Setiap kali kita melalui sesebuah
sekolah menengah kita pasti terpegun dengan kecantikan pintu pagarnya. Besar dan
dibuat dari besi waja. Steel. Pagar sekolah tentu puluhan ribu
ringgit. Konsep keceriaan yang dinisbahkan kepada sekolah. Untuk menambah kecemerlangan
sekolah. Rasanya belum ada kaji selidik mengenai sumbangan pagar dan pintu
pagarnya kepada kecemerlangan sekolah. Mungkin penulis terlepas pandang
mengenai hal ini. Pagar yang meningkatkan prestasi akademik pelajar-pelajarnya.
Meningkatkan produktiviti guru-gurunya. Pada kebanyakan masa pagar dan pintunya
dibiayai oleh Persatuan Ibu Bapa Guru. Atau sumbangan orang politik. Atau dari
dermawan setempat. Jarang yang dibiayai melalui bajet yang dipohon dari Kementerian
Kewangan. Kita semua maklum bahawa pagar sekolah dikira perlu. Pengawal keselamatan
adalah perlu. Guru bertugas adalah perlu. Ada masanya rondaan polis juga perlu.
Keselamatan fizikal, peralatan, prasarana, pelajar dan guru perlu dijamin. Maka
pagar dianggap perlu.
Mungkin kita perlu duduk sebentar. Merenung
kembali mengenai apa yang menjadi keutamaan di sekolah. Dari pagar dan pintunya
hingga prestasi akademik. Setiap tahun tidak ada pengetua atau guru besar dan
semua guru-guru yang dapat lari dari KPI (Key Performance Index) masing-masing.
Kunci prestasi. Rasanya tidak ada siapa yang dapat menafikan bahawa prestasi
pelajar adalah paling utama. Guru yang prestasi pelajarnya merosot tentu perlu
bersedia dengan berbagai pertanyaan pengetua. Mungkin perlu menyediakan laporan
bertulis yang terperinci. Atau mungkin mendapat renungan tajam dari pengetua. Ketika
itu pagar sekolah yang cantik tidak dapat melindungi guru kerana rendah
prestasinya. Ada ketikanya prestasi pelajar menjadi sebab seseorang guru diberi
tugas tambahan. Perlu menghadir berbagai kursus. Mungkin pula dipindahkan ke sekolah
lain.
Sekolah perlukan berbagai kawalan. Kawalan
guru, kawalan pengawas dan pengawal professional. Semuanya masalah. Pengawal professional
di Malaysia banyak kali kecundang kerana penjawatnya tidak seperti dilabelkan. Bergaji
tetapi taraf profesionalnya sangat rendah. Kita kembali kepada struktur
kehidupan rakyat Malaysia. Terdapat kecenderungan untuk mengambil hak orang. Apatah
lagi peluang itu adalah harta kerajaan yang dikira seperti tiada pemiliknya. Harta
kerajaan dia yang punya. Tidak ramai orang yang memahami bahawa harta kerajaan
itu harta umum untuk semua orang. Tiada siapapun yang berhak ke atasnya kecuali
untuk digunakan dengan hak oleh pengetua, guru, penjawat sekolah dan pelajar. Pelajar layak duduk dan gunakan
peralatan yang diperuntukkan. Guru mengajar dan mendidik dengan kemudahan yang
ada. Pengetua mengurus orang-orang di bawahnya, peralatan, perkakasan, harta
modal, harta hapusguna dan lain-lain bajet yang diterimanya. Itu sahaja.
Tiada siapa yang berada di luar sekolah
berhak ke atas apa-apa bahagian sekolah untuk kepengtingan peribadinya. Sekolah
adalah lambang aspirasi masyarakat. Maka ahli masyarakat perlu sama-sama
menjaganya untuk maslahah ahli-ahli yang lain. Malangnya aspek tanggungjawab ini tidak sampai
kepada ahli masyarakat. Mereka Cuma tahu hantar anak ke sekolah. Untuk pandai
atau tidak, tidak pula dianggap terlalu penting. Berjaya atau tidak bukan
keutamaan. Mungkin kesilapan sistem hingga menjadikan ramai orang yang berminat
dengan sekolah. Tetapi minat yang negatif. Yang mengganggu kelancaran
perjalanan sekolah. Yang berbuat demikian ialah orang-orang yang berada
berhampiran dengan sekolah itu. Lebih parah lagi, mereka pernah bersekolah di
situ. Tempat mereka pernah belajar. Adik-adik mereka belajar di situ. Anak-anak
mereka bakal belajar di situ.
Keceriaan adalah aspek yang dikira penting
tetapi bukan yang utama. Ianya penting sebagai pelengkap kepada suatu iklim
yang sihat, menyegarkan dan memberi ruang berfikir bersama kehijauan di
sekeliling. Apabila ditambah dengan kebersihan yang terkawal suasana menjadi
sangat damai dan mententeramkan. Seri adunan kecantikan dan keindahan. Perlu juga
ada seni untuk mendatangkan keceriaan yang wajar. Seni lanskaping perlu juga
diambilkira. Senibina taman yang sesuai dengan jenis pokok dan rumput. Ketinggian
yang terkawal. Bebunga yang pelbagai warna. Kelihatan suasana taman bunga
memagari sekeliling sekolah. Sekolah berada dalam taman. Kecantikan yang
dirancang dan didatangkan.
Di mana sebenarnya pusat kepentingan di
sekolah. Selalu diabaikan di sekolah. Difikirkan juga tetapi tidak
menjadikannya seperti suatu keperluan yang hakiki. Di mana letaknya perpustakaan
dalam jadual sekolah. Di mana pusat sumber dalam kurikulum sekolah. Berapa buah
buku yang pelajar baca dalam seminggu. Sebulan. Setahun. Buku apa yang dibaca. Apa
judulnya. Apa kaitannya dengan pelajaran mereka. Nah, di sinilah letaknya
keutamaan. Perpustakaan adalah pusat kecemerlangan yang perlu diurus dengan
kapasiti dinamik. Bilangan rujukan ditambah. Buku, majalah, internet, mungkin
mikrofilem dan video. Judulnya bertambah. Ada edisi baru. Terbitan baru. Sekolah
tidak boleh melepaspandang aspek ini. Penulis teringat waktu bersekolah dahulu.
Kami teruja untuk membaca khususnya buku cerita. Gurunya memberi ruang. Rakan-rakan
begitu juga. Kami meminjam sebuah buku cerita untuk seminggu. Lazimnya pada
malam itu juga buku itu dikhatamkan. Esoknya kami saling bertukar buku dengan
rakan yang lain. Kami meminjam sebuah buku. Tetapi pada minggu itu kami membaca
sekurang-kurangnya tiga buah buku.
Buku di perpustakaan tidak pernah habis
untuk dibaca. Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Batu Pahat yang selalu
dikenang. Selain dari meminjam buku kami disediakan satu waktu dalam seminggu
untuk berada dalam perpustakaan. Kami baca apa sahaja yang menarik minat. Mungkin
kerana itu skop pembacaan penulis terlalu meluas. Dari sukan ke muzik. Dari ekonomi
ke kejuruteraan. Dari agama ke sastera. Dari geografi ke lukisan. Berbagai-bagai
banyaknya. Penulis tidak bermain golf. Sesekali bersembang boleh juga menyebut
tentang at
par, below
par, bunker
atau tee-off. Bila bercerita tentang muzik
bukan ronggeng, zapin dan langgam. Bukan sahaja rock, blues, twist, ago-go, samba dan tango. Menyimpang juga kepada muzik
klasik seperti Beethoven umpamanya. Begitu juga nama-nama seperti Rambrandt dan
Picasso. Konsep realism dalam lukisan. Dari sekolah ini lahir terlalu ramai
yang berjaya. Ahli Parlimen, ADUN, tokoh korporat, pensyarah, pemuzik dan
berbagai profesion lain.
Tiada yang lebih baik dari perpustakaan.
Perpustakaan atau get canggih. Mana pilihan anda. Tidak banyak sekolah yang
fokusnya adalah perpustakaan. Perpustakaan itulah yang menjadi nadi kecemerlangan
akademik sekolah. Jika perpustakaan diberi keutamaan prestasi akademik
pelajar-pelajarnya diberi peluang untuk meningkat. Tidak ramai ibu bapa yang
mampu membeli buku dan rujukan. Mereka berharap kepada sekolah. Jika sekolah
tidak boleh diharap maka apa yang diharap dari anak-anak mereka. Masih adakah
harapan kepada sekolah.