Sunday, May 15, 2011

Hari Guru Untuk Siapa?


Hari ini 16 Mei. Ia datang lagi. Setiap tahun ia datang. Selepas itu ia pergi. Setahun yang akan datang tiada siapa peduli. Hari apa ini? Minggu apa ini? Tahun apa ini? Selama ini hari apa? Sudah 42 kali rasanya saya bersua dengan hari ini. Tidak ada kelainan yang saya rasa. Tiada impak besar yang saya terima. Saya kekal menjadi guru. Darah daging saya. Saya rasa begitu juga rakan-rakan guru yang lain. Yang dalam dirinya hanya ada sifat itu. Walaupun ada  yang terpilih untuk menjadi guru. Walaupun ada yang memang memilih untuk menjadi guru. Ada pula yang terpaksa untuk menjadi guru. Saya kira akhirnya kita semua jatuh cinta dengan profesion ini. Dengan kerjaya ini.

Kita sudah difitrahkan untuk menjadi guru. Banyak yang telah dilalui. Tidak pula minta balasan. Tidak pula mengemis imbuhan. Tidak juga mahukan sanjungan. Kita hanya pelakon-pelakon hidup. Melaksanakan suatu fitrah Allah. Menjalankan sunnatullah. Mengajar adalah tugas mulia. Dituntut sepanjang masa. Suatu lintasan dalam hidup yang ingin terus dimanfaatkan. Di sini hidup dan mati. Untuk Allah. Demi Allah. Kepada Allah diserahkan. Moga-moga redha Allah sahaja yang dipohon.

Pagi-pagi lagi hari ini  sudah berdering sms. Masih ada yang ingat. Saya sendiri tidak pernah beria-ia untuk mengingat. Apalah sangat. Tugas biasa.Di facebook juga begitu. Ramai yang ingat. Seperti dalam lain-lain hal tentu ramai yang tidak perlu ingat. Guru telah bertugas menjadi guru. Itu tanggungjawabnya. Itu kewibawaannya. Tidak perlu dikenang. Tidak perlu diingat. Tidak perlu nostalgia. Tidak perlu diingat sangat. Banyak lagi keutamaan lain. Lagipun guru telah dibayar.  Bukan percuma. Mana ada yang percuma. Masyarakat telah membayar guru kerana tugasnya. Ia profesional yang hidup kerana dibayar tugasnya. Meminta balasan adalah sesuatu yang tidak profesional. Tidak beretika. D luar perjanjian sosial sewaktu menerima watikah sebagai guru. Di institusi tempat latihan juga tidak pernah di sebut pentingnya hari guru. Ia adalah hari-hari biasa bagi seorang guru.

Pagi tadi sewaktu bangkit dari tidur hari yang saya tatap tetap sama. Matahari masih kekal setia patuh kepada perintah Allah. Tetap terbitnya dari timur. Cuma kecondongannya berkisar kerana perubahan antara the soltices ke utara atau ke selatan. Waktu ini bumi berganjak ke utara. Di utara mula panas. Barangkali tahun 2011 ini summernya akan lebih panas. Di Khatulistiwa seperti Malaysia sudah terasa bahangnya. Pencairan di Kutub Utara akan menjadi-jadi. Pemanasan global yang semaki panas. Petang nanti matahari kekal terbenam ke arah barat. Qiblat solat kita kekal antara 80º dan 85º. Bergantung di mana kita berpijak. Di bumi Malaysia juga. Tempat kita menjunjung kasih. Tempat menabur bakti. Tempat membina bangsa. Tempat membina negara. Tempat memartabatkan profesion keguruan.

Apa yang  lainnya? Sekadar memberi ucap selamat sangat biasa bagi saya. Tetapi ada sedikit tinge in my heart. Menerima ucapan bukan untuk sebarang guru. Yang memberi kerana telah menerima sesuatu yang ada nilainya. Format sambutan hari guru tetap sama. Entahlah. Sesuatu yang ironis kerana sambutan hari guru diuruskan oleh guru. Dihadiri oleh guru-guru. Itupun kadang-kadang bukan dengan kerelaannya. Guru lebih senang dan santai berada di kelas. Berhadapan dengan anak-anak didik yang ingin dijadikan manusia. Yang ingin nanti mampu menggantikan guru itu bila tiba masanya.  Guru tidak selesa melakukan yang bukan-bukan. Bukan core business mereka. Apatah lagi yang tiada kaitan dengan tugasnya. Jangan terkejut sambutan hari guru kadang-kadang bukan untuk meraikan guru. Bebrapa tahun yang lalu saya menghadiri sambutan hari guru di sebuah daerah. Perasmi yang datang seorang pemimpin kerajaan.  Saya kira ramai guru yang terkilan. Tersentuh. Terguris lebih tepat.

Ucapannya yang berjela panjang. Pentas itu dijadikan wadah untuk mengecam guru. Harapan untuk diraikan dengan penghargaan berkecai. Punah berderai. Hancur luluh bak kaca ditumbuk lumat. Kerana segelintir perbezaan pendapat seluruh profesion guru dikecam oleh pemimpin itu. Guru-guru dikatakan mereka yang tidak berterima kasih. Yang tidak memahami nikmat hidup. Yang tidak berjiwa kenegaraan. Yang pentingkan diri sendiri. Bayangkan apa yang gurn rasa. Dalamnya tentu menggelegak. Tentu parah. Jiwanya diratah dan dihentak.  Psikologinya direntap-rentap. Perasaannya dicarik-carik. Guru bukan harapkan sesuatu yang muluk-muluk. Cukuplah sekadar tidak mencaci cela. Cukuplah tidak berkata apa-apa. Cukuplan sekadar memberi isenyum dan tawa. Mungkin sedikit angguk kepala. Yang tidak sukakan guru itu bukan guru. Mereka yang profesionnya bukan guru. Yang tidak mahu tahu tugas guru.

Saya sayangkan guru saya. Seingat saya sudah tidak ada lagi guru saya yang di seklah rendah dahulu. Kesemua mereka telah lama meninggalkan saya. Saya tetap bangga menjadi anak didik mereka . Alfatihah untuk mereka. Seperti ajaran agama kita, ilmu yang baik yang mereka tinggalkan saya lestarikan. Saya panjangkan kepada beberapa generasai yang lalu di bawah asuhan saya. Telah memberi banyak manfaat kepada saya. Telah saya manfaatkan masa yang berlalu. Telah memberi manfaat kepada usia saya. Telah memberi manfaat kepada anak-anak saya. Kepada cucu-cucu saya. Apatah lagi telah memberi manfaat kepada anak didik saya yang jumlahnya ribuan di serata tanah air. Dari Sk Permatang Rengas, Batu Pahat. SMK Munshi Ibrahim, Labis, Johor. SMK Ibrahim Fikri, Kuala Terengganu. SMK Chung Hwa Wei Sin, Kuala Terengganu. Politeknik Ungku Omar, Ipoh. USM, Ipoh.  SMT Johor Bahru. UTHM, Batu Pahat. Ada yang masih ingat. Ramai yang lupa. Itu bukan isunya. Saya telah menyempurnakan tanggungjawab itu.

Saya jadi megerti kerana guru saya. Mereka mengajar saya erti sesuatu. Melihat dengan mata kasar. Melihat ke dalam dengan mata hati. Memahami yang tersurat. Memahami yang tersirat.  Menjadikan saya orang yang perasa. Yang tahu erti budi. Allah yang memungkinkan kesemuanya. Lantaran bantuan guru saya menjadi seperti saya. Tanpa guru saya bukan saya. Tidak ada orang seperti saya. Saya berguru. Saya mendapat sentuhan ajaib dari guru-guru saya. Saya mendapat suntikan dari mereka. Saya mendapat input-input akademik dan kemanusiaan. Saya mendapat input agama dan beragama. Tanpa guru saya bukan saya. Islam melarang belajar tanpa berguru. Pasti syaitan mengambil peranan itu. Sukar nanti untuk mencari jalan pulang. Sukar menentukan yang mana hak dan yang mana batil. Yang mana benar yang mana salah.

Dari guru saya belajar bertatih. Saya dibimbing tulis baca. Diajar mengira. Saya masih ingat saya cukup berjaya dalam congak. Ujian secara lisan. Mengeja dan mengira. Kecekapan mendengar dan menganalisis menggunakan minda. Ejaan bukan masalah. Mengira bukan susah. Kecekapan itu saya dapat dari guru-guru saya.  Pendidik sekarang memberi kuiz. Soalan pendek. Ujian ringkas. Semuanya bertulis. Banyak variabel yang dinyatakan. Waktu saya dahulu congaklah yang banyak membantu menjadi cekatan untuk berfikir. Semuanya dengan lisan. Dengan perkataan. Dengan ungkapan-ungkapan. Masa yang diberi singkat sahaja. Namun bagi yang terkehadapan congak itu mengukur kemampuannya menggunakan minda. Menangkap apa yang diajar. Yang disampaikan guru. Itulah zaman saya. Zaman yang telah lama berlalu. Tetapi zaman itulah yang membina saya seperti sekarang.  Seperti saya.

Saya ingin bertanya. Siapa yang seharusnya menyambut hari guru? Guru ke? Atau orang lain? Kenapa tidak murid yang menyambut hari guru untuk guru-guru mereka? Bebaskan mereka untuk menyatakan isi hati mereka? Tentulah dengan sedikit kawalan. Ada garis panduan. Ada peraturan. Hadkan masa. Hadkan acara. Hadkan majlis. Hadkan jadual. Hadkan apa yang boleh. Hadkan suasana. Hanya untuk mereka yang ingin merayakan guru-guru mereka. Tidak perlu hadiah. Barangkali ucapan terima kasih sudah cukup menyesakkan dada seorang guru. Sebak. Menggenangkan air mata. Menjadikannya syahdu.

Kenapa tidak ibu bapa yang merayakan guru? Bukankah guru telah mengambil alih tugas mereka? Mereka menyerahkan anak-anak mereka untuk dididik oleh guru. Kenapa tidak luangkan sedikit waktu untuk memandang mata guru. Kunci pandangan empat mata. Mata ibu dan mata guru. Mata bapa dan mata guru. Hulur tangan. Terima kasih cikgu. Jika saya sekalipun saya kira air mata saya ingin menderas turun. Meruntun kasih. (Ketika menulis ayat inpun air mata saya ingin membasahi pipi). Ada sesuatu yang ibu bapa telah hilang.  Kepekaan yang sedikit untuk menghargai guru.

Kenapa tidak pemimpin merayakan guru? Bukankah guru telah menjalankan amanah negara? Memandaikan warganegara yang menjadi harapan? Melahirkan pemimpin-pemimpin yang sedia ada dan yang akan datang? Jengahlah guru. Ucapakan terima kasih kepada mereka. Tidak mungkin dilupakan suatu ketika dahulu gurulah yang membasuhkan kencing dan beraknya? Yang menyeka lelehan hingusnya? Yang membelai tangisnya ketika ditingalkan ibu pada hari pertama? Pada minggu pertama? Yang belum tahu eja baca. Yang belum tahu kira. Yang tidak tahu berbelanja dengan wang yang ada. Proses menjadikan pandai dilakukan oleh guru-guru biasa. Yang sangat biasa-biasa. Yang kelayakannya tidak seberapa. Yang hidupnya sangat sederhana. Persaraannya memberi suka dan bahagia. Matinya dalam hening pusara. Dengan mata terkatup rapat. Puas menjadikan ramai munsia.

Persepsi kita tentang hari guru perlu berubah. Guru tidak perlu hari-hari untuk mengenang mereka. Guru banyak perlukan sokongan daripada mereka di luar sana untuk kesempurnaan pendidikan anak-anak yang bakal menggalas tugas-tugas negara. Jika memimpin, mereka menjadi pemimpin berjiwa besar. Jika menjadi rakyat mereka menyumbang untuk membantu pemimpin. Yang memimpin dan yang dipimpin mestilah segerak. Bak aur dengan tebing. Bak isi dengan kuku. Pasangan yang mesti seiring.

Untukmu guru. Tugasmu adalah tanggungjawabmu. Kau telah pilih profesion ini. Ia mulia. Sungguh mulia. Ia menjanjika syurga. Ada nikmat besar yang Allah janjikan. Teruskanlah usaha menabur bakti. Guru tetap guru. Saya tahu dan kau juga tahu. Jiwa kita sebati. Guru tetap guru. Kembalikan kesemuanya kepada Allah. Moga-moga Allah redha dengan apa yang kita lakukan. InsyaAllah.

Makan Malam Di Kolej Dar Al-Hikmah

Sejarah itu pergi. Nanti berulang jika ingin diulang. Jika tidak ia menjadi satu titik masa dalam hidup. Bagi yang mengetahui, titik dan sejarah itu ingin selalu diulang-ulang. Ada keindahannya yang tersendiri.

Bagi sebuah kolej swasta, yang paling sukar adalah sumber dananya. Sejak sedari asal tertegaknya sebuah cita-cita unggul untuk membangun ummah dengan dana ikhlas dari mereka yang dermawan. Tidak ada sumber dari penguasa. Tidak ada keterikatan kepada siasah. Tidak ada sumber kapitalis yang nanti menagih untung. Laba yang menjerut segala kudrat dan keupayaan untuk bergerak bebas. Maka dengan kemampuan yang sedikit itulah kolej ini bergerak. Bernadi. Bernafas. Suatu keikhlasan yang tiada tolok bandingnya. Berdiri sendiri lebih gah dari dibantu oleh orang lain. Ketakutan sentiasa ada. Gergasi yang membantu ditakuti akhirnya membaham yang dibantu. Situasai malang yang selalu berlaku. Berulang-ulang. Dan berulang. Memanjang tanpa hilang. Manusia mencipta sejarahnya sendiri. Itulah yang diulang-ulang.

Siswanya bersilih ganti. Tidak juga dari mereka yang datangnya setempat sahaja. Ada yang dari Brunei. Ada yang dari seluruh tanah air. Ramai juga yang dari Indonesia. Mereka yang bekerja di sekitar Lembah Klang datang saban minggu untuk mengangkat diri mereka ke persada ilmu. Anak-anak muda dari berbagai pesantren di Indonesia itu tekad datang ke Malaysia untuk mencari rezeki. Bukan untuk perut semata-mata.  Bukan untuk keluarga di kampung sahaja. Nilai tambah pada diri difikirkan untuk masa depan yang mencerahkan. Sedikit-sedikit mereka mengumpul wang. Berdikit-dikit menggunakan wang. Jerit perih yang mesti dialami. Ditanggung secara peribadi untuk membaiki diri.

Saya teringat sewaktu di US dahulu bilangan pelajar Malaysia dikatakan seramai melebihi 16,000 orang. Yang ditaja oleh kerajaan hanya segelintir kecil sahaja. Yang lainnya tentulah dengan tajaan FAMA – father and mother. Kebanyakan mereka orang Cina. Orang Melayu ada juga yang ditaja FAMA. Namun begitu tidak ramai bilangannya berbandaing dengan anak orang Cina. Lagi-lagi kita kembali kepada keupayaan ekonomi masing-masing. Orang Cina memiliki kekuatan ekonomi. Orang Melayu pula terpilih-pilih.  Ada di sana sini. Sukar mencarinya. Adakah ini disengajakan? Orang Melayu perlu ditolong supaya mereka terikat dengan tongkat. Supaya mereka terikat dengan budi. Dengan sejumlah wang jaminan – guarantee –anak-anak Cina berduyun-duyun ke luar negara. Wang itu dimasukkan ke dalam bank. Digunakan yang seperlunya sahaja. Anak-anak itu pula mencari kerja sambilan.

Bagi yang rajin kerja ada di mana-mana. Mencuci pinggan mangkuk di restoran cukup untuk membayar rumah sewa dan belanja makan. Lumayan. Sehari mungkin sekitar tiga jam sahaja. Ini bermakna wang yang dibawa dari Malaysia tidak perlu digunakan. Cukup masa pulang ke Malaysia, wang itu dibawa balik. Jika dipinjam dari bank, boleh dibayar kembali sekaligus. Masih berbaki lagi kerana pihak bank di US membayar faedah. Jika empat tahun wang itu tidak dikeluarkan, bayangkan jumlahnya. Bawa balik lebihan yang banyak. Bagi orang Islam tentulah tidak boleh. Bukan cara Islam. Mungkin ada alternatif yang boleh difikirkan. Mengharapkan biasiswa sahaja tentulah tidak mungkin. Bajet untuk itu semakin berkurangan.

Bagi kolej kecil seperti Dar Al-Hikmah, yang terletak di tapak seluas lebih sedikit dua hektar tentu tidak  banyak yang termampu. Ala kadar yang dapat dipersembahkan. Prasarana yang sehabis dasar. Tetapi seperti kata Dato’ Dr. Siddiq Fadhil, presiden kolej, darinya dilahirkan mereka yang luhur baik. Yang digiring keluar untuk menabur bakti. Yang memberi manfaat kepada manusia sejagat. Yang mendakwah kepada semangat Islami yang tinggi. Dalam kezuhudannya itu ditapak perjalanan masa lalu merentas segala kepayahan untuk membangun insan-insan gemilang dengan ilmu yang bersarang di dada kuat untuk menerjahkan kehebatan umat. Yang menyumbang kepada keutuhan agama, iman, amal dan kesejahteraan beragama. Sempena majlis konvokesyennya yang ke29 pada hari Sabtu 30 April 2011, majlis makan malam diadakan. Mudah-mudahan ada lebihan yang menyumbang untuk menambah dana. Banyak lagi yang perlu diusahakan untuk menegakkan cita-cita murni bagi melahirkan umat bestari. Umat ulul al-bab. Cendekiawan yng tersohor membelah alam raya dengan ilmu-ilmu yang menunjang jauh ke dasar. Yang menancap jauh memuncak tinggi.

Datuk Dr Siddiq Fadhil tidak pernah lekang dari mengisi minda. Orangnya bersahaja. Cakapnya banyak memanifestasikan leluhur seorang pemikir. Dalam santai banyak ceritanya. I’tibar yang mesti diambil. Pengajaran yang memberi keinsafan. Dalam belajar manusia belajar. Tentu ada yang belajar tetapi tidak belajar. Ramai orang mengimpikan segala keindahan untuk masa hadapan yang indah-indah belaka. Dalam pada itu ada orang yang tidak bermimpi. Untuk bermimpi sangat menakutkan. Takut mimpi ngeri menjadi realiti. Lain yang dihajat lain pula yang diterima. Walau bagaimanapun bagi mereka yang boleh belajar, mereka mendapat sesuatu yang besar manfaatnya. Sebagai kiasan benarkah setiap murid harus memuntahkan kembali apa yang diperolehi dari gurunya?  Serba serbinya sama? Atau dikitar dahulu semua yang diterima? Diolah menjadi sesuatu yang berbeza? Akhirnya diperlihatkan kepada khalayak sesuatu yang memperkasa minda. Menambahkan ilmu. Meningkatkan tahap kompeten yang diwajarkan.

Mereka yang bijak bestari tidak inginkan sesuatu yang sama atau serupa dengan apa yang dilihat dan didengar. Dibaca dan dipelajari. Dia harus melahirkan sesuatu yang berbeza dengan yang sedia ada. Melihat sesuatu dengan pandangan yang berbeza. Memberi erti yang berbeza. Mengaplikasikan untuk sesuatu yang berbeza. Wataknya menjadi berbeza. Perawakannya berbeza. Cara berfikirnya berbeza. Mereka bukan melawan arus.  Bukan menyongsang. Mereka telah benar-benar belajar. Mengolah yang diterima untuk menjadikan sesuatu yang berbeza dari norm.  Jika  input dan output adalah sama tentulah dilihat pembelajarna tidak berlaku. Walaupun menghafal adalah satu kaedah pembelajaran tetapi jika tidak ada nilai tambah kepada apa yang dipelajari tentu tidak banyak belajar namanya.

Kita belajar  bukan sahaja untuk mengetahui bahkan juga untuk pandai. Pandai sahaja tidak signifikan jika tidak menampakkan keistimewaan. Menjadi orang biasa kadang-kadang susah juga. Menjadi orang yang luar biasa tentulah lebih susah lagi. Selalunya yang menonjol ialah orang yang luar  biasa. Orang yang bertubuh kecil tetapi gah namanya. Kelihatan lebih besar berbanding dengan orang yang paling besar di sekelilingnya. Tidak pernah dilihat tetapi namanya dikenal orang. Dilihat normal tetapi bila bercakap menusuk jiwa raga. Kulitna bukan putih kuning tetapi kehadirannya menyilaukan mata. Semua orang belajar. Yang paling baik ialah akhirnya dapat mengajar. Memindahkan apa yang ada kepada orang lain. Memandaikan orang lain. Menghebatkan orang lain. Meramaikan lagi orang-orang yang hebat-hebat di sekelilingnya. Penyampaiannya pula bukan cara biasa-biasa. Ada falsafah dan kebijaksanaan.

Begitulah kata Dato’ Siddiq Fadhil. Sekadar mengungkapkan, “Banyaklah berbuat baik dan jangan pula berbuat jahat” tidak mencukupi. Ungkapan begitu terlalu lumrah. Terlalu biasa. Terlalu murah. Tetapi jika dikatakan, “Buat baik jangan sekali, berbuat jahat baik sekali” memberikan impak yang kuat. Tidak boleh dibaca secara tersurat sahaja. Perlu diteliti apa yang tersirat. Read between the lines. Perlu keluar untuk menjangkau pemikiran peringkat tinggi. Sekilas  pandang tulisan begitu nampak negatif.  Di luar kebiasaan. Tetapi jika diperhalusi tentulah maksudnya sangat cantik. Bukankah yang baik itu budi, yang indah itu bahasa? Oleh itu mereka yang benar-benar belajar dapat memberi erti yang lebih meninggi nilainya. Lebih besar impaknya. Lebih bermanfaat kepada lebih ramai khalayak.

 Bila makan, sayur mesti ada. Banyak  faktor kesihatan menyangkut padanya.

 Ini sebahagian dari menunya.

 Dalam pinggan semuany adicampur. Itu belum dalam perut. Nasi ini jika di Parit Raja dinamakan Nasi Pelangi. Warna warni.

 Bila nak mula ni?

 Baru nak mula, sayur dah licin.

 Duduk dulu. Santaikan diri.

 Sedang mendengar ucapan. Mudah-mudahan jangan panjang sangat. Perut dah berkeroncong.

 Jaga sudu dan garpu. Jangan berlaga. Bising satu dewan nanti.

 Sambil makan bertegur sapa dengan mereka yang duduk semeja.

 Arka dari ais. Kena cahaya. Merah jambu jadinya.

 Anak bongsu turut meraikan ibynya. Nur Zahin Rifhan. Baru tamat matrikulasi UIA di Nilai.

 Bersama kakaknya. Anak keenam. Rahumatul Lubna. Eksekutif Human Resource TV Al-Hijrah.

 Menatap hidangan sebelum dibuka tudungnya.

 Bersama teman semeja.

 Belum lagi. Sabar dulu.

 Alu-aluan pengacara.

 Wajah tetamu.

 Antara yang hadir.

 Ucapan Ketua Eksekutif Kolej Dar Al-Hikmah.

 Suasana dalam dewan.

 Masih menanti.

 Ucapan Presiden Kolej. Dato' Dr Sidiq Fadhil.

 Selalu segar dan mengusik hati.

 Ada sahaja yang baru.

 Seorang pemikir.

 Hiburan santai.

 Penuh perasaan.

 Bertuah pula anak seorang ni. Dapat hadiah bertuah. Cemburu juga kakaknya.

 Orang lain dapat juga.

 Ayahnya yang tolong angkat. Berat.

 Kumpulan lain.

 Bersama pensyarahnya.

 Pensyarah yang lain pula.