Wednesday, December 18, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Ziarah Yang Sedikit Kewajarannya



Suatu senario yang biasa di hospital. Seorang pesakit dikelilingi oleh ahli keluarga, saudara mara dan sahabat handai. Kadang-kadang sahabat kepada sahabat. Sahabat kepada saudara mara. Sahabat kepada ahli keluarga. Termasuk juga raka sekeluarga. Suasana meriah itu ditamba pula dengan khadiran kanak-kanak. Ruang katil tidak cukup menampung penziarah yang ramai. Melimpah ke ruang katil pesakit yang bersebelahan. Di hospital kerajaan jangkamasa dua jam sama ada pada waktu tengahari atau sebelah petang penuh dengan pengunjung. Kedengaran banyak pertanyaan. Ingin tahu kedudukan perkara. Anak-anak menangis kerana letih. Kerana lapar susu. Kerana kehausan. Riuh pula dengan anak-anak yang berkejar-kejaranan. Ramai yang berbual kerana bertemu rakan lama atau saudara yang lama tidak bertemu.

Sesungguhnya budaya menziarahi pesakit kadang-kadang melebihi tuntutannya. Seorang isteri bekas menteri menceritakan tentang kejutan budaya yang dialaminya sewaktu mula berhijrah ke Malaysia. Mana mungkin seramai itu penziarah di hospital. Atas alasan apapun di negara lain seperti di Eropah dan Amerika mengunjungi pesakit di hospital bukan budaya utama. Hatta di negara Arab Islam menziarahi pesakit bukan secara besar-besaran. Di Malaysia ada rombongan menggunakan bas atau kereta yang banyak jumlahnya. Di negara lain menziarahi orang sakit dibuat ala kadar. Mungkin kita boleh menilai semula budaya kita. Dari satu sisi ianya amalan baik. Perihatin. Suka terlibat. Menunjukkan rasa ambil tahu. Merapatkan silaturrahim. Ukhwah.  Namun begitu dari sisi lain ianya bukan amalan yang terbaik. Ada adab Islamiyyah yang lebih bermanfaat semasa sessi menziarahi pesakit sama ada di hospital atau di rumah. Pada lazimnya:

1       Pesakit adalah sedang sakit. Fizikalnya lemah. Jiwanya lemah. Semangatnya rendah. Psikologinya terkesan. Kegembiraan lazimnya hilang dari diri dan perasaan pesakit. Maka berpada-padalah semasa menziarahi pesakit.
2       Ia perlu banyak berehat. Banyak tidur. Ubat yang dimakan mungkin menjadikan pesakit mengantuk. Ketika itu waktu menziarahinya perlu disingkatkan.
3       Ada masanya yang berjadual ia perlu menerima rawatan jururawat atau doktor. Ketika itu jika terlalu ramai penziarah memang keadaan menyulitkan. Ruang menjadi sesak. Hospital sudah bukan hospital lagi.
4       Ia mungkin perlu ke bilik air. Maklum sahajalah pesakit. Lambat. Lemah. Perlu banyak bantuan dari penjaganya atau jururawat.
5       Ia perlu bersendirian dengan orang yang terdekat seperti ibu atau isteri atau suami atau anak atau adik beradik. Sebab itu menjengah pesakit tidak boleh terlalu lama.
6       Ada masanya ia perlu mendedahkan aurat kepada mahramnya atau kepada jururawat atau kepada doktor bertugas. Jika diziarahi tentulah menyulitkan yang sakit dan yang menziarahinya.
7       Ia perlu makan seperlunya mengikut jadual yang telah ditentukan. Ketika diziahari makannya terganggu. Malu ada. Terganggu ada. Kasihan pesakit.
8       Jangan lupa. Penjaganya juga perlu rehat. Waktu malamnya dia kurang tidur. Siangnya membantu pesakit mana yang perlu. Jika penziarah terlalu ramai dan terlalu lama kasihan penjaganya. Mungkin dia juga sudah berumur. Dia juga menjadi kurang sihat.

Kerana itu penziarah perlu pula mengetahui bila waktu yang sesuai dan bila pula waktu yang tidak sesuai. Begitu juga adab ziarah yang perlu dijadikan panduan. Antaranya:

1       Jangan terlalu lama. Melebihi jangkamasa 15 minit sangat lama. Ramai lagi penziarah lain yang juga ingin berkesempatan menjengah pesakit.  Tujuan ziarah sudah mencukupi dalam masa yang singkat. Banyak yang boleh dilakukan dalam masa yang singkat. Jangkamasa yang lama belum tentu banyak manfaatnya.
2       Yang penting ialah menemui pesakit secara peribadi. Menjabat tangannya. Bertentang mata dengannya. Mendengar suaranya. Mungkin sedikit ceritanya. Mungkin lama jika pesakit yang meminta penziarah berbuat demikian.
3       Bawalah hadiah yang sesuai seperti barang-barang yang menceriakan. Sejambak bunga umpamanya. Buah-buahan.
4       Datang dengan doa dan balik dengan doa. Doakan semoga Allah segera menyembuhkannya.
5       Tanya hal-hal yang ringan. Banyak bertanya tentang sakitnya mungkin menjadikannya sebak. Mungkin juga menjadikannya hiba. Ada masanya ia sudah jemu dengan pertanyaan yang sama dari orang yang berlainan. Berulang-ulang pertanyaan yang sama.
6       Bercakap secara perlahan. Selain untuk tidak mengganggu ketenteraman diri pesakit, penziarah yang lain tidak pula mahu diganggu. Pesakit yang berada di sebelah menyebelah apatah lagi. Mereka tidak mahu terganggu.
7       Tidak terlalu banyak bertanya dan bercakap. Pesakit bukan gemar bercakap semasa sakit. Keinginan untuk bercakap terhenti seketika. Sakit yang dirasa. Bersembang nantilah dahulu setelah sembuh dari penyakitnya. Bertanya bermacam-macam perkara hanya akan menjadikannya gelisah.
8       Jangan pula gelak ketawa. Tidak pula berbual dengan penziarah yang lain hingga mengganggu pesakit dan penziarah yang lain. Bolehlah mengusik pesakit tetapi tidak keterlaluan. Takut menyakitkan hati atau menyentuh perasaan.
9       Jangan menghalang pesakit lain yang sedang berehat. Jangan duduk di birai katil pesakit lain. Mengganggu ketenteramannya. Pesakit lain ada penziarah mereka sendiri.
10  Jangan mengganggu petugas hospital. Ada sahaja yang perlu mereka lakukan. Mungkin berkemas. Mungkin mengurus pesakit.
11  Jangan bawa orang yang sedang sakit seperti selsema, batuk atau penyakit yang mudah berjangkit. Kita ke hospital untuk menziarahi pesakit bukan untuk menambahkan penyakit lain. Tidak juga menjangkitkan penyakit kepada penziarah lain.
12  Jangan bawa anak-anak kecil kerana sistem ketahanan diri mereka belum kuat. Ditakuti mereka terjangkit berbagai penyakit yang tidak sepatutnya terkena kepada mereka.
13  Jangan bawa makanan yang bukan-bukan dari rumah. Ahli keluarganya yang mengetahui apa yang boleh dimakan dan apa yang dilarang. Penziarah tidak tahu alahan pesakit. Atau keperluan pesakit yang sebenarnya.
14  Tentu dilarang membawa berita yang mengejutkan. Berita yang negatif. Berita yang menyedihkan.
15  Jangan juga memandai-mandai mencadangkan ubat-ubatan yang belum tentu mujarrab tanpa kebenaran doktor. Membahayakan pesakit.


Pesakit hendaklah dilayan sebagai pesakit. Ketika itu ia perlu layanan istimewa. Layanan sepenuhnya. Ia perlukan perhatian yang sekecil-kecilnya. Ada ketikanya pesakit menjadi anak-anak kecil. Bukan manja tetapi keperluan nalurinya yang sangat tinggi. Seolah-olahnya dia memerlukan orang lain boleh membaca apa yang ada dalam fikirannya. Dia mungkin tidak mahu meminta atau menyuruh-nyuruh. Yang menjaganya perlu maklum apa kehendaknya pada ketika-ketika tertentu.  Kebiasaan yang orang lain tidak tahu kecuali orang-orang yang terdekat sahaja. Kita boleh mendoakannya dari jauh. Solat hajat untuknya. Bacakan al-Quran dan pahalanya disedekahkan kepadanya. Ceritakan kebaikannhya kepada orang lain. Ajak orang lain mengaminkan doa untuknya. InsyaAllah kita boleh membentuk budaya yang lebih segar pada masa hadapan.