Sepanjang penulis bersekolah menengah penulis hanya
bersama pelajar lelaki. Tiada pelajar perempuan kecuali seorang atau dua guru
perempuan. Di sekolah kebangsaan sahaja penulis bersama pelajar perempuan. Di
maktab perguruan kami bercampur lelaki dan perempuan. Begitu juga di
universiti. Kajian terbaru di Israel umpamanya mendapati bahawa prestasi
pelajar berbeza antara sekolah yang bercampur gender berbanding dengan sekolah yang
bergender tunggal. Pelajar di sekolah bergender tunggal didapati lebih baik
prestasi akademiknya. Jika kita lihat senario di Malasia situasi ini ada
kebenarannya. Walaupun bukan kajian rasmi. Kita dapati prestasi sekolah seperti
STAR, Kolej Tunku Khursiah, dan yang lain menunjukkan prestasi yang cemerlang.
Ada sekolah-sekolah yang bercampur gender yang juga cemerlang prestasi
pelajarnya. Namun begitu sejak akhir-akhir ini banyak musibah berlaku di
sekolah-sekolah bercampur gender.
Suatu ketika dahulu semasa penjajah Inggeris berada
di Malaysia untuk orang Melayu hanya ada
sekolah Melayu. Sekolah Cina untuk orang Cina dan diusahakan oleh
saudagar-saudagar Cina. Sekolah Tamil pula disediakan di estet-estet oleh
pemilik-pemilik ladang berbangsa British. Sekolah Inggeris diusahakan oleh
mubaligh-mubaligh Kristian. Mubaligh Kristian mengadakan sekolah diasingan
antara lelaki dan perempuan. Mereka tahu agama mereka melarang percampuran
bebas. Dari segi sosial sahaja mereka melakukan pergaulan bebas. Bukan dari
segi agama mereka. High School wujud hampir di semua bandar
besar. Begitu juga sekolah Clifford, Anderson dan sebagainya. Sekolah
perempuan pula kebanyakannya dinamakan Convent. Penulis rasa ramai orang Melayu tidak
tahu makna Convent. Sebenarnya ianya adalah tempat rahib berlatih menjadi
mubaligh. Setelah kerajaan persekutuan mengambilalih pentadbirannya barulah
sekolah-sekolah mubaligh mengikut arus perdana.
Orang lama seperti penulis maklum sejarah sekolah di
Malaysia. Sebelum merdeka hingga sekarang sekolah-sekolah mubaligh kekal
sebagai sekolah gender tunggal. Banyak juga sekolah-sekolah yang khusus untuk
gender tunggal kekal hingga kini. Nama-namanya seperti Sekolah Seri Putri, Sekolah
Perempuan Temenggung Ibrahim dan banyak
lagi. Sekolah-sekolah gender tunggal ini pada asalnya untuk ekspatriat dan
anak-anak bangsawan Melayu. Anak orang awam yang terpilih sahaja berpeluang ke
sekolah gender tunggal. Fakta sejarah yang kekal hingga kini ialah sekolah
mubaligh tidak pernah terdaftar sebagai sekolah kerajaan. Begitu juga sekolah Cina
dan sekolah Tamil. Ketiga-tiga sekolah ini tidak di bawah kuasa tadbir kerajaan
British. Hanya sekolah kebangsaan sahaja ditadbir oleh kerajaan penjajah. Cerita
tentang Laporan
Barnes dan Fenn-Wu telah banyak kali penulis sentuh dalam
beberapa entry
sebelum ini.
Beberapa tahun selepas merdeka kerajaan Perikatan di
Semenanjung Tanah Melayu memulakan sekolah menengah kebangsaan. Bahasa
pengantarnya bahasa Melayu. Untuk lelaki hanya Sekolah Menengah Alam Shah untuk
lelaki. Seingat penulis hanya Sekolah Alam Shah sahaja sekolah menengah
kebangsaan untuk lelaki. Tiada sekolah menengah kebangsaan khusus untuk
perempuan. Yang ada ialah sekolah menengah kebangsaan yang kesemuanya bercampur
gender. Rasanya tanpa kecuali. Banyak namanya. Sejarah pendidikan yang banyak
kali berubah mengikut arus dan musim. Peneraju kepimpinan pendidikan banyak
mempengaruhi kebanyakan perubahan tersebut. British memulakan pendidikan untuk
kepentingan mereka dengan sekolah gender tunggal. Sekolah untuk penduduk yang
dijajah kebanyakannya bercampur gender. Sekolah seperti ini mengikut model di
Amerika Syarikat. Menentang amalan di Britain. Sejarah melihat Amerika Syarikat
mencipta kelainan berbanding dengan apa yang dimiliki Britain.
Sekolah bercampur gender pada awalnya dilihat
menarik. Banyak kebaikannya. Tetapi antara sedar dengan tidak sekolah bercampur
gender menjadi tidak syarie. Pergaulan yang tidak dapat disekat antara guru,
petugas sekolah, guru-pelajar dan pelajar dengan pelajar. Bukan tidak berlaku
masalah di sekolah gender tunggal. Namun di sekolah bercampur gender masalahnya
lebih besar dan lebih kritikal. Kita bercakap tentang masalah sosial. Masalah
seksual. Masalah gender.
1
Masalah guru lelaki dan pelajar
perempuan. Rasanya banyak kes yang berbagai antara keduanya. Banyak yang baik
tetapi ada juga yang negatif. Bercinta dan mendirikan rumahtangga sememangnya
baik. Alhamdulillah. Cumanya kadang-kadang guru kurang menjaga kesempurnaan bercinta. Terpamer di hadapan
pelajar-pelajar. Kesannya negatif kepada pelajar.
2
Pelajar lelaki dan pelajar perempuan.
2.1
Pelajar bercinta mungkin tabie. Fitrah
mereka. Tetapi orang dewasa risau. Mereka terlalu muda. Belum layak. Masa dan
tenaga mereka untuk menimba ilmu. Untuk belajar. Untuk menjadi pandai. Untuk
mencari landasan membina kerjaya yang lebih menjamin masa hadapan mereka
sendiri. Bercinta mungkin boleh menjejaskan peluang menjadi cemerlang.
Terhalang kebaikan tumpuan untuk belajar dengan sempurna.
2.2
Akhir-akhir ini banyak kes bercinta yang
melampaui batasan. Banyak tertangkap pasangan pelajar yang bercumbu-cumbuan di
kelas atau di kawasan sekolah yang luas. Di sekolah tiada pengawasan yang 100%
sempurna. Tiada seorang gurupun yang mampu menjaga kesempurnaan keselamatan
pelajar-pelajarnya.
2.3
Pelajar berzina di sekolah sudah menjadi
pengetahuan umum. Beritanya terlalu banyak di media cetak atau di media
elektronik seperti di youtube, facebook dan sebagainya.
2.4
Jika dahulu pelajar mengandung adalah
sesuatu yang langka. Terlalu jarang berlaku. Kini berita pelajar perempuan
mengandung terlalu kerap. Berita mengenainya sudah bukan berita sensasi lagi.
Menjadi terlalu biasa.
2.5 Beranak anak tak sah taraf. Ganjil
bunyinya. Itulah istilahnya. Dilembutkan supaya tidak nampak sangat salahnya.
Penulis kurang arif mengenainya. Istilah asalnya terlalu menghina barangkali.
Cuma kejadian sedemikian terlalu kerap sekarang ini. Malah ada ketikanya mereka
bersalin di sekolah. Janin yang tidak bersalah disumbat ke dalam mangkuk
tandas. Dosa yang menggandakan dosa berikutnya.
Apakah kita hanya memandang sepi. Membaca berita
tanpa erti. Seperti tiada suatu tindakanpun yang dapat dilakukan untuk
memperbaiki keadaan. Penulis yakin jika lebih banyak sekolah-sekolah gender
tunggal dibina ramai ibu bapa yang memilih sekolah sebegitu untuk anak-anak mereka.
Selamat tinggal sekolah bercampur gender. Persatuan ibu-bapa-guru dan ibu bapa
perlu membuka mata lebih luas lagi. Membuka minda lebih tajam. Membuka perasaan
lebih peka. Ke mana hendak kita arahkan anak-anak kita. Sikap kita barangkali
perlukan perubahan paradigma. Kembali kepada fitrah. Minyak dan api perlu
diasingkan. Kembali mengerti apa yang baik dari aspek agama dan apa yang kurang
baik. Kita tahu banyak masalahnya sistem yang ada sekarang. Tidak ada salahnya
beralih ke suatu sistem yang lebih kondusif dari segi agama. Kembali kepada
hukum. Bukan menentangnya.