Thursday, March 31, 2011

How Come You Speak English?


Bila ada sale, saya dan isteri selalu mencuba nasib. Mencari barang-banrang yang boleh dibawa balik. Banyak mall yang kami ziarahi. Selalunya pada hujung minggu.  Atau masa cuti.  Di Malaysia mall lokasinya di tengah Bandar. Di US mall agak jauh. Kira-kira sejam perjalanan. Walau bagaimanapun tambang bas hanya USD1.50 sahaja. Pergi dan balik USD3.00. Pada hujung minggu kami membayar USD3.00 untuk dua orang. Kadang-kadang anak-beranak. USD3.00 untuk tambang sekeluarga. Bukan satu perjalanan pergi dan balik tetapi boleh pergi ke mana sahaja. Boleh naik bas arah mana yang kami suka. Puas berkeliling Pittsburgh. Kadang-kadang bertujuh beranak. Beri peluang anak-anak melihat dunia. Orang Amerika lemah bila melihat kanak-kanak.

Suatu hari kami ke mall. Sesudah 26 tahun saya sudah lupa mall yang mana. Yang pasti bukan di Monroeville seperti yang biasa kami kunjungi. Sesuatu yang agak luarbiasa di sana ialah semua mall dihuni oleh gedung besar yang sama di sesebuah county atau daerah. Bagi Pittsburgh yang biasa ialah Kaufmann, Hornes, J.C. Penny. Jika ada yang lain mungkin Walmart. Di mall mana sekalipun kam pergi susunaturnya semuanya sama. Tiada langsung yang berbeza. Pada suatu hari seorang teman sekelas menyatakan pendapatnya. Pelajar perempuan kulit putih. Orang Amerika. Dia merasakan bahawa hidup ini terlalu membosankan. Ke mana pergi yang dilihat semuanya sama. Gedung perniagaan terlalu predictable. Di manapun letaknya, susunaturnya boleh dikenal. Boleh dihafal dalam ingatan. Kata pelajar itu, “ It’s scarry sometimes.”

Di mall yang baru kami kunjungi itu sama sahaja keadaannya. Hari itu summer sebenarnya. Rerumput di keliling mall kering sahaja.  Selepas penat meronda mall, kami keluar menunggu bas. Entah macam mana, kami agak kehilangan arah. Bas arah mana yang kami ambil semasa datang tadi sudah kami lupa. Oleh kerana summer panjang waktu siangnya maka kami lepak-lepak dulu di halaman mall. Bagi orang Amerika summer begitu waktu yang paling baik menikmati panas matahari. Di bawah terik panas tidak mengapa. Vitamin A. Di sebelah kami ada dua orang wanita kulit putih. Dalam lingkungan 50an umurnya. Berbelanja sambil menikmati cahaya panas summer. Bersantai seperti orang lain. Keadaan agak kering. Duduk di atas rumput pakaian tidak basah. Hujan jarang-jarang berlaku. Waktu spring dulu memang tersangat kerap hujannya.

Saya bertanya kepada mereka, “Maam, I’m going downtown. Which bus do I take?”
Dia menoleh sambil menjawab, “Gee. I’m not sure myself.” Dia menoleh kepadaa rakannya untuk mendapatkan kepasatian. Rakannya juga tidak dapat memberikan jawapan.

Never mind maam. I can ask around.” Kata saya menyakinkan. Meyakinkan diri saya sendiri sebenarnya.  

Mungkin mereka terperasan akan kelainan kami. Lalu dia bertanya, “Where do you guys come from?”

“Malaysia.” Jawab saya ringkas.

“My goodness. Where is it about?” Nampak benar hairannya.

“Somewhere halfway around the globe.” 

“Sure far away from here.” Dia tidak dapat menggambarkan jauhnya. Mungkin tidak pernah keluar dari kampungnya.

“Sure does.”

“It’s funny. How come you speak English?” Kehairanan  terbuku yang terlalu lama agaknya. Bertanya juga kerana terasa seperti kami orang yang agak mistri. Boleh pula bercakap Inggeris.

Dengan yakin saya katakana, “Yes maam. We do speak English?”

“How come?” Dia masih ingin kepastian.

“We learn English in school maam.” Kata saya.

“Really? Well, that’s great. I never know that.” Dia gembira ada orang mempelajari dan berckap bahasanya. Mungkin dia sangat bangga. Tentu bila pulang ke rumah, cerita tentang kami dihebah kepada jiran tetangga. Atau kepada saudara mara. Ada orang entah dari mana. Boleh pula berbahasa Inggeris. Kehairanan yang dipanjang-panjangkan.

Itulah kali kedua orang Amerika tidak mengenali orang Malaysia. Rata-ratanya begitulah. Hanya segelintir kecil sahaja antara mereka yang tahu di mana negara kita sebenarnya. Mungkin CIA dan FBI mereka masak tentang negara kita. Yang lain mungkin yang mempelajari Oriental Studies. Selainnya langsung tidak tahu. Kekadang banyak salah kita. Promosi pelancongan kita entah di mana. Tidak sampai ke media mereka. Buku juga tidak sampai kepada khalayak mereka. Kita banyak meracau sendiri. Kita perasan orang tahu kita. Hakikatnya terlalu sedikit orang Amerika yang tahu tentang kita. Peniaga mungkin. Pengembara bajet mungkin juga. The masses.  Yes the masses. Itu sepatutnhya focus kita. Mereka yang banyak duit. Golongan pertengahan yanag gemar melancong.  Bukan orang kaya. Tumpuan mereka bukan di sini. Tiada bargain hunting di sini. Untuk yang budget travelers, tidak banyak wang yang mereka bawa. Yang kita sasarkan sepatutnya golongan pertengahan.

Geram dalam hati saya tidak terkira. Macam mana orang tidak tahu Malaysia. Negara hebat yang gah dicanang ke seluruh  dunia. Berbagai persidangan kita adakan di sini. Kita berinisiatif mengadakan berbagai aktiviti antarabangsa. Yes I my miss the point. Apa yang kita buat tidak menjadi berita di Amerika. Begitu juga di Barat. Dalam media mereka hanya ada berita tentang banjir yang kita alami. Sedikit berita tsunami. Selalunya tidak ada anything worth reporting bagi media mereka.  Cuba lihat  buktinya. Bukalah mana-mana saluran berita. Baik CNN. Baik BBC. Baik CNBC. Baik al-Jazeera. Bila sampai ramalan cuaca negara Jepun selalu disebut Hong Kong, Bangkok disebut Singapura. Selepas itu terus melompat ke Australia dan new Zealand. Siapa yang kenal Malaysia? Mereka tidak ada masa untuk kita.


Banyak lagi kerja keras yang perlu kita buat. Pendekatan kita sepatutnya yang menyentuh perasaan ingin tahu mereka. Bukan meniru mereka. Apa yang kita ada sudah lama mereka miliki. Mereka mencari yang mereka tidak ada. Dalam keadaan sekarang kita tidak ada apa-apa yang dapat menarik mereka. Semasa kita hebat dengan getah kita hilang peluang. Semasa kita hebat dengan bijih timah kita terlepas peluang. Semasa kita hebat dengan kelapa sawit kita berlalu tanpa beritanya lagi. Kita mengeksport perabot kayu getah tetapi tiada promosi besar untuk itu. Berbiliun ringgit eksport perabot kita. Entahlah ada atau tidak orang Amerika yang perasan bahawa perabot itu dari negara kita. Sewaktu kita tebang hutan, mereka bising. Amnesty international  mereka paling bising.  Cerita orang Penan heboh satu dunia. Kita menjadi defensive. Peluang untuk offensive tidak diambil sebagai langkah positif. Peluang yang terlepas dan sentiasa melepas. Yes we learn their language. Yet we never learn their cunningness. We never learn their culture. We are too concerned with their greatness. Overawed. We simply bow to something without knowing its worth.
Paradigm yang mesti diubah. Jangan mudah being intimidated. Stand for what you have.  Strive and thrive to be great. We have a great future. But hard work lies ahead.