Ke Utara Kali Kedua
Hari Selasa 21 Disember 2010 saya bertolak ke utara. Seperti biasa saya seorang diri. Saya mengambil masa saya sendiri untuk menamatkan perjalanan saya. Berhenti banyak kali. Rehat di sana dan rehat di sini. Sambil memandu saya pandang kanan dan pandang kiri. Ada sesuatu yang lain saya rasakan. Ini kali kedua saya ke utara. Kali pertama tahun ini ialah pada bulan April yang lalu. Kali pertama dulu saya sangat teruja. Maklumlah pergi ke tempat yang asing. Bukan terlalu asing tetapi telah terlalu lama tidak saya ziarahi. Dulu sewaktu di politeknik beberapa kali ke Alor Setar. Ada dengan berkereta. Ada masanya dengan kapalterbang. Tetapi itu terlalu lama. Maka apabila saya ke utara semula pada awal tahun 2010 yang lalu saya sangat teruja. Saya biasa ke Ipoh. Sampai juga ke Grik, Kuala Kangsar, Taiping, teluk Intan dan Parit Buntar. Namun lebih jauh ke utara sudah terlalu lama tidak saya kunjungi.
Ada kesan dan impak psikologi rupanya. Ia memberi kesan kepada perasaan dan naluri. Antara teruja dan letih lesu perjalanan. Antara suka dan perjalanan yang terlalu panjang masanya. Cuma ada kebiasaan yang saya buat bila memandu. Saya mengambil gambar apa sahaja yang saya kira memberi erti kepada saya. Bukit yang gondol kerana kerakusan manusia yang tidak harmoni dengan alam sekitarnya. Pohon-pohon berbunga yang mendamaikan. Merindukan kedamaian. Penyatuan dengan persekitarannya. Indahnya ciptaan Allah. Tiada suatu pun yang cacat cela. Mata manusia sahaja yang banyak kali keliru. Tidak dapat menilai yang mana benar dan yang mana salah. Itulah sebabnya ilmu itu sangat penting. Firman Allah yang mafhumnya, “Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?”
Ketika ke utara di awal tahun dahulu saya teruja untuk melihat sawah padi yang menguning. Buah padi yang menunduk. Menunduk kerana penuh berisi. Ibarat manusia yang semakin berilmu semakin tawaduk. Taqwanya semakin tinggi. Imannya semakin kukuh. Dia melihat dirinya semakin lemah kerana sedar bahawa Allah sangat berkuasa. Semuanya mudah bagi Allah. Cukup dengan kun faya kun sahaja. Jadilah kesemuanya. Tetapi manusia seperti kita tidak ada yang pipih datang melayang. Tidak ada yang bulat datang menggolek.
Manusia seperti kita difitrahkan untuk berusaha. Buat dulu. Usahakan supaya terjadi dengan sebaiknya. Maka lahirlah superlatives. Terbaik. Cemerlang. Gemilang. Terbilang. Gah. Tersohor. Bagi orang Putih superlativesnya tidak cukup sebagai yang terbaik. Mereka memilih perkataan-perkataan seperti great. Huge. Gigantic. Enormous. Humungous. Begitulah bandingan-bandingan manusia dengan alam sekitarnya. Kali pertama ke utara itu memang mengujakan. Malangnya saya tidak melihat padi yang menghijau. Di kanan kiri jalan, hanya terlihat sawah yang baru tamat dituai. Masih banyak saki baki sampah. Hujan belum banyak. Bulan berikutnya saya ke Terengganu. Di Besut saya melihat sawah padi yang sedang menghijau. Terubat hati saya di sana.
Di hujung tahun 2010 sekali lagi saya ke utara. 26 Disember, hari Isnin saya akan ke POLIMAS. Ada 8 orang pelajar sarjana di sana. Minggu hadapan selama lima hari saya mesti merencanakan supaya mereka dapat diselia/observed. Sepanjang perjalanan ke utara saya tidak lagi teruja seperti dulu. Semuanya nampak biasa. Tidak ada pembaharuan sejak saya tinggalkan di awal tahun dahulu. Yang biasa-biasa ini tidak mengusik apa-apa perasaan. Biasa-biasa sahaja. Cuma barangkali sawah padi mula menghijau. Benar kata Menteri Besar Kedah, selepas banjir padi akan menjadi lebih subur. Bukan bermakna banjir itu diharap selalu. Tetapi hendaklah redha. Semoga ianya menjadi iktibar. Semua itu datangnya dari Allah. Zahirnya bencana alam. Pada hakikinya banjir itu datang dari Allah. Itulah hakikatnya.
Sebenarnya langkah pertama yang sangat penting. Apapun mesti dimulakan dengan langkah pertama. Langkah pertama itu pula sangat sukar jika tidak dimula-mulakan. Banyak halangan. Banyak kekangan. Banyak gangguan. Ada sahaja yang ingin membantutkan. Yang ingin mematikan. Yang ingin mengendurkan semangat dan tekad. Seperti kata Konfucius, perjalanan yang beribu-ribu kilometer itu mesti dimulakan dengan langkah pertama. Untuk mengiranya pun mudah. Selepas 1 tentulah 2. Dan angka-angka yang berikutnya hanya sekadar bibir menyebut. Urutannya seperti deras air mengalir.
Manusia membawa jasadnya mengikut hati nurani, perasaan dan psikologinya. Jasad hanya akur ke mana di bawa pergi. Disuruh duduk ia duduk. Disuruh berdiri ia berdiri. Disuruh berjalan ia akan berjalan. Sebab itulah membelai hati nurani itu perlu. Membelai perasaan itu perlu. Untuk menghilangkan sifat mazmumah. Sifat yang jelik dan penuh dengan dosa. Sifat yang membawa ke arah negatif melampau. Sifat-sifat yang jauh dari diredhai.
Dalam apa tindakan dan pengalaman jiwa manusia yang mengawalnya. Yang menentukan apa yang hendak dibuatnya. Apa pula yang hendak ditinggalkannya. Mafhum sebuah hadith,”Dalam tubuh manusia ada seketul daging. Jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuh tuannya. Sebaliknya jika sakit daging itu maka sakitlah seluruh tubuh orang itu. Itulah hati.” Begitulah kuasanya hati yang mengawal seluruh jasad fizikal manusia. Maka tutur bicaranya, tindakan dan pemikirannya adalah dari hati yang menggerakkannya.
Kerana itu hati kita hendaklah selalu diruntun. Selalu dibujuk. Selalu didamaikan. Selalu dididik. Selalu diberi faham. Bahawa yang kita suka hendaklah dimiliki secara hak. Dengan usaha yang halal. Yang nanti memberi manfaat. Gunanya bukan untuk kita seorang. Ia mungkin membahagiakan orang lain. Menjadi sumbangan. Menggandakan pahala dan redha Allah. Yang halal itu pula perlu disertai dengan niat suci. Dengan keikhlasan. Dengan tawaduk. Dengan taqwa. Memanjangkan iman yang kejap kuat bersarang dalam hati.
Kerana itu jika kita benci jangan sampai mengakhiri segala-gala kebaikan. Benci itu mestilah dengan hak juga. Bukan dengan perasaan. Bukan dengan emosi. Benci itu adalah sifat mazmumah. Kita tidak ada hak untuk benci kerana tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Mungkin pula mendatangkan musibah yang berantai-rantai lama dan banyaknya. Seketul hati yang membawa penyakit. Yang menyakitkan seluruh badan. Selagi hati itu tidak dirawat. Tidak diubat. Tidak dinyahpergi penyakitnya selagi itulah jasad tuannya akan sakit. Kebetulan barangkali orang yang hatinya sakit bermacam-macam penyakit menghuni tubah badannya. Cuma yang ketara ialah sakit hatinya. Mulutnya tetap manis tetapi penuh dengan salutan racun berbisa. Bukan madu dan bukan gula.
Iklim dan suasana juga memainkan peranan. Suhu yang berubah turut mengubah sifat manusia. Kelembapan dan kekeringan tidak kurang pengaruhnya. Edaran bulan dan matahari tetap juga mempengaruhi. Itulah kebesaran Allah. Setiap kejadian di sekeliling kita ada kesan dan impaknya kepada kita. Menjaga hati supaya sihat banyak usahanya. Membelainya supaya baik banyak rencananya. Menjaganya supaya tidak busuk dan buruk banyak tuntutannya. Apapun hati itu hati kita. Rasa kita. Milik kita. Kita yang punya. Kita yang rasa. Ingatlah kita milik orang. Milik keluarga. Milik masyarakat. Milik Allah. Jagalah hati supaya ia berfungsi menjadi hati yang baik. Sejahtera dan bahagia selalu. Damai menggarap waktu. Hanya untuk Rabbmu dan Rabbku.
Saturday, December 25, 2010
Anak Didikmu Tanggungjawabmu, Amanahmu
Bahagian Pertama
Anak didikmu bukan satu. Bukan dua. Mereka datang dari pelbagaian keluarga. Adat. Budaya. Bahasa. Agama. Kebiasaan mereka di rumah sangat berbeza. Baik untuk seorang tidak baik untuk orang yang lain. Kau harus mengerti perbezaan-perbezaan itu. Sekadar contoh jangan kau sentuh kepala anak Melayu. Nanti bapa dan ibunya akan datang terbang meluru ke sekolah. Tidak pula untuk anak Cina atau India atau Kadazan atau Murut atau Iban atau yang lain-lain. Kepada orang Barat memegang kepala itu memberi penghormatan. Bukan menghina. Masalah budaya kan? Lain padang lain belalangnya.
Maka setiap anak didikmu mesti dilayan seperlunya. Yang Melayu dilayan seperti Melayu. Yang Cina seperti Cina dan yang lain-lain begitulah turutan dan tuntutannya. Ikut budaya masing-masing. Biasanya anak Melayu dilayan lembut. Sesekali boleh dikasari tetapi jangan melampaui had kesat, hina atau lucah. Anak Cina barangkali perlu lebih keras. Perlu lebih tegas. Perlu mean business. Latarbelakang mereka membolehkan semua perkara. Mereka tidak tahu yang mana boleh dan yang mana tidak. Terutama mengenai akhlak. Budaya sekolah, asing kepada mereka. Belajar memang pandai. Tidak dapat dinafikan. (Mungkin nanti ada ulasan lain mengenai ini.) Begitu juga anak-anak yang lain ada cara dan gaya yang mesti dipilih. Ianya mesti case by case. Tidak diborong semuanya. Jangan ikut persepsi Satu Malaysia. Itu untuk slogan lain bukan untuk melayani pelajar yang berbeza di dalam kelas. Layanannya mesti berbeza. Mengiktiraf fitrah perbezaan itu.
Di sinilah kau mesti melaksanakan ilmu psikologimu dulu. Bahawa manusia itu berbeza. Ada pengalaman yang ingin saya kongsi. Saya mengajar pelajar tingkatan satu di SMK Ibrahim Fikri Kuala Terengganu. Seorang pelajar perempuan sangat sopan, penyabar, suka membantu. Saya katakan kepadanya, “Awak ada adik lelaki kan?.” Terkejut dia. “Mana cikgu tau?” Nak tahu kenapa? Seorang kakak lazimnya dipertanggungjawabkan oleh ibu bapa (di kampung khususnya) untuk menjaga, mengawasi, membantu dan melayani karenah adik-adiknya. Adik perempuan biasanya rapat dengan kakak. Turut sama membantu. Tidak banyak masalah. Tetapi adik yang lelaki banyak sungguh karenahnya. Ragamnya. Keletahnya. Yang bukan-bukan kehendaknya. Oleh itu kakak kenalah sabar melayani adik lelaki itu. Jika tidak kakak yang tanggung akibat. Dimarahi ibu bapa. Dianggap tidak memegang amanah. Tidak melaksanakan amanah. Tidak bertanggungjawab. Itulah yang digambarkan dalam filem Melayu, Batu Belah Batu Bertangkup.
Sebaliknya itulah tingkahlaku adik lelaki yang ada kakak. Semuanya bertentangan dengan sifat dan sikap kakak tadi. Dua keadaan ini sudah boleh ditelah. Diramal. Dijangka. Jika dapat kau lakukan ini, anak-anak didikmu nanti pasti kagum yang amat sangat. Macam bomoh pula cikgu ni. Macam pawang pun ada. Nanti mereka hormat gila kepadamu. Nanti kau perhatikan sifat-siat anak sulung. Selalu perihatin tentang orang lain. Banyak sifat terpuji. Nanti kau akan lihat anak bongsu. Rajuknya menjadi-jadi. Mogoknya selalu. Demonstrasi perasaannya tidak mengira siapa dan di mana. Yang anak kedudukan di tengah-tengah pula lain ragamnya. Ia tidak peduli apa yang berlaku. Sebabnya? Dia selalu menjadi penonton. Menjadi saksi kekalutan keluarga antara yang sudah besar dengan yang masih kecil-kecil. Dia yang ditengah selalu tidak terlibat dalam keributan begitu. Dia ambil jalan selamat. Berdiam diri.
Hendak membezakan anak orang kaya dengan orang miskin cukup mudah. Anak uztaz dan uztazah dengan anak orang lain juga berbeza. Anak bandar dengan anak kampung juga berbeza. Anak yang berkecukupan dengan anak yang tidak, juga berbeza. Persepsimu terhadap anak-anak didikmu mestilah betul. Benar. Melihat dari perspektif yang hak. Sebab itu saya katakan bahawa setiap tingkahlaku anak didikmu itu tidak semestinya perlanggaran disiplin. Jangan cepat menghukum. Jangan cepat membuat kata putus. Jangan cepat membuat kesimpulan. Latarbelakang mereka yang berbeza itu ada cerita yang berbeza-beza.
Nanti kau akan temui anak-anak dari keluarga yang tidak selari. Yang ibu bapanya kaki gaduh. Mereka selalu bergaduh. Anak menjadi withdrawn. Sedih. Menyendiri. Itu belum yang ibu bapanya bercerai berai. Maka anak itu tidak pandai mengurus diri. Aduhai jika ibu bapa jenis yang tidak kisah, anak-anaknya tidak tahu mengurus apa-apa. Semuanya perlu diasuh dari bawah. Dari nihil. Dari zero. Yes zero based. Jika tidak sampai besar pun dia tidak tahu apa yang dibuatnya. They lacked purpose. Devoid of any meaning.
Ada lagi. Banyak lagi. Bagaimana pula anak-anak yang bersikap angkuh, sombong, bongkak, hidunngya selalu ke atas. Yang jalannya selalu melanggar kerusi dan meja orang. Ada pula yang barang orang barang dia. Semua dia punya. Haru seluruh kelas. Kau akan hadapi semua itu. Paling banyak kau temui di kelas-kelas yang hujung. Yang katanya kurang pandai. Walaupun nama kelas itu sangat psikologikal tetapi anak didikmu perlukan belaian yang lebih jitu. Yang lebih perlu.
Tugasmu berat. Sangat mencabar. Ia menuntut kecekalan. Kesabaran. Seluruh kudratmu pasti perlu dikerah. Perlu dicurah. Natijahnya belum tahu. Yang pastinya kau harus terus belajar. Belajar mendepani semua keadaan yang datang kepadamu. Bukan sekali tetapi berlarutan sehingga kau bersara nanti. Mungkin jika ada rezeki, jika ada umur panjang. Tidak lama sekadar 40 tahun dari sekarng. Jika sekarang kau mendekati usia 25 tahun. Mungkin kau akan bersara ketika usiamu 65 tahun. Pada tahun 2050 nanti. itupun jika umur panjang. Jika kesihatan yang kau miliki mengizinkan. Jika dunia belum kiamat. Jangan hirau masa. Ia akan datang dan berlalu. Setiap yang pergi adalah sejarah. Laksanakan tugasmu. Laksanakan tanggungjawabmu. Dengan kualiti dan kuantiti.
Bahagian Kedua
Anak didikmu ada maruah diri. Mereka ada harga diri. Mereka rela mempertahankannya. Sebagai guru tugasmu adalah membantu anak didikmu membina harga diri itu. Menghargainya. Dengan harga diri itulah mereka menjana nilai-nilai positif dan baik. Tolong jangan sentuh maruah mereka. Tolong jangan hancurkan maruah mereka. Jangan cacatcelakan maruah mereka. Andaikata ada keperluan, saya ulang, ada keperluan, pelajar hendaklah di urus cara individu. Secara pribadi. In complete privacy.
Anak didikmu mungkin melakukan banyak perkara yang tidak kau sukai. Mereka sebenarnya tidak tahu mengapa mereka melakukannya. Hanya naluri mereka sahaja. Mereka mungkin nakal. Mereka mungkin keras. Mereka mungkin kesat. Mereka mungkin jenis yang tidak makan saman. Mereka mungkin jenis yang suka menyumpah seranah. Mereka mungkin yang tidak mendengar kata. Mungkin juga degil dan keras hati.
Hubaya, hubaya. Untuk mengurus mereka hendaklah dengan cara bersahaja. Cara yang tenang. Dengan cara yang lembut. Pastikan ada sedikit ketegasan. Ada purpose. Ada urgency. You have a very little time. And very scarse too. Oleh itu jadualkan usaha jika hendak kaunseling pelajar. Jangan buat di bilik guru. Nanti guru-guru lain akan dengar. Akan lihat akan ambil tahu. Maruah anak didikmu mesti dipelihara. Jika sangat perlu gunakanlah bilik kaunseling. Tidak ada sesiapa yang perlu tahu situasi anak didikmu kecuali kau berdua.
Sentuhlah perasaannya. Sentuhlah jiwanya. Sentuhlah keluarganya. Bapanya. Ibunya. Adik beradiknya. Keberadaannya. Kekurangannya. Kedaifannya. Kemiskinannya. Kepapaannya. Anak anak akan surut hatinya bila semua itu disentuh. Nalurinya akan jatuh. Egonya akan tumbang. Kedegilannya akan hancur. Keras hatinya akan punah. Mainkan psikologinya. Selami dalamannya. InsyaAllah anak-anak yang tiada harapan itu akan nanti memberikan kau anugerah kejayaan. Jika tidak akademik sekalipun dia akan memberi anugerah akhlak yang baik.
Sebagai guru kau akan banyak menangis. Kau tangisi nasib anak didikmu. Kau tangisi anak bangsamu. Mereka tanggungjawabmu. Amanah besar untuk negaramu. Jadilah guru yang perasa. Guru yang mengenal rasa. Guru yang memberi rasa. Pada akhir kerjayamu nanti kau akan tenteram kerana kau telah memberi rasa itu.
Anak didikmu bukan satu. Bukan dua. Mereka datang dari pelbagaian keluarga. Adat. Budaya. Bahasa. Agama. Kebiasaan mereka di rumah sangat berbeza. Baik untuk seorang tidak baik untuk orang yang lain. Kau harus mengerti perbezaan-perbezaan itu. Sekadar contoh jangan kau sentuh kepala anak Melayu. Nanti bapa dan ibunya akan datang terbang meluru ke sekolah. Tidak pula untuk anak Cina atau India atau Kadazan atau Murut atau Iban atau yang lain-lain. Kepada orang Barat memegang kepala itu memberi penghormatan. Bukan menghina. Masalah budaya kan? Lain padang lain belalangnya.
Maka setiap anak didikmu mesti dilayan seperlunya. Yang Melayu dilayan seperti Melayu. Yang Cina seperti Cina dan yang lain-lain begitulah turutan dan tuntutannya. Ikut budaya masing-masing. Biasanya anak Melayu dilayan lembut. Sesekali boleh dikasari tetapi jangan melampaui had kesat, hina atau lucah. Anak Cina barangkali perlu lebih keras. Perlu lebih tegas. Perlu mean business. Latarbelakang mereka membolehkan semua perkara. Mereka tidak tahu yang mana boleh dan yang mana tidak. Terutama mengenai akhlak. Budaya sekolah, asing kepada mereka. Belajar memang pandai. Tidak dapat dinafikan. (Mungkin nanti ada ulasan lain mengenai ini.) Begitu juga anak-anak yang lain ada cara dan gaya yang mesti dipilih. Ianya mesti case by case. Tidak diborong semuanya. Jangan ikut persepsi Satu Malaysia. Itu untuk slogan lain bukan untuk melayani pelajar yang berbeza di dalam kelas. Layanannya mesti berbeza. Mengiktiraf fitrah perbezaan itu.
Di sinilah kau mesti melaksanakan ilmu psikologimu dulu. Bahawa manusia itu berbeza. Ada pengalaman yang ingin saya kongsi. Saya mengajar pelajar tingkatan satu di SMK Ibrahim Fikri Kuala Terengganu. Seorang pelajar perempuan sangat sopan, penyabar, suka membantu. Saya katakan kepadanya, “Awak ada adik lelaki kan?.” Terkejut dia. “Mana cikgu tau?” Nak tahu kenapa? Seorang kakak lazimnya dipertanggungjawabkan oleh ibu bapa (di kampung khususnya) untuk menjaga, mengawasi, membantu dan melayani karenah adik-adiknya. Adik perempuan biasanya rapat dengan kakak. Turut sama membantu. Tidak banyak masalah. Tetapi adik yang lelaki banyak sungguh karenahnya. Ragamnya. Keletahnya. Yang bukan-bukan kehendaknya. Oleh itu kakak kenalah sabar melayani adik lelaki itu. Jika tidak kakak yang tanggung akibat. Dimarahi ibu bapa. Dianggap tidak memegang amanah. Tidak melaksanakan amanah. Tidak bertanggungjawab. Itulah yang digambarkan dalam filem Melayu, Batu Belah Batu Bertangkup.
Sebaliknya itulah tingkahlaku adik lelaki yang ada kakak. Semuanya bertentangan dengan sifat dan sikap kakak tadi. Dua keadaan ini sudah boleh ditelah. Diramal. Dijangka. Jika dapat kau lakukan ini, anak-anak didikmu nanti pasti kagum yang amat sangat. Macam bomoh pula cikgu ni. Macam pawang pun ada. Nanti mereka hormat gila kepadamu. Nanti kau perhatikan sifat-siat anak sulung. Selalu perihatin tentang orang lain. Banyak sifat terpuji. Nanti kau akan lihat anak bongsu. Rajuknya menjadi-jadi. Mogoknya selalu. Demonstrasi perasaannya tidak mengira siapa dan di mana. Yang anak kedudukan di tengah-tengah pula lain ragamnya. Ia tidak peduli apa yang berlaku. Sebabnya? Dia selalu menjadi penonton. Menjadi saksi kekalutan keluarga antara yang sudah besar dengan yang masih kecil-kecil. Dia yang ditengah selalu tidak terlibat dalam keributan begitu. Dia ambil jalan selamat. Berdiam diri.
Hendak membezakan anak orang kaya dengan orang miskin cukup mudah. Anak uztaz dan uztazah dengan anak orang lain juga berbeza. Anak bandar dengan anak kampung juga berbeza. Anak yang berkecukupan dengan anak yang tidak, juga berbeza. Persepsimu terhadap anak-anak didikmu mestilah betul. Benar. Melihat dari perspektif yang hak. Sebab itu saya katakan bahawa setiap tingkahlaku anak didikmu itu tidak semestinya perlanggaran disiplin. Jangan cepat menghukum. Jangan cepat membuat kata putus. Jangan cepat membuat kesimpulan. Latarbelakang mereka yang berbeza itu ada cerita yang berbeza-beza.
Nanti kau akan temui anak-anak dari keluarga yang tidak selari. Yang ibu bapanya kaki gaduh. Mereka selalu bergaduh. Anak menjadi withdrawn. Sedih. Menyendiri. Itu belum yang ibu bapanya bercerai berai. Maka anak itu tidak pandai mengurus diri. Aduhai jika ibu bapa jenis yang tidak kisah, anak-anaknya tidak tahu mengurus apa-apa. Semuanya perlu diasuh dari bawah. Dari nihil. Dari zero. Yes zero based. Jika tidak sampai besar pun dia tidak tahu apa yang dibuatnya. They lacked purpose. Devoid of any meaning.
Ada lagi. Banyak lagi. Bagaimana pula anak-anak yang bersikap angkuh, sombong, bongkak, hidunngya selalu ke atas. Yang jalannya selalu melanggar kerusi dan meja orang. Ada pula yang barang orang barang dia. Semua dia punya. Haru seluruh kelas. Kau akan hadapi semua itu. Paling banyak kau temui di kelas-kelas yang hujung. Yang katanya kurang pandai. Walaupun nama kelas itu sangat psikologikal tetapi anak didikmu perlukan belaian yang lebih jitu. Yang lebih perlu.
Tugasmu berat. Sangat mencabar. Ia menuntut kecekalan. Kesabaran. Seluruh kudratmu pasti perlu dikerah. Perlu dicurah. Natijahnya belum tahu. Yang pastinya kau harus terus belajar. Belajar mendepani semua keadaan yang datang kepadamu. Bukan sekali tetapi berlarutan sehingga kau bersara nanti. Mungkin jika ada rezeki, jika ada umur panjang. Tidak lama sekadar 40 tahun dari sekarng. Jika sekarang kau mendekati usia 25 tahun. Mungkin kau akan bersara ketika usiamu 65 tahun. Pada tahun 2050 nanti. itupun jika umur panjang. Jika kesihatan yang kau miliki mengizinkan. Jika dunia belum kiamat. Jangan hirau masa. Ia akan datang dan berlalu. Setiap yang pergi adalah sejarah. Laksanakan tugasmu. Laksanakan tanggungjawabmu. Dengan kualiti dan kuantiti.
Bahagian Kedua
Anak didikmu ada maruah diri. Mereka ada harga diri. Mereka rela mempertahankannya. Sebagai guru tugasmu adalah membantu anak didikmu membina harga diri itu. Menghargainya. Dengan harga diri itulah mereka menjana nilai-nilai positif dan baik. Tolong jangan sentuh maruah mereka. Tolong jangan hancurkan maruah mereka. Jangan cacatcelakan maruah mereka. Andaikata ada keperluan, saya ulang, ada keperluan, pelajar hendaklah di urus cara individu. Secara pribadi. In complete privacy.
Anak didikmu mungkin melakukan banyak perkara yang tidak kau sukai. Mereka sebenarnya tidak tahu mengapa mereka melakukannya. Hanya naluri mereka sahaja. Mereka mungkin nakal. Mereka mungkin keras. Mereka mungkin kesat. Mereka mungkin jenis yang tidak makan saman. Mereka mungkin jenis yang suka menyumpah seranah. Mereka mungkin yang tidak mendengar kata. Mungkin juga degil dan keras hati.
Hubaya, hubaya. Untuk mengurus mereka hendaklah dengan cara bersahaja. Cara yang tenang. Dengan cara yang lembut. Pastikan ada sedikit ketegasan. Ada purpose. Ada urgency. You have a very little time. And very scarse too. Oleh itu jadualkan usaha jika hendak kaunseling pelajar. Jangan buat di bilik guru. Nanti guru-guru lain akan dengar. Akan lihat akan ambil tahu. Maruah anak didikmu mesti dipelihara. Jika sangat perlu gunakanlah bilik kaunseling. Tidak ada sesiapa yang perlu tahu situasi anak didikmu kecuali kau berdua.
Sentuhlah perasaannya. Sentuhlah jiwanya. Sentuhlah keluarganya. Bapanya. Ibunya. Adik beradiknya. Keberadaannya. Kekurangannya. Kedaifannya. Kemiskinannya. Kepapaannya. Anak anak akan surut hatinya bila semua itu disentuh. Nalurinya akan jatuh. Egonya akan tumbang. Kedegilannya akan hancur. Keras hatinya akan punah. Mainkan psikologinya. Selami dalamannya. InsyaAllah anak-anak yang tiada harapan itu akan nanti memberikan kau anugerah kejayaan. Jika tidak akademik sekalipun dia akan memberi anugerah akhlak yang baik.
Sebagai guru kau akan banyak menangis. Kau tangisi nasib anak didikmu. Kau tangisi anak bangsamu. Mereka tanggungjawabmu. Amanah besar untuk negaramu. Jadilah guru yang perasa. Guru yang mengenal rasa. Guru yang memberi rasa. Pada akhir kerjayamu nanti kau akan tenteram kerana kau telah memberi rasa itu.
Subscribe to:
Posts (Atom)