Thursday, July 18, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Berada Jauh Dengan Rindu Yang Merubah Rupa


Sesiapa yang pernah merantau dapat merasa nikmat di perantauan. Pada masa yang sama ada rasa hiba dan sayu apabila menjelang sesuatu masa yang tertentu. Antaranya yang paling menyentuh perasaan ialah hari raya idilfitri. Keduanya barangkali ketika saudara mara megadakan kenduri kendara khususnya kenduri kahwin. Terasa sayu jika tidak dapat hadir bersama. Ketika itulah dapat bertemu dengan ibu dan bapa saudara, sepupu dan sahabat handai yang kekal di kampung. Bila berjumpa ada sahaja kelainannya. Yang gempal sudah nampak tulangnya. Yang berambut hitam sudah banyak ubannya. Yang senyumnya dahulu cukup menawan, sekarang banyak giginya yang terlopong. Yang gagah menjadi lemah. Yang bertenaga semakin lambat. Suatu manifestasi masa yang semakin berlalu jauh meninggalkan kita semua. Masa tetap berlalu tanpa kita sedari. Hanya yang arif sahaja mengerti pentingnya masa. Masa merubah tempat. Merubah keadaan. Merubah fizikal. Merubah bentuk rupa. Merubah sesuatu dari lain kepada yang lain.

Apaila kita berpisah kita membawa rakaman minda akan sesuatu yang kita tinggalkan. Apabila kita kembali bertemu kita perasaan ada kelainan pada orang-orang yang dahulunya pernah bertentang mata dengan kita. Mungkin reaksinya berlainan. Mungkin interaksinya berlainan. Mungkin sekarang ini teknologi mendekatkan kita dengan orang-orang yang selalu bersama kita. Seolah-olah teknologi membantu kita mengenalpasti apa sahaja perubahan yang berlaku kepada orang-orang di sekeliling kita. Pada hakikatnya bukan teknologi yang memberitahu kita tentang sesuatu perubahan. Teknologi hanya membantu kita mengenal tanda-tanda perubahan. Yang lebih penting sebenarnya ialah apa yang kita lakukan sepanjang masa.  Apa pengisian yang kita lakukan terhadap diri kita dari masa ke semasa. Atau sepanjang masa. Andainya kita menambahbaik diri kita sepanjang masa maka perpisahan yang singkat sekalipun dapat mengesan perubahan yang berlaku pada diri kita.

Dari jauh orang melihat penampilan kita. Dahulu mungkin tidak begitu perihatin. Sekarang lebih perihatin tentang rekabentuk pakaian. Warna dan padanan warnanya. Kekemasan pemakaiannya. Jenis kain yang sesuai dengan suhu, cuaca dan iklim. Lebih sedap mata memandang. Menarik bila diperhati. Pakaian bukan sekadar membaluti tubuh badan. Ada makna dan ada mesej yang dibawa oleh pakaian yang kita pakai. Lihatlah pakaian seseorang, anda akan cuba membaca apa yang tersirat. Sebab itu isteri-isteri lebih perasan dengan perubahan suaminya. Lebih kemas nampaknya? Minyak wanginya bertambah harum. Rambut tidak pernah berserabut lagi. Baju yang terbaik. Kasut berkilat selalu. Jaga baik-baik. Sama ada dia sedang berusaha untuk naik pangkat atau dia sedang berusaha untuk menambah usaha lain. Tetapi jika selamanya suami memang berpakaian yang terbaik maka isteri tidak akan mengesyaki apa-apa kerana tiada apa-apa perubahan. Sebab itu sebarang perubahan hendaklah dalam makluman pasangan masing-masing. Memelihara keharmonian rumahrangga.

Suatu ketika kita ke rumah seorang sahabat. Aduhai rumahnya seperti kapal pecah. Berserak tidak tentu hala. Kita yang bertamu serba salah. Di mana hendak dukuk. Kusyen tidak di tempatnya. Barang mainan di serata tempat. Kain basuhan yang hendak disidai dan yang baru diangkat dari sidaian bercampur baur. TV terpekik terlolong. Radio pula membingit. Tidak cukup dengan itu mesin basuh sedang mengaum. Apabila sahabat anda menyambut anda di ambang pintu boleh anda bayangkan reaksinya. Orang jenis pertama karakternya tidak kisah. Duduklah mana-mana ruang kosong, katanya.  Rumah saya memang begini setiap masa. Selamba dia memaklumkan keadaan rumahnya. Orang kedua mungkin kelamkabut cuba berkemas kerana menghormati tetamu yang datang. Ada rasa bersalah. Nampak kekalutan pada dirinya. Mungkin juga merah padam mukanya. Mari kita buat penilaian. Orang pertama sudah terbiasa dengan keadaan yang tidak teratur. Begitu juga dia mendidik anak. Tidak pernah dididik supaya teratur. Supaya berkemas. Supaya kelihatan tersusun. Dia tidak berasa bersalah langsung. Semua dianggap biasa-biasa sahaja. Tiada hal baginya.

Orang kedua pula sedikit berbeza. Dia sukakan yang terbaik. Suka yang teratur. Suka yang tersusun. Susun yang teratur. Dia suka kemas. Kekemasan menjadi kesukaannya. Malangnya orang kedua tidak tahu caranya. Tidak tahu kaedahnya. Tidak tahu sistemnya. Dia tidak tahu dari mana hendak mula. Bagaimana kita hendak membantu orang pertama. Dia perlu disekolahkan. Maksudnya dia perlukan manhaj supaya terdidik tentang kekemasan. Perlahan-lahan. Orang kedua pula perlu diberi panduan. Diberi bimbingan. Minatnya sudah ada. Dia tercari-cari kaedah untuk melaksanakan yang terbaik untuk keluarganya. Mesej ini juga untuk sesiapa sahaja yang berminat tentang kebersihan. Kekemasan. Susunatur. Kecantikan rumahtangganya. Fikirkan situasi di hadapan tetamu di atas tadi:
1                    Kebersihan, kecantikan, susunan dan kekemasan adalah ibadat. Ada pahala dan dosa di situ.
2                    Ianya  imej diri. Orang akan melihat diri kita dari atas ke bawah. Betulkah ketidak selarian antara orangnya dengan kekalutan rumahnya
3                    Ianya maruah diri. Nama kita seolah-olah cemar kepada orang lain. Apatah lagi jika kita orang penting, orang besar, orang ternama atau orang-orang yang pada adatnya dikira dihormati orang lain seperti imam, guru, ustaz dan ustazah.

Oleh itu isu kebersihan dan kekemasan ini perlu diambilkira dengan sewajarnya. Ianya harus menjadi budaya orang-orang yang berbudaya. Cultured. Bertamadun.
1                    Didik pasangan supaya boleh berkemas, menyusunatur, mencantikkan ruang. Ada idea tentang hiasan dalaman.
2                    Didik anak supaya boleh membuang sampah dengan betul. Berkemas selepas bermain. Atau selepas mebuat sesuatu kerja. Selepas membuat kerja rumah umpamanya.
3                    Didik keluarga supaya boleh menyusun kasut di luar rumah dan kasut di dalam rumah.
4                    Didik ahli keluarga supaya dapat mengasingkan antara pakaian bersih dan pakaian kotor. Asingkan pakaian yang kendak dibasuh dan pakaian yang hendak dilipat. Asingkan bakul pakaian kotor dan bakul pakaian bersih.
5                    Urus sampah supaya tidak bersepah. Buang ikut jadual. Lupuskan ikut jadual.
6                    Asingkan secara khusus tempat anak bermain. Sepah di situ dan didik supaya berkemas selepas bermain.
7                    Ruang tamu adalah ruang pertama yang dijengah tetamu. Pastikan ruang tamu sentiasa kemas dan teratur. Saya ulang, sentiasa dan sentiasa kemas dan teratur.
8                    Bilik air adalah antara ruang yang selalu juga dijenguk oleh tetamu. Pastikan keadaannya teratur. Lantainya tidak berlumut. Dindingnya tidak berlumut. Mangkuk tandasnya tidak berklorin kuning dan cokelat.  Baldi dan besen diatur kemas.
9                    Pakaian terpakai jangan ditinggalkan di dalam bilik air terutamanya coli, seluar dalam dan yang nampak koyak dan buruk. Maruah diri dan keluarga.
10                Pastikan selepas setiap kali membuang air jirus mangkuk tandas. Hingga bersih sebersihnya. Jangan sekali-kali tertinggal sisa najis di mana-mana.
11                Didik ahli keluarga supaya mempastikan bilik tidur teratur sentiasa. Jangan tidur di atas katil pada waktu siang kecuali kembalikan kekemasannya selepas bangkit dari tidur.
12                Jangan benarkan anak-anak bermain di atas katil. Pantang sekali-kali. Kotor. Renyuk. Mungkin kaki anak-anak cemar dengan najis dan sebagainya. Jangan pula duduk di atas bantal. Pada  malamnya ibu bapa tidur di atas bantal itu.
13                Dapur sentiasa teratur. Semua perkakas di tempatnya. Periuk dan belanga selalu dikilatkan. Putih dan bersih. Perkakas seramik yang retak dan sumpik hendaklah dibuang. Banyak bakteria berhimpun di celah rekahan. Yang sumpik berkait dengan maruah juga.


Banyak lagi jika kita hendakkan yang terbaik untuk diri kita dan keluarga kita. Kesemuanya bukan untuk dipelajari dalam sehari. Amalkan sedikit semi sedikit. Ianya pembelajaran sepanjang hayat. Buatlah yang terbaik. Saya yakin harga diri kita akan meningkat melalui pembelajaran kendiri. Maruah akan terjaga. Imej akan naik. Orang melihat diri kita. Bukan kita yang melihat diri kita sendiri. Selalu-selalulah belajar untuk melihat dari kacamata orang lain. Objeknya ialah diri kita sendiri.

Bingkisan Dari Kaherah: Boleh Membaca Yang Universal



Tradisi ilmu di luar negara saya kira sangat tebal. Namun kebanyakan manusia bukan dalam golongan itu.  Ramai manusia mencari masa untuk belajar lagi. Lebih ranai pula hanya mengguna dan membazir masa. Sekarang saya belajar bahasa Arab di Markaz Nil. Sebuah institut milik orang Turki. Guru-gurunya orang Arab Mesir. Pelajar-pelajarnya datang dari kira-kira 49 negara di seluruh dunia. Dari negara-negara yang sukar disebut namanya. Dari negara-negara yang rasanya belum pernah didengar namanya sebelum ini. Khususnya yang dulunya bekas jajahan negara Russia. Dari laut Balkan, sekeliling Caspian hinggalah ke negara Cina. Negara-negara yang dikenali sebagai berhujungan dengan bunyi ‘tan’. Orang-orangnya berbagai rupa. Ada yang rupa  orang barat. Ada rupa Cina. Atau antara keduanya. Terdapat 16 orang di kelas saya. Kelas mustawa thani. Darjah dua. 5 orang dari Malaysia. 3 orang dari Indonesia. 2 orang dari Daghistan. 2 orang dari Turki. 1 orang dari Turkministan. 3 orang dari Cina. Bercampur yang tua dan yang muda.

Kesemua pelajar boleh membaca al-Quran. Kebanyakannya lancar. Sebutannya al-Quran.  Bunyi al-Quran. Huruf al-Quran.  Kalimah al-Quran. Ayat al-Quran. Bila membaca al-Quran kit atidak kenal siapa orangnya. Kita tidka dapat membezakan dari mana datangnya. Seperti kita di Malaysia masalahnya ialah apabila dibuang tanda-tanda pada al-Quran maka berlakulah kesukaran untuk membacanya dengan betul. Lari panjang dan pendeknya. Apabila ditanya maknanya lagilah terlopong. Mungkin mengetahui satu atau dua kalimah. Yang lain memang tidak tahu. Kita tidak tahu ism atau feel. Lagilah feel mudhari’, madhi dan amr. Itu belum cerita mufrad, muthanna dan jamak. Tambah lagi dengan muzakkar dan muannath. Al-Quran pula bahasanya klasik. Bahasa Allah. Bahasa orang Quraisy ketika wahyu diturunkan. Banyak kalimah dalam al-Quran yang tiada dalam kamus. Kerana itulah ramai orang Islam berhimpun di beberapa negara Arab untuk mempelajari bahasa Arab. Ibu bapa yang berada menghantar anak-anaknya untuk belajar di sini. Yang sudah bersara belajar di sini. Yang bekerja di Kaherah juga belajar di sini. Bila melihat keliling terasa syahdunya. Inilah himpunan teman-teman yang akan bersama di akhirat nanti. Saudara seislam. Berhimpun kerana kecintaan terhadap bahasa Rasulullah. Bahasa al-Quran. Bahasa di Jannah.

Mereka yang sudah bersara dan pencennya kira-kira RM3,000 sudah memadai untuk hidup segar di Kaherah. Belanja untuk belajar:
1   Rumah bernilai                     RM800 (bandaraya besar tempat kediaman mahal)
2   Yuran                                  RM125
3   Makan dan minum               RM200
                                     Jumlah RM1,125
Jika duduk di Malaysia mana cukup RM1,125. Jika datang berdua mungkin tambah
1   Yuran                                  RM125
2   Makan dan minum               RM150
                                    Jumlah RM1,400

Duduk di negara orang. Dapat belajar bahasa Arab. Belanjanya murah. Andainya suami isteri adalah pesara lagilah jimat. Hanya sekitar RM1,400 sahaja. Rasanya jika duduk di Malaysia wang pencen habis setiap bulan. Tidak tahu di mana dugunakan wang pencen itu. Cukup bulan habis. Berulang-ulang setiap bulan dan tahun. Di Mesir umpamanya ada pengisian yang jelas. Belajar bukan untuk berkerjaya. Memenuhi naluri. Memenuhi tuntutan agama. Tuntutan yang Allah bentangkan untuk diambil. Sayangnya tidak ramai orang kita yang mengambil peluang ini. Elok sebenarnya bagi yang berusia emas melihat dunia lain selain dari yang biasa-biasa sahaja. Kita puas melancong ke serata dunia. Sampai masanya kita berlabuh untuk  memberatkan harapan diri supaya ruang-ruang kosong dalam diri kita diisi dengan sepadat-padatnya. Tidak kesemua ilmu mampu kita pelajari. Tetapi belajar secara santai apa yang menarik kepada diri kita memenuhi aspirisi diri kita sendiri. Lompang-lompang yang perlu ditutup. Kekosongan yang perlu dipenuhi. Menambah yang kurang.

Di tanah air kita sibuk dengan hal-hal yang belum tahu ada manfaatnya. Kita sibuk dengan polituik sedangkan kita tahu tidak mungkin kita boleh menjadi pemimpin. Kita bukan orangnya. Jiwa kita bukan di situ. Kelayakan kita bukan di situ. Lebih baik menyingkir dari terlibat tanpa makna. Kita sibuk dengan hal-hal kebajikan. Malangnya tidak ke mana. Tidak mendapat sokongan kerana orang kita kurang dari segi itu. Tidak seperti orang Buddha dan Kristian. Kuat dakwah mereka. Banyak wang ringgit yang mereka hulur. Ramai orang terjebak ke arah mereka. Kita sibuk dengan persatuan. Sama juga, kita hanya ahli biasa. Tidak dapat pergi jauh. Sebanya kita tidak global. Tidak uviversal. Tidak sarwajagat. Orang melihat kita jumud. Akal kita dilihat pendek. Jangkauan kita terlalu cetek. Terlalu dekat. Terlalu rendah.  Dunia kita menjadi terlalu kecil terlalu sempit. Kita berada dalam kotak yang sama seumur hidup. Kita lemas dalam kotak itu. Jika ulat sutera  membungkus diri mereka dengan benang sutera, kita menyalut diri kita dengan banyak kekurangan. Orang lain melihat kekosongan itu. Orang melihat kekurangan itu. Orang melihat kedangkalan kita. Orang melihat kecetekan kita.

Marilah kita buka selimut diri. Bentangkan selimut itu supaya menjadi selimut terbang. Seperti cerita 1001 malam. Apabila kita terbangkan diri kita, kita berada di atas. Kita berada di tempat yang parasnya tinggi. Luas pandangan kita. Luas apa yang kita lihat. Barulah nampak yang mana lebih tinggi. Yang mana lebih rendah. Yang mana lebih subur. Yang mana lebih cantik. Yang lebih-lebih itu akan dapat dilihat dari tenpat yang di atas. Kotak yang kita tinggalkan rupanya  empat segi yang sangat kecil tetapi kita agung-agungkan. Sangat nipis tetapi kita bangga-banggakan. Sangat tersorok tetapi kita perasan bahawa kotak itulah yang terbaik untuk kita. Setelah berada di tempat tinggi kita dapat membuat banyak pilihan. Dapat mengejar yang berbagai. Dapat menikmati berbagai hal yang dahulunya dikekangkan dari pendangan mata kasar dan pandangan mata hati kita. Sebab itu ramai orang lain suka melancong. Memang kosnya tinggi. Mahal. Tetapi hasilnya  membuka mata. Membuka minda. Mebuka perasaan. Mengindahkan perjalanan hidup. Bukan satu hala sahaja bahkan terpencar ke berbagai hala.


Barulah kita menginsafi bahawa diri kita banyak kurangnya. Bahawa diri kita perlu diisi dengan input-input baru. Diisi dengan keperluan-keperluan baru. Di negara kita tidak kesemuanya dapat kita perolehi.  Merantau adalah suatu keperluan kerana diperantauan itu adanya nilai-nilai sejagat yang memperkaya diri. Jejaklah mereka yang melihat sendiri. Mendengar sendiri. Memegang sendiri. Menyentuh sendiri. Merasa sendiri. Pengalaman peribadi yang terhimpun segala-galanya. Pengalaman primer yang banyak bezanya dengan pengalaman sekunder.