Apabila ada saudara-mara berniaga apa yang kita
harapkan darinya? Apabila sahabat-handai kita berniaga apa manfaat yang kita
nikmati darinya? Andaikan kesemua premisnya adalah jujur, ikhlas, benar dan
kerana Allah. Adakah dalam pemikiran kita bermain-main harapan berikut:
1
Boleh dapat diskaun yang banyak.
2
Boleh membeli dengan harga lebih murah.
3
Boleh membeli dengan berhutang.
4
Boleh meminjam wang darinya bila nampak perniagaannya
kukuh.
5
Boleh menjadi rakan kongsinya kerana perniagaannya
dilihat berdaya maju.
6
Boleh berlebih kurang.
Mari kita perhatikan lagi senarai di atas. Nampak normal.
Tidak menyalahi etika. Tidak ada apa-apa masalah. Cuba pula kita terbalikkan
setiap pernyataan tersebut:
1
Tolak diskaun. Saudara atau rakan kita hendak maju
dalam perniagaannya. Setiap sen keuntungan yang diusahakannya akan memacu
perniagaannya ke hadapan. Diskaun pula melemahkan semangat. Keuntungan menjadi
sedikit. Tidak berbaloi berniaga. Yang menerima diskaun inginkan peratus yang
tersangat banyak. Trauma yang berniaga. Jika orang lain boleh ditolak. Saudara-mara
sendiri atau sahabat sendiri menjadikan peniaga fobia untuk berniaga. Takut putus
saudara. Takut putus sahabat. Akhirnya merugikan diri sendiri. Peniaga atau
usahawan yang menanggung. Pelanggan untung sedangkan dia yang berniaga
kerugiaan. Dalam konteks ini saudara-mara atau rakan taulan perlu menyokong
dengan mengabaikan diskaun. Itu adalah cara untuk membantunya agar terus maju
dan maju. Menyaingi kaum lain yang menguasai bidang tertentu. Sejarah sudah
terlalu banyak terakam bahawa yang meruntuhkan perniagaan atau usaha orang
Melayu adalah bangsanya sendiri.
2
Jangan berkira sangat dengan harga yang disenaraikan. Harga
itu menjamin keuntungan. Keuntungan pula menjamin usia panjang perniagaannya. Jika
kita membayar lebih murah di syarikat lain cuba lihat kos overhead atau
kos berubah mereka. Perniagaan yang besar berdasarkan volume. Boleh beri
diskaun yang banyak kerana ianya tidak signifikan apabila kuantiti jualan
sangat besar. Ingat, dalam diskaun yang banyak kadang-kadang dikenakan caj lain
yang tidak dikira semasa diskaun diberikan. Kos penghantaran barang umpamanya. Kerana
itu apa salahnya forgo diskaun dari syarikat saudara sendiri. Atau syarikat
sahabat sendiri. Terutamanya syarikat kecil yang baru hendak menapak maju. Perlu
dibantu untuk terus maju. Malah kadang-kadang itulah survivalnya. Ia menjadi
sokongan moral kepadanya. Doakan dia supaya perniagaannya lebih maju lagi.
3
Bayar tunai. Barayan tunai menjamin modal pusingan. Wang
di tangan boleh dipelbagaikan selain dari menjamin bahawa perniagaan tidak
terputus bekalan. Menjamin kepuasan pelanggan kerana setiap kali pesanan dibuat
produk sudah tersedia atau boleh disediakan segera. Tidak usahlah bayar dengan
cek tertangguh. Melambatkan kecairan syarikat saudara atau rakan sendiri. Berilah
ia peluang bernafas semasa berniaga. Bukan menyesakkan nafasnya.
4
Jangan biasakan meminjam wang dari saudara-mara atau sahabat-handai
yang berniaga. Orang Melayu yang berniaga hatinya lembut. Mereka yang meminjam
pula hatinya keras. Wang itu nyawa dan nadi perniagaan. Apabila dipjnjam selalunya
dan lazimnya lambat dibayar kembali. Marah apabila diminta untuk menjelaskannya.
Yang memberi pinjam kecewa sangat-sangat. Wang berkurangan. Semangatnya berniaga
boleh pudar kerananya. Seorang sahaja meminjam sudah cukup memeningkan. Jika ramai
yang meminjam memang boleh menjadikan perniagaan cepat muflis.
5
Tidak mungkin orang lain tiba-tiba ingin menjadi rakan
kongsi. Sewaktu perniagaan hendak
dimulakan semua memandang sebelah mata. Tidak ingin terlibat. Apabila sudah
maju ingin menumpang. Ya menumpang pula sebagai penumpang hanyut. Menjadi rakan
lelap. Tahu hendak untung sahaja. Penglibatan secara aktif hanya mengganggu
perancangan asal yang memang berdaya maju. Akhirnya hanya melemahkan semangat. Wang
tambahan akhirnya menyumbang untuk meruntuhkan suatu perniagaan.
6
Mana boleh berlebih kurang. Perniagaan adalah
perniagaan. Kita selalu tersalah tafsir bahawa urusniaga dengan saudara-mara
atau sahabat-handai boleh berlebih kurang. Tersilap besar. Business is
business. Setiap urusniaga perniagaan wajib mengikut peraturan. Mengikut
undang-undang berniaga. Pada akhir tahun akan diaudit. Mana keuntungan yang
diunjurkan pada tahun itu? Kenapa diakaun melebihi polisi syarikat?
Bagaimana sebenarnya sikap kita apabila saudara-mara
atau sahabat-handai kita berniaga. Contoh di atas hanya cebisan asam garam orang
berniaga. Bagaimana hendak membantu. Bagaimana hendak menyokong. Bagaimana kita
hendak menjadikan usaha saudara-mara atau sahabat-handai kita itu sebagai
landasan untuk memajukan kaum kita. Untuk memajukan bangsa kita. Untuk memajukan
mereka yang seagama dengan kita. Kita masih berfikir sempit ke belakang. Sebagai
analogi kenapa orang makan di restoran besar atau di hotel sedangkan kedai
makan yang lebih murah sangat banyak di luar sana.
1
Persekitaran yang kondusif. Luas, nyaman dan bebas
dari hiruk-pikuk yang tidak tentu hala. Pelanggan bukan sebarangan orang. Peniaga
juga bukan sebarangan orang. Masing-masing ada objektif dan matlamatnya
masing-masing.
2
Pilihanya yang berbagai. Selera atau citarasa
pelanggan seboleh-bolehnya custom-made atau tailor-made.
3
Kualiti dijamin tinggi, konsisten dan konstan.
4
Harga bukan penghalang. Disesuaikan dengan kualiti. Sesuai
dengan custom-made. Sesuai dengan persekitaran yang kondusif. Belum
pernah mereka yang makan di hotel atau restoran besar meminta diskaun. Tidak mungkin
pula berhutang. Tidak mungkin membayar dengan cek tertunda. Mungkin mereka membayar
dengan kad kredit atau charge card.
Andaikan saudara-mara kita atau sahabat-handai kita
berniaga. Andaikan mereka memberikan kita kualiti yang standard. Kenapa kita berkira
dengan harga yang diminta. Di syarikat yang setara, diskaun yang banyak tidak
mungkin diberikan. Itu adalah standard industri. Noktah. Fullstop. Ini bukan
soal saudara. Ini bukan soal sahabat. Yang boleh diberi ialah jaminan tidak ada
fraud. Tidak ada penipuan between the small prints. Saudara-mara
atau sahabat-handai kita yang berniaga itu juga berusaha untuk memberi kepuasan
kepada kita sebagai pelanggannya. Sudah sampai masanya kita sebagai orang
Melayu mengubah paradigma kita sebagai Melayu terhadap orang Melayu lain yang
ingin berniaga. Yang ingin menjadi usahawan. Yang ingin mencari rezeki dengan
berniaga.
Ubah persepsi kita tentang mereka yang berniaga. Bantu
mereka dengan nasehat yang memberikan dayamaju. Contohnya jika harga produknya lebih
mahal mungkin dia boleh mengurangkan overheadnya. Mencari sumber bekalan
produk yang lain. Kurangkan kos-kos lain yang tidak berkaitan. Promosi yang
terkawal. Tanamkan semangat untuk menyumbang memajukan perniagaan mereka. Sikap
dan semangat ini membantu memotivasikan saudara-mara dan sahabat-handai yang berniaga.
Kita sama-sama Melayu dan sama-sama Islam perlu memikirkan semula sikap kita. Kita
yang boleh membantu untuk membuat perubahan. Kita boleh menjadi pelanggan yang
berwibawa. Bukan sahaja dengan wang ringgit yang kita belanjakan tetapi juga
dengan semangat moral yang tinggi dan baik. Mudah-mudahan lebih ramai lagi kaum
kita yang berdaya maju dalam usahaniaganya pada masa hadapan. Insyaallah.