Wednesday, January 21, 2015

Bingkisan Dari Kaherah: Membina Anak-Anak Zaman



Lain padang lain belalangnya. Merantau jauh membuka mata untuk melihat kelainan-kelainan yang Allah ciptakan untuk tatapan kita. Kali ini penulis mengajak pembaca membuat tinjauan bagaimana warga Mesir membina karakter pejuang agama di kalangan kanak-kanak mereka. Apa yang penulis lihat tidak pernah berlaku di Malaysia. Dalam adat kita anak-anak selalunya dijauhkan dari orang dewasa. Yang dewasa hendak berbual dengan selesa kerana topik perbualan mereka layak didengar oleh orang dewasa sahaja. Itulah malangnya sebuah warisan yang tidak ada benarnya. Salah dalam mendidik anak. Kita mengetahui bahawa anak-anak perlukan bimbingan dari mereka yang dewasa terutamanya dari ibu-bapa mereka dan sahabat-sahabat ibu-bapa mereka. Tetapi apabila mereka yang diharapkan selesa dengan topik terlalu khusus untuk orang dewasa maka anak-anak terpinggir. Tidak diberi peluang menikmati topik-topik membina minda dan jatidiri warisan mereka.

Banyak topik yang boleh dibincangkan secara ilmiah. Topik agama umpamanya berbentuk global. Begitu juga teknologi, sains, ekonomi, sosial, pendidikan, kesihatan dan banyak lagi. Apabila anak-anak hadir dalam pertemuan-pertemuan santai elakkanlah dari membincangkan topik-topik yang berunsur mengumpat, mencela, menghina atau topik-topik yang berbentuk fitnah. Apatah lagi topik-topik yang lucah, ganas dan marah-marah. Banyak topik lain yang lebih segar. Lebih membina akhlak. Membina minda. Meluaskan skop pemikiran. Kita tidak perlu sempitkan dengan kebiasaan kita. Kita sepatutnya sudah lama meninggalkan kebiasaan-kebiasaan yang sia-sia yang menambah dosa sahaja. Yang hanya menyorot ke belakang keindahan sosial dan generasi kita. Sudah sampai ketikanya kita berusaha untuk lebih membina minda anak-anak supaya mereka menjadi warganegara yang memandang ke hadapan. Masa lalu dijadikan batu lonjakan untuk lebih maju dalam banyak bidang.

Senarionya sangat mudah. Boleh dilakukan pada bila-bila masa. Malah di mana-mana sahaja.
1                   Bawa anak-anak bertemu dengan alim ulamak agama. Biar mereka mendengar perbualan yang berkaitan dengan agama. Mereka menjadi selesa dengan sebutan Allah, Rasulallah, Malaikat, al-Quran, Qada’ dan Qadar, Qiamat, Syurga dan Neraka. Anak-anak ini membesar dalam lingkungan istilah-istilah akhirah dan bukan dunia sahaja. Nama-nama pejuang agama dan mereka yang syahid menjadi motivasi untuk berjuang ke arah agama.
2                   Bawa mereka bertemu dengan alim ulamak mengenai ilmu keduniaan seperti doktor perubatan, jurutera, peguam, sosiologis, pakar motivasi, usahawan dan sebagainya. Buka minda anak-anak supaya berjaya di dunia. Apabila digabungkan dengan nombor 1 maka terdapatlah gabungan dunia dan akhirat. Paduan yang tidak boleh dipisahkan.
3                   Bawa anak-anak ke majlis-majlis ilmu. Didik mereka untuk berdisiplin apabila berada dalam majlis-majlis ilmu. Mendengar dengan taat. Belajar mencatat butiran yang didengar. Balik ke rumah berikan masa dan peluang anak-anak bertanya dan berhujjah. Betulkan persepsi yang salah. Bantu dengan menyediakan bahan bacaan yang ilmiah.

Di Mesir, anak-anak selalu ditemukan dengan mereka yang alim di masjid. Selepas solat Jumaat umpamanya anak-anak bertemu dengan imam lama. Imam yang masih setia dengan masjid. Walaupun tidak lagi memberikan khutbah Jumaat, imam tersebut masih menjadi imam solat fardhu. Masih menjadi muazzin pada hari Jumaat. Imam yang seorang ini sudah tidak boleh duduk untuk tasyahud awal atau akhir. Ia duduk di kerusi. Walaupun masih boleh bertahan semasa duduk antara dua sujud tetapi dengan menegakkan badan sambil berlutut sahaja. Setiap tamat solat ada sahaja anak-anak yang berusia antara lima hingga 12 tahun datang bertemu dengannya. Mereka dipeluk dan dicium. Sewaktu bulan Ramadhan lebih ramai anak-anak yang datang ke masjid. Termasuk anak-anak perempuan yang berusia bawah lima tahun. Kerencaman bermazhab mewarnai suasana masjid. Situasinya berbeza dengan kita.

Bertemu dengan orang alim memberikan suatu pengalaman yang tersendiri kepada anak-anak.

1                   Mereka belajar hadir bersama orang dewasa. Mencontohi apa sahaja amal ibadat yang dilaksanakan. Mereka bukan tenggelam dalam teori sahaja. Praktikalnya dilihat setiap masa.
2                   Menumpang aura orang dewasa yang alim dan banyak ilmu. Berpengalaman dalam masjid dan agama. Ianya memberikan suatu motivasi bahawa yang alim agama berada di tempat yang tinggi. Dihormati dan disegani. Mereka pula perlu didekati. Bukan hanya dalam hal-hal penting tetapi pada setiap waktu dan peluang. Bukan bila hendak bernikah kahwin dan semasa mengurus jenazah sahaja.
3                   Dakapan dan ciuman memberikan kehangatan peribadi antara mereka yang alim dengan anak-anak. Memberikan mereka sifat berani. Sifat untuk taat. Sifat untuk mencontohi. Sifat untuk berada pada posisi itu apabila mereka dewasa kelak.

Kanak-kanak di Mesir dan Jordan tidak ke masjid untuk berada dalam kelompok mereka sahaja. Berbual dan bersembang. Mereka berada di saf-saf bahagian hadapan. Ruang-ruang kosong mereka isi sebagai jemaah yang arif. Bukan main-main. Tiada diskriminasi antara dewasa dan kanak-kanak. Tiada halangan dari AJK masjid. Tiada gangguan sesiapapun. Apabila mereka berada di saf orang dewasa mereka tidak membawa rakan-rakan mereka bersama. Mereka seorang diri bersama orang dewasa. Dengan itu mereka lebih tenang. Lebih khusyuk. Lebih menjiwai keberadaan mereka di masjid. Melaksanakan amalan agama bersama mereka yang dewasa. Pelajaran agama mereka disempurnakan dengan amali bersama orang dewasa. Bukan bersama rakan-rakan mereka sahaja yang lazimnya terdedah kepada kecenderungan untuk bermain, bergurau senda, mengganggu rakan-rakan yang tulen ibadatnya.

Bersama orang dewasa banyak manfaatnya.

1                   Mereka cepat dewasa. Berada di persekitaran orang dewasa menjadikan mereka selalu sedar bahawa mereka wajib mencontohi mereka yang di sekelilingnya. Akhlak mereka terbina. Amalan mereka terkawal. Membaca al-Quran umpamanya menjadi ringan sebagai amalan.
2                   Mematuhi disiplin ibadat. Tidak berbual tanpa hak. Tidak mengganggu orang lain kerana yang berada di sekelilingnya adalah mereka yang dewasa.
3                   Membetulkan kesilapan tan tanggapan dengan membuat pengamatan sendiri. Semua contoh itu di hadapan mata mereka sendiri.
4                   Membina keyakinan diri. Tidak ramai anak-anak yang berani bersama golongan dewasa tanpa latihan dan didikan. Membiasakan diri membina kekuatan diri ke arah itu.
5                   Pengalaman mereka lebih luas berbanding dengan rakan-rakan mereka yang lain. Buah fikirannya dibina melalui mendengar butiran perbualan orang dewasa. Melalui melihat perbuatan orang dewasa.

Banyak paradigma yang perlu disesuaikan dengan keadaan. Andainya kita yakin bahawa anak-anak menjadi warisan kita maka mereka yang berwajib mengenai masjid perlu mengubah cara berfikir:

1                   Al-Quran hendaklah diletakkan di tempat dan rak yang mudah dicapai oleh makmum atau jamaah. Bila ada luang waktu mereka boleh membaca al-Quran walaupun untuk beberapa minit sahaja. Sementara menunggu azan atau sementara menunggu waktu.
2                   Beri peluang kepada kanak-kanak untuk mengisi ruang saf di bahagian hadapan walaupun mungkin bukan saf pertama atau kedua. Anak kecil bersama bapanya. Anak-anak yang sudah baligh atau berakal di celah-celah orang dewasa. Anggap ianya sebagai didikan dan amali dalam melaksanakan amalan agama.
3                   Adakan aktiviti kanak-kanak di masjid seperti gelanggang permainan, bilik mengulangkaji dan tuisyen agama dan amalannya.


Bawa anak-anak ke masjid. Tarik mereka. Program reaching out perlu untuk membina anak-anak zaman yang penuh dadanya dengan agama. Cintakan Allah dan RasulNya. Sayangkan agamanya. Mudah-mudahan pada akhir zaman ini masjid menjadi penuh dengan bakal pejuang akhirat. Bentuk mereka di dunia.