bermewah-mewah. Bantuan datang dari berbagai sumber. Kerajaan membantu dari segi logistik. Ramai rakyat lain yang menghulur bantuan. Banyak agensi dan syarikat yang memberi bantuan. Mereka yang terlibat dipindahkan ke pusat pemindahan diselamatkan dari ancaman bencana dan diberi keperluan untuk hidup. Bukan secukup-cukupnya hingga kekenyangan dan hilang akal budi. Bukan untuk menerima layanan lima bintang. Setiap tahun banyak sungutan di pusat pemindahan.
1                   Mangsa pemindahan merasakan layanan yang mereka terima tidak memadai. Mereka meminta lebih istimewa.
2                   Petugas pula keletihan bekerja dan dikritik. Badan letih, telinga sakit dan hati pula pedih.

Petugas Sukarelawan (suka, rela dan tidak melawan)

Petugas-petugas adalah mereka yang berkhidmat secara sukarela. Mereka dipanggil sukarelawan.
1                   Tanpa gaji. Tanpa bayaran. Tanpa upah. Tanpa ganjaran. Tanpa elaun.
2                   Berkhidmat dengan rela hati.
3                   Rumah mereka tidak terlibat banjir.
4                   Mereka tiada masalah berpindah-randah.

Maksudnya mereka ada pilihan untuk tidak mahu terlibat. Untuk tidak ambil tahu. Untuk tidak perlu berbuat apa-apa kecuali berehat di rumah bersama anak isteri/suami. Boleh menonton TV tanpa gangguan. Tanpa ada orang marah dan bersungut. Tanpa ada gangguan mental dan psikologi. Tetapi kerana sikap empati, dengan sukarela mereka berkhidmat siang dan malam. Bergilir-gilir menyediakan makan dan minum kepada mangsa banjir. Andainya dituntut bayaran, penulis kira RM100 sehari seorang tidak mencukupi. Siapa pula yang bersedia membayar keringat mereka. Bukan memasak untuk 10 atau 20 orang. Mungkin 500 hingga 1,000 orang. Kenduri besar setiap kali makan. Sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam. Tidak berhenti menyediakan makanan. Sewaktu mangsa sudah berehat dan tidur, petugas masih di dapur untuk berkemas. Berkira pula untuk tugas pada hari esoknya.

Menukar Paradigma Budaya

Penulis ingin membuat beberapa saranan untuk membina semangat kemanusiaan, bersosial dan bertanggungjawab di kalangan mereka yang dipindahkan di pusat-pusat pemindahan banjir.
1                   Apabila mereka telah selesai dikumpulkan lantik seorang ketua antara mereka. Lantik:
a.     Jawatankuasa penyediaan makan dan minum.
b.     Jawatankuasa pembersihan persekitaran.
c.      Jawatankuasa kesihatan.
d.     Jawatankuasa sukan, riadah dan permainan.
e.      Jawatankuasa pendidikan (agama, al-Quran dan tajwid, tiusyen, motivasi untuk anak-anak mengikut peringkat usia).
f.       Jawatankuasa wanita (program mendidik anak, keibubapaan, menjahit, masak-memasak).
g.     Jawatankuasa pengurusan stok makanan dan minuman.
2                   Beri mereka format dan bimbingan supaya semua hal mereka yang kendalikan. Sama-sama bertugas untuk memasak. Bukan sukarelawan. Mereka yang kerkhidmat untuk diri mereka sendiri dan keluarga mereka serta sahabat handai mereka.
3       Beri bantuan yang perlu sahaja. Bahan makanan telah disediakan. Mungkin bantu mencarikan guru atau ustaz yang bersedia membantu memberikan pendidikan kepada mereka dan anak-anak mereka. Mungkin di kalangan mereka ada guru dan ustaz/ustazah.
5                   Bantu mereka membuat jadual harian supaya kebanyakan mereka terlibat kecuali yang tua, uzur dan kanak-kanak.
6                   Pantau apa yang mereka lakukan supaya tidak berlaku pembaziran, tidak berlaku perbalahan dan wujud kerjasama yang baik.
7                   Jadikan pusat pemindahan sebagai pusat pelbagai aktiviti. Bukan hanya makan dan minum sahaja. Ianya menjadikan mereka bosan dan hanya lebih banyak bersungut kerana mereka tidak tergerak untuk membuat apa-apa aktiviti fizikal, mental dan intelek.

Penutup


Penulis percaya jika saranan ini diambilkira, pusat pemindahan dihuni oleh mereka yang peka dengan diri mereka sendiri. Tanpa orang lain yang memikirkan mereka. Mereka sudah diberi tempat perlindungan seadanya. Telah disediakan makan dan minum. Telah juga disediakan logistik yang lain. Cuma penglibatan mereka sahaja yang belum dieksploitasi. Dicungkil dari diri mereka. Bakat-bakat yang ada dimanfaatkan. Yang menajdi mangsa banjir berdikari. Kita yang tidak terlibat menyumbang dari luar. Dari jauh. Beri mereka peluang untuk dekat dengan diri mereka sendiri. Insyaallah banyak manfaatnya. Pihak yang berwajib atau sukarelawan hanya datang ziarah dan memantau. Cukup dan selesa. Pusat pemindahan disediakan dengan konsep layandiri. Bukan dilayan.