Berniaga adalah suatu bidang yang menguntungkan. Lucrative
kata orang putih. Benar jika memahami bahawa kejayaannya adalah berdasarkan 99%
keringat (perspiration) dan 1% sahaja nasib (inspiration). Maksudnya berniaga
wajib banyak usaha. Bekerja keras. Membuang tabiaat malas dan culas. Tidak leka
dan alpa. Proaktif dan berfikiran jauh. Visi dan misinya menjangkau dan
melampaui yang biasa-biasa sahaja. Seorang peniaga atau usahawan perlu jauh di
hadapan mengintai peluang untuk diperkembangkan menjadi usaha yang
menguntungkan. Boleh menghidu apa sahaja yang boleh ditukar menjadi keuntungan.
Kata orang, perniagaan adalah jendela yang membuka kepada jendela-jendela lain
yang lebih besar. Malangnya, malangnya apa yang dilihat di jendela itu tidak
dilihat oleh orang lain.
Orang lain selalunya hanya melihat dengan penuh sceptic
apabila ada orang lain menceburkan diri dalam perniagaan. Tidak seperti orang
Cina umpamanya yang berniaga apa sahaja walaupun persaingannya sangat sengit.
Sesama mereka sendiripun. Bagi orang kita mereka yang berniaga ditonton dan
kurang diberi sokongan moral. Kurang nasihat membina. Motivasi jarang sekali.
Malah institsi kewangan yang pegawai-pegawainya orang kita sendiri selalu
memandang sepi permohonan pinjaman dan sebagainya. Hanya kertaskerja yang
dinilai. Kertaskerja itu yang dikira kunci sama ada usaha yang akan dijalankan
berdaya saing atau bedaya maju atau berdaya untung. Kertas yang dinilai dan
bukan prospeknya yang hakiki. Mereka yang bijak menulis kertaskerja mendapat
pinjaman walaupun perniagaannya tidak ada jaminan berdaya maju. Mereka yang
tidak mahir menulis kertaskerja gagal mendapat pinjaman awal. Sejarah
menunjukkan mereka yang kertaskerjanya tidak dipertimbangkan ini ramai yang
akhirnya berjaya. Perniagaannya mencapai keuntungan. Membesar dan berdaya maju.
Ketika itu ramailah yang membuka mata.
Ramai yang mula mendekati. Ingin mengetahui rahsia
kejayaannya. Ingin tahu resepinya. Ingin tahu juga perancangannya. Penulis
ingin mengingatkan kepada usahawan-usahawan yang sudah berjaya ini. Hubaya!
Hubaya! Banyak jerung yang mencari mangsa.
1
Seperti biasa ramai yang ingin menjadi rakan kongsi.
Menawarkan modal yang besar jumlahnya.
2
Ramai pembekal yang menawarkan kontrak besar.
3
Ramai pengedar yang sanggup berpenat lelah.
4
Pelabor kecil dan besar mula membuat temujanji.
5
Akhirnya pegawai bank yang dahulu menolak
permohonannya mula tebal muka mendekati. Mula menawarkan modal. Mula cuba memberi
nasihat perniagaan. Mula menawarkan memberikan berbagai-bagai kemudahan seperti
akaun, draf bank dan sebagainya.
6
Akan ada pula mereka yang cuba menarik perhatian
peniaga atau usahawan yang berjaya ke arah bidang lain.
Kesemua 1 hingga 5 adalah tawaran-tawaran mencari
keuntungan segera. Mereka tidak terlibat dengan susah payah memulakan
perniagaan. Mereka tidak merasa pahit maung dan asam garam mencari kejayaan.
Mereka tidak tahu peritnya memulakan perniagaan. Usahawan yang baru mula
berjaya wajar berwaspada dengan tawaran-tawaran indah ini. Banyak jerangkap
samar yang terlindung. Mereka seharusnya meneruskan usaha supaya terus maju.
Abaikan tawaran-tawaran tersebut dengan senyum dan manis muka. Bukan sombong
tetapi berwaspada. Bukan menolak tuah tetapi mencari kekuatan sendiri yang
lebih kukuh. Apabila sudah bertapak kukuh bolehlah difikirkan untuk membuka
anak syarikat. Ketika itu bolehlah mencari rakan kongsi jika ada yang sudi.
Namun sentiasalah belajar dari pengalaman. Mencari ilmu supaya usaha untuk
mengembangkan diri tidak pula teraniaya. Peru belajar bisness. Perlu belajar
undang-undang mengenai kontrak dan yang berkaitan. Perlu belajar undang-undang
mengenai perniagaan seperti perkongsian, sendirian berhad dan sebagainya.
Sentiasa siap siaga untuk berhadapan dengan cabaran pada masa hadapan. Mengenal
jerangkap, umpan dan pacuan kejayaan yang sebenarnya.
Mengikut pengamatan penulis, ramai usahawan yang
berjaya akhirnya terperangkap apabila dipujuk untuk menceburkan diri dalam
bidang yang di luar kotak mereka. Maksudnya menjalankan perniagaan dalam bidang
baru yang tidak banyak diketahui. Selalunya hartanah. Atau industri lain.
Sebahagian pengamatan sebenar yang dalam makluman penulis menunjukkan mereka
yang terpujuk ini akhirnya gagal mengekalkan momentum kejayaan awal
mereka.
1
Seorang pemilik sebuah stesen minyak sangat berjaya
kerana kebetulan stesen minyaknya sangat strategik. Setelah beberapa ketika dia
dipujuk untuk menceburi industri tekstail kerana kebetulan di daerahnya
industri tekstail agak berkembang maju. Minyak dan tekstail tiada kaitan
langsung. Tuntutan prosesnya berbeza. Dia berupaya mengurus stesen minyak
tetapi tekstail menjadikannya terkapai-kapai kerana itu bukan bidangnya. Ilmu
dan pengalaman mengenainya tidak ada. Akhirnya dirinya yang malang. Bukan
sahaja kilang kecil tekstailnya yang gagal, urusan stesen minyaknya juga
menemui kegagalan hingga ianya terpaksa dijual kepada pengusaha lain. Sedih
bukan kepalang. Pengusaha yang seharusnya terus maju, gagal di tengah jalan.
Sebab itu penulis mengingatkan supaya mereka yang sudah berjaya bersabar dahulu
sebelum menceburi bidang di luar kotak kemahirannya. Belajar dahulu
sebanyak-banyaknya untuk menjaga kepentingan diri.
2
Seorang usahawan yang gah dengan makanan kesihatan
juga mengalami hal yang sama. Setelah usahanya berjaya dia ditarik untuk
menceburi bidang hartanah. Dia tertarik dengan unjuran-unjuran yang berskala
besar. Yang dijanjikan berdaya maju dari segi stastik. Dari segi prospektif.
Malangnya itu bukan bidangnya. Dia tidak mengetahui perangkap risiko yang diceburinya.
Usahanya dalam bidang makanan kesihatan menghadapi masalah modal pusingan. Bekalan selalu terputus. Keyakinan pelanggan
merudum. Pengedar-pengedarnya mengeluh. Dalam perniagaan keyakinan sangat
penting. Apabila pengguna hilang keyakinan maka tanggapan dan sikap menyokong
mereka menjadi pudar. Kelewatan bekalan yang hanya beberapa jam sahaja sudah
cukup membosankan. Sebuah empayar yang hendak dibina akhirnya runtuh.
Semua antara kita ingin maju apabila berniaga. Ingin
menjadi usahawan yang berjaya. Menjadi rujukan. Kerana itu usahawan yang baru
berjaya hendaklah lebih berhati-hati dengan godaan untuk menceburkan diri ke
dalam bidang baru yang di luar kotak pemikirannya. Di luar bidang kemahirannya.
Bukan fokus idaman semasa. Semua perkara perlu berlandaskan kepada masa. Kata
orang sesuatu yang mendahului masa menjurus kepada kegagalan. Khalayak belum
lagi terfikir untuk menggunakan produknya. Sementara itu sesuatu yang
ketinggalan masa tidak membawa apa-apa manfaat. Orang lain sudah tidak
perlukannya lagi dalam kuantiti dan kualiti yang menguntungkan. Kerana itu timing
is vital.
Tahniah kepada mereka yang sudah berniaga. Tahniah dan
tahniah kepada mereka yang sudah berjaya. Tahniah, tahniah dan tahniah kepada
mereka yang usahanya berdaya maju, yang berdaya saing, yang berdaya untung,
yang mengungguli industri. Kongsikan resepi anda kepada mereka yang terpercaya.
Bukan kepada semua orang. Penulis khuatir akan ada yang cuba merosakkan
kejayaan yang telah dibina. Bina rangkaian bersama mereka yang sehaluan. Bantu
membantu. Sokong menyokong. Sama-sama naik untuk membela kaum, bangsa dan
agama. Insyaallah akan diberkati Allah.