Sunday, November 10, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Mencari Yang Syarie




Apabila kita berinteraksi dengan media kita berharap mendapat maklumat yang positif. Yang benar dan hak. Yang memotivasi. Yang mengajar manusia ke jalan lurus. Yang diharap membina. Boleh dirujuk. Harus juga yang syarie. 50 tahun dahulu kebaikan-kebaikan seperti itu lumrah di dalam media. Sama ada melalui akhbar atau majalah. TV belum begitu banyak ke seluruh negara. Lagipun TV ketika itu masih sangat siuman. Kewajarannya untuk ditonton sangat menggamit semua jenis audien. Dalam masa akhir-akhir ini keadaan sudah berlainan. Banyak berita yang dianggap dusta. Paparan yang bukan hak. Malah banyak yang tidak syarie. Yang terlebih malang hampir kesemua media itu milik orang Islam. Mungkin pemerintah. Mungkin milikan individu.


Sudah menjadi sesuatu yang sukar. Hal-hal yang tidak syarie menguasai kehidupan zaman kini. Jenayah menjadi-jadi. Kelucahan tidak dapat lagi dibendung. Agama dipinggirkan. Ajarannya diabaikan. Amalannya ditinggalkan. Jika penulis bertanya kepada pembaca:

 “Siapakah yang akhirnya tidak mendapat manfaat dari kesemua kebobrokan ini?”

Tidak ada satu jawapan yang pasti. Tidak juga khusus. Antara jawapan yang sukar ialah impaknya kepada anak cucu kita. Mana lebih kuat antara tarikan yang positif dengan gangguan yang negatif. Beruntunglah anak cucu yang terdidik dalam kebaikan. Dalam dirinya terbenteng halangan untuk tidak berbuat maksiat. Serangan yang berbagai dari luar ditangkis dengan mudah. Mengetahui tetapi tidak tertarik untuk melakukannya. Nampak tetapi tidak mengulang pandang. Dengar tetapi tidak mendengarnya hingga ke akhir. Terhidu tetapi menutup hidung. Berada di tengah-tengah kemungkaran tetapi berasa lemas dan kesesakan nafas.  Itulah generasi yang ingin kita bina bersama. Di bahu siapa?

1                 Ibu bapa
2                 Guru-guru

Maknanya tiada siapa yang terlepas dari memikul tanggungjawab tersebut. Jika profesionnya bukan guru dia tetap ibu atau ayah. Apabila kita pandang keliling, guru dan ibu bapa adalah orang-orang yang paling dekat dengan anak-anak. Sama ada di rumah atau di sekolah. Sekolah menengah atau sekolah rendah. Malah yang berada di IPT masih dekat dengan guru-guru yang dipanggil pensyarah. Ibu dan bapa memiliki autoriti untuk menentukan yang terbaik kepada anak-anak mereka. Guru juga diberi autoriti untuk membina generasi yang terbaik untuk negaranya. Antara kedua mereka ibu dan bapa lebih bebas melakukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Hanya agama dan undang-undang sahaja yang menghadkan kebebasan mereka. Adat resam tidak mengikat mereka sepenuhnya.


Guru adalah kelompok manusia yang diberi kebebasan setakat kebebasan itu sahaja. Tiada apa-apa yang mutlak. Maksudnya kebebasan guru hanya setakat autoriti yang diberikan kepada mereka. Dalam banyak hal ibu dan bapa memiliki autoriti ke atas guru-guru.


1                 Melalui Persatuan ibu-bapa-guru.
2                 Undang-undang.
3                 Politik.


Jika kita rangkumkan kesemuanya, ibu dan bapa yang berada di luar sekolah lebih banyak autoritinya berbanding guru-guru. Mungkin melalui persatuan. Mungkin undang-undang. Mungkin politik. Ketiga-tiga institusi ini didominasi oleh ibu dan bapa. Guru-guru berada di luar kelompok ini kecuali persatuan. Namun demikian apabila ada kejelikitan antara ibu bapa dan guru. Sebenarnya banyak yang boleh memberi manfaat. Ibu dan bapa tidak boleh merasa besar kerana yang diajar guru adalah anak-anak mereka. Guru pula tidak boleh berasa bebas kerana diberi autoriti. Yang perlu diingat ialah anak-anak (anak didik) yang perlu dijadikan manusia seperti yang termaktub akhlaknya di dalam al-Quran. Seperti juga yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan kita.


Ruang dunia di luar sana banyak musibahnya. Banyak masalahnya. Banyak yang tidak menjamin keselamatan. Ada sahaja gangguan yang boleh merosakkan apa-apa yang kita rancang untuk anak cucu kita. Kerana itu ibu dan bapa perlu membina kekebalan untuk keluarganya. Guru pula membina kekebalan untuk profesionnya. Ibu dan bapa adalah guru pertama di rumah hingga anak-anak ke TADIKA atau ke sekolah kebangsaan. Selama lima atau tujuh tahun itu, ibu dan bapalah guru yang seharusnya terbaik. Penulis ulang, selama lima atau tujuh tahun itu, ibu dan bapalah guru yang seharusnya terbaik. Belajarlah untuk menjadi ibu dan bapa yang terbaik. Tidak ada orang lain yang boleh dipindahkan tanggungjawab itu. Tidak sekali-kali kepada pembantu rumah. Sangat malang dan sangat malang sekali jika itu yang ibu dan bapa lakukan. Malang bagi generasi akan datang yang didikannya bukan oleh warganegara yang bertanggungjawab. Cadangan berikut bukan sesuatu yang ideal tetapi munasabah. Perlu. Barangkali wajib.

1                 Ibu dan bapa mengerti keperluan agama. Mengajar agama kepada anak-anak. Memantau amalan agama anak-anak.
2                 Ibu bapa mengajar anak-anaknya al-Quran. Bukan ustaz dan ustazah. Sendiri jadi ustaz dan ustazah.
3                 Membina akhlak mulia Islamiyyah kepada anak-anak. Galakkan yang baik dan benar. Elakkan yang mungkar atau maksiat.
4                 Pendidikan akhlak Islamiyyah setiap masa dalam semua hal.
5                 Galakkan anak-anak melakukan yang syarie dan meninggalkan yang berlawanan.
6                 Jangan berhenti belajar sama ada secara rasmi atau tak rasmi. Mungkin banyak bertanya kepada yang alim tentang agama. Banyak membaca. Banyak membeli rujukan yang bersesuaian.
7                 Ada sesuatu yang perlu sangat dilakukan oleh ibu-ibu. Masak untu suami dan anak-anak. Air tangan ibu sangat baik sebagai pengikat kasih. Lekat di hati. Dekat dalam ingatan. Rasa sayang yang mendalam. Jangan abaikan hal ini.


Guru-guru juga perlu ke arah agama.


1                 Guru-guru mengerti tuntutan agama dalam mendidik anak-anak didik mereka.
2                 Setiap matapelajaran atau topik ada sentuhan agama supaya agama menjadi benteng kepada fahaman atau ideologi yang menyalahi agama.
3                 Membina akhlak mulia Islamiyyah kepada anak didik. Galakkan yang baik dan benar. Elakkan yang mungkar atau maksiat.
4                 Pendidikan akhlak Islamiyyah setiap masa dalam semua hal.
5                 Galakkan anak didik melakukan yang syarie dan meninggalkan yang berlawanan.
6                 Jangan berhenti belajar sama ada secara rasmi atau tak rasmi. Mungkin banyak bertanya kepada yang alim tentang agama. Banyak membaca. Banyak membeli rujukan yang bersesuaian.



Ibu bapa dan guru menjadi benteng terakhir untuk melahirkan generasi berakhlak pada masa hadapan. Kita tidak mengharap orang lain kerana mereka yang lain banyak agenda lain. Ibu bapa dan guru sahaja yang agenda khususnya untuk memanusiakan anak-anak. Andaikata ibu bapa dan guru terlepas peluang ini maka yang kita lahirkan bukan seperti yang kita hasratkan. Kebaikan hendaklah dididik. Kebenaran hendaklah ditunjuk. Yang muda dibimbing. Dinasihat. Ditunjuk ajar. Dibawa ke dalam arus agama. Arus yang membawa jalan lurus. Pilihlah yang syarie.